Gå til innhold

Dere som har firmabil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

.. hvilken bil har dere? Har firmaet noen regler for hvilken bil dere kan velge? (Jeg spør ikke fordi jeg ikke vet hva mitt firma har for regler, men jeg lurer på hva som er vanlig).

Jeg skal velge firmabil nå, og mitt firma sa nei til elbil. Er det andre som har elbil som firmabil?

Anonymkode: 3e104...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enkeltmannsforetak, jeg kjøpte meg selv en Taycan. 😎 Det er jo bare slik at ulike firma har ulike regler. Er det et lite selskap, kan du kanskje påvirke beslutningen ved å vise til konkrete besparelser. Sett opp et nøye regnskap. Har dere rammeavtale med en leverandør som ikke tilbyr elbil, derimot, er nok løpet kjørt.

Anonymkode: 3181a...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Velg en rimelig bil, da får du lavere beskatning. Jo dyrere bil jo mer betaler du i skatt,siden verdien på bilen tillegges inntekten din.

Anonymkode: addb4...6fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Enkeltmannsforetak, jeg kjøpte meg selv en Taycan. 😎 Det er jo bare slik at ulike firma har ulike regler. Er det et lite selskap, kan du kanskje påvirke beslutningen ved å vise til konkrete besparelser. Sett opp et nøye regnskap. Har dere rammeavtale med en leverandør som ikke tilbyr elbil, derimot, er nok løpet kjørt.

en porsce?🤭fører du per km? du fikk ikke mva igjen på denne da. jeg har firma og sliter med å finne en tøff, rimelig varebil😅har ikke greie på bil. men ønsker ikke masse tilleggsskatt😣

Anonymkode: 9d85e...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk i forhandlinger for å få høyere lønn i stedet. 

Slik regelverk om beskatning nå er lagt opp, er det mye dyrere for arbeidsgiver å tilby bil, enn å gi lønn. Du vil derfor kunne forhandle deg frem til en vesentlig større lønn enn det bilen koster arbeidsgiver, og heller benytte privatbil. 

Anonymkode: 95b0a...578

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Gikk i forhandlinger for å få høyere lønn i stedet. 

Slik regelverk om beskatning nå er lagt opp, er det mye dyrere for arbeidsgiver å tilby bil, enn å gi lønn. Du vil derfor kunne forhandle deg frem til en vesentlig større lønn enn det bilen koster arbeidsgiver, og heller benytte privatbil. 

Anonymkode: 95b0a...578

Dette var interessant, takk for innspill. Tror dessverre de har visse føringer på at alle skal ha firmabil, fordi bil er nødvendig i stillingen. Synd at man skal skattes ihjel for firmabil :/.

Anonymkode: 3e104...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

en porsce?🤭fører du per km? du fikk ikke mva igjen på denne da. jeg har firma og sliter med å finne en tøff, rimelig varebil😅har ikke greie på bil. men ønsker ikke masse tilleggsskatt😣

Anonymkode: 9d85e...592

Ja, det er også et opplegg for kjøring av private kilometer som jeg pønsjer inn i en app.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...