Gå til innhold

Katt i borettslag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg flyttet inn i borettslaget fikk jeg lov til å ta med meg katten min. Han fløy ut og inn som han ville.

Etter et par ble katten så syk at vi måtte avlive den. Stor sorg for oss alle, spesielt barna som hadde vokst opp med katten. Etter et par år igjen søkte vi borettslaget om ny katt.

Da hadde plutselig regelen blitt slik at det ikke var lov med utekatter lengre. Stod ikke noe om dette i reglementet.

Vi fikk innvilget søknaden.

Katten har nå bodd her i over 1 år, og ja, jeg slipper den ut på morgenen og henter den etter et par timer. Dette må jeg gjøre i skjul da.

Er jeg en forferdelig person som bryter borettslagets lover og regler?

Jeg tenker slik at vi hadde jo katt da vi flyttet inn, så dette blir jo ikke noen ekstra katt...

Anonymkode: a7b17...bae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er forferdelig dumt at du gjorde det egentlig, for det har vært en del i avisen nå om eiere som har brutt loven og enten må kvitte seg med katten eller flytte ut, mange har prøvd å ta det opp i retten og men får ikke medhold. Du kunne jo ha skaffet deg en innekatt istedenfor. Det er jo en ny regel som gjør at den katten du nå har skaffet er «ulovlig» selv om du hadde en katt som har dødd. 

Når det er sakt så er jo det gjort så da får du bare være forsiktig med at ingen finner ut av det, om noen spør så er det den gamle katten du alltid har hatt. Men jeg ville ha spart litt ekstra penger og hatt på en ekstra konto slik at du er forberedt om de kommer på døren å krever at du kvitter deg med katten, slik at du kan flytte på kort varsel. Evt ha en plan B med hva du gjør med katten om du ikke kan flytte. Men det blir jo vanskelig for de å bevise at det ikke er samme katt muligens? 

Synes ikke du er en forferdelig person, så lenge du er forberedt om du skulle havne i den situasjonen og ordner det på en grei måte da(som jeg personlig mener er å flytte) . Synes heller borettslaget er forferdelige som nekter katter, men de har nå rett på det.

Anonymkode: 413cb...b7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at det er forferdelig dumt at du gjorde det egentlig, for det har vært en del i avisen nå om eiere som har brutt loven og enten må kvitte seg med katten eller flytte ut, mange har prøvd å ta det opp i retten og men får ikke medhold. Du kunne jo ha skaffet deg en innekatt istedenfor. Det er jo en ny regel som gjør at den katten du nå har skaffet er «ulovlig» selv om du hadde en katt som har dødd. 

Når det er sakt så er jo det gjort så da får du bare være forsiktig med at ingen finner ut av det, om noen spør så er det den gamle katten du alltid har hatt. Men jeg ville ha spart litt ekstra penger og hatt på en ekstra konto slik at du er forberedt om de kommer på døren å krever at du kvitter deg med katten, slik at du kan flytte på kort varsel. Evt ha en plan B med hva du gjør med katten om du ikke kan flytte. Men det blir jo vanskelig for de å bevise at det ikke er samme katt muligens? 

Synes ikke du er en forferdelig person, så lenge du er forberedt om du skulle havne i den situasjonen og ordner det på en grei måte da(som jeg personlig mener er å flytte) . Synes heller borettslaget er forferdelige som nekter katter, men de har nå rett på det.

Og om de ikke har oppdatert reglementet heller så har ikke de noen bein å stå på heller tror jeg men sånne lover og regler er ikke jeg så dreven på, så ikke ta meg på ordet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke står noe i reglementet og du har fått innvilga søknad, har du vel ikke gjort noe galt? 

Anonymkode: 8ad65...be5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det ikke står noe i reglementet og du har fått innvilga søknad, har du vel ikke gjort noe galt? 

Hun har ikke fått innvilget søknad. De avslo da de hadde fått ny regel.

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har ikke fått innvilget søknad. De avslo da de hadde fått ny regel.

Fikk innvilget søknad om ny katt, men fikk muntlig beskjed om at det ikke var lov med utekatt lengre. Det står ikke skriftlig noe sted.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk innvilget søknad om ny katt, men fikk muntlig beskjed om at det ikke var lov med utekatt lengre. Det står ikke skriftlig noe sted.

Virker veldig spesielt. Prøvd å søke opp borettslag lover? Jeg tror ikke det holder så godt i retten om du har fått godkjent søknad, og det ikke står noe i kontrakt eller reglement at det ikke er lov å ha utekatt. Det holder ikke at de sier det til deg muntlig?

AnonymBruker
Skrevet

Virker veldig spesielt. Prøvd å søke opp borettslag lover? Jeg tror ikke det holder så godt i retten om du har fått godkjent søknad, og det ikke står noe i kontrakt eller reglement at det ikke er lov å ha utekatt. Det holder ikke at de sier det til deg muntlig?

Trodde det var den gamle katten du hadde fått godkjent søknad på, ikke den nye.

https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/borettslag/dyrehold-i-borettslag

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da bare nekter du for at du har fått den beskjeden 😁. 

Du er ikke forferdelig som slipper ut katten din. 

Men du er kanskje bittebittebittelitt forferdelig fordi du ikke vært på borettslagmøte og fått med deg at de har endra reglene. 😜
For styret kan vel ikke bare bestemme sånt på egenhånd? Eneste grunnen til at jeg gidder å gå på de møtene er for å kunne stemme ned evt. forslag om å gjøre det ulovlig med katt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen borettslaglover, borettlag lager sine egne vedtekter og husordenregler som gjelder kundet borettlaget.

Om ikke denne nye regelen er tatt opp på en generalforsamling, stemt over og nedfelt i vedtekter eller husordensregler, men kun gitt muntlig, så har de uansett ingen sak. Noen som sitter i styrer blir litt maktsjuke og finner på regler selv, men det er ikke sånn det funker. 

Vi har bodd i to borettlag, den ene (blokk) var det ingen spesielle regler knyttet til dyrehold, all dyrehold var lov, og i det andre (rekkehus) var det kun regel om at man måtte idmerke og kastrere utekatter. Så det er ikke sånn at utekatt automatisk ikke lov i borettslag som noen virker å tro. 

Anonymkode: 17ec6...9d5

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg var deg, Ts, ville jeg fortsatt å slippe pusen ut, om enn litt diskre, men ikke skjule heller - om terrassedøren er åpen er det jo naturlig at går inn og ut. Hvis du blir konfrontert med det : «Åja, jeg husker du sa noe om det, men så sjekket jeg i vedtektene og det sto ikke noe om det, så da regnet jeg med jeg hadde misforstått. Pus er litt utebpå dagen nå som været er fint:)» 

Anonymkode: 17ec6...9d5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...