AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #1 Skrevet 8. mai 2021 Dere som aldri har vært spesielt komfortabel bak rattet, men likevel kjører, kan dere fortelle hvordan dere opplevde kjøretimer/øving osv og hvordan det føles å kjøre i det daglige liv? Jeg sliter så innmari med å øvelseskjøre og bli "god" fordi jeg trives rett og slett ikke bak rattet og uansett hvor mye jeg presterer så kjenner jeg ikke noe "glede" i å kjøre. Jeg er snart klar for de siste kursene ig oppkjøring men jeg får så angst av tanken på å skal klare meg i trafikken. Og å lære noe uten glede er så tungt. Når kommer kjøregleden og hvordan var det for dere som heller ikke er komfortabel bak rattet? Anonymkode: be632...e6e 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #2 Skrevet 8. mai 2021 For min del kom aldri "kjøregleden". En ting er at det er kjedelig å kjøre bil, en annen er at jeg aldri ble noe særlig "god". "God nok" til å få sertifikatet, men jeg gjorde alltid feil i trafikken og følte meg generelt bare stressa. Jeg kjører ikke lenger. Hvis jeg skulle kjørt bil igjen burde jeg nok ta kjøretimer først, for jeg var ikke flink den gangen og jeg er hvertfall ikke flink nå. Må du ha førerkort? Anonymkode: 4bbb5...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #3 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For min del kom aldri "kjøregleden". En ting er at det er kjedelig å kjøre bil, en annen er at jeg aldri ble noe særlig "god". "God nok" til å få sertifikatet, men jeg gjorde alltid feil i trafikken og følte meg generelt bare stressa. Jeg kjører ikke lenger. Hvis jeg skulle kjørt bil igjen burde jeg nok ta kjøretimer først, for jeg var ikke flink den gangen og jeg er hvertfall ikke flink nå. Må du ha førerkort? Anonymkode: 4bbb5...9ee Vel, for min del må jeg ikke. Jeg bor nært jobb og alt. Bare noen minutter gange. Men faren min er så redd for at jeg ikke skal "klare meg" (jeg er voksen, han er pensjonist). Jeg spør aldri noen om å kjøre meg noe sted med mindre det er snakk om noen kan hjelpe meg å få store ting fra A til B, som ikke går å bære. Men det hadde jo vært praktisk og greit å kunne kjøre til steder jeg vil dra (buss er sjeldent aktuelt her dessverre), eller mtp jobb/praktiske ting. Jeg bare sliter så innmari med å bli glad i å kjøre og å ha selvtillit i trafikken er nesten klin umulig når man mistrives. 😔 Anonymkode: be632...e6e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #4 Skrevet 8. mai 2021 Hvor lenge har du holdt på da? Kan jo tenkes du får mer selvtillit etter hvert som du får mer mengdetrening. Anonymkode: f0512...cb4 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #5 Skrevet 8. mai 2021 Jeg har aldri likt å kjøre bil, men tok likevel lappen. Grunnen er at jeg bor i bygda. Dårlig med buss. Sånn bortsett fra det hender det at jeg kjører en sjelden gang i byen, men liker helst å ta bena fatt. Skal jeg lengre turer er det uten unntak tog. Så bil er nødvendig onde for min del og er veldig glad for friheten den medfører. Jeg brukte nesten to år på øvelseskjøring til lappen. Kunne gå tre uker uten at jeg fikk kjøre, og oftere andre perioder. Merker at kjøringen gikk seg til først etter å ha hatt lappen i over ett år. Det er ingen frykt, bare virkelig ingen interesse. Bil er must de gangene bussen ikke kjører for eksempel og jeg må rekke jobb. Anonymkode: f9f7f...3cd 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #6 Skrevet 8. mai 2021 Jeg holder på nå, trenger lappen og det går fremover. Var veldig redd da jeg startet. Gleder meg til friheten lappen gir og at jeg endelig får tatt den, jeg er 33 😄 Tror det blir bedre og bedre selv om du kanskje ikke synes det er gøy 😉 Fokuser på mulighetene og hvor lettvint det blir å faktisk ha lappen! Lykke til forresten! Anonymkode: 834c5...2d2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #7 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor lenge har du holdt på da? Kan jo tenkes du får mer selvtillit etter hvert som du får mer mengdetrening. Anonymkode: f0512...cb4 Jeg begynte høsten 2019 og fikk beskjed desember 2019 at jeg bare trengte litt mengde så var jeg klar. Jeg jobbet fulltid samtidig, skiftarbeid og nattearbeid innimellom, så litt knot å få tid til alt. Så kom korona i over nyåret 2020 og kjøreskolene ble stengt. Jeg kunne heller ikke kjøre med faren min fordi vi ikke var i samme kohort og han ville ikke tålt å bli smittet. Jeg begynte å kjøre litt med han igjen sommeren 2020 og tok et par kjøretimer bare for å ikke "glemme". Har vært permitert store deler av 2020 og 2021 så har heller ikke hatt spes økonomi til å ta kjøretimer, men tok noen i feb i år bare for å få øvd litt på skikkelig vinterføre igjen. Har til sammen hatt 15 dobbelttimer hos kjøreskole. Har hatt myyye kjøring med fattern, men fikk så kjøreangst av trafikk-aggresjonen hans og ropingen hans at jeg vet ikke om jeg orker kjøre mer med han. Kjørelærer sier at han ser at jeg får mer selvtillit når jeg blir varm i trøya, så han mener at med sammehengende kjøretimer osv så vil det ta seg opp. Men jeg er fortsatt permitert pga corona så 1400+ kr pr "time" (dobbelttime) over flere dager gjør at jeg bare angster ennå mer, haha. Anonymkode: be632...e6e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #8 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har aldri likt å kjøre bil, men tok likevel lappen. Grunnen er at jeg bor i bygda. Dårlig med buss. Sånn bortsett fra det hender det at jeg kjører en sjelden gang i byen, men liker helst å ta bena fatt. Skal jeg lengre turer er det uten unntak tog. Så bil er nødvendig onde for min del og er veldig glad for friheten den medfører. Jeg brukte nesten to år på øvelseskjøring til lappen. Kunne gå tre uker uten at jeg fikk kjøre, og oftere andre perioder. Merker at kjøringen gikk seg til først etter å ha hatt lappen i over ett år. Det er ingen frykt, bare virkelig ingen interesse. Bil er must de gangene bussen ikke kjører for eksempel og jeg må rekke jobb. Anonymkode: f9f7f...3cd Hehe jaa. Ikke akkurat bygda her men busstilbudet er et sørgelig skue likevel. Finnes ikke bybuss engang og huff nei, lønner seg nesten ofte å bare gå! AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg holder på nå, trenger lappen og det går fremover. Var veldig redd da jeg startet. Gleder meg til friheten lappen gir og at jeg endelig får tatt den, jeg er 33 😄 Tror det blir bedre og bedre selv om du kanskje ikke synes det er gøy 😉 Fokuser på mulighetene og hvor lettvint det blir å faktisk ha lappen! Lykke til forresten! Anonymkode: 834c5...2d2 Ja jeg forsøker så hardt å bare tenke å at "jammen da blir jeg endelig en som har lappen" og kan gjøre hva jeg vil. Det hjelper litt, men jeg blir så opphengt i at jeg kommer til å gjøre feil og skubbe borti noen eller ikke se meg for eller et eller annet, hah. Anonymkode: be632...e6e
Gjest Tamsi Skrevet 8. mai 2021 #9 Skrevet 8. mai 2021 Jeg hatet det, og droppet av. Gråt i bilen liksom. Bestemte meg for å klare meg uten, fant bare mer motivasjon til det når alle mente jeg MÅTTE ha lappen Jeg greide meg fint i flere år, men da jeg ble lei av å sitte på med andre ble jeg motivert til å prøve igjen, og nå elsker jeg å kjøre. Men jeg måtte altså ønske det selv for å klare noe som helst.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #10 Skrevet 8. mai 2021 Tamsi skrev (2 minutter siden): Jeg hatet det, og droppet av. Gråt i bilen liksom. Bestemte meg for å klare meg uten, fant bare mer motivasjon til det når alle mente jeg MÅTTE ha lappen Jeg greide meg fint i flere år, men da jeg ble lei av å sitte på med andre ble jeg motivert til å prøve igjen, og nå elsker jeg å kjøre. Men jeg måtte altså ønske det selv for å klare noe som helst. Huff! Jeg er ikke helt der jeg gråter, men jeg er ofte så psykisk utkjørt etter timene at jeg her helt ferdigkokt. Føler meg som en knadd spaghetti. Godt av deg å holde ut og gjøre det da du var klar! Anonymkode: be632...e6e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #11 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hehe jaa. Ikke akkurat bygda her men busstilbudet er et sørgelig skue likevel. Finnes ikke bybuss engang og huff nei, lønner seg nesten ofte å bare gå! Ja jeg forsøker så hardt å bare tenke å at "jammen da blir jeg endelig en som har lappen" og kan gjøre hva jeg vil. Det hjelper litt, men jeg blir så opphengt i at jeg kommer til å gjøre feil og skubbe borti noen eller ikke se meg for eller et eller annet, hah. Anonymkode: be632...e6e Læreren min sier at hun har alt ansvaret og at hun kommer til å klare å rette opp feilen om jeg er på vei inn i en annen bil/grøfta osv og de er forsikra så om du skulle ripe opp en bil er det skolens problem. Dessuten så er alle du møter på folk med lappen, de klarer å passe på seg selv (mer eller mindre) Kan ikke gå så feil altså 😊 Ikke vær redd for å gjøre feil nå, og du dummer deg ikke ut, alle har gjort noe dumt under opplæring. Prøv å slappe av. Anonymkode: 834c5...2d2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #12 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Læreren min sier at hun har alt ansvaret og at hun kommer til å klare å rette opp feilen om jeg er på vei inn i en annen bil/grøfta osv og de er forsikra så om du skulle ripe opp en bil er det skolens problem. Dessuten så er alle du møter på folk med lappen, de klarer å passe på seg selv (mer eller mindre) Kan ikke gå så feil altså 😊 Ikke vær redd for å gjøre feil nå, og du dummer deg ikke ut, alle har gjort noe dumt under opplæring. Prøv å slappe av. Anonymkode: 834c5...2d2 Hehe ja jeg har heldigvis sluppet unna megabrølere under kjøretimer, men er så redd jeg skal rote det til med en gang jeg får lappen, haha huffff Anonymkode: be632...e6e
Gjest TheCatLady Skrevet 8. mai 2021 #13 Skrevet 8. mai 2021 Jeg liker egentlig heller ikke å kjøre. Blir stressa av det og usikker på om jeg gjør ting rett. Rett etter at jeg tok lappen så gikk det greit, men så klarte jeg å kræsje litt etter at jeg tok lappen og mistet selvtilliten jeg hadde. Etter det har jeg egentlig mislikt å kjøre, men har aldri likt å kjøre langt. Føler at jeg må konsentrere meg veldig og må noen ganger stoppe flere ganger for å ta pause. I byen har jeg ikke turt å kjøre. Ser for meg at jeg kommer til å kræsje eller gjøre feil. Ser egentlig ikke så mange fordeler med å ha bil heller om det ikke er sånn at man må ha det. Det er egentlig et pengesluk og masse styr. Jeg tar heller kollektivtransport om det er godt tilbud. Mulig jeg skulle ha hatt meg noen timer med kjørelærer eller kjørt med noen som er tålmodig og ikke blir sur bare fordi man ikke er 100% sikker i trafikken.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #14 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hehe ja jeg har heldigvis sluppet unna megabrølere under kjøretimer, men er så redd jeg skal rote det til med en gang jeg får lappen, haha huffff Anonymkode: be632...e6e Neida! Når du får lappen så er det fordi du er god nok og du har kontroll vettu, tror du vil kjenne det selv åså når du kommer dit Anonymkode: 834c5...2d2 1
Cordelia Skrevet 8. mai 2021 #15 Skrevet 8. mai 2021 (endret) Jeg var nitten når jeg fikk lappen, men rundt 35 når jeg fikk egen tilgang til bil. Det er vel ikke til å stikke under en stol at jeg var rusten og gjorde en del feil. Var veldig stesset de første åra. Hadde jeg hatt penger, så tror jeg jeg hadde tatt et par oppfriskningstimer. Idag så går det vesentlig bedre, men du får ikke meg til å kjøre inn i Oslo, eller trange parkeringshus. Foretrekker landeveien. Endret 8. mai 2021 av Cordelia 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #16 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Neida! Når du får lappen så er det fordi du er god nok og du har kontroll vettu, tror du vil kjenne det selv åså når du kommer dit Anonymkode: 834c5...2d2 Cordelia skrev (2 minutter siden): Jeg var nitten når jeg fikk lappen, men rundt 35 når jeg fikk egen tilgang til bil. Det er vel ikke til å stikke under en stol at jeg var rusten og gjorde en del feil. Var veldig stesset den første åra. Hadde jeg hatt penger, så tror jeg jeg hadde tatt et par oppfriskningstimer. Idag så går det vesentlig bedre, men du får ikke meg til å kjøre inn i Oslo, eller trange parkeringshus. Foretrekker landeveien. Tror jeg holder meg unna parkeringshus også, haha. Vet selv kollegaer som nekter visse parkeringsplasser fordi de blir stressa for å rote det til hehe Anonymkode: be632...e6e 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #17 Skrevet 8. mai 2021 Fikk lappen da jeg var 18. Er nå over 50. Helt greit å kjøre bil, men bykjøring og såpeglatte veier er ikke noe for meg. Det har jeg akseptert, så nå unngår jeg det helt. Noen påstår at man er en elendig sjåfør når man ikke behersker alt, men det blåser jeg i. Anonymkode: 474a9...1c8 3
Cordelia Skrevet 8. mai 2021 #18 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fikk lappen da jeg var 18. Er nå over 50. Helt greit å kjøre bil, men bykjøring og såpeglatte veier er ikke noe for meg. Det har jeg akseptert, så nå unngår jeg det helt. Noen påstår at man er en elendig sjåfør når man ikke behersker alt, men det blåser jeg i. Anonymkode: 474a9...1c8 Jeg vil påstå man er en god sjåfør når en vet sine begrensninger jeg. Det er jo mange som har for stor tro på sine egenskaper, og det får jo desverre noen ganger fatale konsekvenser. 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #19 Skrevet 8. mai 2021 Jeg har aldri fått kjøregleden. Har hatt lappen i 13 år, og kjørt mye. Første bilen kjøpte jeg mange år etter jeg tok lappen, ofrid jeg måtte ha bil for å komme meg til jobb. Byttet jobb til en jobb som innebar veldig mye kjøring til kunder, både bykjøring i Oslo og nærliggende byer, og lengre turer ned til Halden og området der. Føler meg relativt trygg bak rattet nå, har jo hatt uendelig mange timer bak rattet. Men jeg synes rett og slett det er kjedelig. Har glede av at jeg kommer meg fram og tilbake, og bil gir frihet i forhold til handling og valg av jobb, men jeg kjører fordi jeg må, ikke fordi jeg vil. Jeg synes det er kjempekoselig med lengre bilturer, også bilturer kun for kosen sin del, så lenge jeg får sitte i passasjersetet! Anonymkode: d35a2...e22 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #20 Skrevet 8. mai 2021 Jeg tok lappen som 18-åring og var aldri spesielt flink til å kjøre. Jeg ble veldig stressa og klarte ikke å kjøre lange strekk med foreldrene mine sin bil uten å bli sliten. Det kan ha sammenheng med at jeg hadde udiagnostisert ADD, men et par år senere fikk jeg meg ihvertfall en kjæreste som hadde bil med automatgir, og den gikk det supert å kjøre både korte og lange turer med. Nå har jeg egen bil med automat og det letter virkelig på trykket i hodet altså! Så mye mindre å tenke på når du bare har brems og gass. Finn deg en bil du liker å kjøre! Ellers så er det som mange andre sier, mengdetrening er nøkkelen. Da jeg var singel og måtte kjøre meg selv over alt ble jeg glad i å kjøre fordi jeg mestret det, mens nå er det et par mnd siden jeg har kjørt og nå gruer jeg meg igjen. Anonymkode: b3ac8...e5f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå