AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #1 Skrevet 7. mai 2021 Må de plantes i potte inne først for å få bra resultat eller kan jeg så direkte ute? Anonymkode: b8e7b...0dc
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #2 Skrevet 7. mai 2021 Spørs hvor du bor. Skal vi få fine og store solsikker her så må jeg så dem i potte inne først. Vi er i herdighetssone 6-7, så ganske kort sesong. Mens de som bor på sørlandet i en mye lavere herdighetssone kan så solsikker rett ut. Anonymkode: 107e7...0e0
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #3 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Spørs hvor du bor. Skal vi få fine og store solsikker her så må jeg så dem i potte inne først. Vi er i herdighetssone 6-7, så ganske kort sesong. Mens de som bor på sørlandet i en mye lavere herdighetssone kan så solsikker rett ut. Anonymkode: 107e7...0e0 Bor i sone 6. Anonymkode: b8e7b...0dc
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 7. mai 2021 #4 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Må de plantes i potte inne først for å få bra resultat eller kan jeg så direkte ute? Anonymkode: b8e7b...0dc Du kan velge. Hos meg står de i kjelleren under lysstoffrør med 4000 kelvin eller mer, og vokser som bare det. Da får du fort finere resultat og fort stor plante. Men skal du ha de inne så må du gjøre følgende: Frø i potte som står varmt og fuktig i potten, for eksempel i et vindu med mye sol, samtidig som du har plast med hull over solsikkepotten. Når du ser noe grønt, altså det spirer i potten, må du flytte solsikkespiren din til å stå lyst og kaldt. Med lyst og kaldt menes det lyst som 4000 kelvin eller mer. Altså ikke i et vindu mot solen inne- da får du tynne og pinglete solsikker. Du er på jakt etter korte og lubne planter. Ute kan du så solsikker på en varm og fin plass kanskje i slutten av mai. Bruk gjerne pallekarmer osv slik at jorden blir fortere varm. Solsikkene popper opp når de kjenner at temperaturen blir riktig. Frø kan ligge i kald jord lenge før de spirer. Hurra for alle som elsker solsikker, jeg elsker dem ! ! !
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 7. mai 2021 #5 Skrevet 7. mai 2021 For øvrig. Akkurat nå kan du plante solsikke frø inne og så plante dem ut til 17 mai eller der omkring. Det er perfekt timing!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå