AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #1 Skrevet 7. mai 2021 Jeg sliter mye med generell angst. Jeg blir så varm om natten og i senere tid har jeg vært svett og klam når jeg våkner, i tillegg til at jeg svetter på dagtid som jeg ikke har pleid å gjøre. På dagtid er jeg ikke nødvendigvis varm, men jeg svetter likevel. Er dette vanlig ved angst? Hvilke erfaringer har dere andre? Og hvilke andre fysiske plager har dere som følge av angst? Anonymkode: 0244e...b46
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #2 Skrevet 7. mai 2021 Jeg er generelt en varmblodig person, men når jeg kjenner på angst begynner jeg å svette med en gang, og da på hele kroppen. Merker dette hver gang jeg er på butikken eller i offentlighet, og på steder hvor det er mye mennesker. Jeg har også en uvane med at jeg slutter å puste/puster dårlig, altså at jeg holder pusten, så jeg blir ofte svimmel. Ikke så ille at jeg besvimer heldigvis, det skal jo noe til, men jeg blir så svimmel at jeg syns bakken beveger seg. Noen ganger blir det ille og da fokuserer jeg bare på å puste, så går det bra. Men jeg blir så fokusert på omgivelsene og menneskene at jeg glemmer kroppen litt. Jeg skjelver også en del på hendene. Det er ikke så ille at når jeg f.eks tar i et papir så hører man papiret rasle, men man kan se på hånden når jeg holder den i ro at den skjelver. Jeg rødmer om jeg får blikk rettet mot meg og om jeg føler at jeg blir sett på, og så blir jeg angstfylt fordi jeg rødmer og det er så godt synlig siden jeg er ganske blek. Jeg har udefinert angstlidelse men det lener mye mot sosial angsten, jeg trives ikke i det sosiale, men angsten "forsvinner" i situasjoner hvor jeg er komfortabel, for eksempel på arbeidsplassen min opplever jeg ikke noe særlig med angst ettersom jeg kjenner kollegaene mine godt. Personalet hos oss er også stabilt, det er sjeldent utskiftninger, noe som er trygt og godt for den sosiale angsten min. Men der er faktisk noen kollegaer som trigger angsten min likevel til tider, og da kommer alle symptomene på en gang (svette, skjelvinger, svimmel). Jeg får også økt puls. Det du beskriver vil jeg tro er ganske vanlig, ja. Anonymkode: 962fb...dad
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #3 Skrevet 7. mai 2021 Det var ett svært tydelig symptom hos meg. Våknet noen ganger så svett at jeg måtte bytte side av sengen, og overmadrassen ble misfarget. Måtte kjøpe meg sånn ekstra madrassbeskytter... Har sluttet helt å gå med t-skjorter og tettsittende overdeler pga svettemerkene. Angst-svette lukter også mye kraftigere hos meg, så om jeg har brukt en tskjorte eller tettsittende genser noen timer, så må den i maskinen på 2-3 timers programmer, og selv da får jeg ikke alltid bort lukt... Jeg kan være så kald at jeg har gåsehud og stivner i fingrene, og svetter likevell massivt under armene og på ryggen. Bruker tynn cardigan over singlet, siden man kan se at det drypper/renner svette til tider. Noen tynne cardigans fra HM får ikke svettemerker, og lukten setter seg ikke så kraftig i dem! Andre symptomer er følelsen av å ikke klare puste, kvalme, svimmelhet, mistet konsentrasjon og har mye dårligere hukommelse nå etter jeg fikk angst for noen år siden. Etter mye behandling har angsten blitt levelig i hverdagen og jeg kan jobbe igjen, nattesvette er ikke så ille lengre, men svette under armene og ødelagte klær pga svette er fortsatt veldig plagsomt... Anonymkode: a7bea...cd5
jaromei Skrevet 7. mai 2021 #4 Skrevet 7. mai 2021 Jeg har også slitt en del med svette ved angst. Både natt og dag. Tror det er ganske vanlig. Blir vanligvis mye verre når jeg er ute blant folk. Har engstelig personlighetsforstyrrelse. Andre fysiske plager: vondt i kjeven, vondt i brystet og armene, anspente hender (spesielt når jeg sover), skjelver, hodepine, mye trøbbel med magen. Er sikkert mer, men kommer ikke på det akkurat nå. Er heldigvis blitt mye bedre av å gå i terapi i mange år. 🙂
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå