Gå til innhold

Strikkefasthet og strukturmønster

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan skal man måle strikkefastheten på strukturmønster? Strikker en vaffelsweater fra Knitting for Olive, om det har noe å si. Dette er første gangen jeg strikker noe fra dette merket, og jeg veit ikke helt hvordan strikkefastheten til dette merket bruker å være. Noen som har erfaring med dette merket? 
Jeg er klar over at det vil variere for de ulike garnene og oppskriftene, men jeg tror jeg strikker nokså stramt. I feks petit knit sine oppskrifter må jeg som regel gå én pinne opp for å få rett strikkefasthet, uavhengig av oppskrift og garntype. 

Anonymkode: f6d70...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det opplyst hvilken strikkefasthet det skal være da?
Man strikker prøvelapp med glattstrikk når man skal måle strikkefastheten.

Anonymkode: 4acf7...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da opplyst strikkefasthet i mønsteret? Og nei, prøvelappen strikkes ikke i glattstrikk på denne står opplyst at strikkefastheten er så og så mange rekker i strukturmønster. Så da må du strikke en prøvelapp i strukturen som brukes og måle. 

Anonymkode: a6ba9...841

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det opplyst hvilken strikkefasthet det skal være da?
Man strikker prøvelapp med glattstrikk når man skal måle strikkefastheten.

Ja, det er det. Jeg kan måle strikkefasthet for glattstrikk og vrangbord, men dette er første gang jeg skal ha strikkefastheten for strukturmønster. Maskene blir jo seg jo annerledes med kast osv, så er derfor jeg er usikker på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da opplyst strikkefasthet i mønsteret? Og nei, prøvelappen strikkes ikke i glattstrikk på denne står opplyst at strikkefastheten er så og så mange rekker i strukturmønster. Så da må du strikke en prøvelapp i strukturen som brukes og måle. 

Mangel på punktum inni der, men håper du skjønte hva jeg mente likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva heter garnet?

Her er strikkefastheten for de som jeg fant: 

Knitting for Olives Heavy Merino, 10o % Merinoull: Strikkefasthet 18/10 på pinne 4.5 mm

Knitting for Olives Merino, 100% Merinoull: Strikkefasthet:  28 m /10 cm på pinne 3 mm

Knitting for Olives Cotton, 90 % Bomull – 10 % Cashmere: Strikkefasthet : ca 28 m /10 cm  på pinne 3

Knitting for Olives Cotton meets Merino, 50 % Merinoull, 45 % Bomull og 5 % Cashmere: Strikkefasthet : ca 28 m/10 cm på pinne 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg hadde gått opp ein pinnestørrelse og sjekka med ein prøvelapp om det verkar ca rett;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva heter garnet?

Her er strikkefastheten for de som jeg fant: 

Knitting for Olives Heavy Merino, 10o % Merinoull: Strikkefasthet 18/10 på pinne 4.5 mm

Knitting for Olives Merino, 100% Merinoull: Strikkefasthet:  28 m /10 cm på pinne 3 mm

Knitting for Olives Cotton, 90 % Bomull – 10 % Cashmere: Strikkefasthet : ca 28 m /10 cm  på pinne 3

Knitting for Olives Cotton meets Merino, 50 % Merinoull, 45 % Bomull og 5 % Cashmere: Strikkefasthet : ca 28 m/10 cm på pinne 3

Strikker med garnet som heter soft silk mohair fra Knitting for Olive. Ifølge oppskriften skal strikkefastheten på pinne 5,5 være 15,5 x 23 masker i strukturstrikk. 
Som sagt kan jeg måle strikkefastheten for vanlig vrang- og rettstrikk. Er en ganske erfaren strikker, men dette er første gangen jeg strikker denne typen strukturmønster. Blir usikker på hvordan jeg skal finne det ut når det er kast, og masker som enten skal strikkes sammen eller trekkes over hverandre. Maskene blir jo ikke så synlige, eller hva jeg kan kalle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Strikker med garnet som heter soft silk mohair fra Knitting for Olive. Ifølge oppskriften skal strikkefastheten på pinne 5,5 være 15,5 x 23 masker i strukturstrikk. 
Som sagt kan jeg måle strikkefastheten for vanlig vrang- og rettstrikk. Er en ganske erfaren strikker, men dette er første gangen jeg strikker denne typen strukturmønster. Blir usikker på hvordan jeg skal finne det ut når det er kast, og masker som enten skal strikkes sammen eller trekkes over hverandre. Maskene blir jo ikke så synlige, eller hva jeg kan kalle det. 

Da ville jeg ha telt omgangene mens jeg strikket prøvelapp.

Er det feil det som står her da?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Strikkefasthet: 14 m x 23 rekker på pinne 5,5 mm i strukturmønster 

https://www.lykkelighandel.no/products/vaffelsweater-norsk-fra-knitting-for-olive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Strikkefasthet: 14 m x 23 rekker på pinne 5,5 mm i strukturmønster 

https://www.lykkelighandel.no/products/vaffelsweater-norsk-fra-knitting-for-olive

Så rart at det står det. I oppskriften jeg har, står det 15,5 x 23 på pinne 5,5. Nå sjekket jeg nettsiden deres også, og det står set 14 x 23. Jeg må sjekke den game oppskriften da. Jeg fikk tilsendt en oppdatert oppskrift for litt siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så rart at det står det. I oppskriften jeg har, står det 15,5 x 23 på pinne 5,5. Nå sjekket jeg nettsiden deres også, og det står set 14 x 23. Jeg må sjekke den game oppskriften da. Jeg fikk tilsendt en oppdatert oppskrift for litt siden. 

Den oppdaterte oppskriften er kanskje med rettelser og er sannsynligvis den som har korrekt informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den oppdaterte oppskriften er kanskje med rettelser og er sannsynligvis den som har korrekt informasjon?

Ja, det er nok det. Jeg kjøpte oppskriften i mai i fjor, og sjekket screenshoten jeg tok av oppskriften da. Det står 14 x 23 der på pinne 5,5. Oppdateringen kom vel i forrige uke eller uken før der igjen, og det stod på Instagram at det var pga de hadde laget enda flere størrelser. Tydeligvis er strikkefastheten også endret da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har visst et spørsmål om oppskriften også. Noen som skjønner dette?

1. vendepinde:
*Strikk som m viser (kastet strikkes rett) frem til neste merke, 1 ny m (strikk lenken før neste m vridd rett), flytt merket til høyre pinne, strikk 1 rett, 1 ny m*
Strikk fra * til * i alt 2 ganger

Genseren strikkes ovenfra og ned. Det er markert fire raglanøkninger og vendepinnene begynner midt på bakstykket. 
Første delen der var uproblematisk, men det med strikk fra * til * i alt 2 ganger gjorde det komplisert for min del. Jeg har økt maskene som beskrevet. Mener de at jeg skal strikke fram til neste raglanøkning?
Mellom startpunkt bake på genseren til første økning er det to rapporter. Fra første økning til andre økning er det tre rapporter. Jeg blir forvirret siden det står fra til i alt to ganger. Veldig uvant mønsterbeskrivelse for min del, selv om jeg har strikket mye fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket denne, og husker jeg bare måtte gjøre nøyaktig som det sto, maske for maske.

Slik jeg leser oppskriften nå, uten å strikke den samtidig, så leser jeg den slik som du gjør. Tror cluet er: «strikk som masker viser fram til neste merke». Så ja, du skal strikke fram til neste raglanmerke. Etter den nye masken strikker du én vrang, og vender. Du vender da på framstykket, nesten helt inne ved raglanøkningen.

etter disse vendingene er det plankekjøring, og genseren ser imponerende ut! Jeg er veldig glad i min, strikket den i petrolblå kid Silk, med dobbel tråd i stedet for tre tråder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lubbetutt skrev (1 time siden):

Jeg har strikket denne, og husker jeg bare måtte gjøre nøyaktig som det sto, maske for maske.

Slik jeg leser oppskriften nå, uten å strikke den samtidig, så leser jeg den slik som du gjør. Tror cluet er: «strikk som masker viser fram til neste merke». Så ja, du skal strikke fram til neste raglanmerke. Etter den nye masken strikker du én vrang, og vender. Du vender da på framstykket, nesten helt inne ved raglanøkningen.

etter disse vendingene er det plankekjøring, og genseren ser imponerende ut! Jeg er veldig glad i min, strikket den i petrolblå kid Silk, med dobbel tråd i stedet for tre tråder.

Jeg prøvde meg litt fram, og det ser ut som jeg er på rett vei. Takk for hjelpen! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...