AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Skrevet 9. mai 2021 Hei. Kan man plante blomsterløk no som kommer til sommer eller høst? Anonymkode: b7083...62b
Million Skrevet 9. mai 2021 #2 Skrevet 9. mai 2021 Hva slags løk er dette? Jeg har plantet diverse løker da jeg hadde hage, men alle skulle plantes om høsten, før frosten kom, slik at de rakk å sette røtter før det ble for kaldt. Ingen som skulle plantes om våren. Jeg plantet mye liljer og tulipaner, samt noe annet jeg ikke husker navnet på.
skrue Skrevet 9. mai 2021 #3 Skrevet 9. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei. Kan man plante blomsterløk no som kommer til sommer eller høst? Anonymkode: b7083...62b Av vanlige løk/knoller er det eneste jeg kommer på for øyeblikket som blomstrer på høsten er høstkrokus. De settes i jord på høsten og trenger ett år. Generelt ellers, mye av det som blomstrer nå eller snart trenger en kjølig periode (kuldestratifisering) for å komme i gang. Er man skikkelig interessert så tenker jeg å plassere tulipanløk i kjøleskap en måneds tid bør kunne fungere. Men, prøv heller gladioler. Gladiolløk bør du finne på ethvert planteutsalg nå. Jeg skal til å sette dem jorden enten i dag eller i morgen her rett ved Oslo. Du kan også se om du finner dahliaknoller (georginer), men det begynner kanskje å bli litt sent i sesongen (her startes de innendørs første uken i april i potter) men bør gå bra. De kan som skrevet startes inne for at de skal komme raskt i gang og må ikke utsettes for frost. Jeg tar opp gladiolløk og dahliaknoller før jorden fryser på høsten og lagrer kjølig i kjeller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå