Gå til innhold

Nordmenn er jo ikke i arbeid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser at 7.3% er arbeidssøkende og 4.2% helt arbeidsledige. Dette er faktisk ganske mye og 10.5% av hele befolkningen er altså ufør. Noe rundt 6% er på arbeidsavklaringspenger. Rundt halvparten av dem mellom 18-24 er studenter. Orker ikke se etter mer tall, men dette her er jo ikke bra?

 

Og arbeidsplassene vi har sliter og kommunene går så vidt rundt. Hva om disse ikke hadde gått på avklaringspenger og vært uføre. Da hadde vi hatt over 20% arbeidsledighet. Ikke nok med at vi mister alt vi har til utenlandske selskap, men folket har snart ikke jobb. Og dette er nesten ikke et tema, nå før valgkampen. 

 

Våkne opp!

Anonymkode: eb0c8...f25

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og andelen arbeidsledige/uføre/pensjonister går vel ikke ned med det første...

Anonymkode: eb660...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Leser at 7.3% er arbeidssøkende og 4.2% helt arbeidsledige. Dette er faktisk ganske mye og 10.5% av hele befolkningen er altså ufør. Noe rundt 6% er på arbeidsavklaringspenger. Rundt halvparten av dem mellom 18-24 er studenter. Orker ikke se etter mer tall, men dette her er jo ikke bra?

 

Og arbeidsplassene vi har sliter og kommunene går så vidt rundt. Hva om disse ikke hadde gått på avklaringspenger og vært uføre. Da hadde vi hatt over 20% arbeidsledighet. Ikke nok med at vi mister alt vi har til utenlandske selskap, men folket har snart ikke jobb. Og dette er nesten ikke et tema, nå før valgkampen. 

 

Våkne opp!

Anonymkode: eb0c8...f25

Er på AAP etter over 30 år i sliteryrke i kommunen. Hva mener du jeg skal gjøre når kroppen svikter etter så mange år i helsevesenet? 

Anonymkode: e5882...f5f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Leser at 7.3% er arbeidssøkende og 4.2% helt arbeidsledige. Dette er faktisk ganske mye og 10.5% av hele befolkningen er altså ufør. Noe rundt 6% er på arbeidsavklaringspenger. Rundt halvparten av dem mellom 18-24 er studenter. Orker ikke se etter mer tall, men dette her er jo ikke bra?

 

Og arbeidsplassene vi har sliter og kommunene går så vidt rundt. Hva om disse ikke hadde gått på avklaringspenger og vært uføre. Da hadde vi hatt over 20% arbeidsledighet. Ikke nok med at vi mister alt vi har til utenlandske selskap, men folket har snart ikke jobb. Og dette er nesten ikke et tema, nå før valgkampen. 

 

Våkne opp!

Anonymkode: eb0c8...f25

Det er flere mennesker enn arbeidsplasser. Ikke flere arbeidsplasser enn mennesker. 

Det har jo noe å si. 

Anonymkode: 38b8a...2ee

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Er på AAP etter over 30 år i sliteryrke i kommunen. Hva mener du jeg skal gjøre når kroppen svikter etter så mange år i helsevesenet? 

Anonymkode: e5882...f5f

Det er egentlig et irrelevant spørsmål. Problemet er der uansett hvordan man snur og vender på det, og uansett hvor fortjent det skulle være med trygd

Anonymkode: 64035...58d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Er på AAP etter over 30 år i sliteryrke i kommunen. Hva mener du jeg skal gjøre når kroppen svikter etter så mange år i helsevesenet? 

Anonymkode: e5882...f5f

Ikke jeg som er ts og ikke kjenner jeg deg godt nok til å kunne gi spesifikke tips til akkurat deg.  MEN på et generelt grunnlag så burde jo omtrent ingen fått lov til å være 30+ år i fysisk sliteyrke for da går det som regel rett vest. Det har blitt bedring de siste årene i å forstå seg på ergonomiske løsninger og med tilbud om trening og behandlig i tarbeidstiden og på arbeidsstedet. Mer av dette så holder kanskje flere ut arbeidsløpet. Men uansett 30+ år med sliteyrke er nok ikke lurt, jeg ville omskolert meg etter 10-20 år for å holde løpet ut til jeg skulle pensjonere meg. 

Anonymkode: eb660...ab1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andre lands statestikk ser mye verre ut, så egentlig ikke spesielt bekymret. Vi er også i nedgangskonjunktur. Det snur raskt og da får vi ferre ledige. Tallene du sitter med er langt fra konstante, dette varierer veldig utfra hvor landet er økonomisk. 

Anonymkode: 14ad7...5df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Andre lands statestikk ser mye verre ut, så egentlig ikke spesielt bekymret. Vi er også i nedgangskonjunktur. Det snur raskt og da får vi ferre ledige. Tallene du sitter med er langt fra konstante, dette varierer veldig utfra hvor landet er økonomisk. 

Anonymkode: 14ad7...5df

Så da skal vi bare la det gå? Vi skal tenke på det vi kan gjøre noe med og det er oss. Kan ikke si at "greit at hun sulter, for det gjør naboen også"

Anonymkode: eb0c8...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er på AAP etter over 30 år i sliteryrke i kommunen. Hva mener du jeg skal gjøre når kroppen svikter etter så mange år i helsevesenet? 

Anonymkode: e5882...f5f

JEG mener ingenting. Ikke personen du siterer. Men det er vel bare å bli sint for at kroppen er så dårlig laget at vi ikke tåler mer. 

Anonymkode: 6a8e8...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er på AAP etter over 30 år i sliteryrke i kommunen. Hva mener du jeg skal gjøre når kroppen svikter etter så mange år i helsevesenet? 

Anonymkode: e5882...f5f

Hun snakket vel ikke om akkurat deg?!?! Det er flere nyanser enn de som virkelig ikke kan jobbe.... 

Anonymkode: af6f8...de6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Andre lands statestikk ser mye verre ut, så egentlig ikke spesielt bekymret

Nå vet jeg ikke om dette stemmer, men la oss si det gjør det. Andre land har ikke den enorme velferdsstaten å fø på. Det går jo ikke an at stadig færre betaler stadig mer til stadig flere?

Anonymkode: 64035...58d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er flere mennesker enn arbeidsplasser. Ikke flere arbeidsplasser enn mennesker. 

Det har jo noe å si. 

Anonymkode: 38b8a...2ee

JA, men denne tanken streifer ikke idiotene her inne! Skulle tro alle her inne var ganske gamle, for holdningene er så gammeldagse! "vi skal alle jobbe for pengene". Det var slik man måtte FØR!!! FØR!!!! Jeg ble født først på 90-tallet og selv da var det mange jobber i forhold til nå. Og så trengte vi ikke å utdanne oss i 18 år for å få bra jobb og bra lønn! Og så var det plutselig så mange som fikk muligheter at de begynte å se ned på de som ble værende i jobbene som ikke krever særlig utdannelse. Mange jobber er erstattet med automatikk eller har blitt blandet inn i andre jobber. Det er feks ikke lenger et eget postkontor, men dette er nå på butikkene. 
Og nå kommer alt miljøfokuset. Folk skal kjøpe mindre pga hensyn til miljøet og dårligere råd pga pandemien, som betyr at butikker går konkurs og så ble det enda flere arbeidsledige. 
Vi kan starte med å slutte å formere oss så veldig. Vi er flinke til å bli syke da, så sykepleie, hjelpepleie eller noe innen pleie er jo dessverre et trygt valg, men da må jeg ofre psyken. Hva var vitsen med livet når jeg bare skulle jobbe for andre og være ulykkelig? nei takk. Jeg synes det er bra at noen vil bli det, men jeg personlig kunne ikke tenkt meg det. Da tar jeg heller renhold (har jobbet med det før). Men du får ikke dette som norsk, og du bør ikke ta dette som norsk. Det vil bli en del store øyne når jeg sier at jeg jobber som vanskehjelp tror jeg.

Så...vi kan slutte å få så mange barn nå. Særlig vi med arvelige sykdommer det er stor sannsynlighet for å få.

Hva er forresten problemet med at mange ikke er i jobb? Ble det plutselig urettferdig at andre har fri hele tiden? 
Det kreves krefter å finne på noe hver dag..... bare så dere vet det. Og jeg har da ikke tenkt å gå på nav resten av livet. Er på nav for første gang i mitt liv, og vært det siden september. De skal hjelpe meg med utdannelse. Men det er mye i livet mitt som har gjort ting vanskelig. Nå sier dere sikkert "livet er vanskelig for de fleste av oss, det er ikke mer synd på deg enn på meg", men da skal jeg fortelle deg at mulig du kanskje ikke trives i jobben, men du trives med familien du kommer hjem til, i byen du bor, du har nettverket ditt der... Tenk litt på oss som ikke har noen av tingene. Vi har ingen å komme hjem til, vi ble mobbet i hjembygda og flyttet for å få nytt nettverk, så kommer vi i en jobb vi ikke trives også, så er det kjipt å ha fri også for du har ingen du kan gjøre noe sammen med. Så jo.. det er verre for sistnevte.. hvordan kan man ikke bli syk da liksom til slutt? 
Og så gjorde det forbanna systemet skolen vanskelig for meg. Jeg fikk nesten 5 i gym, men en eller annen forbanna idiot måtte bare få inn litt ekstra teori DER OGSÅ, denne sørget for at stndpunkt ble 4. Så hadde jeg den fantastiske flaksen å komme opp i matte, så det ble en ekstra 2'er på vitnemålet. Strøk først da så tok den opp igjen. Men jeg jobbet 10 timer hver dag og fri om heglene, måtte bruke resten av kveldene og hele helgene på den jævla matten og jeg stod bare med 2 likevel.

Anonymkode: 6a8e8...357

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så da skal vi bare la det gå? Vi skal tenke på det vi kan gjøre noe med og det er oss. Kan ikke si at "greit at hun sulter, for det gjør naboen også"

Anonymkode: eb0c8...f25

Likevektsledigheten er faktisk veldig viktig for økonomien. Les litt om det 👍

Anonymkode: 14ad7...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

JA, men denne tanken streifer ikke idiotene her inne! Skulle tro alle her inne var ganske gamle, for holdningene er så gammeldagse! "vi skal alle jobbe for pengene". Det var slik man måtte FØR!!! FØR!!!! Jeg ble født først på 90-tallet og selv da var det mange jobber i forhold til nå. Og så trengte vi ikke å utdanne oss i 18 år for å få bra jobb og bra lønn! Og så var det plutselig så mange som fikk muligheter at de begynte å se ned på de som ble værende i jobbene som ikke krever særlig utdannelse. Mange jobber er erstattet med automatikk eller har blitt blandet inn i andre jobber. Det er feks ikke lenger et eget postkontor, men dette er nå på butikkene. 
Og nå kommer alt miljøfokuset. Folk skal kjøpe mindre pga hensyn til miljøet og dårligere råd pga pandemien, som betyr at butikker går konkurs og så ble det enda flere arbeidsledige. 
Vi kan starte med å slutte å formere oss så veldig. Vi er flinke til å bli syke da, så sykepleie, hjelpepleie eller noe innen pleie er jo dessverre et trygt valg, men da må jeg ofre psyken. Hva var vitsen med livet når jeg bare skulle jobbe for andre og være ulykkelig? nei takk. Jeg synes det er bra at noen vil bli det, men jeg personlig kunne ikke tenkt meg det. Da tar jeg heller renhold (har jobbet med det før). Men du får ikke dette som norsk, og du bør ikke ta dette som norsk. Det vil bli en del store øyne når jeg sier at jeg jobber som vanskehjelp tror jeg.

Så...vi kan slutte å få så mange barn nå. Særlig vi med arvelige sykdommer det er stor sannsynlighet for å få.

Hva er forresten problemet med at mange ikke er i jobb? Ble det plutselig urettferdig at andre har fri hele tiden? 
Det kreves krefter å finne på noe hver dag..... bare så dere vet det. Og jeg har da ikke tenkt å gå på nav resten av livet. Er på nav for første gang i mitt liv, og vært det siden september. De skal hjelpe meg med utdannelse. Men det er mye i livet mitt som har gjort ting vanskelig. Nå sier dere sikkert "livet er vanskelig for de fleste av oss, det er ikke mer synd på deg enn på meg", men da skal jeg fortelle deg at mulig du kanskje ikke trives i jobben, men du trives med familien du kommer hjem til, i byen du bor, du har nettverket ditt der... Tenk litt på oss som ikke har noen av tingene. Vi har ingen å komme hjem til, vi ble mobbet i hjembygda og flyttet for å få nytt nettverk, så kommer vi i en jobb vi ikke trives også, så er det kjipt å ha fri også for du har ingen du kan gjøre noe sammen med. Så jo.. det er verre for sistnevte.. hvordan kan man ikke bli syk da liksom til slutt? 
Og så gjorde det forbanna systemet skolen vanskelig for meg. Jeg fikk nesten 5 i gym, men en eller annen forbanna idiot måtte bare få inn litt ekstra teori DER OGSÅ, denne sørget for at stndpunkt ble 4. Så hadde jeg den fantastiske flaksen å komme opp i matte, så det ble en ekstra 2'er på vitnemålet. Strøk først da så tok den opp igjen. Men jeg jobbet 10 timer hver dag og fri om heglene, måtte bruke resten av kveldene og hele helgene på den jævla matten og jeg stod bare med 2 likevel.

Anonymkode: 6a8e8...357

Men det er jo helt sant. Det er ikke mer synd på deg enn på meg. Du aner ingenting om hvordan andre folk har det. Så om du ikke vil bli stigmatisert fordi du går på NAV, kan du også drite i å anta at folk som er i jobb også har andre ting på stell, og at det bare er derfor de klarer å stå i jobb. Vi klarer å stå i jobb fordi vi må, det er ikke et alternativ å "bli syk".

Anonymkode: 13781...eb6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå vet jeg ikke om dette stemmer, men la oss si det gjør det. Andre land har ikke den enorme velferdsstaten å fø på. Det går jo ikke an at stadig færre betaler stadig mer til stadig flere?

Anonymkode: 64035...58d

Andre land har jobber kjedelige Norge ikke har!! Du kan tjene penger på å feste der. Det har jeg gjort. Men du må se bra ut.. Da trenger du ikke annet enn å bare være der og eksistere og smile. 
Jævla overfladisk ja, men slik er det nå. 

Det er mange eksempler på jobber som eksisterer i utlandet som du ikke finner i lille kjedelige norge der alt skal være likt for alle. Og vi foretrekker å sitte. 

Det er mye som er lov i utlandet som ikke er i norge. 

Det er mye som er billigere i utlandet enn i norge. De har varmen lenger. Lever enklere på mange måter.

De er mer ute i utlandet. Vi i norge er mer bare opptatt av hvordan hjemmet er.


Ellers kommer det nok an på hvilken familie du er født i. Familien er velferden din? 
 

Anonymkode: 6a8e8...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Andre land har jobber kjedelige Norge ikke har!! Du kan tjene penger på å feste der. Det har jeg gjort.

Så velferdsstaten skal bygges på at vi drekker 😂 Hvor mye må jeg feste i året for å dekke en sykehjemsplass?

Anonymkode: 64035...58d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje man i Norge kunne begynt med å sparke elendige ledere uten lederkompetanse som gir blanke f.... i arbeidsmiljø eventuelt ikke vet ka f... arbeidsmiljø betyr. Særlig ser man dette i helsevesenet kor det ikke er viktigst å ha lederutdanning men om du er utdannet sykepleier osv. Snakker spesielt om virksomhetsledere som man ansetter på bakgrunn av om du er utdannet sykepleier ikke om du har lederutdanning. Avdelingsledere kan man forstå, de har direkte ansvar ovenfor sykepleiere og brukerne, men virksomhetsledere har det overordnede ansvar for arbeidsmiljø og tilrettelegging for ansatte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Andre land har jobber kjedelige Norge ikke har!! Du kan tjene penger på å feste der. Det har jeg gjort. Men du må se bra ut.. Da trenger du ikke annet enn å bare være der og eksistere og smile. 
Jævla overfladisk ja, men slik er det nå. 

Det er mange eksempler på jobber som eksisterer i utlandet som du ikke finner i lille kjedelige norge der alt skal være likt for alle. Og vi foretrekker å sitte. 

Det er mye som er lov i utlandet som ikke er i norge. 

Det er mye som er billigere i utlandet enn i norge. De har varmen lenger. Lever enklere på mange måter.

De er mer ute i utlandet. Vi i norge er mer bare opptatt av hvordan hjemmet er.


Ellers kommer det nok an på hvilken familie du er født i. Familien er velferden din? 
 

Anonymkode: 6a8e8...357

Selvfølgelig har mange land mer kjedelige jobber en i norge. Vi har forsøkt å sørge for at arbeidsfolk ikke blir utnyttet av små rik kongene. 

 

At norge er kjedelig blir opp til hver enkelt, hva en mener er kjedelig eller ikke. Norge blir eksotisk for enkelte i andre land også. Bra vi er opptatt av hvordan hjemmet er. 

Anonymkode: eb0c8...f25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Arb. innvandrerne kommer vel stort sett fra Øst_Europa, men det er jo så. Men du har et poeng, de belaster velferdsstaten noe enormt. 

Anonymkode: 5e775...753

Vi klarer ikke konkurrere med bedrifter fra nesten u landene i europa og vi blir utkonket av arbeiderne der i fra. De jobber for lort og ingenting. Setter ingen krav til arbeidstid og tørker gjerne bestyrer i rumpen (helt til de har fått statsborgerskap). 

 

Jeg jobber i omsorg og sliter ikke med dette her. Men ser jo at landet her nesten ikke driver med noen ting selv lengre og mindre blir det. Det er svært ugunstig at vi mister eksport vare produksjon men det er minst like bekymringsverdig at vi mister service yrkene i eget land også. 

Anonymkode: eb0c8...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

JA, men denne tanken streifer ikke idiotene her inne! Skulle tro alle her inne var ganske gamle, for holdningene er så gammeldagse! "vi skal alle jobbe for pengene". Det var slik man måtte FØR!!! FØR!!!! Jeg ble født først på 90-tallet og selv da var det mange jobber i forhold til nå. Og så trengte vi ikke å utdanne oss i 18 år for å få bra jobb og bra lønn! Og så var det plutselig så mange som fikk muligheter at de begynte å se ned på de som ble værende i jobbene som ikke krever særlig utdannelse. Mange jobber er erstattet med automatikk eller har blitt blandet inn i andre jobber. Det er feks ikke lenger et eget postkontor, men dette er nå på butikkene. 
Og nå kommer alt miljøfokuset. Folk skal kjøpe mindre pga hensyn til miljøet og dårligere råd pga pandemien, som betyr at butikker går konkurs og så ble det enda flere arbeidsledige. 
Vi kan starte med å slutte å formere oss så veldig. Vi er flinke til å bli syke da, så sykepleie, hjelpepleie eller noe innen pleie er jo dessverre et trygt valg, men da må jeg ofre psyken. Hva var vitsen med livet når jeg bare skulle jobbe for andre og være ulykkelig? nei takk. Jeg synes det er bra at noen vil bli det, men jeg personlig kunne ikke tenkt meg det. Da tar jeg heller renhold (har jobbet med det før). Men du får ikke dette som norsk, og du bør ikke ta dette som norsk. Det vil bli en del store øyne når jeg sier at jeg jobber som vanskehjelp tror jeg.

Så...vi kan slutte å få så mange barn nå. Særlig vi med arvelige sykdommer det er stor sannsynlighet for å få.

Hva er forresten problemet med at mange ikke er i jobb? Ble det plutselig urettferdig at andre har fri hele tiden? 
Det kreves krefter å finne på noe hver dag..... bare så dere vet det. Og jeg har da ikke tenkt å gå på nav resten av livet. Er på nav for første gang i mitt liv, og vært det siden september. De skal hjelpe meg med utdannelse. Men det er mye i livet mitt som har gjort ting vanskelig. Nå sier dere sikkert "livet er vanskelig for de fleste av oss, det er ikke mer synd på deg enn på meg", men da skal jeg fortelle deg at mulig du kanskje ikke trives i jobben, men du trives med familien du kommer hjem til, i byen du bor, du har nettverket ditt der... Tenk litt på oss som ikke har noen av tingene. Vi har ingen å komme hjem til, vi ble mobbet i hjembygda og flyttet for å få nytt nettverk, så kommer vi i en jobb vi ikke trives også, så er det kjipt å ha fri også for du har ingen du kan gjøre noe sammen med. Så jo.. det er verre for sistnevte.. hvordan kan man ikke bli syk da liksom til slutt? 
Og så gjorde det forbanna systemet skolen vanskelig for meg. Jeg fikk nesten 5 i gym, men en eller annen forbanna idiot måtte bare få inn litt ekstra teori DER OGSÅ, denne sørget for at stndpunkt ble 4. Så hadde jeg den fantastiske flaksen å komme opp i matte, så det ble en ekstra 2'er på vitnemålet. Strøk først da så tok den opp igjen. Men jeg jobbet 10 timer hver dag og fri om heglene, måtte bruke resten av kveldene og hele helgene på den jævla matten og jeg stod bare med 2 likevel.

Anonymkode: 6a8e8...357

Problemet med at andre ikke er på jobb, er at systemet vårt her på kloden er bygget på at folket jobber. Dersom vi ikke eksporterer varer, blir det lite med penger. Dersom det er lite kapital ute å flyter blir det liten økonomisk til null velferd. 

 

Jeg har ikke problemer med at syke folk ikke jobber eller at de som ikke kan jobbe, er hjemme. Jeg har problemer med at arbeidslivet blir for tøft, slik at mange ikke makter å jobbe og at det ikke er jobb til resten. At vi flagger ut, det vi har er problemet mitt. 

 

Automatikken tar over, ja helt klart. Men mange av de jobbene som var på 90 tallet er der enda og der får ikke du deg jobb med mindre du har bekjente. Fysiske jobber som ikke krever utdanning hører du ikke noe om. Fabrikkene osv, hyrer fra bemanningsbyråer og disse igjen henter fra øst europa. 

Anonymkode: eb0c8...f25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...