Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært en del diskusjoner om hva folk flest tjener her inne, der veldig mange virker å tro at siden gjennomsnittslønnen er typ 570.000 så betyr det at dette er det "folk flest" tjener. 

Derfor synes jeg denne kommentaren i dagsavisen er verd å dele med dere. 

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2021/05/10/spontanitet-er-en-vakker-ting/

Sitat

Han har ikke helt kontroll på gjennomsnittet, det er faktisk en del høyere enn 500.000 kroner. Men gjennomsnitt er et svikefullt mål. Hvis du og jeg deler en pizza i åtte biter, jeg spiser sju og du bare én, så har vi i gjennomsnitt spist fire biter hver, hvis du skjønner.

Ca. 25 prosent av alle nordmenn hadde mellom 500.000-700.000 kroner i inntekt i 2019. Det er mange folk og det er jo ikke løgn å si at dette er «vanlig». Men her er saken. Nesten alle de andre tjener mindre enn dette. Det er noen få mennesker (statsråder, obosdirektører og andre) som tjener veldig mye (spiser mange pizzabiter), og derfor blir gjennomsnittet så høyt som det er, selv om de fleste av oss spiser færre pizzabiter.

500.000 kroner.

Det er altså her tyngdepunktet ligger. En typisk inntekt i Norge er mellom trehundretusen og femhundretusen kroner. Det er bildet det er nyttig at våre politiske ledere har i hodet sitt når de analyserer samfunnet vårt og vurderer skattesystemet, nivået på offentlige tjenester og ytelser og ikke minst, hvordan de uttaler seg når de blir spurt om hva som er en vanlig inntekt. Når de som styrer landet tror det er vanlig å tjene veldig mye mer enn dette, blir selvsagt politikken deretter.

Jeg synes i alle fall dette er et tankekors for meg som har en inntekt rett over gjennomsnittet, og som likevel da tjener absolutt en hel del mer enn "folk flest", fordi jeg kan ikke fatte og begripe hvordan folk greier å leve et greit liv med en inntekt på la oss si 400.000 kroner med hus til de vanvittige prisene som er i mange byer i dag og barn og bompenger og piggdekkavgift osv osv, når jeg med den inntekten jeg har synes det er vanskelig. 

Anonymkode: 43fd4...624

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i helsevesenet, her jeg jobber har en ufaglært med 100% ca 339k brutto ved bare dagjobb. Er selv vernepleier med 0 års ans hvor startlønnen er ca 411k. Jobber ikke 100% så til om med med tilegg for overtid/kveld/rød-dager er det sjeldent jeg er oppe i 40k brutto. Tror det er svært mange av oss rundt om i landet som ligger under hva som er annsett som gjenomsnittslønnen.

Anonymkode: c68aa...d4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobber i helsevesenet, her jeg jobber har en ufaglært med 100% ca 339k brutto ved bare dagjobb. Er selv vernepleier med 0 års ans hvor startlønnen er ca 411k. Jobber ikke 100% så til om med med tilegg for overtid/kveld/rød-dager er det sjeldent jeg er oppe i 40k brutto. Tror det er svært mange av oss rundt om i landet som ligger under hva som er annsett som gjenomsnittslønnen.

Men om du ikke jobber fullt kan du jo ikke sammenligne deg med de som gjør det?

Median årslønn i Norge er knapt 550K, det vil si at halvparten tjener mer og halvparten tjener mindre i ÅRSLØNN. Høyre har altså rett i at dette er en vanlig lønn i Norge. Nå vises det ikke til noe som helst statistikk i innlegget, men jeg vil tro det sammenlignes epler og pærer om de kommer frem til den konklusjonen at det er vanligst å tjene under 400K og St bare 25 % tjener over 500K. Medianen er den midterste inntekten så dette er rett og slett feil! For meg høres det ut som man ikke tar hensyn til hvor mye folk jobber i debattinnlegget - for man får så klart mindre betalt om man jobber 50 % enn 100 %. For å sammenligne dette med lønnsstatistikken må man ta utgangspunkt i full stilling, ikke at man ikke jobber bare deler av dette!

Høres ut som vanlig SV-bruk av statistikk dette her 🙄

Anonymkode: 25b8d...bed

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener under 400k i året. Det er med fulltid, helgetillegg, kvelds, røddager osv. Jobber tunge skift og for eks 1 uke dag, 1 uke kveld osv. Har 8 års ansennitet

Bor med en romkamerat i leilighet og har nok ikke råd til hus med det første nei. Har ikke bil/unger/lån "heldigvis", for det hadde nok blitt for dyrt.

Anonymkode: d8d67...765

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Median årslønn i Norge er knapt 550K, det vil si at halvparten tjener mer og halvparten tjener mindre i ÅRSLØNN. Høyre har altså rett i at dette er en vanlig lønn i Norge. Nå vises det ikke til noe som helst statistikk i innlegget, men jeg vil tro det sammenlignes epler og pærer om de kommer frem til den konklusjonen at det er vanligst å tjene under 400K og St bare 25 % tjener over 500K. Medianen er den midterste inntekten så dette er rett og slett feil! For meg høres det ut som man ikke tar hensyn til hvor mye folk jobber i debattinnlegget - for man får så klart mindre betalt om man jobber 50 % enn 100 %. For å sammenligne dette med lønnsstatistikken må man ta utgangspunkt i full stilling, ikke at man ikke jobber bare deler av dette!

Har en stilling på 51,34 % jobber en god del vakter ekstra. Ligger rundt 95%++ og det er bare de månedene det er mye overtid (jobb mer enn 35,5t/uke + mange helligdagsdager hvor man får 133% i tillegg at jeg bikker 40k brutto. Prøver jo å ligge så nærme 100% som mulig hver måned, ved hjelp av ekstravakter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har en stilling på 51,34 % jobber en god del vakter ekstra. Ligger rundt 95%++ og det er bare de månedene det er mye overtid (jobb mer enn 35,5t/uke + mange helligdagsdager hvor man får 133% i tillegg at jeg bikker 40k brutto. Prøver jo å ligge så nærme 100% som mulig hver måned, ved hjelp av ekstravakter.

Men hvis du bikkEr 40K i brutto månedslønn på 95 % har du jo en årslønn på 500K? Helt på snittet altså?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du må nesten lese innlegget igjen. 25% tjener mellom 500.000 og 700.000. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvis du bikkEr 40K i brutto månedslønn på 95 % har du jo en årslønn på 500K? Helt på snittet altså?

Tror ikke du helt forsto hva jeg mente. 100% + 10% overtid. Altså 110%, men jeg må i tilegg til dette jobbe helligdager som 17 mai/juleaften osv. Før jeg kommer opp i det nivået. En vanlig måned hvor jeg jobber 95% er brutto på ca 33/34k.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det har vært en del diskusjoner om hva folk flest tjener her inne, der veldig mange virker å tro at siden gjennomsnittslønnen er typ 570.000 så betyr det at dette er det "folk flest" tjener. 

Derfor synes jeg denne kommentaren i dagsavisen er verd å dele med dere. 

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2021/05/10/spontanitet-er-en-vakker-ting/

Jeg synes i alle fall dette er et tankekors for meg som har en inntekt rett over gjennomsnittet, og som likevel da tjener absolutt en hel del mer enn "folk flest", fordi jeg kan ikke fatte og begripe hvordan folk greier å leve et greit liv med en inntekt på la oss si 400.000 kroner med hus til de vanvittige prisene som er i mange byer i dag og barn og bompenger og piggdekkavgift osv osv, når jeg med den inntekten jeg har synes det er vanskelig. 

Dette er et helt merkelig innlegg i dagsavisen, hvorfor stopper de med 700 000? siden medianen er 530 000 så er det "bare" halvparten i Norge som tjener mindre en dette, den andre halvparten tjener mer. Om tallmaterialet stemmer så tjener 25% over 700 000kr. Men for at det skal fremstå som om 530 000 er høy lønn og må beskattes hardere så vektlegges ikke dette - for da er plutselig 530 000 vanlig lønn - Som det jo da faktisk er.

Etter mitt syn er 700 000 også vanlig lønn, når 1 av 4 du møter på gaten tjener det eller mer..

Endret av The_Stig
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, The_Stig said:

Etter mitt syn er 700 000 også vanlig lønn, når 1 av 4 du møter på gaten tjener det eller mer..

Jeg er ikke direkte uenig, men synes det er en interessant logikk du har om at noe som angår 25% av en befolkning er "vanlig". F.eks. basert på oppslutningen fra forrige stortingsvalg er det altså vanlig at man stemmer Høyre i Norge...

Anonymkode: 8bf84...b03

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke direkte uenig, men synes det er en interessant logikk du har om at noe som angår 25% av en befolkning er "vanlig". F.eks. basert på oppslutningen fra forrige stortingsvalg er det altså vanlig at man stemmer Høyre i Norge...

eh.. ja?

Anonymkode: 94a70...1c3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er da vanlig å stemme Høyre ...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...