Capt. Obvious Skrevet 10. mai 2021 #21 Skrevet 10. mai 2021 Dolce skrev (3 timer siden): Du vet like godt som meg at for vanlige nordmenn som har vært på reise, har de aller fleste egne boliger som er godt egnet. Det gjelder f.eks. samtlige av dem som har vært i media som motstandere til karantenehotell slik det fungerer nå. Og ja, det er en "egen grunn til at ordningen med karantenehotell ble innført": Det er nemlig et rent straffeanstalt som skal veie opp mot feilene som regjeringen gjorde i august-november 2020 da de blindt stolte på at norske arbeidsgivere skulle sørge for trygge karanteneopphold for de mange tusen utenlandske arbeidere som kom til Norge etter sommerferien. Igjen: Det var - og er - ikke norske utenlandsreisende/studenter som tok/tar med seg smitten. Det var i svært stor grad utenlandske arbeidere som sto for importsmitten. Nei, alle nordmenn har ikke det, det er ikke alle som har så store boliger at de har flere soverom og bad tilgjengelig. Det er spesielt ikke vanlig å ha flere separate kjøkken tilgjengelig med mindre man driver med utleie, men da bor det jo typisk noe i den boenheten man leier ut. Det viktige her er at at mange jo bor sammen med andre, og poenget med karantenehotell er å hindre at de man bor sammen med blir smittet. Det var primærformålet å hindre slik smitte ja, men det betyr igjen ikke at ikke nordmenn også ga for mye beng i å overholde karantenereglene. Det var jo nok skriverier om folk som fløy på fest og hang med familie dagen etter at de hadde kommet hjem fra ferie. Så her kan nok både norske arbeidsgivere og de som dro utenlands i fritidsøyemed takke seg selv litt. Det var tilfeller av norske turister også ja, det kommer man nok ikke bort fra. Poenget mitt er ikke at dette er gøy, slett ikke. Jeg syntes personlig det er noe jævlig herk, og det kan gå en stund til før man får dratt utenlands uten særlige begrensninger når man kommer tilbake. Men nå har man en viss kontroll på smitte, inkludert importsmitte, man vaksinerer stadig flere, det går mot varmere tider og andre land når også sakte men sikkert et høyere vaksinasjonsgrad. Det er da et lite håp om mer normale tider etter hvert, men da kan man ikke ødelegge det nå med å eksperimentere for mye med en oppskrift som i det minste gir en viss kontroll. Begynner man med å fjerne/endre for mye på en gang nå før mange nok er vaksinert, så risikerer man ny smitteboom og full tyngde på nasjonale smittetiltak igjen.
Mabelle Skrevet 10. mai 2021 #22 Skrevet 10. mai 2021 Kan en ikke ta karantenen hjemme om en bor helt alene? 1
Gjest Rocka69 Skrevet 11. mai 2021 #23 Skrevet 11. mai 2021 Mabelle skrev (7 timer siden): Kan en ikke ta karantenen hjemme om en bor helt alene? Jo, men ikke ved reiser utenfor EU/Schengen. Da må du faktisk på karantenehotell i 10 dager uansett om reisen var nødvendig eller unødvendig. Hvis du derimot har vært på en nødvendig reise til EU/Schengen, og har et egnet sted til karantene (som du sier bor alene) så kan du ta karantenen hjemme. Har du derimot vært på en unødvendig reise, uansett i verden, så må du ta 10 dager karantenehotell - selv om du bor alene. Hva er så nødvendig reise? Jobbreiser, slik jeg tolker reglene - i nødvendige serviceoppdrag
ItchyBitchySpider Skrevet 11. mai 2021 #24 Skrevet 11. mai 2021 Riju skrev (På 8.5.2021 den 11.38): Kan du ikke bare la være å dra på unødvendige reiser til utlandet akkurat nå? Jeg mener det er mer uetisk å dra på unødige reiser i tiden vi er inne i nå, og potensielt bidra til ytterligere spredning av smitte. Problemet er at regjeringen anser alt som unødvendig. Absolutt alt som ikke går ut på å tjene penger. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 11. mai 2021 #25 Skrevet 11. mai 2021 Rocka69 skrev (4 timer siden): Jo, men ikke ved reiser utenfor EU/Schengen. Da må du faktisk på karantenehotell i 10 dager uansett om reisen var nødvendig eller unødvendig. Hvis du derimot har vært på en nødvendig reise til EU/Schengen, og har et egnet sted til karantene (som du sier bor alene) så kan du ta karantenen hjemme. Har du derimot vært på en unødvendig reise, uansett i verden, så må du ta 10 dager karantenehotell - selv om du bor alene. Hva er så nødvendig reise? Jobbreiser, slik jeg tolker reglene - i nødvendige serviceoppdrag Så det er totalt ulogisk. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 11. mai 2021 #26 Skrevet 11. mai 2021 Capt. Obvious skrev (13 timer siden): Nei, alle nordmenn har ikke det, det er ikke alle som har så store boliger at de har flere soverom og bad tilgjengelig. Det er spesielt ikke vanlig å ha flere separate kjøkken tilgjengelig med mindre man driver med utleie, men da bor det jo typisk noe i den boenheten man leier ut. Det viktige her er at at mange jo bor sammen med andre, og poenget med karantenehotell er å hindre at de man bor sammen med blir smittet. Det var primærformålet å hindre slik smitte ja, men det betyr igjen ikke at ikke nordmenn også ga for mye beng i å overholde karantenereglene. Det var jo nok skriverier om folk som fløy på fest og hang med familie dagen etter at de hadde kommet hjem fra ferie. Så her kan nok både norske arbeidsgivere og de som dro utenlands i fritidsøyemed takke seg selv litt. Det var tilfeller av norske turister også ja, det kommer man nok ikke bort fra. Poenget mitt er ikke at dette er gøy, slett ikke. Jeg syntes personlig det er noe jævlig herk, og det kan gå en stund til før man får dratt utenlands uten særlige begrensninger når man kommer tilbake. Men nå har man en viss kontroll på smitte, inkludert importsmitte, man vaksinerer stadig flere, det går mot varmere tider og andre land når også sakte men sikkert et høyere vaksinasjonsgrad. Det er da et lite håp om mer normale tider etter hvert, men da kan man ikke ødelegge det nå med å eksperimentere for mye med en oppskrift som i det minste gir en viss kontroll. Begynner man med å fjerne/endre for mye på en gang nå før mange nok er vaksinert, så risikerer man ny smitteboom og full tyngde på nasjonale smittetiltak igjen. Du vet at man ikke er isolert på karantenehotell? Man får lov til å gå ut to timer per dag, og det er ingen vakter som passer på hvor du går. Det er heller ingen vakter som passer på at du ikke omgås andre på hotellet. 1
Gjest Rocka69 Skrevet 11. mai 2021 #27 Skrevet 11. mai 2021 ItchyBitchySpider skrev (3 minutter siden): Så det er totalt ulogisk. Ikke skyldt på meg. Det er hva Erna og co har bestemt. Og jeg er helt enig, det fungerer i praksis dårlig når det er ikke vakter som har autoritet til annet å ringe politiet.
Capt. Obvious Skrevet 11. mai 2021 #28 Skrevet 11. mai 2021 ItchyBitchySpider skrev (7 minutter siden): Du vet at man ikke er isolert på karantenehotell? Man får lov til å gå ut to timer per dag, og det er ingen vakter som passer på hvor du går. Det er heller ingen vakter som passer på at du ikke omgås andre på hotellet. Nei, men det er jo heller ikke poenget - er man i karantene er man ikke i isolasjon, og man kan gå på butikk og gå seg en tur. Man forventes jo fortsatt å oppføre seg i tråd med karantenereglene for øvrig. Det som er viktig er at sannsynligheten for videre smitte er mindre når man er på karantenehotell.
ItchyBitchySpider Skrevet 11. mai 2021 #29 Skrevet 11. mai 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Nei, men det er jo heller ikke poenget - er man i karantene er man ikke i isolasjon, og man kan gå på butikk og gå seg en tur. Man forventes jo fortsatt å oppføre seg i tråd med karantenereglene for øvrig. Det som er viktig er at sannsynligheten for videre smitte er mindre når man er på karantenehotell. Men man blir jo ikke kontrollert verken hjemme eller på hotellet. Så jo, risikoen er den samme. 1
Capt. Obvious Skrevet 11. mai 2021 #30 Skrevet 11. mai 2021 ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå): Men man blir jo ikke kontrollert verken hjemme eller på hotellet. Så jo, risikoen er den samme. Nei, den er ikke det. På hotellet er man i et mer begrenset miljø enn man gjerne er hjemme. Mange bor sammen med andre hjemme og har ikke tilgang til eget bad/kjøkken/soverom. Den sekundære virkningen er også at det er mindre attraktivt å reise hvis man må på karantenehotell ved retur. Det sies nok ikke så høyt, men det er jo et kjent virkemiddel å gjøre noe mindre attraktivt for å få flere til å unngå å utøve en handling. Man ser jo at det virker på godt og vondt, det er mindre importsmitte nå enn det var. Så får man holde ut litt til, til at nok land får opp en koronapassordning som kan brukes for inn/utreise og forhåpentligvis slippe karantenehotell i det minste. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 11. mai 2021 #31 Skrevet 11. mai 2021 Capt. Obvious skrev (47 minutter siden): Nei, den er ikke det. På hotellet er man i et mer begrenset miljø enn man gjerne er hjemme. Mange bor sammen med andre hjemme og har ikke tilgang til eget bad/kjøkken/soverom. Den sekundære virkningen er også at det er mindre attraktivt å reise hvis man må på karantenehotell ved retur. Det sies nok ikke så høyt, men det er jo et kjent virkemiddel å gjøre noe mindre attraktivt for å få flere til å unngå å utøve en handling. Man ser jo at det virker på godt og vondt, det er mindre importsmitte nå enn det var. Så får man holde ut litt til, til at nok land får opp en koronapassordning som kan brukes for inn/utreise og forhåpentligvis slippe karantenehotell i det minste. Jeg snakker om dem som bor alene. Hver 4. nordmann bor alene. 2
Capt. Obvious Skrevet 11. mai 2021 #32 Skrevet 11. mai 2021 ItchyBitchySpider skrev (16 minutter siden): Jeg snakker om dem som bor alene. Hver 4. nordmann bor alene. Selv om man er registert som en som bor alene, så har man ofte kjæreste på besøk, evt. barn fra tidligere forhold, familie etc.
ItchyBitchySpider Skrevet 11. mai 2021 #33 Skrevet 11. mai 2021 Capt. Obvious skrev (5 minutter siden): Selv om man er registert som en som bor alene, så har man ofte kjæreste på besøk, evt. barn fra tidligere forhold, familie etc. Men da driter man i besøk disse 10 dagene. 1
Capt. Obvious Skrevet 11. mai 2021 #34 Skrevet 11. mai 2021 ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå): Men da driter man i besøk disse 10 dagene. Poenget er jo at det var en del som ikke gjorde det. Og da ble det dessverre strammet til mtp. karantenehotell. Man kan takke alle som ikke gadd følge karantenereglene for det. 1
Lana01 Skrevet 11. mai 2021 #35 Skrevet 11. mai 2021 Dolce skrev (22 timer siden): Misforstå meg for all del ikke. Jeg støtter opp om 99% av alle tiltak, og er pro-vaksine. Jeg tar Covid-19 høyst alvorlig. Men jeg reagerer på den totalt manglende logikken i akkurat dette tiltaket (altså karantenehotell). Enig. Jeg er også støtter opp så og si alle tiltak, men at full vaksinerte må sitte i karantene hotell, mener jeg er tull, så sant det er innenfor schengen området, og man ikke kommer fra høy risikoland. Kan forstå det, for ikke Norske borgere, som ikke er registrert her hjemme, at man er vaksinert/gjennomgått covid,, og da må ha på plass ha et sikkert system først Det er uforståelig at hvis man reise til/fra land med tilsvarende smitte situasjon som Norge , som full vaksinert og må sitte i karantene, men slipper ventekarantene, hvis man er i hus standen til en som har testet positivt, hvor er logikken? 2
Lana01 Skrevet 11. mai 2021 #36 Skrevet 11. mai 2021 Capt. Obvious skrev (1 time siden): Poenget er jo at det var en del som ikke gjorde det. Og da ble det dessverre strammet til mtp. karantenehotell. Man kan takke alle som ikke gadd følge karantenereglene for det. Man kan forhåpentligvis løse dette at alle som kommer utenfor schrengen , spes høy risiko land, må i karantene., også vaksinerte. Full vaksinerte / gjennomgått covid slipper ( innenfor Schrengen). Andre må i hjemme karantene ( og komme seg hjem på er sikker måte) og vil få kraftige bøter hvis bryter.
Dolce Skrevet 11. mai 2021 #37 Skrevet 11. mai 2021 (endret) En bitteliten avsporing (som egentlig ikke er en avsporing, siden trådens tittel er "karantehotell"): Noen som vet hvor/hvordan man finner ut hvilke regler som gjelder for dem som blir plassert på disse hotellene? Ser i tråden at noen snakker om at folk fester sammen og beveger seg rundt på hotellet uten munnbind, noen snakker om at det kun er lov til å gå ut i 2 timer, min venn forteller at han dro hjem kl. 07.00 hver morgen og returnerte til hotellet for å sove der om kvelden. Andre (i media) forteller at smittevern er helt bak mål, og at folk stimler sammen. Noen forteller om at de kan fritt bevege seg ute i byen i mange, mange timer. Jeg har googlet og googlet, men finner ikke ut av det. Eneste jeg finner, er at hotellene/kommunen oppfordres å legge tilrette for at barn får leke ute. Enten er jeg elendig på å google. Eller så er det sånn at det ikke finnes felles regler på hvordan man skal forholde seg som beboer/"innsatt" på karantenehotellet. Hva er lov? Hva er ikke lov? Noen som er bedre på å google enn meg? Kunne vært interessant å vite hvilke regler man må forholde seg til under oppholdet. Endret 11. mai 2021 av Dolce
Ulven Skrevet 11. mai 2021 #38 Skrevet 11. mai 2021 11 minutter siden, Dolce said: En bitteliten avsporing (som egentlig ikke er en avsporing, siden trådens tittel er "karantehotell"): Noen som vet hvor/hvordan man finner ut hvilke regler som gjelder for dem som blir plassert på disse hotellene? Ser i tråden at noen snakker om at folk fester sammen og beveger seg rundt på hotellet uten munnbind, noen snakker om at det kun er lov til å gå ut i 2 timer, min venn forteller at han dro hjem kl. 07.00 hver morgen og returnerte til hotellet for å sove der om kvelden. Andre (i media) forteller at smittevern er helt bak mål, og at folk stimler sammen. Noen forteller om at de kan fritt bevege seg ute i byen i mange, mange timer. Jeg har googlet og googlet, men finner ikke ut av det. Eneste jeg finner, er at hotellene/kommunen oppfordres å legge tilrette for at barn får leke ute. Enten er jeg elendig på å google. Eller så er det sånn at det ikke finnes felles regler på hvordan man skal forholde seg som beboer/"innsatt" på karantenehotellet. Hva er lov? Hva er ikke lov? Noen som er bedre på å google enn meg? Kunne vært interessant å vite hvilke regler man må forholde seg til under oppholdet. Dette er iallefall et skriv fra Choicekarantenehotellene:
Elhaym Skrevet 11. mai 2021 #39 Skrevet 11. mai 2021 Dolce skrev (12 minutter siden): En bitteliten avsporing (som egentlig ikke er en avsporing, siden trådens tittel er "karantehotell"): Noen som vet hvor/hvordan man finner ut hvilke regler som gjelder for dem som blir plassert på disse hotellene? Ser i tråden at noen snakker om at folk fester sammen og beveger seg rundt på hotellet uten munnbind, noen snakker om at det kun er lov til å gå ut i 2 timer, min venn forteller at han dro hjem kl. 07.00 hver morgen og returnerte til hotellet for å sove der om kvelden. Andre (i media) forteller at smittevern er helt bak mål, og at folk stimler sammen. Noen forteller om at de kan fritt bevege seg ute i byen i mange, mange timer. Jeg har googlet og googlet, men finner ikke ut av det. Eneste jeg finner, er at hotellene/kommunen oppfordres å legge tilrette for at barn får leke ute. Enten er jeg elendig på å google. Eller så er det sånn at det ikke finnes felles regler på hvordan man skal forholde seg som beboer/"innsatt" på karantenehotellet. Hva er lov? Hva er ikke lov? Noen som er bedre på å google enn meg? Kunne vært interessant å vite hvilke regler man må forholde seg til under oppholdet. Karantenehotellordningen er en ordning som bestemmer hvor karantenen tilbringes, men det innebærer ikke at man isoleres på hotellet: De som bor på karantenehotell kan oppholde seg utenfor hotellet så fremt de unngår nærkontakt med andre enn dem de eventuelt bor sammen med. De som er i karantene, kan imidlertid ikke være på en arbeidsplass der også andre oppholder seg, eller på skole eller i barnehage. Det er heller ikke tillatt å bruke offentlig transport annet enn fra innreisepunktet og til karantenehotellet. De som velger å forlate Norge i karantenetiden, kan benytte offentlig transport under utreisen og de som er over 12 år, skal bruke munnbind. Personer som har oppholdt seg utenfor EØS og Schengenområdet i løpet av de siste 10 døgnene før ankomst til Norge kan ikke ta offentlig transport fra ankomststedet til karantenehotellet. Dersom disse ikke har privat transport vil kommunen sørge for transport til karantenehotellet.
Dolce Skrevet 11. mai 2021 #40 Skrevet 11. mai 2021 Ulven skrev (5 minutter siden): Dette er iallefall et skriv fra Choicekarantenehotellene: Takk!
Fremhevede innlegg