Gjest Helliant Skrevet 9. mai 2021 #1 Skrevet 9. mai 2021 (endret) Jeg har prøvd å finne noe informasjon som kan være til hjelp i vår situasjon, men uten hell. Derfor får jeg skrive et innlegg selv. Vi har bestemt oss for en valp. Hjemme har vi en kastrert hannkatt på 2 år, Sofus. Valpen kommer fra et hjem som har katter fra før av, men vår katt er ikke vant med hund. I tillegg oppfører Sofus seg mer som en villkatt og er ute hele dagen. Kommer inn når natten nærmer seg, går å spiser og går ut igjen, vanligvis. Vi har et to etasjes hus, så om natten ligger han oppe, men en sjelden gang. Vi føler vel at vi ikke har så mye kontakt med han da han blir skremt av liten ting inne og ikke heller er så mye selskapssyk. Han har også fri tilgang til katteluke fra stua. Jeg tenker mye på hvordan vi skal få introdusert dem, når Sofus kun er ute. Ser for meg en situasjon at han kun titter inn luka og hvis han fort ser eller lukter noe ukjent så kommer han ikke inn. Han er den typen som kan titte lenge før han går inn nå også. Jeg kommer til å oppholde meg i stua de første nettene med valpen til han/hun blir trygg, men det er i nærheten av luka. Kan se for meg de første nettene blir spennende og at det kommer til å skje mye. Luke er noe valpen også er kjent med da oppdretterne bruker luke fra de er bittesmå så de lærer å gå ut og gjøre fra seg. I og med at valpen er kjent med en luke ser jeg for meg den vil bli nysgjerrig på den luka vi har og vil kjenne lukten av Sofus før katten vår kjenner lukten av valpen. Jeg har lest mye om katt og valp og at katten enten kommer overens eller ikke og at folk gjør det på en måte som er mulig. Men i vår situasjon føler jeg ikke vi har så mange valg enn å være tålmodig i og med at Sofus aldri er inne på dagtid. Han går fint overens med andre katter og har forholdt seg rolig så vi vet at han ikke gjør så mye ut av seg. Er det noen som har erfaringer her innen denne situasjonen? Endret 9. mai 2021 av Helliant
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #2 Skrevet 10. mai 2021 Jeg hadde stengt luken og holdt katten inne til hunden hadde vært der en stund og katten hadde blitt vandt med at de bodde der begge to, ellers er det veldig sannsynlig som du sier at han ikke kommer tilbake og du er selvsagt ansvarlig for at ikke katten din blir hjemløs og borte. Når det er sakt så ville jeg aller helst ha jobben med katten først, 2 år er litt ungt for å gi opp katten og det høres ikke bra ut at han er så redd, har du prøvd å gjøre noe med det? Lest jackson galaxy og brukt tid på å gi godbiter, øve på kos, hatt feliway inne? Tatt håndkle med lukten hans og gnidd det forskjellige plasser osv? Tenker det høres litt trist ut, og om han allerede er så redd og bare inne om natten så tenker jeg at en hund kommer til å gjøre det enda verre, så ville absolutt ha jobbet med katten før valpen kommer, eller rett og slett gitt katten vekk til noen som har erfaring, tid og interesse. Når hunden er i hus er det viktig å ha mange klartesteder høyt oppe(du kan feks lage en sti av hyller) slik at katten aldri føler seg stengt opp i ett hjørne og kommer seg unna hunden. Ta en titt på det jackson skriver om introdusering av katt og hund, og se serien cat vs dog på dplay. Anonymkode: 7888b...57f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #3 Skrevet 11. mai 2021 Jeg har en 13 år gammel katt. For 5 år siden fikk den treffe valp for første gang i sitt liv, og nå nylig har vi fått en ny valp i familien igjen. For 5 år siden så ville ikke katten være inne, i hagen eller i nærheten av valpen. Katten forsvant tidlig på morgenen når valpen sto opp, og var borte til 23-00.00 om kvelden. Når valpen var i bur om kvelden og skulle sove så var det «trygt» og katten kom inn for å få mat. I dag er katten og den voksne hunden gode venner selv om katten var redd og skeptisk i starten. Men... valp nr2 som vi netopp har fått synes katten er en masete, innpåsliten drittunge. Så nå orker hun ikke å være inne lenger før valpen er i bur eller sover. Anonymkode: 6d306...2f4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå