Gå til innhold

Hva kan jeg forvente av en valp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har det fint inne, men når vi er ute sliter jeg med å få kontakt med henne. Samme hva jeg gjør og sier så er omgivelsene mye mer interessante. Hun går sjelden rett frem, men spretter hit og dit, legger seg ned plutselig og virker ikke som hun vet at jeg er der. Når vi er inne igjen er kontakten strålende. Trener kontakt med henne, men ute er selv ikke yndlingsgodteriet spennende. Hun er 13 uker.

Er dette bare å forvente? Lettere etter hvert? Synes det er litt flaut å gå rundt sånn. 

Anonymkode: 888d6...a69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke forvente så mye av en valp. Det er jo bare en baby. Verden er stor, og alt skal utforskes. 

Anonymkode: 775bc...34a

• Liker 6
Skrevet

Gi henne tid, hun er ung og det er mye som skal utforskes. Fortsett å trene kontakt inne, og se om du finner en enda bedre godis eller leke som kan hjelpe med å få oppmerksomheten ute. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ting er nytt og spennende, og det er en baby 😊 Gi henne tid. Min var også lik når vi gikk lufteturer. Ved lek ute var oppmerksomheten en helt annen. Da var det stort sett fokus på den som lekte med henne 😊

Anonymkode: e16f4...a58

Skrevet

Dette kommer til å gå seg til med tid, så lenge du fortsetter å jobbe med det :)

Skrevet

Du kan ikke forvente mer av en valp enn det du har lært valpen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke forvente så mye. Du bør heller ikke sette krav. Nå i valpestadiet er det flott å fokusere på lek, godbiter og moro. Valpen vil lære at du er den beste ressursen den har. Fortsett å trene kontakt inne, og pass på å ikke 'mase' om kontakt ute (da lærer den seg at den fint kan ignorere deg). Spør om kontakt når du VET at den vil gi deg kontakt. F.eks etter at den har fått ut det verste av "ÅH VI ER UTE PÅ PLENEN OG ALT ER SÅ SPENNENDE", så kan du begynne å leke med en squeaky leke for deg selv, og når den oppdager at du har det gøy og kommer for å leke, lek litt med den, også sleng frem godbitene i samme "yey vi har det gøy" energi og tren litt kontakt. Avslutt kontakttreningen når valpen har det fantastisk gøy og flott. 

Det vil gå seg til. Valpen ser ikke bare masse nytt, den lukter også en mye større og spennende verden enn det den kan se med øynene. Min valp var veldig god på kontakttrening inne, men ute var det verre 😅 jeg trente også impuls og fokus, og etterhvert som hun ble litt eldre, vipps så fikk jeg kontakt ute også. 

Anonymkode: a01aa...eed

AnonymBruker
Skrevet

Det kan også hende valpen blir overveldet ute og det rett og slett blir litt for mye inntrykk. Ikke at den skal slutte være ute! Men det kan hende det er derfor du sliter med kontakt 

hodet til en såpass ung valp har ikke heller utviklet perfekt syn og retningssans, så er ikke så mye å forvente enda 😅 

Anonymkode: 00b16...5a0

AnonymBruker
Skrevet

Takk, folkens, godt å høre! Når kan jeg regne med at hun blir litt mindre hyper/eierminfinnes ikke utendørs? Sånn ca når er det de roer seg litt i hodet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk, folkens, godt å høre! Når kan jeg regne med at hun blir litt mindre hyper/eierminfinnes ikke utendørs? Sånn ca når er det de roer seg litt i hodet?

Det kommer helt an på rase, individet og hvor mye jobb du legger inn 🙂

Anonymkode: a01aa...eed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ofte er valper valp i hodet til de er 1 år 😅 hjernen er ikke helt voksen selv om kroppen er det. Etter 1 år så begynner de å roe seg

Anonymkode: 00b16...5a0

Skrevet

Jeg fikk hunden min da den var 12 uker og så store forbedringer de første 3 månedene. Det var utrolig slitsomt, men hun både vokste og lærte fort. 

Tenåringsstadiet synes jeg neste var verre😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare nevne at hundevalpene er sammen med søsken og mor til de er godt over 1 år om de ikke hadde hatt oss som eiere/oppdrettere. 

Forskningen viser at eierløse hunder er sammen med mor til de er gjennomsnittlig 14 md og kun halvparten av dem forlater familien da også. Forøvrig er ikke valpene alene før de er gjennomsnittlig 5 md. Med alene mener jeg at det alltid er en eldre hund til stede (ikke nødvendigvis mor).

Bare sånn for å sette ting i perspektiv 🙂. Som mange nevner er en 3 - 4 md valp bare en baby og valper har også veldig kort konsentrasjonsevne. Gjerne ca 30 sek i snitt.

Denne tiden bør brukes til å gjøre valpen trygg i omgivelsene sine så man får en trygg hund som ikke er nervøs og redd som voksen.

Anonymkode: 70004...b4b

Skrevet

ikke forvent stort, tenk på det som en hyper og destruktiv liten baby.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...