Gå til innhold

Trening og kroniske sykdommer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan trener man når kroppen egentlig ikke orker, pga en eller flere kroniske sykdommer? Bør gå ned 25kg

Anonymkode: 31c21...74c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du må tenke kosthold først jeg da, søk opp lavkarbo, og begynn der, event endre mye av det du spiser til sunnere. Vektnedgang er først og fremst mat. Selv kronisk syk, blir sykere ved trening og erfart at lavkarbo er rett vei å gå for meg, slutte med små spising, kutte sukker, mel og melke produkter utenom fløte, crème fraisher. Mye egg og grønt,kjøtt og fisk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du bare skal gå ned i vekt, trenger du ikke trene. Du kan lage en plan for hvordan spise mindre. For eks om du spiser 4 måltider nå, dropp 1 måltid uten å spise mer ellers. Det beste er å telle kalorier en uke eller to for å få oversikt over hvor mye du spiser og hva du kan kutte ned på. Kanskje bruker du mye mer smør på brødskivene enn du trenger? Kanskje drikker du 2 glass melk om dagen som kan byttes ut med vann? Kanskje du kan fylle tallerkenen med mer grønnsaker o mindre poteter? Osv

Om du vil trene, så er styrketrening best. Du kan ta 10 pushups og 10 knebøy hver dag og du vil begynne bygge muskler som gradvis øker forbrenningen. 

Alltid noen som nevner lavkarbo, men det er ikke en magisk fix, og noen legger på seg av det. Personlig spiser jeg høykarb og høyprotein og det er det som dungerer for meg. Når jeg spiste lavkarbo overspiste jeg hele tiden. Jeg blir ikke mett av fett på samme måte som andre, virker det som. Blir også veldig sliten når jeg ikke spiser ris og andre raske karbohydrater. 

Anonymkode: 6244c...805

• Liker 1
Gjest Kristenmann
Skrevet

Prøv å gå tur 30-60 minutter hver dag, spis sunt og regelmessig. Vi som er glad i mat har en tendens til å spise mer enn vi bør, så kanskje redusere matmengde? 2 brødskiver til frokost istedenfor 4, en porsjon og ikke 2 til middag? 

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke trene. Reduser kaloriinntaket.

Anonymkode: a9307...f0e

AnonymBruker
Skrevet

Om du vil trene, be om henvisning til fysioterapeut.

Jeg fikk hjelp til å finne alternative måter å gjøre øvelser på, som var mulig til tross for begrensinger sykdom/skade satte.

Ofte har også fysioterapeuter enkle treningsrom hvor en kan få trene litt under veiledning.

Ellers er det vel hovedsaklig å se på kostholdet? :) 

Husk også at all aktivitet hjelper. Gåturer, trening i varmebasseng (sjekk om kommunen har tilbud), svømming generelt er lettere for kroppen enn mye annet.

Anonymkode: 2112b...517

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Støtter forslag om fysioterapi. Start der!

Man kan absolutt trene med kronisk sykdom, faktisk er det ofte ekstra viktig å trene for kronisk syke! Men treningen må tilpasses.

Jeg vet ikke hva slags utfordringer du har, men for mange kronisk syke er svømming og bevegelse i vann noe av det beste de kan gjøre for kroppen. Noe å vurdere når samfunnet åpner opp igjen.

Anonymkode: b9396...c17

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk med fastlegen din -det finnes sprøytebehandling som kan hjelpe deg ned i velt. En eller annen hormonbehandling, tror jeg, som gjør noe med sultfølelsen din. Det skrives ut til folk med kroniske sykdommer som hindrer aktivitet og at de sliter med overvekt pga det bla.. Har visst god effekt. Tror andre her må huske på at det finnes kroniske sykdommer som invalidiserer folk så mye at de har mer en nok med å pusse tenna så trening for å gå ned i vekt er ikke på «prioriteringslista». 

Anonymkode: 31212...302

AnonymBruker
Skrevet

Da tar du det med kosthold.

Anonymkode: 58a89...bf2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sjekk med fastlegen din -det finnes sprøytebehandling som kan hjelpe deg ned i velt. En eller annen hormonbehandling, tror jeg, som gjør noe med sultfølelsen din. Det skrives ut til folk med kroniske sykdommer som hindrer aktivitet og at de sliter med overvekt pga det bla.. Har visst god effekt. Tror andre her må huske på at det finnes kroniske sykdommer som invalidiserer folk så mye at de har mer en nok med å pusse tenna så trening for å gå ned i vekt er ikke på «prioriteringslista». 

Tenker du på medikamentet Ozempic? Man må likevel passe på matinntaket. Iforhold til vektnedgang er 80 % kosthold, så ville lagt inn jernet på det ts. 

Anonymkode: 86a69...0c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker du på medikamentet Ozempic? Man må likevel passe på matinntaket. Iforhold til vektnedgang er 80 % kosthold, så ville lagt inn jernet på det ts. 

Anonymkode: 86a69...0c3

Usikker på hva det heter, da jeg ikke tar det selv. Selvfølgelig bør man alltid passe på hva man spiser, men om man sliter med 25 kg overvekt og har en sykdom eller sykdommer som gjør at man ikke får vært i aktivitet så kan det være fint med en boost. Å gå ned 25 kg ved kun kosthold og man kanskje har noen hundre skritt på skritt telleren om dagen,  så tenker jeg det er fint om man kan få ekstra hjelp på veien. Det er utfordrende å ha en veldig hemmende kronisk sykdom og samtidig planlegge mat, endring i kosthold -for de som er så dårlige at de kanskje kun klarer ivarta personlige hygiene og ikke kommer seg ut av døra. 

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det med kostholdet :) Jeg er selv kronisk syk, og jeg kan ikke trene. Hvis du kan bevege deg litt er det flott, men det er kalorier inn vs kalorier ut som teller. Jeg passer på hva jeg spiser, og jeg går nedover. Trener man kan man unne seg litt mer, jeg føler at jeg må være ganske streng siden jeg ikke får ekstra hjelp fra trening. 

Alt går bare du ikke gir deg, du må bare starte rett og slett. Jeg teller ikke kalorier nå, men gjorde det i et par uker for å finne ut hva som er kaloririkt og ikke. Jeg tenker mest på porsjon (f.eks mindre porsjon pasta enn gulrotsuppe), og spiser litt snop kun i helga. Jeg bruker også periodisk faste, som fungerer bra for meg.

Hvis du vil kan du prøve lavkarbo, keto, periodisk faste etc, men det er kalorier inn som betyr noe.

Anonymkode: 79216...d2d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ned i vekt så må du jo begynne med kostholdet, trening er ikke løsningen her. 

Anonymkode: 21882...9e7

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er å fokusere hovedsakelig på kosthold og på gode dager ta en gåtur eller litt yoga.

Anonymkode: 5e298...9c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...