AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #41 Skrevet 7. mai 2021 Rosatoast skrev (41 minutter siden): Når man er tolv år bestemmer man selv hvor man vil bo. Nei. Det skal kun legges stor vekt på barnets mening. De bestemmer fremdeles ikke. Anonymkode: 43542...001 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #42 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan fortelle litt. Far ble siktet for vold og neglekt. Barnevernet hadde samtaler med meg, barna, far. Samvær med tilsyn med far og lagde observasjonsrapporter under tilsyn (de er pålagt dette). Etter at undersøkelsen ble henlagt pga god nok omsorg fra meg så de ikke faren sin før en god stund. Han stevnet meg og vi tok saken videre til retten. Advokaten min fikk tilgang til etterforskningspapirene slik at disse lå i en bunke for å styrke/svekke evnt samvær. Saken var da henlagt etter 1 år, flere år siden nå. (Nå i koronatider går henleggelse kjapt dersom de ser at det blir en vanskelig sak/uten bevis pga de har en overordnet forskrift) Vi hadde noen rettsmøter der barnevernet ble pålagt tilsyn under samvær, det ble da også laget en plan for evt opptrapping. Siden far ikke ble domfelt for lovbrudd kunne samværet gjenopptas etter 9 mnd i rettsapparatet. Hadde han blitt domfelt kunne dommer pålagt samvær med beskyttet tilsyn noen ganger i året. Men det kommer også an på hva rapportene sier. De observerer hvordan barna har det hos far, de skriver hva de ser i rapporten. Ser de at barna reagerer med ulike reaksjoner/utrygghet under samværene kan barnevernet skrive dette f.eks. Du har også da en mulighet til å skrive ned hva barna sier før og etter samværene, jo mer bevis du samler, jo bedre for barna blir det. Barnevernet vil som regel ikke være tilsyn uten å ha det via retten over lengre tid. De har også ikke rett til å si at det skal opptrappes uten å ha observert hvordan samspill mellom far og barn har det under samværene. Dessverre er det sånn at du skal stå "på vakt" for å hente barna dersom det skulle oppstå situasjoner under de beskyttede tilsynene. Det er for å trygge barna på at de skal bli hentet ut dersom samværene blir ubehagelige for dem. Og jeg regner med at du er i den situasjonen at du vil gjøre alt for at barna skal være trygge. Jeg forstår deg om du er sliten, lei, føler deg utrygg selv eller at det er SÅ mange tråder å trekke i at du ikke vet hvor du skal begynne. Bare ta en dag av gangen. Du kan også for en periode be om sykemelding fra jobb dersom du føler deg helt overveldet, selv om det også kan føles godt å jobbe/ha tankene på noe annet. Det er mange plasser å få støtte fra, mange ulike instanser. Bup, dps, ulike foreninger for voldsutsatte/kriminalitetsutsatte, alternativ til vold. Be om hjelp, siden det er så mye å ta innover seg. Du har lov til å be familie om hjelp hvis du har, kanskje noen kan ha barna en natt eller to. Bare så du kan komme deg litt ovenpå og bare være deg selv. For det er tøft, tungt og overveldende. Det viktigste er å ta vare på barna og deg selv oppi det her. Ingen tjener på å ha en utslitt mor, det er greit å ha en pause. Ønsker deg lykke til ❤️ Anonymkode: 6f549...d63 Tusen tusen hjertelig takk, og lykke til videre dere også ❤ Anonymkode: 43542...001
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #43 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen tusen hjertelig takk, og lykke til videre dere også ❤ Anonymkode: 43542...001 Takk! Glemte et par ting, vi fikk beskjed av retten å be om cos-kurs ved abup (kanskje dine barn er litt for store for det, men de kan kontaktes for andre samtaler med/om barna og støtte/veilede deg i hvordan og hva du kan gjøre videre for å trygge dem hvis du føler du trenger mer støtte). Far ble pålagt å dra til atv for sinnemestring. Han fullførte det ikke, og jeg kunne spørre om det var av eget valg eller behandles valg. Dessverre var det ikke mer jeg kunne gjøre der og da. Eller.. Jeg kunne pålagt han å fullføre eller dra han for retten igjen. Men når man er sliten og lei.. Det går bedre, er mange år siden nå. Han har endret seg noe, men jeg observerer stadig vekk hvordan barna er etter å ha vært der. Og de virker mer ivaretatt nå enn før. Hadde han fortsatt med vold hadde jeg bedt om samvær med tilsyn. Anonymkode: 6f549...d63 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #44 Skrevet 7. mai 2021 Sørg for at du får fars samtykke til at barna kan henvises til BUP, nå mens du fremdeles har omsorgen 100% og dermed har "overtaket". Dessverre er reglene slik at begge foreldre må samtykke for at barn kan henvises til psykolog. Barna deres kommer til å trenge god støtte fra psykologen i mange år fremover. Anonymkode: 13c91...721 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #45 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Fordi barna fortjener en far. Og du ønsker vel å gjøre alt for barna dine? Anonymkode: 1cca7...2fd Har du ikke lest hi, faren har utøvd vold mot barna. Anonymkode: 26b38...8d5 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #46 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Barn fortjener all kontakt med sin far - hvis han ikke skader dem. Hvis denne faren utøver vold, stiller det seg naturligvis helt annerledes. Anonymkode: 386ef...ffc Så LES HOVEDINNLEGGET!!! Anonymkode: 26b38...8d5 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #47 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er far dømt? Uten en dom er han bare tiltalt. Det er ikke nødvendigvis fars rettigheter dette ha deler om, men barnets beste. Ved å ikke møte far over lang tid kan føre til tilknytningsavtaler, derfor må de ha samvær sammen med han jevnlig. Du sender de ikke til en farlig mann, da samværet er sammen med bv Anonymkode: c470e...559 Det er barn som har blitt voldtatt av far under samvær hvor barnevernet hadde tilsyn. Så nei, det er ikke slik at de følger med hele tiden og er inne i samme rom. Les dere opp. Nekt samvær så lenge far er voldelig. Anonymkode: 26b38...8d5 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #48 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sørg for at du får fars samtykke til at barna kan henvises til BUP, nå mens du fremdeles har omsorgen 100% og dermed har "overtaket". Dessverre er reglene slik at begge foreldre må samtykke for at barn kan henvises til psykolog. Barna deres kommer til å trenge god støtte fra psykologen i mange år fremover. Anonymkode: 13c91...721 Takk, det var lurt ❤ Anonymkode: 43542...001
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #49 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 19.54): Det er selvfølgelig idiotisk. Loven suger på dette området. Men, han er far, barna er like mye hans som dine. Til syvende og sist, hvordan i all verden kunne du finne på å få barn med en slik mann? Anonymkode: 7966b...b4f HALLOOOO? Er du seriøs? Mange menn (sikkert mødre og for alt jeg vet) viser ikke sin voldelige side før etter at de har blitt foreldre, gjerne når barna har blitt litt større enn baby også. Grunnen til at jeg påstår dette er fordi min eks ikke viste sin voldelige side før barnet var i skolealder. Anonymkode: 4794a...e94 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå