Gå til innhold

Koronasertifikat - Etisk dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syntes dere om koronasertifikatet? Syntes dere det er en god løsning eller en dårlig løsning? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Oddy skrev (6 minutter siden):

Hva syntes dere om koronasertifikatet? Syntes dere det er en god løsning eller en dårlig løsning? 

Det er veldig mange tråder her om akkurat det temaet! Her et noen av dem:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1470457-koronasertifikat-på-plass-allerede-i-mai/page/3/?tab=comments#comment-27422871

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1473008-vaksinepass-og-gjenåpning-hvem-skal-jobbe/?tab=comments#comment-27446456

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1474824-myndighetene-i-motsetning-til-andre-land-gir-ingen-info-om-når-vi-kan-reise-igjen-hvorfor/?tab=comments#comment-27486673

Endret av mmd
  • Liker 1
Skrevet
Oddy skrev (1 minutt siden):

Det aller beste hadde naturligvis vært om det ikke hadde vært en pandemi i utgangspunktet, men siden det dessverre er en realitet synes jeg koronasertifikat er en grei måte å kontrollere gjenåpning på.

Ser man til land som ligger foran oss, som f.eks Israel hvor flertallet er fullvaksinert, så har det en effekt.

Jeg vil bare tilbake til normalen igjen så godt det lar seg gjøre.

• Liker 8
Skrevet

Dårlig løsning som vil føre til segregering. Selv om jeg hadde vært for vaksinen, så hadde jeg vært sterkt kritisk til vaksinepasset.

• Liker 17
Skrevet (endret)

Ser ikke helt hvordan det skal gjøres i praksis hvis dette blir innført på mange arenaer i samfunnet. Mange av disse arenaene må nødvendigvis drives av noen, og ofte er det yngre arbeidstakere langt bak i vaksinekøen som er ansatte i butikker, restauranter, kafeer, kulturtilbud, idrettstilbud osv. Altså er det i stor grad uvaksinerte som må ut i samfunnet igjen og da ta en mye større risiko med langt høyere smittetrykk når man i mye større grad åpner. Jeg ser ikke hvordan dette kan gjennomføres i praksis på en trygg måte for de som da blir tvunget ut i samfunnet igjen for at andre enn de selv skal få tilbake livskvaliteten. Det er i beste fall veldig uetisk, og jeg tror det vil føre til en "oss og dem" tankegang som skaper mistillit og splid i samfunnet. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 8
Skrevet

Det vil skape permanente skiller i Norge. Ikke minst en generasjonskonflikt. 

En meget dårlig idé. Kommer det en pandemi som rammer de eldre om fem år, så går det dårlig. De unge vil huske takken de fikk her.

• Liker 17
Skrevet

Det er en dårlig løsning så lenge vi ikke har nok vaksiner til alle.

• Liker 6
Gjest Robin666
Skrevet
Tunique skrev (1 time siden):

Dårlig løsning som vil føre til segregering. Selv om jeg hadde vært for vaksinen, så hadde jeg vært sterkt kritisk til vaksinepasset.

At noen frivillig ønsker å holde seg utenfor resten av samfunnet er opp til dem. Alternative er at ingen får leve normalt og da sier det seg selv at vaksinepass er beste løsning. Hvorfor skal jeg måtte holde meg hjemme fordi Gjørdis ikke vil vaksinere seg? 

Skrevet (endret)

Deg om det

Endret av Tunique
  • Liker 1
Skrevet
Robin666 skrev (1 minutt siden):

At noen frivillig ønsker å holde seg utenfor resten av samfunnet er opp til dem. Alternative er at ingen får leve normalt og da sier det seg selv at vaksinepass er beste løsning. Hvorfor skal jeg måtte holde meg hjemme fordi Gjørdis ikke vil vaksinere seg? 

De av oss som er i siste halvdel av 30-åra og første halvdel av 40-åra kommer først til å bli fullvaksinert i november en gang. Det regjeringen nå legger opp til er å holde store deler av samfunnet stengt for uvaksinerte samtidig som de ikke makter å tilby nok vaksiner slik at folk kan bli vaksinert.

• Liker 12
Skrevet
Pterinochilus skrev (1 minutt siden):

De av oss som er i siste halvdel av 30-åra og første halvdel av 40-åra kommer først til å bli fullvaksinert i november en gang. Det regjeringen nå legger opp til er å holde store deler av samfunnet stengt for uvaksinerte samtidig som de ikke makter å tilby nok vaksiner slik at folk kan bli vaksinert.

Blir moro for de under 30 som må sitte å se på at alle koser seg i et år til.. 

Ikke for vaksinepass på denne måten. Og jeg blir vaksinert neste uke..

• Liker 7
Skrevet

Forfatteren Bjørn Bull Hansen er frampå igjen. Er enig i mye av det han sier.

• Liker 4
Gjest Rocka69
Skrevet

Jeg er for Coronapass. Og er også for bruk av paragraf 3.8

Skrevet
Example skrev (1 time siden):

Det vil skape permanente skiller i Norge. Ikke minst en generasjonskonflikt. 

En meget dårlig idé. Kommer det en pandemi som rammer de eldre om fem år, så går det dårlig. De unge vil huske takken de fikk her.

Denne pandemien rammer de eldre 

• Liker 1
Skrevet
Sinsiew skrev (1 time siden):

Blir moro for de under 30 som må sitte å se på at alle koser seg i et år til.. 

Ikke for vaksinepass på denne måten. Og jeg blir vaksinert neste uke..

Yepp best at alle holder seg hjemme. Da får alle også lik mulighet til å starte opp nye bedrifter som erstatter de som går konkurs i år 

• Liker 2
Skrevet
clyde skrev (1 time siden):

Det er en dårlig løsning så lenge vi ikke har nok vaksiner til alle.

Hvor står det er at det ikke er nok vaksiner til alle? Jeg vet om flere som ikke skal vaksinere seg da. Har ikke hørt at Norge vil gå tom for vaksiner for corona. Men har vel ikke fått med meg alt da.

• Liker 2
Skrevet
Jeffe skrev (2 minutter siden):

Denne pandemien rammer de eldre 

Denne pandemien rammer de eldre mest i forhold til sykdom, mens de unge tar de største byrdene for tiltakene. 

Landets eldre burde takke de unge for innsatsen, det har reddet utrolig mange liv. Takken er å bli klassifisert som "ubeskyttet" og andreklasseborgere i lang tid fremover.

• Liker 10
Skrevet
marita31 skrev (3 minutter siden):

Hvor står det er at det ikke er nok vaksiner til alle? Jeg vet om flere som ikke skal vaksinere seg da. Har ikke hørt at Norge vil gå tom for vaksiner for corona. Men har vel ikke fått med meg alt da.

Det er lenge til vi er der. Vi er praksis tomme hele tiden, da det vi får inn brukes.

Vi snakker nok sent 2021 for unge voksne og langt inn i 2022 før barn vil bli forherliget med et koronapass. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Uansett hvor mye man prøver å bortforklare og vri på det, vi har ikke hatt noe lignende i Norge før i moderne tid på en nasjonsmessig-skala.

Jeg tror ikke noe på at det bare blir for en periode før jeg ser det, har vært tatt for mange quasi-totaliære avgjørelser det siste året..

Erna selv innrømmer at vi har gått i en retning man ikke trodde en måtte, og det skjer over omtrent hele vesten..

Endret av Anonymus1986
  • Liker 5
Skrevet
Example skrev (3 minutter siden):

Denne pandemien rammer de eldre mest i forhold til sykdom, mens de unge tar de største byrdene for tiltakene. 

Landets eldre burde takke de unge for innsatsen, det har reddet utrolig mange liv. Takken er å bli klassifisert som "ubeskyttet" og andreklasseborgere i lang tid fremover.

Ja da forstår jeg.

Neste pandemi som rammer de unge i forhold til sykdom og de eldre må holde seg inne.

• Opprett ny...