Gå til innhold

Hva hjelper deg når du er langt nede ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet at det er veldig vanlig å ha forskjellige typer former for depresjon og angst :) 

Mitt spørsmål er hva hjelper deg når du er i det aller mørkeste osv ? 

Jeg selv har blitt påvist mild form for depresjon og mild form for angst. 

Anonymkode: 38297...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut å gå tur i naturen. Vil du ikke, så tving deg selv. Det hjelper virkelig. Ellers annen fysisk aktivitet også.

Anonymkode: 9842e...ee1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra hjemme-spa (typ dusj med shaving av legger osv, ansiktsmaske, hårkur etc) til en gåtur til nærhet av kjæresten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening, tid for meg selv. Rett og slett bare få lov til å ha det litt dritt.

Anonymkode: 62580...a93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten er god trøst. Hvis jeg er langt nede og tenker verden er bedre uten meg koser jeg med katten å tenker hva han skulle gjort uten meg, ingen andre kunne passet på han like bra om jeg hadde forsvunnet. 

Anonymkode: 7f73d...99c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guidene mine (ja sånne åndelige greier).

 

Anonymkode: 74d97...747

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå på fjelltur og være med familie. Det er forferdelig vanskelig å komme meg ut på tur når jeg har angst eller er deppa, men jeg vet at etter to timer i fjellet letter angsten og depresjonen, så jeg tvinger meg ut. Jeg må gå på tur nesten daglig for å holde det unna.

Anonymkode: 7ca1b...9a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg og lar det strømme på til jeg kjenner den gode energien begynner smått å komme tilbake. Da reiser jeg meg og begynner å gjøre noe hjemme og tar det gradvis derfra. Jeg har hatt slike nedturer hele mitt voksne liv og vet det er håpløst å kjempe imot, hos meg blir det bare dypere da.

Anonymkode: 819bf...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som hjelper, så jeg må bare ri stormen ut. Gråter mye. Noen ganger skriver jeg slemme innlegg på forumet her for å la de mørke tankene og vonde følelsene gå utover noen andre enn meg selv. Men som oftest sitter jeg bare i ro og gråter mye mens jeg kjefter på meg selv og tråkker meg selv ned. Brukte å kutte meg tidligere, men siden jeg jobber i helsevesenet kan jeg rett og slett ikke gjøre det, for da vil noen oppdage det (hvite uniformer, og man ser tydelig kutt gjennom buksa), og å gå med strømpebukse under nå på sommeren er tortur fordi jeg svetter sånn og er aktiv i jobben min. Angsten for å bli oppdaget er så sterk at jeg da ikke kutter meg, noe som sikkert i seg selv er bra. Før brukte jeg å trøstespise, gjør det noen ganger nå også. Ser for meg hvordan jeg skal forlate livet, kladder selvmordsbrev, og betrygger meg selv med at jeg kan avslutte når jeg vil. Da bruker jeg faktisk å roe meg ned litt (er for feig til å prøve). 

Jeg lider av depresjon og angst. 

Anonymkode: 8c140...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cleo88 skrev (8 minutter siden):

På det aller mørkeste hjelper ikke en dritt. Får ikke gjort noe. Enten begår jeg destruktive handlinger som ikke bør beskrives nærmere her ellers så bare "er" jeg. Tid blir et ubegripelig konsept. Et minutt kan bety endeløse kvaler samtidig som det plutselig kan ha gått flere dager uten at jeg kan huske dem. 

Hvis jeg klarer gjøre noe, men da er det ikke aller mørkest, så foretrekker hva som helst som kan åpne for realitetsflukt: musikk, dagdrømming, bli litt full og (over-) sosialisere, kjøre en strekning motorvei, andre aktiviteter/prosjekter en kan fokusere så intenst på at andre tanker forsvinner... Jeg tar ikke narkotika men hadde sikkert vært en dugandes kandidat. 

Dette glemte jeg også å nevne, jeg dagdrømmer mye, men da i perioder hvor livet generelt bare er dødt og meningsløst. Når jeg er langt nede som sagt så klarer jeg ikke forholde meg så mye til drømmer, mål eller andre ting i livet. Å drømme seg bort er en fantastisk måte å flykte fra virkeligheten på. Jeg også kunne vært førsteklasseskandidat for rusmisbruk, men har holdt meg unna. Drikker ikke alkohol av den grunn, nettopp fordi når jeg først begynner å drikke så klarer jeg ikke stoppe heller. Flere år siden sist jeg drakk alkohol. 

Anonymkode: 8c140...fec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Katten er god trøst. Hvis jeg er langt nede og tenker verden er bedre uten meg koser jeg med katten å tenker hva han skulle gjort uten meg, ingen andre kunne passet på han like bra om jeg hadde forsvunnet. 

Anonymkode: 7f73d...99c

🥰🥰🥰

Anonymkode: 2266b...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg lurer er fordi at jeg har hatt en lange periode nå der jeg har slete med depresjon pga ulike årsaker som med at folk ikke har vært greie mot meg. Er ei som har vært manipulerende og en som har presset meg og forfalsket dokumentasjon. Ser at det har gått utover en. 
 

ts

Anonymkode: 38297...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 0.38):

 

Endret av Cleo88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært langt nede siden 10 april, ja i morgen i en hel måned. Samme følelser hver bidige dag, ingenting har forandra seg. Jeg vet jeg er heldig og har det de fleste ønsker, men jeg er dypt deppa og klarer ikke finne glede i ting som gledet meg tidligere. Håper denne mørke perioden snart går over for ila denne måneden har ingenging hjulpet. 

Anonymkode: ff310...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg vil jeg si tre ting. For det første å opprettholde rutiner. Jobb for eksempel tvinger tankene over på andre ting, og det negative får mindre plass. Sunne relasjoner, venner og kjæreste som tvinger meg til å gå tur og med stor overbevisning viser til løsninger. For det tredje fysisk aktivitet, men det er kanskje mer forebyggende enn lett å starte med når man først er nedfor. 

Anonymkode: 40e3f...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

for meg som er kristen så har jeg fått det bedre psykisk etter jeg ble frelst. Gud har mange ganger fjernet angst og vonde tanker hos meg. Dette er ikke noe tull, det er helt seriøst og sant. Men jeg er ikke frisk men har fått det mye bedre psykisk etter jeg ble kristen og det er jeg så glad for. 

Anonymkode: 41e27...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang joggetur, deretter dusj, te, koseklær og te. Ser gjerne en feel-good-film eller serie. 

Anonymkode: fd3bd...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 14.25):

Trening, tid for meg selv. Rett og slett bare få lov til å ha det litt dritt.

Anonymkode: 62580...a93

 

Cleo88 skrev (10 timer siden):

Forfalsket dokumentasjon? Manipulert? Kanskje på tide med en mental checkup hos legen? 

Hvis du kan se helt klare årsaker til depresjonen din så må du jobbe mot å kvitte deg med/løse opp i disse grunnene. 

En bekjent forfalsket av dokumentasjon i fra bank og forfalskning av signatur + utnyttelse og mye annet. 
 

Har gått til psykolog etter dette og de fant ut av at jeg har en mild form for angst og depresjon etter dette,men etter mye annet også oppover oppveksten. 
 

Er ei som har manipulert meg i mange år. Utnyttelse,ledd av meg bevisst, klikk av at jeg satte ned foten og ga beskjed. Herske teknikk og veldig stygg. Ga meg skyld i alt og mye mer. 
 

 

Anonymkode: 38297...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med kostholdet mitt, og prøver å få i meg nok vitaminer. Presser meg ut for å gå en lang tur hver dag og sørger for å få nok søvn. Kjenner at det hjelper, sakte men sikkert. Hodet er lettere og angsten er ikke like tilstede lenger😀 

Anonymkode: 8044f...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...