Gå til innhold

Campingvogn- størrelse og annet. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe campingvogn og har ikke annen erfaring enn at jeg har tilbragt noen sommere i en som barn. 

Er det mye forskjell på å håndtere en vogn som er f eks 6.50 ifht en som er 7.30? 

Hvilke ting synes du er viktigst av f eks sengestørrelse, salongstørrelse, kjøkkenstørrelse og -utforming? 

Vi skal ikke på campingplasser, men mer villmarkscamping, langs fjellveier osv. 

Erfaring med mover? Nødvendig? Praktisk?

Budsjett er ca 200 000. Skal ha plass til fire personer. 

Setter stor pris på tips 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du oppgradert førerkortet?

Anonymkode: dc3b0...d55

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du oppgradert førerkortet?

Det er innafor ja 😊 

Men det var ikke det jeg lurte på 😊

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å ha et greit kjøkken, da slipper man ta med masse ekstra utstyr for å lage basic mat

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anbefaler deg å ha et greit kjøkken, da slipper man ta med masse ekstra utstyr for å lage basic mat

Ja det blir jo uansett vask, kjøleskap og tre gassbluss. Pluss grill ute. Men er det viktig å ha stor kjøkkenbenk og stort kjøleskap, evt stekeovn, eller prioritere f eks god sengeplass? 

AnonymBruker
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (4 minutter siden):

Ja det blir jo uansett vask, kjøleskap og tre gassbluss. Pluss grill ute. Men er det viktig å ha stor kjøkkenbenk og stort kjøleskap, evt stekeovn, eller prioritere f eks god sengeplass? 

Stekeovn hadde jeg prioritert 😅 i campingvogner er de ofte veldig små, og stjeler ikke evt sengeplass. Men om du skal ta med en løs camping stekeovn, så tar den unødvendig mye plass i skapet... og når den er fremme, tar den all plass på benken, den er bare døds irriterende.

• Liker 1
Skrevet

Stekeovn hadde jeg prioritert 😅 i campingvogner er de ofte veldig små, og stjeler ikke evt sengeplass. Men om du skal ta med en løs camping stekeovn, så tar den unødvendig mye plass i skapet... og når den er fremme, tar den all plass på benken, den er bare døds irriterende.

Takk for tips! Jeg tenkte egentlig at stekeovn ikke var på toppen av lista. Men hvis ikke det tar noe av annen plass så er det jo en fordel. 

Hva med lengden; håndtering og evt mover? 

AnonymBruker
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (2 timer siden):

Takk for tips! Jeg tenkte egentlig at stekeovn ikke var på toppen av lista. Men hvis ikke det tar noe av annen plass så er det jo en fordel. 

Hva med lengden; håndtering og evt mover? 

Jeg pleier bare sitte på, så de ordene for meg er fremmed 😂 Jeg har kun oppgaven: alt som skjer på kjøkkenet 🤓 

• Liker 2
Skrevet

Stort kjøleskap! Bredde har større betydning enn lengde. Vil fri camping ville jeg ikke hatt større enn 650 vogn. Blir fort vanskelig å få på plass. Sørg for å ha nok faste sengeplasser. Er så utrolig tiltak å re opp å ned senger hver dag. Stekeovn er ikke viktig for oss, men alle er forskjellige. For oss er det viktigste 

Nok faste senger

Stort kjøleskap 

Egen dusj med forheng,dør.

Nok skapplass 

Mover er veldig kjekt å ha vist det ofte er trangt å parkere eller man ikke er så flink å rygge vogn på plass. Vær obs på at movere er ganske tunge så de stjeler en del av nyttelasten. 

• Liker 1
Skrevet

Min prioriteringsliste, etter 15 år som camper.

Sengeplassen. Sover du ikke godt er hele ferien ødelagt etter natt to. Faste senger er best, for du blir fort lei av å reie opp hver kveld.

Kjøkken. Jeg har hatt steikeovn i flere vogner og biler, den blir svært lite brukt i forhold til grillen. Tre gassbluss er greit å ha, men er du mye ute fungere det fint med gassbluss utenfor og. Kjøleskap av litt størrelse er gull verdt, gjerne kompressorkjøleskap hvis du skal fricampe, hvis ikke går det mye gass.

Størrelse. Jeg elsker god plass, men siden du vil fricampe i villmarken, så er rådet mitt så liten vogn som mulig. 230 bredde, lengden er et mindre problem, men jo kortere jo bedre. Er ikke sikkert mover hjelper deg så mye utenfor vei, den fungerer best på plane flater.

Lykke til på camping, du vil ikke angre😀

• Liker 1
Skrevet

Mine erfaringer og ut fra det du beskriver, så ville jeg ha prioritert slik:

Droppe mover, øv heller på rygging og manøvrering med vogna på bilen, her er det kun mengdetrening som hjelper.

Steikeovn er fullstendig unødvendig syns jeg, det samme med micro.  Du lager alt du trenger på tre bluss og grill. Kjøkkenbenk er det uansett veldig lite av fordi kjøkken alltid er små, og du bør ikke gå lenger opp en 650 om du skal på "fjellet".

Prioritere gode sengeplasser, kjøp gjerne god og ekstra overmadrass til faste sengeplasser. Dette utgjør alt i forhold til vellykkethet på turen. Når man sover godt, så funker absolutt alt annet!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for svar @Guddla @LynetmcQueen og @Mrs.Under 😊

Det blir slik at det skal være fast sengeplass for to med god madrass. Resterende sengeplasser kan være i salongen, da vi nok reiser mest to voksne og er avhengige av god seng og at vi kan legge oss uten å re opp hver kveld. 

Men: noen har dobbeltseng som er ca 140 bred. Andre har to enkeltsenger og så kan man dra ut en midtdel som gjør den til dobbeltseng, og den ser ut til å bli ganske så bred, kanskje som de største hjemmedobbeltsengene. Men er de behagelige? Må kunne ligge overalt uten å ramle ned i sprekken 😉

Stekeovn og stor benkeplass er mindre viktig har vi funnet ut. Men stort kjøleskap hadde vært fint. Det er dog få som har det. Fungerer det med en vanlig kjøleboks i tillegg kanskje? 

Tar gjerne imot flere tips og erfaringer 😊

(Jeg skrev fire personer i hi, den kommer til å brukes mest av to voksne, av og til en voksen og tre barn, og en sjelden gang to voksne og tre barn. To av barna er tenåringer.)

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (1 time siden):

Takk for svar @Guddla @LynetmcQueen og @Mrs.Under 😊

Det blir slik at det skal være fast sengeplass for to med god madrass. Resterende sengeplasser kan være i salongen, da vi nok reiser mest to voksne og er avhengige av god seng og at vi kan legge oss uten å re opp hver kveld. 

Men: noen har dobbeltseng som er ca 140 bred. Andre har to enkeltsenger og så kan man dra ut en midtdel som gjør den til dobbeltseng, og den ser ut til å bli ganske så bred, kanskje som de største hjemmedobbeltsengene. Men er de behagelige? Må kunne ligge overalt uten å ramle ned i sprekken 😉

Stekeovn og stor benkeplass er mindre viktig har vi funnet ut. Men stort kjøleskap hadde vært fint. Det er dog få som har det. Fungerer det med en vanlig kjøleboks i tillegg kanskje? 

Tar gjerne imot flere tips og erfaringer 😊

(Jeg skrev fire personer i hi, den kommer til å brukes mest av to voksne, av og til en voksen og tre barn, og en sjelden gang to voksne og tre barn. To av barna er tenåringer.)

Når vi kjøpte vår første vogn hadde vi lite kjøleskap. Familie på 5 er vi. Vi hadde kjøleboks i tillegg da. Går greit, men mye bedre med stort kjøleskap vist man kan det. Kommer nok litt an på alder på vognen. 

Vi har 140 dobbeltseng. Går helt greit, men sikkert fint med bedre plass om man kan🙈😁 

Viktigste er å finne ut hva som er viktigst for dere, å velge vogn ut fra det. Vi kjøpte først en eldre vogn til 50 000 kr for å prøve campinglivet. Da merket vi fort hva som var viktig for oss. Hadde den 2 år og så kjøpte en ny som bedre passet våre behov, men da til 250 000 kr. Vogn vi kan ha i mange år og som vi også leier ut noen uker på sommeren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også «vokst opp» i campingvogn og tilbrakt alle ferier der, i lengden du snakker om. Fikk alltid høre fra mine foreldre at den lengden var for lang til å kjøre rundt med på smale småveier, overalt i Norge etc. Har aldri kjørt rundt med en selv, men du sier jo selv at du ikke har noen erfaring med dette. Mitt innspill er at dere faktisk selv prøver å kjøre på den typen småveier med en så lang vogn før dere kjøper. 

Anonymkode: 38d2b...a0d

• Liker 2
Skrevet
Guddla skrev (5 minutter siden):

Når vi kjøpte vår første vogn hadde vi lite kjøleskap. Familie på 5 er vi. Vi hadde kjøleboks i tillegg da. Går greit, men mye bedre med stort kjøleskap vist man kan det. Kommer nok litt an på alder på vognen. 

Vi har 140 dobbeltseng. Går helt greit, men sikkert fint med bedre plass om man kan🙈😁 

Viktigste er å finne ut hva som er viktigst for dere, å velge vogn ut fra det. Vi kjøpte først en eldre vogn til 50 000 kr for å prøve campinglivet. Da merket vi fort hva som var viktig for oss. Hadde den 2 år og så kjøpte en ny som bedre passet våre behov, men da til 250 000 kr. Vogn vi kan ha i mange år og som vi også leier ut noen uker på sommeren. 

Takk for svar 😊 

Det blir en vogn til 200000 pluss/minus nå. Og ingen utleie. Er litt sær på det kanskje...

Men 140 er altså helt greit for to voksne? Hva slags seng har dere hjemme? Vi har 160 i begge husene. Lurer litt på om mindre blir for lite. Men det viktigste er liggekomforten. Kjæresten har litt lett for å få problemer med ryggen. 

Skrevet

Har også «vokst opp» i campingvogn og tilbrakt alle ferier der, i lengden du snakker om. Fikk alltid høre fra mine foreldre at den lengden var for lang til å kjøre rundt med på smale småveier, overalt i Norge etc. Har aldri kjørt rundt med en selv, men du sier jo selv at du ikke har noen erfaring med dette. Mitt innspill er at dere faktisk selv prøver å kjøre på den typen småveier med en så lang vogn før dere kjøper. 

Anonymkode: 38d2b...a0d

Men vi kjenner ingen som har vogn. Da må vi leie for mye penger for å teste. 

Jeg var på en forhandler i dag og spurte om akkurat dette og han sa at det ikke var noe særlig forskjell på håndteringen av en vogn som var 6.50 og en som var 7.30. Men mulig han bare ville selge den dyreste....

Skrevet

Vi kjøpte ny vogn i fjor til brukt for fricamping, og valgte en forholdsvis stor vogn siden jeg ville ha et funksjonelt bad. Å rygge den er ikke spesielt mye vanskelige enn med den mindre vogna vi hadde før, men vi har allikevel bestilt mover som vi skal montere denne helga. Dette fordi vi har en svak helning inn på gårdsplassen, og når man rygger i oppoverbakke slår bremsene seg på vogna noe som sliter veldig på bilen. I tillegg er vi bare to som skal bruke den, og da blir flytting inne på mindre plasser lettere. Moveren veier bare 27 kg, så den tar ikke mye av nyttelasten for vår del. 

Når det gjelder seng er det nok mer kvaliteten på madrassen som er viktig og ikke bredden. Og de fleste campingvognmadrasser er så som så, så en god overmadrass kan redde hele ferien. Et stort kjøleskap er nyttig. Det samme med en dusj som kan brukes til å faktisk dusjes i. Så sjekk dusjløsningene. 

• Liker 2
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (14 minutter siden):

Takk for svar 😊 

Det blir en vogn til 200000 pluss/minus nå. Og ingen utleie. Er litt sær på det kanskje...

Men 140 er altså helt greit for to voksne? Hva slags seng har dere hjemme? Vi har 160 i begge husene. Lurer litt på om mindre blir for lite. Men det viktigste er liggekomforten. Kjæresten har litt lett for å få problemer med ryggen. 

Har 180 seng hjemme. Men går greit likevel. Vi er mere lykkelig når vi er på camping, så da er vi sikkert mer glad i hverandre også😅👍 men vi har kjøpt gode overmadrasser til alle sengene da. Originale madrasser i campingvogner er sjelden noe å skryte av.

• Liker 1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (15 minutter siden):

Men 140 er altså helt greit for to voksne?

Har ingen erfaring med campingvogn, men ville bare skyte inn at vi har 140-seng, og har klart oss helt fint med det i åtte år. Vurderer å øke til større seng, men har likevel ikke prioritert det de to årene vi har vurdert det, så det sier litt om at det funker helt greit 😄

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode inspill! Jeg tenker... 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...