Gå til innhold

Mannen min sover hele tiden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Dette gjelder mannen min. Han er 34 år og sover veldig mye. Han sover fra 00 til 1030 med noen oppvåkninger fordi vi har barn. Står han opp tidligere, er han våken litt, før han skal sove et par timer igjen. Så sover han på ettermiddagen eller når enn sjansen byr seg. 

Han har en litt krevende jobb som gjør at han kommer sent hjem. 

Alt av vitaminer er inntakt. 

Jeg bare synes det er så slitsomt. Fridagene går ut på å vekke ham eller få han til å våkne, og jeg synes det er vanskelig å klare meg alene med noen uker siden fødsel og en fireåring som savner pappaen sin. Har han yngste, ligger de og sover. 

Jeg skulle ønske han var mer aktiv, også klarer jeg ikke å bare "la ham være" når jeg trenger at vi er to. 

Er det noen som veit om dette kan skyldes sykdom evt hvilken? Må be han sjekke seg selv hos legen. 

Jeg klarer meg fint med 5 timer usammenhengende søvn, men vi er alle forskjellige og jeg klarer bare ikke sette meg inn i hans situasjon.. 

Anonymkode: 64025...320

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han sover jo over 10t, ikke rart han sover så mye..jeg må ha 7t, så det varierer fra person til person..men ingen trenger 10t?! Pleier å få vondt i hode om jeg sover for lenge hvertfall. Tror han burde prøve å bare sove 6-8 t. 

Anonymkode: 5b599...f85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke normalt, så han bør gå til legen. Er det på grunn av at han "ikke orker" så er familievernkontoret neste.

Anonymkode: 81158...49c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

jeg sover selv fra 00 til 13:00

Anonymkode: eb8f3...33f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg sover selv fra 00 til 13:00

Hva er grunnen din? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er grunnen din? 

vet ikke. bare trøtt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke normalt, så han bør gå til legen. Er det på grunn av at han "ikke orker" så er familievernkontoret neste.

Herregud da, trenger ikke dra noe familievernkontor inn i dette.

Mannen er sliten, la han få hvile litt.

Anonymkode: d35b5...8b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Latmannskap, heter det. Kjent sykdom, dårlig prognose. 

Anonymkode: 2a9a4...764

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke normalt å sove så lenge. Det kan være noe galt som han kan sjekke hos legen, eller så kan det bare være dårlig vane. For mye søvn gjør gjerne at man blir trøttere istedet for mer våken, så det kan være vanskelig å skru tilbake til mindre søvn. En voksen frisk person trenger maks 8t søvn i døgnet.

Anonymkode: 8f73f...3cc

AnonymBruker
Skrevet

Sover han faktisk hele tiden når han sover eller ligger han i sengen og surfer på mobil osv? Tenker både på kvelden men også på morgen/dagtid.. at han ikke sovner 00 eller at han sovner 00 men ligger og soser i senga for å slippe unna plikter hjemme...

Anonymkode: 8f73f...3cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud da, trenger ikke dra noe familievernkontor inn i dette.

Mannen er sliten, la han få hvile litt.

Når han ikke tar ansvar for familien sin og tenker på sine behov fremfor å anerkjenne mors og familiens behov i en krevende situasjon så mangler han jo noe i hodet sitt. Forhåpentligvis kan han endre seg. 

Hun er sliten, la henne få hvile litt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 25 og sover gjerne fra 23 til 11 på helg. Er frisk og alle blodprøver er fine. Har alltid vært sånn faktisk. Er spent på hvordan det skal gå når vi får barn 😅 Bra jeg har en mann som sover litt mindre da.

Anonymkode: 1c5d4...a0d

• Liker 1
Skrevet

Har han alltid vært sånn, eller er dette noe nytt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når han ikke tar ansvar for familien sin og tenker på sine behov fremfor å anerkjenne mors og familiens behov i en krevende situasjon så mangler han jo noe i hodet sitt. Forhåpentligvis kan han endre seg. 

Hun er sliten, la henne få hvile litt.

Mannen jobber hardt. En krevende jobb er krevende.

AnonymBruker
Skrevet

Søvn avler søvn. De fleste blir dorskere av å sove så mye og forstår ikke sammenhengen med at de aldri føler seg uthvilte. Han bør fokusere på å etablere gode søvnrutiner. Stå opp til fast tid hver dag, kl.08.00 dersom han legger seg midnatt og ikke sove på ettermiddagen. 

Du får jo så mye ekstraansvar av dette! Han må rett og slett ta seg sammen. 

Anonymkode: a540e...7e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Han sover jo over 10t, ikke rart han sover så mye..jeg må ha 7t, så det varierer fra person til person..men ingen trenger 10t?! Pleier å få vondt i hode om jeg sover for lenge hvertfall. Tror han burde prøve å bare sove 6-8 t. 

Anonymkode: 5b599...f85

Å sove mindre enn 7,5 timer er jo ikke anbefalt. Om man sover i 6 timer om natta endres faktisk genene i kroppen og det er skadelig etter bare noen netter :) Noen trenger mer søvn enn andre. Jeg føler meg elendig om jeg sover bare 7 timer for eksempel. 

Her kan du lese om hvordan det er genetisk betinget hvor mye søvn man trenger. Noen har faktisk genmutasjoner som gjør at de har behov for mer eller mindre søvn enn gjennomsnittet. Om man alltid har sovet mer enn folk flest, kan det godt tenkes at man har en slik genmutasjon. https://www.healthline.com/nutrition/how-much-sleep-you-need#Food-Fix:-Foods-for-Better-Sleep

Anonymkode: 1c5d4...a0d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mannen jobber hardt. En krevende jobb er krevende.

Ja nettopp, det samme gjelder for mor som har hendene fulle absolutt hele tida. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...