Gå til innhold

Jaguar Sandven kjører kampanje på 10 årig lån...10 år! På en Jaguar!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ble litt paff her med lunsjavisen min...Jaguar pusher sin I Pace, den eneste elbilen som er så dårlig, at eiere kunne selge bilen tilbake til fabrikken under NDA, med et 10-årig lån. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. 

10 år er et svært langt perspektiv på bileierskap. De fleste har ikke bil så lenge, særlig ikke nybilkjøpere. Og så er det en Jaguar. Man må forvente at den klapper sammen etter fem år, og at det er rikelig med garantisaker frem til da. Så er man bare halvveis i nedbetalingsplanen...

Jeg fatter ikke hvem denne annonsen er for. Det er vel en måte å heller investere penger på, med høyere gevinst andre plasser enn rentetapet på 1% her, men likevel virker dette bare helt koko. Hvem biter på slikt?

IMG_20210507_121233.thumb.jpg.23b93979f899fe9fec18e6b4873aafc2.jpg

Anonymkode: d3d50...640

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med 0.99 i rente betaler man i praksis kun avdrag. Svært lite utgifter i rente uansett. Når det verste prisfallet har gitt seg vil man ha betalt ned endel. Jeg aner ikke prishistorikk på ipace, men vil tro at når det nærmer seg utløp for garanti, er lånet man har igjen tilnærmet lik verdien på bilen. 

Da kan man levere den i innbytte til nyere ipace eller selge den og nulle ut lånet. Med forbehold om at prishistorikken til ipace ikke er helt elendig altså. 

Bilholdet blir i praksis en form for leie. 

Fordelen er at det meste man betaler går rett inn i bilen og ikke til banken i form av renter. 

Anonymkode: 8bfb8...f35

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jaguar eller ikke ,det er ikke noe galt å ha 10år lån på bil. 

En får lavere månedskostnader også kan en nedbetale lånet etter 6 måned hvis en vil.

Det er ikke sånn at en MÅ betale ned på lånet i 10 år. 

Anonymkode: 303c9...300

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En får lavere månedskostnader også kan en nedbetale lånet etter 6 måned hvis en vil.

enig. jeg kan ingenting om biler, men har ikke økonomi til å velge kortere enn 10 år. fikk tilbud på en bil der renten var ca 4,6%.

måtte si nei da totalkostnad per mnd endte på 9000 kr🤭

Anonymkode: 822d4...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Om det ikke er noe galt med det for deg, så kjør på.

Men for meg er det helt feil. Det betyr at det som virket som en grei pris pr måned for ny bil (5-8000?) er også det du må betale når bilen er 10 år gammel, når vedlikeholdet begynner å ta av. Eller du må selge bilen etter 5 år, med vesentlig mer i lån en man får for bilen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tiuren skrev (1 time siden):

Om det ikke er noe galt med det for deg, så kjør på.

Men for meg er det helt feil. Det betyr at det som virket som en grei pris pr måned for ny bil (5-8000?) er også det du må betale når bilen er 10 år gammel, når vedlikeholdet begynner å ta av. Eller du må selge bilen etter 5 år, med vesentlig mer i lån en man får for bilen. 

Ikke nødvendigvis. Men så lav rente betaler man ganske mye rett inn i bilen. Banken går litt såklart, men det er ikke mye. 

Om man regner med å leve med billån i en periode av livet, ser jeg ikke problemet med å ta et lån med lav rente og lang nedbetalingstid. For så å bytte til ny bil hvert 5 år og starte lånet på nytt. Så kan man etterhvert betale ut bilen. 

Mange som baker inn bil i boliglån, men det blir nok en dårligere deal enn det feks jaguar tilbyr. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lite tillegg: denne 0,99 renten er basert på renten fra Norges Bank som er rekordlav. Det betyr at den sannsynligvis vil øke i årene som kommer. Renten kan jo ikke gå lenger ned. 

Tesla hadde en lignende deal for noen år siden. Ettersom renten har gått såpass ned siden det, har disse eierne nå i praksis nullrente og betaler alt inn på bilen. Muligens noen hundrelapper i rente i mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden jeg kjedet meg: 

600.000 med 0,99 i rente koster ca 5500,- i måneden over ti år. Da har man betalt 660.000,-  

Om man vil selge bilen etter 5 år, har man betalt 330.000,-. Dersom man får eksakt 270.000,- for bilen, har man gått i null. Og det tror jeg man i det minste gjør. 

Synes ikke dealen er hårreisende dårlig akkurat. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Tesla hadde en lignende deal for noen år siden

De hadde 0,25% nå frem til påske, og Polestar har 0,25% nå på P2

Anonymkode: 030ed...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Renten er kun garantert de tre første åra. Som sagt, har man pengene, er det en ok deal. Du får bare investere et sted å tjene mer enn du betaler i lånerente. Men det er gambling likevel. Og bilen kommer til å lage problemer og koste mye å vedlikeholde, så mye er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Renten er kun garantert de tre første åra. Som sagt, har man pengene, er det en ok deal. Du får bare investere et sted å tjene mer enn du betaler i lånerente. Men det er gambling likevel. Og bilen kommer til å lage problemer og koste mye å vedlikeholde, så mye er sikkert.

Renten følger vel utviklingen som all annen rente. Da er det bedre å begynne på 0,99 enn 5,5. Du kan jo regne på hva 600.000 med 5,6 % over 5 år koster? Lånet til jaguar koster ihvertfall 6000 i året. 

Forresten, gjorde det: 600.000 over 5 år med 5,6 % koster 87.000 i bare renter. Det betyr at det totalt sett vil være billigere med 0,99 over 10 år med mindre det skjer noe dramatisk med renten de siste 5 årene. 

Om man selger bilen etter 5 år, har man med jaguar sitt tilbud betalt 30.000 i renter, dvs 57.000 mindre enn om man finansierer via en vanlig bank. 

At bilen vil lage problemer er på ingen måte sikkert. Dersom det hadde vært så ille som du mener, hadde ikke bilmerket eksistert. I en britisk undersøkelse 7 2019 hadde både Audi og bmw mer problemer per bil enn jaguar. Men såklart, de har et spøkelse fra gamle dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å sammenlikne med BMW og Audi er å sikte lavt. Begge disse merkene er kjent for en ekstrem feilhyppighet, med store kostnader per feil. Som sagt innledningsvis er elbilen til Jaguar den eneste elbilen jeg vet om som har blitt tilbakekjøpt av fabrikken under NDA - grunnet store og tilbakevendende feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å sammenlikne med BMW og Audi er å sikte lavt. Begge disse merkene er kjent for en ekstrem feilhyppighet, med store kostnader per feil. Som sagt innledningsvis er elbilen til Jaguar den eneste elbilen jeg vet om som har blitt tilbakekjøpt av fabrikken under NDA - grunnet store og tilbakevendende feil.

Jaja for all del. Orker ikke noen diskusjon rundt hvilket bilmerke som er best. Poenget er at dealen til jaguar ikke er dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

jeg har ikke greie på bil, men har lest dette som står her. men hvorfor kjører så mange audi og bmw hvis det er så mye feil på de🧐jeg har et lavstatusmerke og var forberedt på at det ville oppstå litt krøll. men hadde jeg hatt grei økonomi ville jeg hatt en bil jeg slapp å krangle for mye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg har ikke greie på bil, men har lest dette som står her. men hvorfor kjører så mange audi og bmw hvis det er så mye feil på de🧐jeg har et lavstatusmerke og var forberedt på at det ville oppstå litt krøll. men hadde jeg hatt grei økonomi ville jeg hatt en bil jeg slapp å krangle for mye med.

Det er nettopp det at det er høy status å vise at man ikke bryr seg. Se Rangerover, som er like pålitelig som en Yugo. Men det er ikke til å stikke under en stol at disse bilene også er helt fantastiske på andre parametre: Kjørefølelse, materialkvalitet, ny teknologi. Det vil jeg tro at en ny Jaguar også er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe. Tviler på at statusen i å eie en BMW / Audi er  basert på "se jeg har råd til en bil med masse feil". Skulle gjerne sett hvordan markedsføringsavdelingen pitchet den ideen for adm dir 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hehe, ikke akkurat slik. Men poenget er vel at "pålitelig bil" er noe lekfolk som oss bryr seg om. Har du god nok råd til fænsi bil, kan du vise at du ikke bryr deg om slike jordslige anliggender - det er liksom ikke så viktig. Si "men bilen er bare så fantastisk å kjøre" med rak rygg og så ser du hva jeg mener. Har dere noen gang lurt på hva som er forventet levealder på klutsjen til en Ferrari? 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg finner det svært fascinerende at noen gjerne risikerer magesår over riktig bilmerke.

Bilen kan være sexy som fan, men fungerer den ikke er min tiltrekning borte😅

Nei, gi meg en pålitelig bil heller enn en skinnende upålitetlig(hm ser innlegget mitt har mye til felles med snill eller badboy diskusjonene som herjer).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ganske enkelt fordi noen kjøper bil med hjertet, og hjernen vet at første eier har garanti i noen år... Etter det begynner helvetet...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/8/2021 at 8:32 PM, AnonymBruker said:

Sant nok. Men om man må ha en billån mye lenger enn bilen varer, så er det rett og slett et kraftig signal om at man egentlig ikke har råd til bilen. Man lurer seg selv med sånt.

Anonymkode: a8897...2e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...