Gå til innhold

Prolaps og vedvarende smerter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mann med flere prolapser i ryggen (korsryggen) og har fått råd fra legen om å gå i skog og mark. Det funker greit, men gjør jeg noe aktivt får jeg som regel veldig vondt i ryggen etterpå. Eneste som hjelper da er å legge seg. Dagen etter er som regel det ok igjen. Dog er jeg veldig stiv i korsryggen. Hvorfor får jeg alltid så himla vondt etter fysisk aktivitet som feks snømåking, vedhugging, hagearbeid osv? Og er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan bli bedre?

Anonymkode: 7468a...fae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme. Hvis jeg står litt fremover bøyd og med knekk i bena så går det rett til helvete. Sånn typisk når jeg må vaske håret på ungene mens de sitter i badekaret.. 

Må bare unngå de tingene som får det til å låse seg. 

Jeg kjenner også at ryggen og bekkenet blir mer og mer fiksert. 

Anonymkode: ff46c...fc3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt operert 2 ganger for prolaps i ryggen. Første gangen måtte jeg nesten vente 1 år på operasjon. Alt annet skulle prøves først. Det va trening, skog og mark, fysio osv. Ingenting hjalp. Andre gangen så satt prolapsen såpass langt nede at den klemte på nerven som går fra korsryggen å helt ned til tærna . Det va så smertefullt og risikabelt at jeg blei hasteoperert 8 dager etterpå. Det var dessverre forsent for jeg sitter her med en dropfot som jeg aldri kommer til å bli frisk igjen fra. 😔 

Anonymkode: 89a8e...49c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har blitt operert 2 ganger for prolaps i ryggen. Første gangen måtte jeg nesten vente 1 år på operasjon. Alt annet skulle prøves først. Det va trening, skog og mark, fysio osv. Ingenting hjalp. Andre gangen så satt prolapsen såpass langt nede at den klemte på nerven som går fra korsryggen å helt ned til tærna . Det va så smertefullt og risikabelt at jeg blei hasteoperert 8 dager etterpå. Det var dessverre forsent for jeg sitter her med en dropfot som jeg aldri kommer til å bli frisk igjen fra. 😔 

Huff, det høres ikke bra ut. Jeg har ikke smerter nedover beina og funker greit i hverdagen. Men skifter jeg dekk på bilen er jeg nede for telling en god stund etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å ikke ha for mye aktivitet, aktivitet er bra, men med måte. Finn den mengden og belastning som ikke gjør at det blir veldig ille etterpå. Prolapsen irriterer vev rundt og kroppen beskytter seg selv mot for mye belastning med smerte. Selv om det føles som det går sakte framover så blir det bedre om en stund.

Anonymkode: dd60c...f14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Prøv å ikke ha for mye aktivitet, aktivitet er bra, men med måte. Finn den mengden og belastning som ikke gjør at det blir veldig ille etterpå. Prolapsen irriterer vev rundt og kroppen beskytter seg selv mot for mye belastning med smerte. Selv om det føles som det går sakte framover så blir det bedre om en stund.

Anonymkode: dd60c...f14

Hvis jeg er for aktiv, kan det ødelegge mer? Jeg driver ikke med ekstremsport, men liker å være aktiv.

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha slitt med flere prolaps i nesten alle nivåene nede i korsryggen, å i magen år vært stiv og støl med mye smerter, så har jeg funnet ut at det beste jeg kan gjøre for ryggen er å trene kjernemuskulaturen samt være i bevegelse, gå turer i skog å mark, korte rolige turer, ikke fjelltopper. 

Anonymkode: a3da3...cc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Etter å ha slitt med flere prolaps i nesten alle nivåene nede i korsryggen, å i magen år vært stiv og støl med mye smerter, så har jeg funnet ut at det beste jeg kan gjøre for ryggen er å trene kjernemuskulaturen samt være i bevegelse, gå turer i skog å mark, korte rolige turer, ikke fjelltopper. 

Anonymkode: a3da3...cc2

dette gjør jeg og☺️har et eget program jeg trener 3 ganger i uken. lett kondisjon 2 dager. og ca 2 t fjelltur en eller to ganger de dagene jeg ikke trener.

ligger mye pga smerter, så prøver å ha en del aktivitet. ingenting gir meg blodsmak i munnen, så antar det er greit. behandlere sier det er kjempebra.

Anonymkode: b9371...a8c

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva er dropfot?

AnonymBruker
Skrevet

Aktiviteter som man vet vil irritere prolapsen bør man unngå. Ellers risikerer man å til slutt forverre prolapsen slik at man ikke lenger kan hvile eller trene seg utav smertene. Man kan selvfølgelig bare gi jernet til det blir full stopp og operasjon, men det er ikke alle som blir bra (og slett ikke smertefrie) av operasjon. Foreslår dekkhotell og en fancy snøfreser.

Anonymkode: 6c2d8...164

AnonymBruker
Skrevet

Hadde prolaps for nesten 2 år siden, er 28. føler det ødelegger livet. Er selvfølgelig mye bedre enn i begynnelsen da jeg ikke kunne gå. Hver gang jeg reiste meg var det sykt vondt i Høyre bein og måtte bare legge meg med beinet høyt. Var et stort prolaps i korsryggen, men fikk beskjed at operasjon ikke var nødvendig. Har mistet all følelse i to tær og har sånne «døde» punkter her og der i Høyre bein.. ryggsmerter daglig :( så virker ikke som det går over? 

Anonymkode: 64f56...e63

AnonymBruker
Skrevet

Slitt med prolapser siden jeg var 15 år. Operert èn gang i fjor pga traumatisk prolaps med inneklemt nerve og dropfot. Helt fin igjen nå (Y) Men det ENESTE jeg synes funker er faktisk kiropraktor. Får opp låsninger i rygg og bekken du får etterhvert som smertene får deg anspent og du spenner alt. Lykke til!

Anonymkode: 9c2a6...e0f

AnonymBruker
Skrevet

jeg har en nerve i klem i ryggen, og prolaps. opplever bekkensmerter som følge av dette😣helt jævlig og aner ikke hva jeg skal gjøre. lege, ortoped og andre spesialister har ingenting å komme med. kun fysio. blææ

Anonymkode: b9371...a8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...