Gå til innhold

Telttur - trenger noen anbefalinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen her som er mye ute på telttur i skog og mark? Vi har lyst til å gjøre mer av dette i år, men alt utstyret vi har er gammelt og slitt, og ingen av oss har erfaring eller kunnskap nok til å navigere effektivt i jungelen av produkter der ute. Kan noen anbefale et godt telt og gode liggeunderlag for et par i slutten av 30-årene? Det er en bonus hvis det ikke veier for mye, men vekten er ikke alt. Ingen av oss har kropper som tåler noe mer enn gjennomsnittet, så spesielt liggeunderlag er ganske viktig å få noe godt, da vi ikke vil ligge for hardt.

Anonymkode: 3a616...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liggeunderlag er noe av det viktigste på telttur, og varm nok sovepose. 

Vi har Exped og er veldig fornøyde. Varme og behagelige å ligge på. 

Har flere telt, men bruker mest Optic Vue på lange fjellturer. God plass til to og veldig enkelt å sette opp. 

Anonymkode: 3e3e4...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere låne/leie utstyr så dere får testet et par turer?

Ang utstyr er liggeunderlag viktigst dersom du har telt. Ligger du i hengekøye er det nok med noe som isolerer litt. Hengekøye er lettere enn telt, men kan bli vått om det er mye vind og regn (selv med tarp over). Vi går bare om det er relativt bra vær, så klarer oss med køyene.

Gå ikke langt de gørste gangene. Første gang er det kanskje nok å lære å pakke, og så overnatte et sted du kan kjøre til. Lærekurven er ganske bratt, og det kan være en trygghet i at dere bare kan dra hjem om dere støter på store problemer. Det skal være lystbetont, det er lov å avbryte og heller prøve en annen gang. :) Alternativt kan dere lage camp i nærheten av bilen, og så gå videre og komme tilbake etterpå. Da slipper dere å drasse på alt, men får en gåtur i tillegg.

Snakk om hva som er viktig for dere. Noen trives like godt i regn som opphold, andre gjør ikke (regn er greit om jeg skal gå tur, ikke om jeg skal overnatte. Da forsvinner mye av gleden fordi jeg fryser så lett når jeg blir våt). Noen synes det er viktig å ha med god mar som de bruker tid på å lage, og kanskje litt vin til. Andre vil bare ha med brødskiver og tubeost. Noen vil gå og kjenne på fysisk utmattelse, andre vil bare kjenne på roen man får i skogen. Snakk om forventningene dere begge har. 

Anonymkode: 5dda9...da6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

En kamerat og jeg bedriver lavterskel-camping midt i uka. Vi pakker sekk, hengekøye, en sixpack og en lerke, litt potetgull og gjerne litt spekemat. Så kjøre vi ut inskogen og går en kilometer eller to til et vann eller en topp og slår leir. Når vi har delt sixpacken har vi løst to til tre verdensproblemer og krabber opp i køya. Neste morgen rudder vi leir og er på hjemmekontoret 08:30.
For dette trenger man:

-Hengekøye

-Tarp

-Godt oppblåsbart liggeunderlag

-God sovepose. Kjøp til -10 med én gang)

-En sekk som sitter bra på ryggen

Dersom dere trives med dette, vil dere automatisk avansere herfra og utvikle tur-utstyret gradvis. Lykke til! Marka ligger der og venter på dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for tips! Til dere som foreslår hengekøye: Dette har vi, men vi er altså interessert i å prøve oss i telt, det er derfor jeg ber om råd spesifikt til det :)

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Liggeunderlag er noe av det viktigste på telttur, og varm nok sovepose. 

Vi har Exped og er veldig fornøyde. Varme og behagelige å ligge på. 

Har flere telt, men bruker mest Optic Vue på lange fjellturer. God plass til to og veldig enkelt å sette opp. 

Anonymkode: 3e3e4...7fd

Exped har jeg sett flere anbefale i det siste, så det virker som konsensus er at det er de beste :) Holder det med den som er 7 cm tror du, eller bør vi gå for 9 (mannen har litt kranglete rygg)?

Det teltet så veldig interessant ut, ikke minst pga. prisen. Vi er litt avskrekket av alle teltene i 7-10 000 kr-klassen. Har du brukt dette med hell i regnvær? Vi har ikke tenkt å telte i storm, men det har vært såpass mange overraskelsesskurer de siste årene at vi synes det er viktig at det kan holde oss tørre gjennom en slik.

Anonymkode: 3a616...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped 9 cm har vært perfekt for meg. (Kvinne, 54 år, 60 kg)

Anonymkode: 086b9...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 13.14):

Exped 9 cm har vært perfekt for meg. (Kvinne, 54 år, 60 kg)

Anonymkode: 086b9...37c

Takk! Jeg har skjønt at Exped er det man må ha, så nå er vurderingen bare om jeg skal ha 7 eller 9 cm. Heller mot det siste, for jeg vil helst være sikker på at jeg sover komfortabelt :) 

Anonymkode: 3a616...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped down mat 7 LW har jeg. Helt nydelig. Har selv et stort MSR-telt for 6 personer, men de har også 3 mannstelt som er lette samt enkle å sette opp. Anbefaler en god sovepose. Har selv en Helsport Rago down winter lady (som ikke er så dyr), da det hender jeg sover ute i minusgrader. Uansett om du trenger vinterpose eller ei; gå for dun. Jeg synes også det er deilig å ha med et ekstra liggeunderlag i skumgummi. Deilig å sitte på rundt bålet og du slipper å være redd for at det skal gå hull på det og det veier nada samt koster lite. 

Anonymkode: 0e1d6...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2021 den 13.42):

Takk! Jeg har skjønt at Exped er det man må ha, så nå er vurderingen bare om jeg skal ha 7 eller 9 cm. Heller mot det siste, for jeg vil helst være sikker på at jeg sover komfortabelt :) 

Anonymkode: 3a616...3a5

Ta 9cm. Spesielt mannen bør ha det. Det på 7 er litt smalere og lavere. Kjekt å ligge likt. Har også Exped og anbefales. 
 

Telt: hvis dere har råd, så invester. Da får du lavere vekt. Og vekt er viktig når man skal bære. 
Sjekk Hilleberg. Det er mulig dette teltmerket er overpriset men du kan i all fall bruke det som sammenligningsgrunnlag 😊
Kjenner ikke til optic vue men så det var myyyyye billigere. Og helt sikkert supert. Ville bare tipse om det vi liker. 
 

Kuppeltelt kan være lurt ifht at det er høyere inni slik at man kan sitte. Men det kommer jo an på hvor høye dere der også. Er sikkert fordeler og ulemper med begge. Kuppel vs tunnel. Vår erfaring er at det er kjekt med yttertelt. 
 

Sekk: sjekk Gregory. 
 

Endret av Sensi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/11/2021 at 9:04 AM, AnonymBruker said:

TS her.

Takk for tips! Til dere som foreslår hengekøye: Dette har vi, men vi er altså interessert i å prøve oss i telt, det er derfor jeg ber om råd spesifikt til det :)

Exped har jeg sett flere anbefale i det siste, så det virker som konsensus er at det er de beste :) Holder det med den som er 7 cm tror du, eller bør vi gå for 9 (mannen har litt kranglete rygg)?

Det teltet så veldig interessant ut, ikke minst pga. prisen. Vi er litt avskrekket av alle teltene i 7-10 000 kr-klassen. Har du brukt dette med hell i regnvær? Vi har ikke tenkt å telte i storm, men det har vært såpass mange overraskelsesskurer de siste årene at vi synes det er viktig at det kan holde oss tørre gjennom en slik.

Anonymkode: 3a616...3a5

Vi har 1stk  exped Duo LW, det passer akkurat inn i vårt lille 2mannstelt (Nordmarka mener jeg det heter). Det er 7cm og jeg sover perfekt på det. Det er litt trangt, men for et par er det perfekt :) 

 

Dette ser ut som et greit "lav/mellom nivå" telt som ikke veier så mye, og litt grei plass i forteltet er fint når det regner. 

https://www.fjellsport.no/urberg-2-person-trekking-tunnel-tent-kombu-green.html?channable=013b486964003131382d33363136e7&gclid=Cj0KCQjwna2FBhDPARIsACAEc_V7lJCPPhDDfo0G-LGTge_pNTv5u2_tAGuOHERpqog-5LbWDg1G64kaAmRmEALw_wcB

Endret av Tiuren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 9.04):

TS her.

Takk for tips! Til dere som foreslår hengekøye: Dette har vi, men vi er altså interessert i å prøve oss i telt, det er derfor jeg ber om råd spesifikt til det :)

Exped har jeg sett flere anbefale i det siste, så det virker som konsensus er at det er de beste :) Holder det med den som er 7 cm tror du, eller bør vi gå for 9 (mannen har litt kranglete rygg)?

Det teltet så veldig interessant ut, ikke minst pga. prisen. Vi er litt avskrekket av alle teltene i 7-10 000 kr-klassen. Har du brukt dette med hell i regnvær? Vi har ikke tenkt å telte i storm, men det har vært såpass mange overraskelsesskurer de siste årene at vi synes det er viktig at det kan holde oss tørre gjennom en slik.

Anonymkode: 3a616...3a5

Jeg har exped 7 cm og ligger veldig godt på det, jeg sliter med søvn til vanlig, men på tur sover jeg veldig godt. Har også en kranglete rygg av og til, men har ikke problem med å sove på dette underlaget. 

Første telthelgen vi hadde i Optic Vue var i pøsregn, og teltet var helt tørt inne. Vi har hatt regnnetter siden også, og teltet er helt tett. Vi har Optic Vue 3,5 og det gir litt plass utenom liggeunderlagene, det var viktig for oss. God plass til sekkene under yttertaket utenfor innerteltet, det gir lett tilgang til ting i sekkene innenfra. Godt å slippe å ha to store sekker og mye utstyr inni teltet. Det er også veldig enkelt å sette opp, det er et pluss. Godt med lufting også. 

Vi hadde Helsporttelt før, det var mye lavere og vi er veldig fornøyde nå med god sittehøyde i Optic Vue. 

Anonymkode: 3e3e4...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Tusen takk for gode tips, dette er gull! :) Vi sjekker ut alt dere tipser om, og nå gleder jeg meg skikkelig til tur i sommer :)

Anonymkode: 3a616...3a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...