AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 For å klare en hverdag så må jeg ta seroqel , temesta *3 valium*3 å sobril å imovane å litium . Vil jeg noen gang kunne klare en hverdag som en vanlig person eller vil jeg alltid måtte ta medisiner for å ikke havne i psykose eller manier eller å ende livet? Jeg ser mørkt på alt nå, føler meg som en pille avhengig mislykket person, dette er medisiner psykiatrien vil jeg skal ta. Anonymkode: f9be8...8d4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #2 Skrevet 6. mai 2021 Dette er det kun fagfolk som kan svare på- Anonymkode: 28cc7...d47
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #3 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er det kun fagfolk som kan svare på- Anonymkode: 28cc7...d47 Ja forstår det, men føler psykriatrien er kjapp med å medisinere. Anonymkode: f9be8...8d4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #4 Skrevet 6. mai 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: For å klare en hverdag så må jeg ta seroqel , temesta *3 valium*3 å sobril å imovane å litium . Vil jeg noen gang kunne klare en hverdag som en vanlig person eller vil jeg alltid måtte ta medisiner for å ikke havne i psykose eller manier eller å ende livet? Jeg ser mørkt på alt nå, føler meg som en pille avhengig mislykket person, dette er medisiner psykiatrien vil jeg skal ta. Anonymkode: f9be8...8d4 Du spør om hva jeg tenker om deg, basert på dette? Jeg tenker at du sliter en del med psyken, og at det er du ikke alene om. Det er en god sjanse for at du alltid må ta i hvert fall noe medisiner, men forhåpentligvis vil du kunne legge vekk de beroligende etter hvert, det samme med imovanen. Og da har du kommet et godt stykke på vei. Selv har jeg trappet ned, og går nå på en til to sobril og noe antidepressiva og en antipsykotisk. Det er til å leve med, det gir ikke så alt for mye bivirkninger, og plager meg lite. Jeg tror du kan komme deg langt, og det er MANGE som må gå på medisiner livet ut. Enten det er betablokkere eller det er antipsykotisk, det er ingenting å skamme seg over - det viktigste er at medisinene faktisk gir deg en bedre hverdag! Anonymkode: 19eae...ed6 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #5 Skrevet 6. mai 2021 Og du, vi er alle avhengig av noe - alle må ha mat og drikke, mange må ha både et og annet for å fungere. Det er ingenting galt med det. Anonymkode: 19eae...ed6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #6 Skrevet 6. mai 2021 Tenker at du er avhengig av piller. Anonymkode: 6d007...272 1
Oddy Skrevet 6. mai 2021 #7 Skrevet 6. mai 2021 Jeg tenker ikke på deg som en anderledes person. Er mange mennesker som må gå på forskjellige tabletter. Selv tar jeg 3 tabletter hver dag. 1 for D vitamin , 1 for folsyre og 1 for jern. Tar jeg ikke disse blir jeg veldig svimmel og fungerer dårlig i hverdagen. Tabletter er noe som noen av oss trenger for å fungere i hverdagen og det forandrer ikke deg som person på noen som helst måte. Du er langt ifra mislykket. Jeg vil heller si motsatt. Du er villig til å velge en løsning som forbedrer hverdagen din til det bedre
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #8 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å klare en hverdag så må jeg ta seroqel , temesta *3 valium*3 å sobril å imovane å litium . Vil jeg noen gang kunne klare en hverdag som en vanlig person eller vil jeg alltid måtte ta medisiner for å ikke havne i psykose eller manier eller å ende livet? Jeg ser mørkt på alt nå, føler meg som en pille avhengig mislykket person, dette er medisiner psykiatrien vil jeg skal ta. Anonymkode: f9be8...8d4 Så hvordan fungerte du da du gikk uten de medisinene da? Hadde du jobb? Et sosialt liv? Anonymkode: 12613...6d0
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Så hvordan fungerte du da du gikk uten de medisinene da? Hadde du jobb? Et sosialt liv? Anonymkode: 12613...6d0 Fungerte ikke, er tvangsinnlagt så de vike jeg skal gå på en del medisiner når jeg får komme over på en dps, så kanskje trappe ned litt der men antipsykotisk å å medisiner for bipolar må jeg alltid ta å de regnet med at jeg må ha beroligende en del på kvelden de første mndene i hvertfall å muligens for alltid da søv er noe jeg sliter med som trigger alt det andre. Har mistet alt av venner å familie. Hi Anonymkode: f9be8...8d4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Fungerte ikke, er tvangsinnlagt så de vike jeg skal gå på en del medisiner når jeg får komme over på en dps, så kanskje trappe ned litt der men antipsykotisk å å medisiner for bipolar må jeg alltid ta å de regnet med at jeg må ha beroligende en del på kvelden de første mndene i hvertfall å muligens for alltid da søv er noe jeg sliter med som trigger alt det andre. Har mistet alt av venner å familie. Hi Anonymkode: f9be8...8d4 Føler med deg, har vært innlagt mer enn en gang. Jeg forstår godt hva de mener, og jeg synes ikke du skal ta det som et nederlag at du må gå på antipsykotisk og medisiner for bipolar, om det så er resten av livet. Medisinene har tross alt en virkning, som oftest en god en. De har bivirkninger, ja, men "hovedvirkningen" veier som regel opp for det. Hvis du klarer å komme deg av de beroligende, og likevel fungere, så all cred til deg! Men ikke ta det som et nederlag om det ikke går. Forsøk, heng i, men ta det heller som en seier om du klarer å kvitte deg med vival/valium for eks. Jeg husker jeg tok 12 forskjellige piller om dagen. Nå tar jeg tre, og det må jeg sannsynlig gjøre for alltid - og det er helt ok. Du hadde ikke kritisert en person fordi vedkommende måtte ta betablokkere eller annen hjertemedisin. Dette blir faktisk sammenlignbart. Anonymkode: 19eae...ed6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 Jeg tok fem tabletter per dag i nesten tyve år. Nå tar jeg ingenting, bortsett fra i veldig vanskelige situasjoner. Livet kan endre seg voldsomt. Jeg mistet også alle venner, men medisiner gjorde meg bedre og jeg begynte i flere organisasjoner. Der ble jeg kjent med nye mennesker og fikk en ny sjanse, sånn opplevdes det ihvertfall. Du har mistet familie i tillegg, så jeg skjønner at du har det helt forferdelig, men ikke mist håpet. Fra nå av kan det jo egentlig bare gå en vei, nemlig oppover ❤️. Jeg tenker på de tablettene jeg tok (og som jeg nå tar av og til) som krykker jeg trenger fordi jeg er handikappet. De er min hjelp til å fungere. Ikke tenk på det som et nederlag, Ts. Masse varme tanker til deg ❤️. Anonymkode: c94a7...b4c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #12 Skrevet 6. mai 2021 Tusen takk for fine svar, skal ikke gi opp håpet, å så skal jeg prøve å rydde opp i rotet jeg har stelt i stand for meg selv når jeg er stabil. Hi Anonymkode: f9be8...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 Det er veldig vanskelig for andre å sette seg inn i din situasjon. Personlig så er jeg veldig skeptisk til medisiner når det kommer til psyken og synes det høres voldsomt ut. Jeg så søsteren min ble ødelagt av valin og sobril. Men hun slet med helt andre ting. Eneste jeg tenker om deg er at du har mye utfordringer i livet og må finne ut hva som passer deg og fungerer for deg. Anonymkode: ad056...923
Cleo88 Skrevet 6. mai 2021 #14 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For å klare en hverdag så må jeg ta seroqel , temesta *3 valium*3 å sobril å imovane å litium . Vil jeg noen gang kunne klare en hverdag som en vanlig person eller vil jeg alltid måtte ta medisiner for å ikke havne i psykose eller manier eller å ende livet? Jeg ser mørkt på alt nå, føler meg som en pille avhengig mislykket person, dette er medisiner psykiatrien vil jeg skal ta. Anonymkode: f9be8...8d4 Kan ikke si hvordan jeg ser på deg men tenker at det ikke er viktig. Det som er vesentlig er at du får et best mulig fungeringsnivå og ikke dømmer deg selv for hardt på grunnlag av at du har utfordringer. Vi har ulike forutsetninger her i dette ene livet vi er blitt tildelt. Vær den beste versjonen av deg selv du kan være og drit litt i alle tingene der du ikke "når opp" - ingen når opp på alle områder 👍
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #15 Skrevet 6. mai 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Fungerte ikke, er tvangsinnlagt så de vike jeg skal gå på en del medisiner når jeg får komme over på en dps, så kanskje trappe ned litt der men antipsykotisk å å medisiner for bipolar må jeg alltid ta å de regnet med at jeg må ha beroligende en del på kvelden de første mndene i hvertfall å muligens for alltid da søv er noe jeg sliter med som trigger alt det andre. Har mistet alt av venner å familie. Hi Anonymkode: f9be8...8d4 Det høres jo ut som om dette er midlertidig, i hvertfall delvis. For å svare på hovedinnlegget også så tenker jeg ikke stort om det. Det er mange som må gå på medisiner hele livet, blant annet meg selv. Har en god venninne som antagelig må gå på antidepressiva resten av sitt liv og et familiemedlem som har gått på sine medisiner i over 30 år. Jo eldre man blir, jo vanligere blir det. Alt det betyr er at man har fått en sykdom som det (heldigvis) finnes behandling for. Anonymkode: b7a26...c1b
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #16 Skrevet 6. mai 2021 Jeg tenker at det vil gå seg til. Å bruke medisiner er i seg selv ikke noe hinder for å få et bra liv. Det er sykdommen som er problemet, og du vil mest sannsynlig hå gode perioder og dårlige. Og etter hvert så vil du lære deg hvordan sykdommen fungerer, og lære deg å takle den bedre. Leve med den. Jeg hadde det helt jævlig i mange år og trodde det aldri skulle bli bedre. Men det ble det. Lever i dag et ganske normalt liv, jobb, familie osv. Har det bra Anonymkode: 170b2...9ab
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #17 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tenker at det vil gå seg til. Å bruke medisiner er i seg selv ikke noe hinder for å få et bra liv. Det er sykdommen som er problemet, og du vil mest sannsynlig hå gode perioder og dårlige. Og etter hvert så vil du lære deg hvordan sykdommen fungerer, og lære deg å takle den bedre. Leve med den. Jeg hadde det helt jævlig i mange år og trodde det aldri skulle bli bedre. Men det ble det. Lever i dag et ganske normalt liv, jobb, familie osv. Har det bra Anonymkode: 170b2...9ab Takk dette gir håp, er så lei av å bli tvangsinnlagt til og med når jeg spør om hjelp på egen hånd , men jeg forstår at jeg er syk men skulle ønske tvangen ikke ble brukt med en gang. Å så lei av å være ned dopet så mye at jeg så vidt klarer å stubbe meg fremover, er bare så fortvilet. Hi Anonymkode: f9be8...8d4
Perelandra Skrevet 7. mai 2021 #18 Skrevet 7. mai 2021 Kjære trådstarter! Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell Med vennlig hilsen Perelandra, mod.
Fremhevede innlegg