AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #1 Skrevet 7. mai 2021 Dette er ikke ment for å shame noen, bare så det er sagt. jeg ser flere argumenterer med at vi da utrydder huskatten om alle skal kastreres. Jeg tror ikke det er dét som er hensikten med kastrering, bare at mange er litt ekstreme med «enten eller». Vi kastrerer og passer på avl av alle andre dyr, så dette burde ikke være så vrient med katter. Jeg mener at man bør ta samme forholdsregler som med andre dyr. Man slipper ikke ut ukastrerte katter for å avle ukontrollert. Man sørger for helsesjekk av katten, og finner en hannkatt som også har vært hos veterinær og virker til å være frisk, man sørger for at lynnet til begge er ok. Man kan ikke sørge for at alt med huskatter er ok, det er vanskelig uten stamtavle, men man kan i det minste forsøke å gjøre en innsats for å avle friske huskatter. Jeg har selv sett hvor galt ukontrollert avl kan gå, men problemer hos kattungene og sykdommer som kunne vært unngått, at kattemor er for ung, at en eller begge av foreldrene ikke er riktig gode i hodet. så hva med å opplyse om kastrering og viktigheten av kontroll, fremfor å få fullstendig klikk oppførsel overfor mennesker som ikke har tenkt over dette, eller som ikke tror at genetikk har så mye å si på huskatter fordi «de er friskere enn rasekatter». De er ikke mer skjermet mot sykdommer, men de er mer skjermet mot rasebetingede sykdommer da de ikke får innklemte neser osv. jeg ser meg så lei på alt hatet rettet mot katteeiere som har fått kull på katten sin, som om det er noe verre enn å avle på rasekatter som kan slite med både innklemt nese og det som er. Så jeg slår et slag for å få endringer på en annen måte en sinne, for det ser ikke ut til å gjøre store forandringene enn at folk som blir angrepet slutter å be om råd, de setter opp en beskyttelse mot alt hatet og man kommer ingen vei. Anonymkode: 526f3...189 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #2 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette er ikke ment for å shame noen, bare så det er sagt. jeg ser flere argumenterer med at vi da utrydder huskatten om alle skal kastreres. Jeg tror ikke det er dét som er hensikten med kastrering, bare at mange er litt ekstreme med «enten eller». Vi kastrerer og passer på avl av alle andre dyr, så dette burde ikke være så vrient med katter. Jeg mener at man bør ta samme forholdsregler som med andre dyr. Man slipper ikke ut ukastrerte katter for å avle ukontrollert. Man sørger for helsesjekk av katten, og finner en hannkatt som også har vært hos veterinær og virker til å være frisk, man sørger for at lynnet til begge er ok. Man kan ikke sørge for at alt med huskatter er ok, det er vanskelig uten stamtavle, men man kan i det minste forsøke å gjøre en innsats for å avle friske huskatter. Jeg har selv sett hvor galt ukontrollert avl kan gå, men problemer hos kattungene og sykdommer som kunne vært unngått, at kattemor er for ung, at en eller begge av foreldrene ikke er riktig gode i hodet. så hva med å opplyse om kastrering og viktigheten av kontroll, fremfor å få fullstendig klikk oppførsel overfor mennesker som ikke har tenkt over dette, eller som ikke tror at genetikk har så mye å si på huskatter fordi «de er friskere enn rasekatter». De er ikke mer skjermet mot sykdommer, men de er mer skjermet mot rasebetingede sykdommer da de ikke får innklemte neser osv. jeg ser meg så lei på alt hatet rettet mot katteeiere som har fått kull på katten sin, som om det er noe verre enn å avle på rasekatter som kan slite med både innklemt nese og det som er. Så jeg slår et slag for å få endringer på en annen måte en sinne, for det ser ikke ut til å gjøre store forandringene enn at folk som blir angrepet slutter å be om råd, de setter opp en beskyttelse mot alt hatet og man kommer ingen vei. Anonymkode: 526f3...189 Mener du seriøst at man skal avle på huskatter, som det allerede er alt for mange av? Kastrering og chip burde vært påbudt. Anonymkode: 7b279...298 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #3 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Mener du seriøst at man skal avle på huskatter, som det allerede er alt for mange av? Kastrering og chip burde vært påbudt. Anonymkode: 7b279...298 Jeg mener at det skal skje under kontrollerte former. Ikke sånn som det er nå. Anonymkode: 526f3...189 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #4 Skrevet 7. mai 2021 Jeg shamer gjerne, og det direkte til folk. Alle med katt burde vite hvor overarbeidet dyrevernsorganisasjoner er, hvordan katter lider og dør hver eneste dag fordi det er for mange av dem som ikke har et hjem. Å få kattunger hjemme da «fordi de er så søte» er jo å direkte forverre situasjonen for disse kattene. Jeg skjønner ikke hvordan man har hjerte til det, rett og slett. Anonymkode: e1920...231 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #5 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg shamer gjerne, og det direkte til folk. Alle med katt burde vite hvor overarbeidet dyrevernsorganisasjoner er, hvordan katter lider og dør hver eneste dag fordi det er for mange av dem som ikke har et hjem. Å få kattunger hjemme da «fordi de er så søte» er jo å direkte forverre situasjonen for disse kattene. Jeg skjønner ikke hvordan man har hjerte til det, rett og slett. Anonymkode: e1920...231 Å jeg har ikke sagt at det er greit at ukontrollert avl skjer. Jeg mener at avl av huskatter bør bli like seriøst som de som driver med avl av rasekatter. Helsesjekker, vaksiner, chip etc på kattunger. Sørge for at man faktisk har gode foreldre å avle på. Men jeg tror ikke hets er rette veien å gå. Anonymkode: 526f3...189 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #6 Skrevet 7. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Å jeg har ikke sagt at det er greit at ukontrollert avl skjer. Jeg mener at avl av huskatter bør bli like seriøst som de som driver med avl av rasekatter. Helsesjekker, vaksiner, chip etc på kattunger. Sørge for at man faktisk har gode foreldre å avle på. Men jeg tror ikke hets er rette veien å gå. Anonymkode: 526f3...189 Det er jeg helt enig i, men det er jo litt to sider av samme sak - at ikke tilfeldige folk slipper ut den ukastrerte katten sin for å få søte kattunger. Nei, hets er nok ikke veien å gå skal man være pedagogisk. Men det er innmari vanskelig å la vær når man tenker på hvor mange katter som har det så vondt 😭 Anonymkode: e1920...231 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #7 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jeg helt enig i, men det er jo litt to sider av samme sak - at ikke tilfeldige folk slipper ut den ukastrerte katten sin for å få søte kattunger. Nei, hets er nok ikke veien å gå skal man være pedagogisk. Men det er innmari vanskelig å la vær når man tenker på hvor mange katter som har det så vondt 😭 Anonymkode: e1920...231 Ja jeg kjenner jo på følelsen selv, at jeg skulle ønske folk kunne ta mer ansvar. Men kattene har kommet et godt stykke på veien til å bli mer verdifull og anerkjent, nå mangler bare resten. Det er så mye lettere å snakke med folk om man ikke angriper dem. Da vi fikk vår pus så spurte svigers (nabo) om hvorfor hun ikke var ute (kort tid etter at vi fikk henne 12 uker gammel). Etter forklaring på hvordan dagens kattehold har forandret seg, så har de skjønt at ting har endret seg siden de var unge og hadde fjøskatter som fikk x antall kattunger i året (som døde, ble borte, eller skutt). Det hjelper ikke om jeg hadde blitt sint og irritert på uvitenheten, de er nå veldig opptatt av katten vår og har et helt annet forhold til henne en hva de tidligere hadde hatt med katter Anonymkode: 526f3...189
Tulling Skrevet 7. mai 2021 #8 Skrevet 7. mai 2021 https://no.wikipedia.org/wiki/Europé_(katt) https://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_skogkatt Kan fint avle "vanlige" katter på en ordentlig måte. At "vanlige katter" står i fare for å bli utryddet er bullshit. Og hvis noen mener det helt seriøst kan de starte med europé, norsk skogkatt, maine coon, eller sibir. Naturlige katter fra ulike verdensdeler.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #9 Skrevet 7. mai 2021 Tulling skrev (Akkurat nå): https://no.wikipedia.org/wiki/Europé_(katt) https://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_skogkatt Kan fint avle "vanlige" katter på en ordentlig måte. At "vanlige katter" står i fare for å bli utryddet er bullshit. Og hvis noen mener det helt seriøst kan de starte med europé, norsk skogkatt, maine coon, eller sibir. Naturlige katter fra ulike verdensdeler. Ja de står nok ikke i noen umiddelbar fare for å bli utryddet nei 😅 Anonymkode: 526f3...189
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #10 Skrevet 8. mai 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Ja jeg kjenner jo på følelsen selv, at jeg skulle ønske folk kunne ta mer ansvar. Men kattene har kommet et godt stykke på veien til å bli mer verdifull og anerkjent, nå mangler bare resten. Det er så mye lettere å snakke med folk om man ikke angriper dem. Da vi fikk vår pus så spurte svigers (nabo) om hvorfor hun ikke var ute (kort tid etter at vi fikk henne 12 uker gammel). Etter forklaring på hvordan dagens kattehold har forandret seg, så har de skjønt at ting har endret seg siden de var unge og hadde fjøskatter som fikk x antall kattunger i året (som døde, ble borte, eller skutt). Det hjelper ikke om jeg hadde blitt sint og irritert på uvitenheten, de er nå veldig opptatt av katten vår og har et helt annet forhold til henne en hva de tidligere hadde hatt med katter Anonymkode: 526f3...189 Men at folk som ikke har katt selv er uvitende er jo greit. Verre å ikke bli litt oppgitt over at folk som har katt selv ikke har giddet å legge det skafte grann i å lese seg opp, for å forsikre seg om at man behandler dyret sitt bra. Anonymkode: e1920...231 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #11 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men at folk som ikke har katt selv er uvitende er jo greit. Verre å ikke bli litt oppgitt over at folk som har katt selv ikke har giddet å legge det skafte grann i å lese seg opp, for å forsikre seg om at man behandler dyret sitt bra. Anonymkode: e1920...231 Ja den der «sånn har vi alltid gjort det» mentaliteten kan være vanskelig å snu. Mange er redde for å miste ansikt, mange er hellig overbeviste om at det er de som har rett etc. Anonymkode: 526f3...189 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå