Gå til innhold

Det er ulogisk at menn dominerer programmering

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutter graverer mot ting

Jenter graverer mot mennesker og forhold

Bør ikke dette bety at jenter er bedre programmerere? Programmering bygger forhold til datamaskinen din med kode.🤷‍♀️

Koding er en sosial bestrebelse, og kvinner var de opprinnelige programmererne. Den eneste grunnen til at menn er så utbredt i feltet, er samfunnsforventninger.

Anonymkode: 43214...7be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men menn er jo langt bedre til å programmere, det finnes kanskje ingenting annet i verden hvor menn er så ufattelig mye bedre enn kvinner. Det er vel forskjeller i hjernen til menn og kvinner? Kvinner har jo ting de er best i og (i snitt).

"De første programmererne" var forresten hullkortspunchere. Å sammenligne dette med hva vi kaller programmering i dag er egentlig feil.

Anonymkode: 8ba0a...f2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gutter graverer mot ting

Jenter graverer mot mennesker og forhold

Bør ikke dette bety at jenter er bedre programmerere? Programmering bygger forhold til datamaskinen din med kode.🤷‍♀️

Koding er en sosial bestrebelse, og kvinner var de opprinnelige programmererne. Den eneste grunnen til at menn er så utbredt i feltet, er samfunnsforventninger.

Anonymkode: 43214...7be

Beklager, men dette er jo helt på jordet! Gutter er generelt mye flinkere med programmering og er de som drar lasset, og har gjort det.

Det er ikke noe "empatisk forhold" man bygger til en datamaskin, man løser problemer, noe menn ser ut til å like mye bedre enn kvinner. Hvordan får du programmering til å bli en "sosial bestrebelse"? Programmering er i stor grad noe som foregår i hodet til programmereren som skal prøve å løse en vanskelig oppgave.

Jeg har gått på NTNU (Data) og hadde jenter i klassen, ingen av dem var spesielt flinke i programmering, og ingen av dem likte det spesielt godt. Så vidt jeg vet har alle landet på noe HR eller denslags i etterkant. Ekstremt få jenter får det for seg at de skal begynne å programmere for moro skyld i tenårene for utfordringen sin del.

Kvinner var heller ikke "de opprinnelige programmererne", jeg skjønner ikke hvor du har det fra. Om du tenker på regnemaskinen som Charles Cabbage laget der Ada Lovelace lagde noen veldig enkle "programmer" så er det noe ganske annet enn programmering i dag, selv om "moderne historie" liker å trekke frem Ada Lovelace.

Det er noen kvinner som har fått en uforholdsmessig stor plass i historien som Ada Lovelace og Kathleen Booth. Når jeg sier det på denne måten betyr det ikke at f.eks. Booth ikke gjorde noe viktig eller ikke var veldig dyktig, men at hun var en liten brikke i det store bildet. Moderne programmering (alt fra C og andre språk til UNIX og Windows, OpenGL og spill etc.) er det i all hovedsak menn som står bak.

For all del, kvinner med talent og vilje er alltid mer enn velkomne til å bidra men programmering er en typisk "gutteting" og de beste er i all hovedsak menn som er "nerder". 

Jeg har ingen tro på at grunnen til at menn dominerer er på grunn av samfunnsforventninger. Jeg har gått med gutter og jenter selv og aldri møtt en jente som brenner for programmering :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Indiske kvinner er bedre enn norske menn til å programmere på generelt basis. Derfor bør vi importere enda flere unge indiske kvinner til Norge.

Anonymkode: e71c7...900

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...