AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #1 Skrevet 10. mai 2021 Hei dere. Jeg merker at livslysten min forsvinner. Jeg er usikker på hva som skal til for å endre det. Googler, men det er mye generiske råd om å ha gode vaner og tenke positivt. Jeg kan nok foredle vanene mine og tenke mer positivt. Men jeg tenker at det finnes sikkert mer treffsikre råd der ute. Hvordan gjorde du det? Eller, kanskje enda bedre, hva er det som gjør at du står opp av senga og kjenner på et snev av livsgnist? (OBS: Jeg har ikke barn og kommer ikke til å få det heller, så det kan holdes utenfor denne tråden) Anonymkode: 4ecfb...390
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #2 Skrevet 10. mai 2021 Lurer i grunn på det samme. Er veldig lite som er inspirerende om dagen, og jeg gidder veldig lite. Leste noe om overgangsalder og at den kan spille deg et puss. Har du bikket 40? Anonymkode: 54bdb...a2c 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #3 Skrevet 10. mai 2021 Jeg sender mange gode tanker din vei ❤️ Hvis det er til noe trøst så opplever mange dette en gang i blant. Fin deg noe nytt som du kan ta det negativet fokuset vekk. En ny venn, ny hobby, gå tur, musikk, trening. Håper alt blir bedre for deg Anonymkode: 12b8d...4ce 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #4 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lurer i grunn på det samme. Er veldig lite som er inspirerende om dagen, og jeg gidder veldig lite. Leste noe om overgangsalder og at den kan spille deg et puss. Har du bikket 40? Anonymkode: 54bdb...a2c Trådstarter her: Ikke så langt unna 40 nei! Overgangsalderen høres ikke helt urealistisk ut som en mulig forklaringsfaktor - livet mitt er ikke spesielt annerledes enn det det har pleid å være, og i utgangspunktet er jeg sånn 70 % fornøyd med tingenes tilstand. Jeg har mye som er bra og som funker for meg og har vært tålig fornøyd med det. Så forstår ikke helt hva som er "feil" nå, men kanskje det er så enkelt som at det er en fysisk forklaring. Anonymkode: 4ecfb...390
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #5 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sender mange gode tanker din vei ❤️ Hvis det er til noe trøst så opplever mange dette en gang i blant. Fin deg noe nytt som du kan ta det negativet fokuset vekk. En ny venn, ny hobby, gå tur, musikk, trening. Håper alt blir bedre for deg Anonymkode: 12b8d...4ce TS her: Takk for gode tanker, det varmer faktisk! Noe nytt høres ut som en god ide - jeg må bare lande på hva det kan være. Anonymkode: 4ecfb...390
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #6 Skrevet 10. mai 2021 Sender deg en god klem ❤️ Anonymkode: 5160c...7de 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #7 Skrevet 10. mai 2021 Ikke sikkert dette appellerer til deg, men deler hva som hjelper meg. Det som får meg opp av sengen og får en gnist i meg når jeg er langt nede er å vite hva som skjer hvis jeg ikke gjør noe, hvis det gir mening? Også går jeg igjennom ting som gir meg glede og pønsker hva jeg kan gjøre i løpet av dagen. Alt fra trening, ta en deilig dusj, gå en tur, møte/snakke med venninner etc. I tillegg jobber jeg mye med meg selv for å bli en bedre versjon av meg selv og satt meg flere mål. Spiser sunt, trener (som i seg selv gir en lykkerus) og jobber med det mentale. Det gir meg glede og livsgnist når jeg tenker på fremgangen. Mangler jeg motivasjon er motivasjons videoer eller "taler" og qoutes kjempe effektivt på meg 🙈 Jeg går også å terapi en gang i uken som på en måte holder meg litt i skinnet. Når jeg er ferdig med terapien tror jeg at jeg kommer til å oppsøke en coach som kan løfte meg litt opp når jeg trenger og sparke meg litt bak 😅 Men det er tøft til tider å finne tilbake livsgnisten. Har du hatt det sånn lenge? Anonymkode: 9b9ce...69a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #8 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ikke sikkert dette appellerer til deg, men deler hva som hjelper meg. Det som får meg opp av sengen og får en gnist i meg når jeg er langt nede er å vite hva som skjer hvis jeg ikke gjør noe, hvis det gir mening? Også går jeg igjennom ting som gir meg glede og pønsker hva jeg kan gjøre i løpet av dagen. Alt fra trening, ta en deilig dusj, gå en tur, møte/snakke med venninner etc. I tillegg jobber jeg mye med meg selv for å bli en bedre versjon av meg selv og satt meg flere mål. Spiser sunt, trener (som i seg selv gir en lykkerus) og jobber med det mentale. Det gir meg glede og livsgnist når jeg tenker på fremgangen. Mangler jeg motivasjon er motivasjons videoer eller "taler" og qoutes kjempe effektivt på meg 🙈 Jeg går også å terapi en gang i uken som på en måte holder meg litt i skinnet. Når jeg er ferdig med terapien tror jeg at jeg kommer til å oppsøke en coach som kan løfte meg litt opp når jeg trenger og sparke meg litt bak 😅 Men det er tøft til tider å finne tilbake livsgnisten. Har du hatt det sånn lenge? Anonymkode: 9b9ce...69a Takk for at du deler! Selv om det potensielt ikke appellerer til meg, så er det flere enn meg som leser denne tråden 🙂 Kvantitet er derfor ønskelig. Enig i at å legge planer har masse for seg, jeg er bare fryktelig fantasiløs for tiden (og det hjelper ikke med pandemi som lager begrensninger). Det å sette seg mål er også et VELDIG godt poeng - jeg har jo ikke noe mål for tiden. Målet er "møt opp på jobb, gjør det du skal", og den greier jeg ganske greit. Men på fritiden.. der trengs det flere mål! Jeg går også i terapi, skal fortsette en stund til for å se om det hjelper. Mulig jeg må bytte shrink. Jeg har ikke hatt det sånn veldig lenge, derfor har jeg trua på at jeg kan ro meg i land.. Det er pinlig å innrømme, men dette ble utløst av en viss offentlig person som har snakket om selvmord i media, som igjen utløste en del gamle mekanismer hos meg som jeg trodde jeg hadde kontroll på. Den gang ei. Anonymkode: 4ecfb...390
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #9 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Takk for at du deler! Selv om det potensielt ikke appellerer til meg, så er det flere enn meg som leser denne tråden 🙂 Kvantitet er derfor ønskelig. Enig i at å legge planer har masse for seg, jeg er bare fryktelig fantasiløs for tiden (og det hjelper ikke med pandemi som lager begrensninger). Det å sette seg mål er også et VELDIG godt poeng - jeg har jo ikke noe mål for tiden. Målet er "møt opp på jobb, gjør det du skal", og den greier jeg ganske greit. Men på fritiden.. der trengs det flere mål! Jeg går også i terapi, skal fortsette en stund til for å se om det hjelper. Mulig jeg må bytte shrink. Jeg har ikke hatt det sånn veldig lenge, derfor har jeg trua på at jeg kan ro meg i land.. Det er pinlig å innrømme, men dette ble utløst av en viss offentlig person som har snakket om selvmord i media, som igjen utløste en del gamle mekanismer hos meg som jeg trodde jeg hadde kontroll på. Den gang ei. Anonymkode: 4ecfb...390 Takk ❤️ Ja, kanskje bytte terapaut. Det hjalp masse for min del når jeg fikk ny psykolog. Hun tuppa meg litt bak, noe jeg trengte og er utrolig flink i jobben sin. Man blir jo litt sånn passiv når det er sånn som det er og da var det godt med en som fikk igang maskineriet litt igjen 😅 Ja, veldig fint med mål samt ikke ha for høye mål som må oppnåes rask så man blir stressa og passiv igjen. Men veldig motiverende å se at man han fremgang på ulike arenaer. Ikke noe pinlig det ❤️ Kanskje du trenger litt forandring og dette var "tegnet" (ikke at jeg er overtroisk eller noe). Ønsker deg mase lykke til og håper du finner igjen masse livsgnist 🥰 Anonymkode: 9b9ce...69a 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #10 Skrevet 11. mai 2021 Ser at det sikkert er psykologiske ting som er bra å rydde opp i ut fra det du skriver, men det kan også være verdt å ta en blodprøvesjekk på hormoner og vitaminer/mineraler i tillegg. Særlig D-vitamin er det vrient å ha nok av for oss nordboere, og det er ganske typisk å miste livsgnisten/bli deprimert ved mangel. Håper du finner ut av det! 🤗 Anonymkode: a21a9...976 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #11 Skrevet 11. mai 2021 Hei TS Jeg er i samme alder og hadde en liten "eksistensiell krise" for noen år siden. Jeg kommer nok alltid til å ha dette med meg, tror jeg, men i varierende grad. Jeg kan liste opp det som hjalp meg ut av det verste mørket og som fremdeles gir meg livslyst. - Må innse at livet ikke er bare oppturer og at det er normalt å tidvis kjenne på håpløshet, depresjon, tristhet. - Jeg måtte bli bevisst på hva jeg bruker tiden min til. For meg betød dette at jeg dro et skarpere skille mellom fritid/arbeids og privat/jobb enn tidligere da jeg syns jobb og kolleger "spiste" for mye av dette. For andre kan det være motsatt. - jeg begynte å gå turer, både med venner og alene. Aller helst gikk jeg i skogen. Jeg kjøpte meg sko og klær slik at vær ikke var en hindring. - jeg knyttet meg til noe større enn meg selv. Det kan gjøres på flere måter, for meg ble det å bruke tiden min på å lese klassisk litteratur, filosofi og religion/ideologi. Jeg er fra før av utdannet innen disse fagene, så jeg hadde nok et solid grunnlag fra før. Jeg brukte mye tid på dette og føler at jeg har lært så utrolig mye og forstår så mye mer om hvem jeg er, hvor jeg kommer fra og hvorfor verden er slik den er. På den måten kan jeg forholdet meg annerledes til media/informasjonsoverdose/politikk enn hva jeg gjorde før. - Som følge av overnevnte fant jeg stoisisme. Det har blitt mitt "kompass" i livet. Det hjelper veldig å ha et slikt kompass da det er lett å bli forvirret og overveldet dersom man skal finne ut av alt selv. Jeg leser masse om stoisisme og bruker det aktivt i livet mitt. - trenger jevnlig (spesielt før korona) og spiser sunt (kutter ned på det søte). Prioriterer søvn, reduserer skjermtiden. - mediterer. Om du syns det er kjedelig eller ubehagelig fokuser på pusteøvelser eller prøv yoga. - Er bevisst på toksisk sosiale relasjoner. Dersom et kollega/venn/partner ikke er bra for meg, så er jeg heller alene. Dersom omtale av selvmord i media trigger noe i deg, så les en bok istedet og legg vekk telefonen. - Innser, engang for alltid, at alenetid er god tid. Det er ikke skummelt og man "må" ikke ha noen for å ha det bra. Man må ikke ha partner eller barn for å ha det bra. Du trenger bare deg selv. Håper dette var til hjelp 😌 Anonymkode: 71d92...3e7 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #12 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei dere. Jeg merker at livslysten min forsvinner. Jeg er usikker på hva som skal til for å endre det. Googler, men det er mye generiske råd om å ha gode vaner og tenke positivt. Jeg kan nok foredle vanene mine og tenke mer positivt. Men jeg tenker at det finnes sikkert mer treffsikre råd der ute. Hvordan gjorde du det? Eller, kanskje enda bedre, hva er det som gjør at du står opp av senga og kjenner på et snev av livsgnist? (OBS: Jeg har ikke barn og kommer ikke til å få det heller, så det kan holdes utenfor denne tråden) Anonymkode: 4ecfb...390 Fikk det også sånn i overgangsalderen...liker du å svømme? Det hjelper meg...får alltid en godfølelse etterpå. Anonymkode: 2bff5...a85 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #13 Skrevet 11. mai 2021 Du er nok ikke alene, desverre. Men i mitt tilfelle er det også pga en kronisk fysisk sykdom som slår ut.. Og pluss mye motgang generelt på toppen, da tærer det. Men det er nok lurt å ta en tur til legen for å sjekke noen blodprøver, at alt er som det skal. God bedring til deg 🌼 Anonymkode: 6267e...443 1
everythingzen Skrevet 11. mai 2021 #14 Skrevet 11. mai 2021 (endret) Meditasjon er min livbøye. Anbefales på det sterkeste. Endret 11. mai 2021 av everythingzen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå