Usikker Skrevet 4. september 2005 #21 Skrevet 4. september 2005 Ja hvorfor skal vi ikke bry oss om hvor våre skattebetalerkroner havner? ← Du bruker de pengene du tjener slik du vil - gjør du ikke? Det gjør også Märtha og Ari.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2005 #22 Skrevet 4. september 2005 Interresant å høre hva andre mener om at Martha og Ari har kjøp lysekrone til over 8 millioner kroner Ikke for ingenting at jeg er totalt imot alt som heter kongedømme. Ærligtalt, så må jeg si at de folka der kan ikke vite hva verdien av penger er for noe. Sitter bare å grøsser når jeg tenker på det, ihvertfall når pengene er så ULIKT fordelt. Tenk på gamle, syke, barnefamilier som sliter for å få endene til å møtes, hvor kanskje begger sliter seg halvt i hel og da går det sånn akkurat. Ikke rart man blir provosert for å si det mildt. Har vel egentlig ikke så mye motargumenter, men så syntes jeg ærligtalt at det overhode ikke skulle være nødvendig. At de bruke penger som andre bruker dopapir, bør være nok til at folk bør reagere. Mener nå jeg. ← Nå vet jeg ikke hva du har dette fra,men kan man gå ut ifra at det er sant+ er det se og hør? da skjønner jeg ikke hvorfor Ari gikk på tiggerferd for å få en mill til å sette opp teter i London. valgjerd bladde opp. Stor skam. Det er mange som vil satse på kultur i utlandet,men de må skaffe pengene selv. Se på hva skolekorps får av kulturmidler. F f blir så f. der går det på kakelotteri osv. Men det er jo valgkamt for svingende....da hjelper det å bla opp.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2005 #23 Skrevet 5. september 2005 Nå vet jeg ikke hva du har dette fra,men kan man gå ut ifra at det er sant+ er det se og hør? da skjønner jeg ikke hvorfor Ari gikk på tiggerferd for å få en mill til å sette opp teter i London. valgjerd bladde opp. Stor skam. Det er mange som vil satse på kultur i utlandet,men de må skaffe pengene selv. Se på hva skolekorps får av kulturmidler. F f blir så f. der går det på kakelotteri osv. Men det er jo valgkamt for svingende....da hjelper det å bla opp. ← Hva har valgkampen med lysekrona til M + A og gjøre da :klø: Det er'kke noe rart at disk, avsporer..........
Bønna Skrevet 5. september 2005 #24 Skrevet 5. september 2005 Ja for det er myyyye billigere å ha president som skal byttes ut hvert fjerde år, så presidentboligen må innredes på nytt etter ny-presidentens smak.............. ← Det er antagelig mye dyrere med kongehus, da det er mer akseptert at kongefamilien bruker mye penger. En president i et så egalitært land som Norge vil måtte belage seg på mer begrensede budsjetter. Bare sammenlign den norske statsministeren med de utenlandske. Billigst i verden. Det er ingen grunn til å tro at dette ikke også vil gjelde for en norsk president. Dessuten synes jeg det skal være et demokrati. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan støtte et system hvor statsoverhodeposten går i arv. Det er ingenting bra eller romantisk ved et slikt system. Absolutt ingenting! Det er et iskaldt gufs fra en bedriten fortid.
Gjest Yvette Skrevet 5. september 2005 #25 Skrevet 5. september 2005 (endret) Hvorfor er det så mange som tror at det er Märtha og Ari som har kjøpt lysekroner når det er Slottet som har gjort det. Lysekronene henger i Store Festsal, ikke i noen privat bolig! Endret 5. september 2005 av Yvette
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 5. september 2005 #26 Skrevet 5. september 2005 Uansett om det er Sonja eller Martha eller Ari eller Gud-veit-hvem som har denne lyskrona, så er det en svimlende sum å bruke på ei lyskrone. Alt for mye spør du meg. Og hvis de absolutt må ha så sinnsykt dyre lyskroner på Slottet, så får de jammen holde tett om det, ikke vifte med kvitteringer for gud veit. (satt på spissen, I know...) Vanlige folk må få bruke pengene sine på hva de vil, men jeg anser ikke kongefamilien som "vanlige folk", og da blir det plutselig litt annerledes...
:-) anna Skrevet 6. september 2005 #27 Skrevet 6. september 2005 Slottet er en offentlig bygning, og den norske stats eiendom. Så det er altså den norske stat som bruker disse pengene på et bygg som tjener som kongebolig, i tillegg til å fungere som representasjonslokale under statsbesøk av andre lands øverste ledere. Om det er riktig av den norske stat å bruke millioner på å få eksakte kopier av de originale lysekronene er absolutt en interessant debatt. Jeg heller vel mot at det ikke er det. Men ikke legg skylda på kongeparet da... Det er ikke akkurat snakk om nattbordlampa til Sonja.
L@dy in red Skrevet 6. september 2005 Forfatter #28 Skrevet 6. september 2005 Jeg ragerer selvsagt. Og når jeg tenker på hvilken opplysninger som kommer ut blandt media om hvor mye penger vanlige folk bruker og hva de bruker penger til. Hvorfor det????? Vi skal ikke ha noen penger mellom hendene tydeligvis, for det økes jo både skatter og avgifter på det meste. Jeg blir Kan jo også ta syden turer som eksempel, er det en økning i ferieturer, så kan man være så sikker på at flyavgiftene øker. Vi skal rett og slett ikke få lov til å ha det godt, men når det gjelder de kongelige, så betaler de ikke engang skatt, det er en stoooooor skam. Å jo det nok mat og goder til ALLE bare de blir fordelt likt. Kommer aaaaaaaaaldri til å støtte et kjøp som dette. En lyskrone og vel så det. De skal representere landet vårt, greit nok, men de behøver ikke overgå alt og bruke penger som om ikke det var verdt noe pga. det. Vist det er tilfellet, så leste jeg også at når slåttet ble pusset opp, så ble det invistert gullkraner og gull på badekarbena. Og dette kostet minst 3000,- for en fot.
G.A. Skrevet 7. september 2005 #29 Skrevet 7. september 2005 Og så setter vi det litt i perspektiv: Lysekrone til 8,5 mill - barn som sulter i Afrika :forklar:
Caramba Skrevet 7. september 2005 #30 Skrevet 7. september 2005 Himmel, kan vi ikke ta vare på det ene slottet vi har i dette landet? Vi er så fattig på kultur i Norge at det lille vi har kan jo være litt fint. Dette er en statlig representasjonsbolig, og det er flott at den bringes tilbake til sin opprinnelige stand, etter å ha stått til forfalls i mange, mange år. Reis nedover i Europa, der ligger slottene tett som haggel. Men der tar man også vare på kulturarven sin.
Gjest gjest1 Skrevet 7. september 2005 #31 Skrevet 7. september 2005 Martha og Ari får ikke lønn fra staten lenger. Den ga Martha opp for å gifte seg. Alt de har av penger har de tjent selv på bøker og eventyrlesning. Det er bare Kongeparet og Kronprinsfamilien som får penger fra staten. ← L@dy. jeg bruker Vigfa sitt innlegg for å stille deg et spørsmål. Dersom du hadde vunnet x antall millioner, la oss si ti, for da er du et par millioner over det denne eller disse lysekronene koster - ville du ha gitt bort resten av pengene, altså ca 8 mill til sykehjem, barneavdelinger på sykehus osv? Eller ville du brukt dem på deg og familien?
G.A. Skrevet 8. september 2005 #32 Skrevet 8. september 2005 ville du ha gitt bort resten av pengene, altså ca 8 mill til sykehjem, barneavdelinger på sykehus osv? Eller ville du brukt dem på deg og familien?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå