Gå til innhold

Til de som "kan asperger"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 18 år og har hatt en liten mistanke om aspergers en liten stund. Jeg tok den testen som var her på forumet for en liten stund tilbake å fink scoren 38 av 50. Altså, testen mente jeg hadde aspergers. Nå må jeg være en av de som evt er en del av de med mindre "alvorlig" aspergers.

Mitt spørsmål til de som har erfaring med spekteret: Er det noe poeng i å få det testet? Om det viser seg at jeg har aspergers, vil det gjøre noen forskjell å få diagnosen? 

Anonymkode: c3b4d...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en sønn på 13 som har mild form for Asperger. Utgjør ingen forskjell å få det testet, og jeg har ikke fortalt han om diagnosen engang. Han er supersmart, men litt sær sosialt. Går seg til. 
Har inntrykk av at mange voksne som tester seg, gjør det fordi de vil fremstå som spesielle på noe vis. Rart og meningsløst. 

Anonymkode: b6143...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har en sønn på 13 som har mild form for Asperger. Utgjør ingen forskjell å få det testet, og jeg har ikke fortalt han om diagnosen engang. Han er supersmart, men litt sær sosialt. Går seg til. 
Har inntrykk av at mange voksne som tester seg, gjør det fordi de vil fremstå som spesielle på noe vis. Rart og meningsløst. 

Anonymkode: b6143...932

Takk for den. Det hjelper. Nevnte legen om noen form for hjelp? Hører på deg at det ikke trengtes. Bare lurer 

Anonymkode: c3b4d...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en sønn på 13 som har mild form for Asperger. Utgjør ingen forskjell å få det testet, og jeg har ikke fortalt han om diagnosen engang. Han er supersmart, men litt sær sosialt. Går seg til. 
Har inntrykk av at mange voksne som tester seg, gjør det fordi de vil fremstå som spesielle på noe vis. Rart og meningsløst. 

Anonymkode: b6143...932

Det handler nok mer om at man har gått gjennom hele livet og følt seg fullstendig malplassert og utenfor. Så leser man om noen som har samme erfaring, man leser om symptomer som ligner, men begynner å lure på om man har svaret. Det utgjør liten forskjell for ungen din å bli testet siden han tilsynelatende enda ikke har kjent på at han er annerledes. For mange voksne og unge voksne er det ikke slik i det hele tatt, og en test kan hjelpe til med å bearbeide det som har vært, og det som kommer i fremtiden. 

Unnskyld, men jeg synes det er smått absurd at du som voksen dame med barn (med asperger!) ikke klarer å tenke deg frem til dette selv.

Anonymkode: 6ec6a...63e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det handler nok mer om at man har gått gjennom hele livet og følt seg fullstendig malplassert og utenfor. Så leser man om noen som har samme erfaring, man leser om symptomer som ligner, men begynner å lure på om man har svaret. Det utgjør liten forskjell for ungen din å bli testet siden han tilsynelatende enda ikke har kjent på at han er annerledes. For mange voksne og unge voksne er det ikke slik i det hele tatt, og en test kan hjelpe til med å bearbeide det som har vært, og det som kommer i fremtiden. 

Unnskyld, men jeg synes det er smått absurd at du som voksen dame med barn (med asperger!) ikke klarer å tenke deg frem til dette selv.

Anonymkode: 6ec6a...63e

Så du mener det kan hjelpe å få diagnosen?

ts

Anonymkode: c3b4d...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å få diagnosen. Da skjønte jeg at jeg faktisk ikke har de samme forutsetningene som alle andre. Noen ting er mer utfordrende for meg, på grunn av diagnosen. Disse utfordringene får jeg hjelp til å takle, både hos psykolog hos VOP og en privatpraktiserende sosionom. Den testen du har tatt på forumet er forresten akkurat den samme som jeg fikk hos VOP i starten av utredningen, men det var bare en liten del av det for å se om det var vits i fortsette med utredningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener det kan hjelpe å få diagnosen?

ts

Anonymkode: c3b4d...086

Helt klart.

Anonymkode: 6ec6a...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan det gjøre en forskjell for deg å få diagnose fordi du da kan få noe å identifisere deg med? Det kan hjelpe å lese om andre som har noen av de samme trekkene som deg. Du kan melde deg inn i en forening og bli kjent med andre som har Asperger. Dersom du velger å være åpen om en eventuell diagnose vil de rundt deg få en bedre forståelse for hvorfor du er som du er. Det vil ikke gjøre en forskjell økonomisk eller endre deg som person, men det vil kanskje gjøre deg tryggere i deg selv. 

Anonymkode: 9b87f...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en i familien som fikk diagnosen som sekstenåring. HN er velfungerende, har mange venner, tar høyere utdanning. Men HN opplevde en del utenfor skap og mobbing på barneskolen og en følelse av at det var HN det var noe i vegen med. Hadde HN visst om diagnosen hadde HN kunne lært seg noen verktøy, vært bevisst på utfordringer knyttet til diagnosen og lært seg noen mestringsstrategier. Mtp krangling innad i familien pga HNs"overfølsomhet" kunne nok også dette vært kraftig redusert om familien visste at det faktisk handlet om mer enn et sutrete og emosjonelt barn. Tok lang tid før HN akseptere sin diagnose men når HN først gjorde det er HN glad for å vite det og det har hjulpet med å forstå seg selv og bli tryggere på hvem HN er.

Anonymkode: 7fba6...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er 18 år og har hatt en liten mistanke om aspergers en liten stund. Jeg tok den testen som var her på forumet for en liten stund tilbake å fink scoren 38 av 50. Altså, testen mente jeg hadde aspergers. Nå må jeg være en av de som evt er en del av de med mindre "alvorlig" aspergers.

Mitt spørsmål til de som har erfaring med spekteret: Er det noe poeng i å få det testet? Om det viser seg at jeg har aspergers, vil det gjøre noen forskjell å få diagnosen? 

Anonymkode: c3b4d...086

Det er ikke nødvendigvis sånn at testen viser "sannheten". 

Jeg har angst, depresjon, ptsd og adhd og fikk 37 på den testen.. 

Vil ikke gjøre forskjell på å få diagnosen, har ikke hørt det fins medisiner for det. Men det kan hjelpe deg å forstå deg selv, dine måter å være på, dine reaksjoner og handlingsmønstre. Men hva nøyaktig gjør at du ønsker å utredes for asperger/autisme spekteret? Har du visse symptomer på ting eller var det kun pga testen? Noen liker å være litt mindre sosial enn andre, noen liker å være for seg selv og sånn.

Anonymkode: d7734...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig greit å få diagnosen hvis du må uføretrygdes i fremtiden.

Anonymkode: 390ed...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er 18 år og har hatt en liten mistanke om aspergers en liten stund. Jeg tok den testen som var her på forumet for en liten stund tilbake å fink scoren 38 av 50. Altså, testen mente jeg hadde aspergers. Nå må jeg være en av de som evt er en del av de med mindre "alvorlig" aspergers.

Mitt spørsmål til de som har erfaring med spekteret: Er det noe poeng i å få det testet? Om det viser seg at jeg har aspergers, vil det gjøre noen forskjell å få diagnosen? 

Anonymkode: c3b4d...086

Så lenge du klarer deg bra og har et godt liv så nei vennligst ikke oppta ressurser på det! Har du klart vanlig skole? Klarer du å jobbe? Har du venner? Hvis svarene på det er ja så har du mest sannsynlig ikke asperger. 

Anonymkode: 1bd09...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis sånn at testen viser "sannheten". 

Jeg har angst, depresjon, ptsd og adhd og fikk 37 på den testen.. 

Vil ikke gjøre forskjell på å få diagnosen, har ikke hørt det fins medisiner for det. Men det kan hjelpe deg å forstå deg selv, dine måter å være på, dine reaksjoner og handlingsmønstre. Men hva nøyaktig gjør at du ønsker å utredes for asperger/autisme spekteret? Har du visse symptomer på ting eller var det kun pga testen? Noen liker å være litt mindre sosial enn andre, noen liker å være for seg selv og sånn.

Anonymkode: d7734...16e

Testen er altfor enkel til å avgjøre om du har aspergers. Jeg har diagnosen og fikk 38.

Det som kan være skummelt med å bli diagnostisert er at alle rundt deg begynner å se på deg på en annen måte. Mange tenker på aspergers som en funksjonshemming, når det for mange er en funksjonsvariasjon. Det er alt for lite kunnskap om aspergers i samfunnet, og det kan lage mer trøbbel for deg enn det er verd. 

Som AB...44a sier - ikke be om utredning med mindre du har alvorlige problemer med å fungere i hverdagen.  

Anonymkode: 02166...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er 18 år og har hatt en liten mistanke om aspergers en liten stund. Jeg tok den testen som var her på forumet for en liten stund tilbake å fink scoren 38 av 50. Altså, testen mente jeg hadde aspergers. Nå må jeg være en av de som evt er en del av de med mindre "alvorlig" aspergers.

Mitt spørsmål til de som har erfaring med spekteret: Er det noe poeng i å få det testet? Om det viser seg at jeg har aspergers, vil det gjøre noen forskjell å få diagnosen? 

Anonymkode: c3b4d...086

Har ikke erfaring med Asperger, og kan ikkje rå deg til verken det eine eller andre. Men må berre få seie at ein slik test på ingen måte kan sette diagnose. Det går fint an å få høg poengsum på ein test på nett utan at du har Asperger! 

Anonymkode: b007d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Helt klart.

Anonymkode: 6ec6a...63e

Hjalp hjalp. Jeg fikk den i voksen alder da jeg ville få det bekreftet eller avkreftet. Var lei av at så mye føltes som et tiltak som for andre så ut til å gå lett. Det positive er at jeg nå får mer hjelp og har krav på mer støtte og behandling. 
Det negative er at svarthvitt tenkinga som følger denne diagnosen er utfordringer for meg, jeg ble på en måte diagnosen min mer enn noen gang. Det blir litt sånn "da har vi herved fått bekreftet at du er retard, født retard og forblir retard".

Anonymkode: 45731...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...