AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #1 Skrevet 10. mai 2021 Har spist en hel honningmelon, 1 boks (500g) vanilje alpro youghurt og 2 skåler med kremete soppsuppe. Er mett og har ikke tenkt å spise mer for i dag. er dette nok eller lite for ei jente som er163cm høy? Anonymkode: 760cb...9b9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #2 Skrevet 10. mai 2021 Så lenge dette ikke er typisk, du spiser mer andre dager, og holder vekten ved å ikke gå opp eller ned, så trenger du ikke stresse. Anonymkode: 558fd...0ee 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #3 Skrevet 10. mai 2021 Jeg syns det blir mye vann og fruktsukker, soya, konserveringstoffer og salt. Kanhende du er mett, men jeg syns ikke du har fått i det særlig mye næring. Anonymkode: b5703...a8c 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #4 Skrevet 10. mai 2021 Høres lite og ikke spesielt næringsrikt ut Anonymkode: 40792...0c8 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #5 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg syns det blir mye vann og fruktsukker, soya, konserveringstoffer og salt. Kanhende du er mett, men jeg syns ikke du har fått i det særlig mye næring. Anonymkode: b5703...a8c Men er ikke det veldig sunt det jeg har spist? Jeg prøver å øke matinntaket, men jeg er ubeskrivelig kresen på mat og får i meg kun matvarer som jeg liker. Og det er lite mat jeg liker. Har ikke honningmelon vitaminer? Og alpro youghurt mye kalsium? Anonymkode: 760cb...9b9 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #6 Skrevet 10. mai 2021 For lite protein. Drikk 2 proteinshaker 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men er ikke det veldig sunt det jeg har spist? Jeg prøver å øke matinntaket, men jeg er ubeskrivelig kresen på mat og får i meg kun matvarer som jeg liker. Og det er lite mat jeg liker. Har ikke honningmelon vitaminer? Og alpro youghurt mye kalsium? Anonymkode: 760cb...9b9 Mat må ikke smake godt, det må bare ned i magen. Om du ikke liker maten, hold deg for nesen og drikk/ spis. Anonymkode: 31468...600 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #7 Skrevet 10. mai 2021 Du må jo få i deg fiber! Med denne dietten kommer du til å drite vann Anonymkode: 5d516...03b 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #8 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er ikke det veldig sunt det jeg har spist? Jeg prøver å øke matinntaket, men jeg er ubeskrivelig kresen på mat og får i meg kun matvarer som jeg liker. Og det er lite mat jeg liker. Har ikke honningmelon vitaminer? Og alpro youghurt mye kalsium? Anonymkode: 760cb...9b9 Akkurat det er det vel delte meninger om. Jeg er ingen kostholdsekspert men tror at du spiser mye karbohydrater, noe som kroppen behandler litt som sukker. Og sukker trenger egentlig kroppen ikke. Posesuppe er vel stort sett bare pulver og konserveringsmidler så det er nok ikke så sunt tatt i betraktning alternativene. Soya er ultraprosessert mat. Jeg ville fylt på med ekte mat som du lager selv fra bunnen av; protein og fett, og litt mindre karbohydrater. Jeg syns ikke noe om at melon og posesuppe er hovedmåltidene dine. Anonymkode: b5703...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #9 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Akkurat det er det vel delte meninger om. Jeg er ingen kostholdsekspert men tror at du spiser mye karbohydrater, noe som kroppen behandler litt som sukker. Og sukker trenger egentlig kroppen ikke. Posesuppe er vel stort sett bare pulver og konserveringsmidler så det er nok ikke så sunt tatt i betraktning alternativene. Soya er ultraprosessert mat. Jeg ville fylt på med ekte mat som du lager selv fra bunnen av; protein og fett, og litt mindre karbohydrater. Jeg syns ikke noe om at melon og posesuppe er hovedmåltidene dine. Anonymkode: b5703...a8c Jeg spiser aldri posemat. Denne suppen er hjemmelaget helt fra bunnen. Jeg er så utrolig kresen. Jeg spiser bare honningmelon, vannmelon, fryste bananer, bananpannekaker av banan, melk og havregryn, mangosmoothie, youghurt, suppe (veldig sjeldent), og av og til eggerøre (ekstremt sjeldent). Alt annet blir jeg kvalm av. Jeg takler ikke tanken på noe annet. Det må enten være veldig frisk mat, eller noe som ikke gjør meg utrolig kvalm. Anonymkode: 760cb...9b9
Blueberrymuffin Skrevet 10. mai 2021 #10 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har spist en hel honningmelon, 1 boks (500g) vanilje alpro youghurt og 2 skåler med kremete soppsuppe. Er mett og har ikke tenkt å spise mer for i dag. er dette nok eller lite for ei jente som er163cm høy? Anonymkode: 760cb...9b9 Alle matvarene er slankekost, alle matvarerene du lister her har under 100 kalorier per 100 gram. En hel honningmelon inneholder nok knapt 125 kalorier. 500g alpro yoghurt har kun 375 kalorier. En stykk toro kremet soppsuppe er kun 100 kalorier. Det tilsvarer totalt 700 kalorier. Et voksent menneske skal ha 1500-2000 kalorier bare for å opprettholde vekten. Dette er altfor lite mat, en dag kan gå, eller som slankekur, men om det er dette du lever på, hver dag, så er ikke veien til sykelig undervekt eller spiseforstyrrelse så lang. Forsåvidt enig med de over, du må også få i deg fiber. Melon, yoghurt og suppe er veldig lite variert kosthold.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #11 Skrevet 10. mai 2021 Blueberrymuffin skrev (1 minutt siden): Alle matvarene er slankekost, alle matvarerene du lister her har under 100 kalorier per 100 gram. En hel honningmelon inneholder nok knapt 125 kalorier. 500g alpro yoghurt har kun 375 kalorier. En stykk toro kremet soppsuppe er kun 100 kalorier. Det tilsvarer totalt 700 kalorier. Et voksent menneske skal ha 1500-2000 kalorier bare for å opprettholde vekten. Dette er altfor lite mat, en dag kan gå, eller som slankekur, men om det er dette du lever på, hver dag, så er ikke veien til sykelig undervekt eller spiseforstyrrelse så lang. Forsåvidt enig med de over, du må også få i deg fiber. Melon, yoghurt og suppe er veldig lite variert kosthold. Jeg prøver ikke å slanke meg. Jeg begynner å se at jeg ikke ser så frisk ut, og det er derfor jeg prøver å spise mye mer enn det jeg gjør nå. Jeg har heller ikke noe spiseforstyrrelser, og bryr meg fint lite om vekt eller utseende. For meg handler det om at jeg syns mye mat ser kvalmt ut, lukter kvalmt og smaker kvalmt, så derfor unngår jeg alt som får meg til å brekke meg. Jeg prøvde å spise fisk for første gang på veldig lenge i går, og rett etterpå ble jeg UTROLIG kvalm, og alt luktet EKKELT av meg, og ettersmaken var til å spy av. Måtte gå i dusjen og skrubbe hele meg for å fjerne den ekle lukten. Etter i går takler jeg ikke mer fisk nå. Kjenner jeg meg selv rett kommer det til å gå minst 8-9 mnd før jeg spiser det igjen. Samme Med kjøtt/kylling, jeg spiste det her en dag, og lukta, ettersmaken, og lukta som legger seg igjen i hus, kjele/stekepanne etc gjør meg sinnsykt uvel og kvalm. Jeg ble utrolig kvalm etterpå og nå klarer jeg ikke tanken på det. Samme med egg. Utrolig nasty etterlukt. Samme med meieri generelt. Ost og melk lukter dritt, og har fæl ettersmak. Anonymkode: 760cb...9b9
Blueberrymuffin Skrevet 10. mai 2021 #12 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg prøver ikke å slanke meg. Jeg begynner å se at jeg ikke ser så frisk ut, og det er derfor jeg prøver å spise mye mer enn det jeg gjør nå. Jeg har heller ikke noe spiseforstyrrelser, og bryr meg fint lite om vekt eller utseende. For meg handler det om at jeg syns mye mat ser kvalmt ut, lukter kvalmt og smaker kvalmt, så derfor unngår jeg alt som får meg til å brekke meg. Jeg prøvde å spise fisk for første gang på veldig lenge i går, og rett etterpå ble jeg UTROLIG kvalm, og alt luktet EKKELT av meg, og ettersmaken var til å spy av. Måtte gå i dusjen og skrubbe hele meg for å fjerne den ekle lukten. Etter i går takler jeg ikke mer fisk nå. Kjenner jeg meg selv rett kommer det til å gå minst 8-9 mnd før jeg spiser det igjen. Samme Med kjøtt/kylling, jeg spiste det her en dag, og lukta, ettersmaken, og lukta som legger seg igjen i hus, kjele/stekepanne etc gjør meg sinnsykt uvel og kvalm. Jeg ble utrolig kvalm etterpå og nå klarer jeg ikke tanken på det. Samme med egg. Utrolig nasty etterlukt. Samme med meieri generelt. Ost og melk lukter dritt, og har fæl ettersmak. Anonymkode: 760cb...9b9 Du burde ta dette videre med fastlege, og be om henvisning til ernæringsfysiolog. For meg høres det ut som du har et anstrengt og vanskelig forhold til mat, og at du trenger hjelp. Hver så snill å ta dette videre med fastlege. Det du skriver her burde du enten skrive eller fortelle til fastlege, slik at du kan få den hjelpen du trenger 😊 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #13 Skrevet 10. mai 2021 Blueberrymuffin skrev (1 minutt siden): Du burde ta dette videre med fastlege, og be om henvisning til ernæringsfysiolog. For meg høres det ut som du har et anstrengt og vanskelig forhold til mat, og at du trenger hjelp. Hver så snill å ta dette videre med fastlege. Det du skriver her burde du enten skrive eller fortelle til fastlege, slik at du kan få den hjelpen du trenger 😊 Jeg har aldri vært sånn. Men etter jeg mistet smaks og luktsans pga covid, så har de siste 7 månedene vært sånn. Alt lukter fryktelig ekkelt. Jeg har ikke anstrengt forhold til mat, det vil jeg påstå. Men når alt lukter og smaker enten blod, metall eller dyr, så frister det ikke akkurat å spise den maten.. Anonymkode: 760cb...9b9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #14 Skrevet 10. mai 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg prøver ikke å slanke meg. Jeg begynner å se at jeg ikke ser så frisk ut, og det er derfor jeg prøver å spise mye mer enn det jeg gjør nå. Jeg har heller ikke noe spiseforstyrrelser, og bryr meg fint lite om vekt eller utseende. For meg handler det om at jeg syns mye mat ser kvalmt ut, lukter kvalmt og smaker kvalmt, så derfor unngår jeg alt som får meg til å brekke meg. Jeg prøvde å spise fisk for første gang på veldig lenge i går, og rett etterpå ble jeg UTROLIG kvalm, og alt luktet EKKELT av meg, og ettersmaken var til å spy av. Måtte gå i dusjen og skrubbe hele meg for å fjerne den ekle lukten. Etter i går takler jeg ikke mer fisk nå. Kjenner jeg meg selv rett kommer det til å gå minst 8-9 mnd før jeg spiser det igjen. Samme Med kjøtt/kylling, jeg spiste det her en dag, og lukta, ettersmaken, og lukta som legger seg igjen i hus, kjele/stekepanne etc gjør meg sinnsykt uvel og kvalm. Jeg ble utrolig kvalm etterpå og nå klarer jeg ikke tanken på det. Samme med egg. Utrolig nasty etterlukt. Samme med meieri generelt. Ost og melk lukter dritt, og har fæl ettersmak. Anonymkode: 760cb...9b9 Prøv linser og bønner, da Anonymkode: 31468...600 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #15 Skrevet 10. mai 2021 Støtter å snakke med fastlegen. spis variert og prøv litt nye matvarer hver dag, ikke nok til å bli kvalm, men smak noe nytt og tren deg opp til å takle det. har du forsøkt selleriburger fra grønne folk? Du finner det på rema1000 ved siden av de oppkuttede grønnsakene. Mulig det er noe du takler å spise? Anonymkode: 410c9...24f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #16 Skrevet 10. mai 2021 Dette er jo en farlig ettervirkning av covid, og noe du absolutt bør snakke med legen om. Det kan være at du klarer å få ned ernæringsprodukter fra apoteket som er laget nettopp for å være veldig konsentrert næring som skal være lett å få i seg for dem som pga sykdom eller svekkelse strever med å få i seg nok næring gjennom vanlig mat. (Det er en av de vanligste alvorlige komplikasjonene blant langdtidssyke/kronisk syke, alvorlig syke, eldre osv.) Vil tro du kan få det på resept, men det kan også kjøpes reseptfritt. Det koster en del, så det er en fordel å få det dekket. Særlig i starten mens man forsøker å finne frem til den smaken/konsistensen man klarer å få ned, for da kan det være en del som går i søpla. Anonymkode: 7fcfc...774 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #17 Skrevet 11. mai 2021 Ved å leve på begrenset matinntak så lenge vil uansett gjøre noe med matlysten og sultfølelsen din, du bør nesten spise etter klokka og får du ikke i deg nok kalorier så supplementer med proteindrikker/ernæringsdrikker fra apoteket. Det at du også lager en tråd om det vitner jo til at du skjønner det ikke er normalt, så da ka du velge om du vil ta tak i det eller bare fortsette i samme usunne spor. Lykke til! Anonymkode: 76e2d...480
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #18 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette er jo en farlig ettervirkning av covid, og noe du absolutt bør snakke med legen om. Det kan være at du klarer å få ned ernæringsprodukter fra apoteket som er laget nettopp for å være veldig konsentrert næring som skal være lett å få i seg for dem som pga sykdom eller svekkelse strever med å få i seg nok næring gjennom vanlig mat. (Det er en av de vanligste alvorlige komplikasjonene blant langdtidssyke/kronisk syke, alvorlig syke, eldre osv.) Vil tro du kan få det på resept, men det kan også kjøpes reseptfritt. Det koster en del, så det er en fordel å få det dekket. Særlig i starten mens man forsøker å finne frem til den smaken/konsistensen man klarer å få ned, for da kan det være en del som går i søpla. Anonymkode: 7fcfc...774 Har prøvd å drikke disse fra apoteket - det smakte og luktet like jævlig som alt annet! Klarte ikke å få ned mer enn noen slurker Anonymkode: 760cb...9b9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #19 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg syns det blir mye vann og fruktsukker, soya, konserveringstoffer og salt. Kanhende du er mett, men jeg syns ikke du har fått i det særlig mye næring. Anonymkode: b5703...a8c Slutt å spre usannheter om at soya ikke er bra Anonymkode: f5e6e...402 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #20 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har prøvd å drikke disse fra apoteket - det smakte og luktet like jævlig som alt annet! Klarte ikke å få ned mer enn noen slurker Anonymkode: 760cb...9b9 Har du prøvd alle mulige varianter av drikker, puddinger osv? Det finnes et hav av ulike produkter fra diverse produsenter, og det apoteket ikke har på lager kan de bestille. Bare snakk med legen. 7 mnd med såpass underernæring (hvis dette er å spise MER enn du har klart hittil) har allerede begynt å gi deg skader som ikke nødvendigvis kan reverseres når du etterhvert forhåpentligvis blir kvitt long-covid og klarer å spise mer. Hjernen din svekkes, skjelettet og tennene dine blir skjørere, hjertet ditt sliter, huden din eldes, immunforsvaret svekkes alvorlig, synet blir dårligere, hørselen påvirkes, musklene dine svinner... Det er ikke din skyld at det skjer, men du er faktisk helt nødt til å skaffe deg selv nødvendig helsehjelp for å overleve. Anonymkode: 7fcfc...774
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå