Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022

Amatariel

Anbefalte innlegg

Hvor mye koffein får dere i dere? Jeg har omtrent ikke drukket noe kaffe på 2 uker og har så lyst på iskaffe jeg lager hjemme selv. Redd for at koffeinet skal føre til spontanabort :( Tenker dere at iskaffe laget på 1 Nespresso espressokapsel og 1 koffeinfri espressokapsel om dagen er greit? Får i meg lite koffein utenom det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dame1989 skrev (10 minutter siden):

Hvor mye koffein får dere i dere? Jeg har omtrent ikke drukket noe kaffe på 2 uker og har så lyst på iskaffe jeg lager hjemme selv. Redd for at koffeinet skal føre til spontanabort :( Tenker dere at iskaffe laget på 1 Nespresso espressokapsel og 1 koffeinfri espressokapsel om dagen er greit? Får i meg lite koffein utenom det :)

Tror ikke du skal bekymre deg for å drikke en kopp iskaffe om dagen, nei. ☺️ 
grensene er vel på ca 200 mg koffein per  dag, og en kaffekapsel med espresso kommer nok ikke opp i det nivået. 

Om du skulle komme oppi 250 mg koffein en dag i løpet av en uke, vil det nok uansett ikke være noe problem. 

Tror grensen for hva de får tilsette i feks brus og energidrikke er 150 mg per liter, så du kan trygt drikke en liten boks brus også. 

Jeg har fått avsmak på kaffe under graviditeten og det blir defor lite koffein😅 må i så fall være en iskaffe eller en cola. Pepsi max smaker heller ikke godt lenger🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (50 minutter siden):

Huff - her har nok jeg syndet i tidligere svangerskap. Da drakk jeg gjerne 3-4 kopper kaffe hver eneste dag. Visste ikke engang at det var fy fy😖 Henger visstnok ikke helt med i svingene. 

Men kan aldri tenke meg at én kopp iskaffe kan gjøre noe som helst skade - kun en tilfreds mor, tenker jeg🥰

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (1 time siden):

Ja, hjelp! Alt for spennende 😂 skal prøve og holde meg unna den noen uker til, og til jeg i alle fall vet at alt er ok der inne! 🙈 

Jeg er 11+4 i dag, så nå nærmer den «magiske» grensa seg. Selv om det ikke hjelper så mye på bekymringene likevel 😅 bruker stort sett all ledig tid på å tolke symptomene mine.. 

Har egentlig hatt alle de typiske symptomene siden uke 6 - startet med en del murringer, ømme bryster og litt ekstra trøtt. Etterhvert kom kvalmen og nå går jeg rundt som en zombie fordi jeg er ekstremt trøtt og sliten hele tiden😅 Virker som at murringene og «stikkingen» i magen har avtatt litt den siste uken, men det er kanskje sånn det er rundt denne tiden. 
Kan også nevne at magen er veldig oppblåst og treg, så livet er virkelig godt og leve om dagen 😂😅

skal sies at jeg hadde et opphold i symptomene i uke 8, og da satt jeg med samme tankene som deg og trodde helt sikkert at det ikke lenger var liv der.

Hvor langt har du kommet? 🥰

Åhh så herlig å være så godt på vei. Jeg håper jeg får holde så lenge! Jeg er bare 5+1 idag så har maaaange nervepirrende uker foran meg! MEN Da er jeg faktisk ikke kommet så langt som da du kjente på flere symptomer. Det betrygger meg selv om det ikke har noe sammenheng😂 Rart med det… Kjenner litt ømhet i en pupp, noe stikk i lysken også disse nydelige kvisane ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frksabben skrev (1 time siden):

Åhh så herlig å være så godt på vei. Jeg håper jeg får holde så lenge! Jeg er bare 5+1 idag så har maaaange nervepirrende uker foran meg! MEN Da er jeg faktisk ikke kommet så langt som da du kjente på flere symptomer. Det betrygger meg selv om det ikke har noe sammenheng😂 Rart med det… Kjenner litt ømhet i en pupp, noe stikk i lysken også disse nydelige kvisane ❤️

Åå, nei, da er det jo kanskje ikke så unaturlig at du ikke kjenner så mye enda! ☺️ Symptomene kommer nok!  Egentlig burde man jo være glad for å slippe unna 2-3 mnd med dårlig form, men så er det jo det eneste man har som «bevis» de første ukene.  

Haha, kviser ja… jeg har alltid hatt litt vanskelig hud, men huden min ble plutselig tilnærmet perfekt rundt uke 8-9 😂 tenkte at alle dager med drittform var verdt det, om huden min skulle være sånn resten av graviditeten. Men den gang ei gitt… Nå er det ganske krise 😆 ser lite til den «gløden» alle prater om, for å si det sånn. 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det to siste dagene har kvalmen forsvunnet. Veldig deilig å ikke spy mer, men skummelt da jeg er redd for å miste. 😖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler å prøve ut piller mot kvalme hvis det er såpass ille. Hadde det omtrent som du beskriver i forrige svangerskap og fikk resept på Afipran. Var helt fantastisk å kunne fungere litt normalt igjen. Legen sa til meg at det overhodet ikke er farlig med pillene og at man ikke bør lide unødig mye @Isabel94

Jeg drikker et glass eller to Pepsi max eller Cola zero om dagen @Dame1989 Tar meg også en iskaffe eller vanlig innimellom. Gjør det med god samvittighet uten at det overskrider grensene på 100-200 mg/pr dag😊

Godt at formen er bedre @24aaSkjønner endring i symptomer kan gi grunn til bekymring. Har selv kvalme som kommer og går. De dagene den er der forbanner jeg den og håper det skal gå over, mens de dagene kvalmen er borte tenker jeg med en gang at jeg ikke er gravid lenger..skal ikke være lett altså😅 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (5 timer siden):

Jeg har lest om dette og har begrenset kaffeinntaket veldig. Jeg drikker nå kun koffeinfri kaffe hjemme, og på jobb en halv til en kopp om dagen. Tenker vel egentlig at én kopp om dagen er greit, men vil liksom være på den sikre siden 🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (2 timer siden):

Åå, nei, da er det jo kanskje ikke så unaturlig at du ikke kjenner så mye enda! ☺️ Symptomene kommer nok!  Egentlig burde man jo være glad for å slippe unna 2-3 mnd med dårlig form, men så er det jo det eneste man har som «bevis» de første ukene.  

Haha, kviser ja… jeg har alltid hatt litt vanskelig hud, men huden min ble plutselig tilnærmet perfekt rundt uke 8-9 😂 tenkte at alle dager med drittform var verdt det, om huden min skulle være sånn resten av graviditeten. Men den gang ei gitt… Nå er det ganske krise 😆 ser lite til den «gløden» alle prater om, for å si det sånn. 🤷‍♀️

Jeg veeeet, ønsker meg bare kvalm hhaha😂😂🤪 Jeg har også en hud som ikke spiller helt på lag grunnet pcos men på p piller er den plettfri!
Jeg fikk høre fra ei venninne at 2 trimester er tiden for glød så hold ut litt til😂😂👏🏻👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke kaffe, og har aldri gjort det - så det er veeldig kjekt de gangene jeg har vært gravid. Er tungt å gi opp/kutte kraftig ned på ting man er avhengig av (jeg har det sånn med spekemat 😅)

Men jeg er veldig glad i energidrikker da. Dvs. at som ikke-gravid drikker jeg 2-3 slike bokser i uken. Koser meg i helgen eller i løpet av arbeidsdagen. Men når jeg er gravid så vet jeg at det ikke er helt bra. Sliter ikke veldig med å kutte ut dette, men savner det litt ja. Samtidig som jeg vet at man kan unne seg litt. Det er ikke slik som alkohol der 100% avhold er det som gjelder. Så jeg har muligheten åpen for visse situasjoner. Jeg har f.eks drukket èn liten boks denne uken, fordi vi skulle på en veldig lang biltur. Og sist graviditet så drakk jeg et par slike på 30-årsfeiringen min. Så jeg ser ikke bort fra at hvis det blir fest eller sosiale lag utover sommeren her så blir jeg å kose meg med en boks mens andre har alkoholen sin. Jeg blir litt lei den brusen i lengden når det er en spesiell anledning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (42 minutter siden):

Jeg drikker ikke kaffe, og har aldri gjort det - så det er veeldig kjekt de gangene jeg har vært gravid. Er tungt å gi opp/kutte kraftig ned på ting man er avhengig av (jeg har det sånn med spekemat 😅)

Men jeg er veldig glad i energidrikker da. Dvs. at som ikke-gravid drikker jeg 2-3 slike bokser i uken. Koser meg i helgen eller i løpet av arbeidsdagen. Men når jeg er gravid så vet jeg at det ikke er helt bra. Sliter ikke veldig med å kutte ut dette, men savner det litt ja. Samtidig som jeg vet at man kan unne seg litt. Det er ikke slik som alkohol der 100% avhold er det som gjelder. Så jeg har muligheten åpen for visse situasjoner. Jeg har f.eks drukket èn liten boks denne uken, fordi vi skulle på en veldig lang biltur. Og sist graviditet så drakk jeg et par slike på 30-årsfeiringen min. Så jeg ser ikke bort fra at hvis det blir fest eller sosiale lag utover sommeren her så blir jeg å kose meg med en boks mens andre har alkoholen sin. Jeg blir litt lei den brusen i lengden når det er en spesiell anledning.

Åh, spekemat! 😭 SOM jeg savner det.. Jeg må kjempe mot min egen lyst på spekeskinke hver gang jeg går på butikken. Og hva er vel bedre enn tapas på sommeren?! Skulle ønske det fantes gravidvennlig spekemat 😅   

Matsikkerheten er heldigvis veldig god i Norge, og det er mye annet godt å spise, men spekemat altså.... 

Energidrikke inneholder vel generelt mindre koffein enn kaffe, har jeg skjønt. Maks grense for tilsatt koffein er 150 mg per liter, så da vil det vel være innafor anbefalingene om du drikker en boks på 0,33 l. 

Jeg drikker en liten kopp  kaffe om dagen 2-3 ganger i uken. Jeg er ikke så veldig glad i brus og søte drikker og drikker generelt lite av det. Har som regel heller tatt en øl på fredagskveldene fremfor en brus. Alternativet for meg har blitt Farris Bris for variasjonens skyld, ellers går det i vann.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (5 minutter siden):

Energidrikke inneholder vel generelt mindre koffein enn kaffe, har jeg skjønt. Maks grense for tilsatt koffein er 150 mg per liter, så da vil det vel være innafor anbefalingene om du drikker en boks på 0,33 l. 

Ja koffeininnholdsmessig så er det innafor, men de boksene inneholder jo så mye annet rart også 😆 Så er best å begrense seg så mye som mulig tenker jeg.

Jeg elsker spekemat over alt på jord ja, og før graviditet så var det en veldig stor del av mitt daglige kosthold. Jeg spiste mye lavkarbo, og pose med morrpølse i vesken f.eks var fast inventar her. Rugsprø med kremost og serrano fast kveldsmat 🤤 Har forsøkt med vanlig kokt skinke på, men det er ikke det samme.

Rema selger en salami som er gravidvennlig, og den har jeg spist denne uken på brødskriva. Hjelper litt, men er likevel ikke det samme som den vanlige salamien jeg liker/er vant med.

https://www.grilstad.no/produkter/fersk-salami

Endret av Amatariel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (10 minutter siden):

Ja koffeininnholdsmessig så er det innafor, men de boksene inneholder jo så mye annet rart også 😆 Så er best å begrense seg så mye som mulig tenker jeg.

Jeg elsker spekemat over alt på jord ja, og før graviditet så var det en veldig stor del av mitt daglige kosthold. Jeg spiste mye lavkarbo, og pose med morrpølse i vesken f.eks var fast inventar her. Rugsprø med kremost og serrano fast kveldsmat 🤤 Har forsøkt med vanlig kokt skinke på, men det er ikke det samme.

Rema selger en salami som er gravidvennlig, og den har jeg spist denne uken på brødskriva. Hjelper litt, men er likevel ikke det samme som den vanlige salamien jeg liker/er vant med.

https://www.grilstad.no/produkter/fersk-salami

Ja, mye rart i de energidrikkene! Samme gjelder jo egentlig sukkerfri brus også. Best og holde seg til så "rene" ingredienser som mulig ja! 

Oi!! Takk for tips! Denne skal jeg se om jeg finner neste gang jeg er på Rema. 😄 

Kokt skinke er liksom ikke helt det samme nei.. Er liksom ikke salt nok😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påske-egget skrev (11 timer siden):

Anbefaler å prøve ut piller mot kvalme hvis det er såpass ille. Hadde det omtrent som du beskriver i forrige svangerskap og fikk resept på Afipran. Var helt fantastisk å kunne fungere litt normalt igjen. Legen sa til meg at det overhodet ikke er farlig med pillene og at man ikke bør lide unødig mye @Isabel94

Jeg drikker et glass eller to Pepsi max eller Cola zero om dagen @Dame1989 Tar meg også en iskaffe eller vanlig innimellom. Gjør det med god samvittighet uten at det overskrider grensene på 100-200 mg/pr dag😊

Godt at formen er bedre @24aaSkjønner endring i symptomer kan gi grunn til bekymring. Har selv kvalme som kommer og går. De dagene den er der forbanner jeg den og håper det skal gå over, mens de dagene kvalmen er borte tenker jeg med en gang at jeg ikke er gravid lenger..skal ikke være lett altså😅 

Takk for betryggende ord! 💕 Tar en tablett med prostafen hver dag nå. Deilig å få litt avbrekk. Ser ut som det hjelper litt, blir også veldig trøtt - så sover mer på dagtid.. Kastet opp kun 3 ganger igår - dog hele middagen, men likevel.. Sov fra 14 til 18.30, og da ble det sent å spise middag, så den kom rett i retur. For lenge siden forrige måltid… 🙃 Beholder nok senga litt til. Dag 14 nå 😴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere som har begynt å nærme dere eller tippet 12 uker fortsatt like mye symptomer som før? Hvordan kjennes/oppleves magen?

Er fortsatt ganske uvel og trøtt, og puppene er like ømme som før. Likevel er liksom disse "stikningene" og ubehaget i magen avtagende og jeg føler nesten at den lille "kulen" som var der tidligere er blitt mindre. Jeg er kanskje ikke like oppblåst nå, og når jeg ligger flatt og holder magen inne, er det bare en liten opphøyning helt nederst mot skambenet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nok å drikke litt iskaffe fremover :)

Tidligere i uken var jeg uggen litt til og fra noen dager. De siste 2 dagene har jeg ikke merket noe til det og blir selvfølgelig bekymret. Er kun 5+2, men rart at jeg begynner å bli uggen for så at det forsvinner igjen... Puppene er veldig ømme, men det kan være progesteronen også.. Tidlig ultralyd om 17 dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Parv skrev (4 timer siden):

Har dere som har begynt å nærme dere eller tippet 12 uker fortsatt like mye symptomer som før? Hvordan kjennes/oppleves magen?

12+4 her! (13+2 enl måling på onsdag) 

Har vært nesten symptomefri i over 1 uke nå. 🙌Ikke noe kvalm lenger, ikke vondt i brystene, blir ikke sint på mannen når han spør hvilket pålegg jeg har lyst på (😂) har ikke like treg mage lenger men er fortsatt veldig trøtt. Magen har "poppet" og jeg ser gravid ut (2. graviditet hvis det har noe å si)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malani skrev (4 minutter siden):

12+4 her! (13+2 enl måling på onsdag) 

Har vært nesten symptomefri i over 1 uke nå. 🙌Ikke noe kvalm lenger, ikke vondt i brystene, blir ikke sint på mannen når han spør hvilket pålegg jeg har lyst på (😂) har ikke like treg mage lenger men er fortsatt veldig trøtt. Magen har "poppet" og jeg ser gravid ut (2. graviditet hvis det har noe å si)

Ah, det høres jo egentlig ut som en drøm, spør du meg! Jeg hater nemlig mannen min for tiden og er rett og slett en heks i hans nærvær. Spørs om jeg må kjøpe noe fint til ham og skrive et «unnskyld-kort» snart, for jeg greier i alle fall ikke og si noe pent! 😱😂 

Har nok blitt en liten mage her også, selv om den varierer fra morgen til kveld. Går rundt med strikk til å feste knappen med, så noe har jo definitivt skjedd. Håper det ikke bare er mat-kilo 😆 

graviditet nummer to for min del også, men det er 9 år siden sist, så vet ikke om det vil gjøre noe fra eller til. Har ikke så mye ekstra over magen fra før heller, men den kommer nok før eller siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (7 timer siden):

Er fortsatt ganske uvel og trøtt, og puppene er like ømme som før. Likevel er liksom disse "stikningene" og ubehaget i magen avtagende og jeg føler nesten at den lille "kulen" som var der tidligere er blitt mindre. Jeg er kanskje ikke like oppblåst nå, og når jeg ligger flatt og holder magen inne, er det bare en liten opphøyning helt nederst mot skambenet. 

Jeg er 12+4 og har ikke noen symptomer lengre utenom at jeg fremdeles er veldig trøtt😅🙌🏼. Hadde også mer stikninger i livmor før, men har litt av og til nå også. Stikningene fra det gule legemet gikk bort ca i uke 8!

Jeg har lest at man kan være litt mer oppblåst i starten, og at det gjør magen litt større. Så når det går ned igjen blir magen se litt mindre ut. Men det er ikke før 11+1 tror jeg at livmoren vokser over kanten på bekkenet, så gravidmagen kan begynne å vise litt for noen rundt det tidspunktet (kilde hentet fra babyverden appen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livets mareritt i dag ved dobesøk. Blod på tørket. Ikke noe gøy og full panikk. Men det var kun ett tørk med blod. For en times tid siden. Ingen smerter, ikke noe mer blod - men hjelp så ekkelt det er. Er i uke 7 nå. Noen som har opplevd noe lignende? Har aldri opplevd spontanabort, så aner ikke hvordan forløpet der skal være. Men da vil vel blødningene ta seg opp relativt kjapt samt smerter? Off, håper noen har noen trøstede ord.. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...