Gå til innhold

Leietager har ikke vasket og ryddet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt et pr med barn og hund boende i nabohuset som jeg leier ut, de har nå flyttet etter endt oppsigelsestid men de har ikke vasket eller ryddet så huset er fult av ting og tang. 

Jeg lot de flytte inn før de betalte depositum og depositumet kom aldri inn på konto , ( derfor oppsigelse)

Men kan jeg gjøre noe med det nå? 
Jeg sliter med en ryggskade så jeg har ikke mulighet til å vaske og rydde der selv, men kan jeg kreve de for vask?

Anonymkode: 76603...bfc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke noe du kan gjøre. Det er derfor du har et depositum. Normalt sett ville man ha gitt beskjed til leietaker om at de har en mulighet til å rengjøre, hvis ikke så leier man inn et vaskefirma og dette vil bli belastet depositumet. Så frigjøres depositumet etter dette. 

Nå må du nesten bare bite i det sure eplet, og tenke på disse leietakerne som historie. Lei inn vaskehjelp, eller spør noen venner/naboer pent, eventuelt på sosiale medier om du er den typen som ønsker det. Dette ordner seg vet du. Det føles bare kaotisk ut akkurat nå. Til neste gang må du få depositum FØR innflytting, og det er du som er ansvarlig for å opprette depositumskonto. Hvis du ikke gjør det så har du ingen rettigheter vedrørende depositumet. 

Anonymkode: 7b1d6...406

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ikke noe å tilbakeholde når du ikke har tatt depositum?

Det har utrolig mye drittfolk rundt omkring, så la dette være en lærepenge. Aldri aldri aldri gi fra deg nøkler før du har fått depositum, bruk en ordentlig kontrakt (huseierne eller annet med utkastelsesklausul), tegn utleieforsikring og vær proff. 

Anonymkode: bb552...4de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uten depositum som står i fare, har de ingenting å risikere ved å forlate huset på denne måten. Dupositum er din garanti for ting som må fikses etter utflyttning.

Du kan sende melding og be de ordne etter seg ellers tar du de til forliksrådet. Der kan du vinne, men du kan også risikere å sitte igjen med egen regning.

Anonymkode: 1dac2...258

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke noe du kan gjøre. Det er derfor du har et depositum. Normalt sett ville man ha gitt beskjed til leietaker om at de har en mulighet til å rengjøre, hvis ikke så leier man inn et vaskefirma og dette vil bli belastet depositumet. Så frigjøres depositumet etter dette. 

Nå må du nesten bare bite i det sure eplet, og tenke på disse leietakerne som historie. Lei inn vaskehjelp, eller spør noen venner/naboer pent, eventuelt på sosiale medier om du er den typen som ønsker det. Dette ordner seg vet du. Det føles bare kaotisk ut akkurat nå. Til neste gang må du få depositum FØR innflytting, og det er du som er ansvarlig for å opprette depositumskonto. Hvis du ikke gjør det så har du ingen rettigheter vedrørende depositumet. 

Juridisk sett er dette ikke korrekt. 

Leietaker er forplktet til å betale for dette uavhengig av depositum. Problemet er bare at det er mye vanskeligere å få pengene så lenge det ikke er noe depositum. Depositumet er bare en sikkerhet for det skal finnes penger til betaling av slike kostnader. 

Hvis leietaker ikke betaler må du da gå til forliksrådet. Hvis det er aktuelt å forfølge leietaker må du dokumentere at leietaker ikke har vasket og ryddet (bilder). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror bare du må betale for utvask selv, og så lærer du av dette til neste gang. 

Anonymkode: 06b55...88e

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt håpløst hvor mange idioter som finnes. Jeg tror ikke jeg noen gang kommer til å leie ut! Som eier har man ikke mange rettigheter.

Depositum er første bud. Og sjekk av flere referanser f.eks. 

Du kan jo be dem om å vaske og fjerne tingene, og nevn at du vil ta dette videre om ikke. Kanskje de blir skremt. Ingenting i kontrakten som kan hjelpe deg?

Anonymkode: 88180...7a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (2 timer siden):

Juridisk sett er dette ikke korrekt. 

Leietaker er forplktet til å betale for dette uavhengig av depositum. Problemet er bare at det er mye vanskeligere å få pengene så lenge det ikke er noe depositum. Depositumet er bare en sikkerhet for det skal finnes penger til betaling av slike kostnader. 

Hvis leietaker ikke betaler må du da gå til forliksrådet. Hvis det er aktuelt å forfølge leietaker må du dokumentere at leietaker ikke har vasket og ryddet (bilder). 

Selvfølgelig, men her må man jo forholde seg til virkeligheten. Det er mye som ikke juridisk sett er riktig som man bare må forholde seg til. 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig, men her må man jo forholde seg til virkeligheten. Det er mye som ikke juridisk sett er riktig som man bare må forholde seg til. 

TS må ikke bare forholde seg til "virkeligheten" (hva nå enn den er her).

Hvis TS gidder er det godt mulig å få tilbake pengene sine, om det er verd å bruke tid/penger på er en annen sak. Hvis denne leietakeren hadde hatt meg som utleier hadde hen ikke fått fred før pengene hadde blitt betalt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

«Spørre venner/naboer» om å vaske for henne ? 🤔 Når det er hun som tjener penger på utleieobjektet sitt ? :klo: 

Jeg hadde sett rimelig dumt på naboen dersom hun dukket opp på døra og ville at jeg skulle rydde og vaske ut utleieobjektet hennes for henne. :ler: Og tilsvarende dersom jeg hadde sett et slikt innlegg på fb. 

TS: Lei vaskebyrå. Dersom du ønsker å kreve leietakerne for kostnaden kan du ta de til forliksrådet dersom de ikke betaler, men det koster nok mer tid og energi enn det er verdt. 

Anonymkode: 2b519...07f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

«Spørre venner/naboer» om å vaske for henne ? 🤔 Når det er hun som tjener penger på utleieobjektet sitt ? :klo: 

Jeg hadde sett rimelig dumt på naboen dersom hun dukket opp på døra og ville at jeg skulle rydde og vaske ut utleieobjektet hennes for henne. :ler: Og tilsvarende dersom jeg hadde sett et slikt innlegg på fb. 

TS: Lei vaskebyrå. Dersom du ønsker å kreve leietakerne for kostnaden kan du ta de til forliksrådet dersom de ikke betaler, men det koster nok mer tid og energi enn det er verdt. 

Anonymkode: 2b519...07f

Ja, det er mye folk er villig til å stille opp på hvis man utleverer historien og helsen sin. Har du bodd under en stein de siste årene? 

Det er til og med folk som oppsøker hjem og vasker og rydder huset deres GRATIS fordi de ikke har penger, familie eller helse til å gjøre det selv. Åpne opp øynene litt og se deg rundt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det burde vært IQ-krav for å være utleier. Leie ut, og la de flytte inn, uten å ha fått depositum på plass. Makan😌

Anonymkode: becd0...c7f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...