AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #1 Skrevet 8. mai 2021 Hva betyr det om du har et hull på ca 3*3*2 mm i et ben i kroppen? Som ikke er der på andre siden av kroppen, og ikke virker være der hos andre mennesker. Er det så store naturlige variasjoner mellom bein hos forskjellige mennesker, eller har noe "spist" et hull i benet? Går noen muskler og sener over hullet, og har hatt vondt i de musklene/senene. Men hullet har klart definerte grenser, ikke noe sånn gradvis nedbryting som en ville forvente om det var en slags nedbryting av benet, så da aner jeg ikke hva det kan være som har skapt det hullet. Tanker ? Anonymkode: 36008...262
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #3 Skrevet 8. mai 2021 Ta det opp med legen. De har tross alt 6 år utdanning + 5 år turnusperiode. Begriper meg ikke på folk som legger sin medisinske skjebne i hendene til ukjente mennesker på et forum. Anonymkode: d20f6...337 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #5 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ta det opp med legen. De har tross alt 6 år utdanning + 5 år turnusperiode. Begriper meg ikke på folk som legger sin medisinske skjebne i hendene til ukjente mennesker på et forum. Anonymkode: d20f6...337 Jada skal selvsagt høre med legen, men får ikke gjort det på noen uker så var bare nysgjerrig på hva det jeg så på bildene kunne være Prøvde å være detektiv å vurdere bildene selv, men innså at jeg kom til kort ganske fort CorvusCorax skrev (2 minutter siden): Hva mener du? Har du tatt røntgen? På MRI bilde, vet at det ikke er best for å se bein greier, men en ser tydelig at det er noe som ikke er bein inni beinet i et "hull" i beinet, så syntes det var noe mistenkelig Sjekket ekte bein av samme type og er ikke noe naturlig "Hull" der. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor har du hull? Anonymkode: 0bab9...085 Spiller det noen rolle, er det forskjellige typer ben som er utsatt for forskjellige typer hull? Ønsker ikke å dele så spesifikke detaljer eller bilder, var mer et generelt spørsmål på generellt grunnlag Anonymkode: 36008...262
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #6 Skrevet 8. mai 2021 For å være tydelig, er knallhvitt "hull" inni benet, et "proton density" bilde, med tydelige grenser, til det rundt som er helt "svart" som er benet, så stor kontrast ikke noe gradvis overgang. Er vel vann eller fett eller noe antar jeg, men bare lurte på hvordan slikt kan skje. Men skjønner at det kanskje blir for vagt. Anonymkode: 36008...262
GammelKaktus Skrevet 8. mai 2021 #7 Skrevet 8. mai 2021 (endret) Hull i skjelettet er vel først og fremst beinmargskreft... Men det finnes jo flere sykdommer man kan ha der man får skjelettet ødelagt over tid. Men er du sikker på at det er et hull og ikke en tumor? De kan jo se likt ut. En tumor er ikke nødvendigvis kreft heller altså. Endret 8. mai 2021 av FrøkenMånestråle
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #8 Skrevet 8. mai 2021 MR er vanskelig. Det krever kunnskap om serien som er brukt, problemstillingen og anatomien for å si noe fornuftig. Det som du tolker som et hull trenger ikke være det, det kan være fett eller væskefylt avhengig av bildeserien. Hvilket bein det er har også avgjørende betydning, samme har sykehistorien din. Anonymkode: ca8ac...5e7 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #9 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Spiller det noen rolle, er det forskjellige typer ben som er utsatt for forskjellige typer hull? Ønsker ikke å dele så spesifikke detaljer eller bilder, var mer et generelt spørsmål på generellt grunnlag Anonymkode: 36008...262 Det spiller en rolle å vite hvilket bein. Mest sannsynlig er det ikke hull, men kontrast på bildet. Anonymkode: 0bab9...085
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #10 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det spiller en rolle å vite hvilket bein. Mest sannsynlig er det ikke hull, men kontrast på bildet. Anonymkode: 0bab9...085 Ok, ja godt mulig det bare er jeg som roter, aldri sett MR bilder før. Men det er det like lyst som de lyseste områdene i hele bildet, inklusiv områder med muskler og fett og blod. Så veldig mange protoner der. Mens i resten av beinet er det veldig få prototener veldig svart. Sikkert bare jeg som roter men så rart ut bare. Vi får se hva legene sier til slutt, skal oppdatere dere når fasiten kommer om jeg ikke glemmer det, eller forsvinner av andre årsaker Anonymkode: 36008...262
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #11 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det spiller en rolle å vite hvilket bein. Mest sannsynlig er det ikke hull, men kontrast på bildet. Anonymkode: 0bab9...085 Ok tror jeg skjønner hva du mener. De setter vel grenser for "hvitt" på et visst punkt, sånn at om det f.eks var 99% bein 1% vann, så er det kanskje maksimalt hvitt, like hvitt som områder med 100% vann f.eks. Selv om det er nesten bare ben (f.eks). Det gir mening. Ja får avvente og ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: 36008...262
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. mai 2021 #12 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jada skal selvsagt høre med legen, men får ikke gjort det på noen uker så var bare nysgjerrig på hva det jeg så på bildene kunne være Prøvde å være detektiv å vurdere bildene selv, men innså at jeg kom til kort ganske fort På MRI bilde, vet at det ikke er best for å se bein greier, men en ser tydelig at det er noe som ikke er bein inni beinet i et "hull" i beinet, så syntes det var noe mistenkelig Sjekket ekte bein av samme type og er ikke noe naturlig "Hull" der. Spiller det noen rolle, er det forskjellige typer ben som er utsatt for forskjellige typer hull? Ønsker ikke å dele så spesifikke detaljer eller bilder, var mer et generelt spørsmål på generellt grunnlag Anonymkode: 36008...262 Ja, man kan ha hull i ben om det var spørsmålet. For eksempel på balanseorganet og i hodet. Man kan også ha tynn bendekning. Ved undersøkelser av eksempelvis buegangsdechidens er det viktig å ha riktig snitt på CT - vanlig CT avdekker ikke. Vet ikke om det gjelder for ditt tilfelle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå