Gå til innhold

Skuffet over barnevernet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og far har barn på 10 og 12 år, vi er skilt og har barna 50/50. Han er nå siktet for vold mot barna, etter anmeldelse fra bv med bakgrunn i bekymringsmelding fra skolen. Dermed er barna hos meg 100% på ubestemt tid.

Vi er midt oppi en krevende politietterforskning, som naturlig nok drar ut i tid pga corona og velferdsstaten Norge generelt. Har hatt god dialog med barnevernet som ringer og hører hvordan det går ca. hver uke.

Men nå driver de å planlegger at barna bør besøke sin far, "for å ivareta tilknytningen". Og jeg kjenner at det blir helt feil for meg. Hvordan skal jeg noen gang kunne stole på at barna mine har det bra der, når jeg ikke er der selv? Det blir besøk på kun noen timer (med tilsyn fra bv) i starten, som etterhvert økes, men det er jeg som må kjøre og hente dem. Og oppholde meg i nærområdet under samværet. Noe jeg ikke er enig i, men ikke tør å si de imot på. Hvorfor skal JEG legge tilrette mitt liv for å tilrettelegge for at han liksom skal mestre sin farsrolle. Jeg har nok med å ivareta min egen rolle som mor oppi denne sjokkfasen her, der jeg prøver å møte barna som har hatt det fælt hos far i perioder, og det er ikke jeg som har driti meg ut og slått/sparka ungen min. Men så blir det jeg som må svelge kameler og sende de avgårde til noen de egentlig ikke vil være hos.

Det skal vel ikke være foreldrevern dette her? Trodde barnevernet fokuserte på barnas beste, som i dette tilfellet ikke er samvær med noen som er voldelig i perioder? Men nei, her tas det hensyn til fars ønsker midt oppi etterforskningen, før det i det hele tatt foreligger noen konklusjon/dom. Men barna har såklart sagt at de savner far litt, selv om han blir mye sint, og kan slå/sparke. 

Noen med lignende erfaring, som kan gi meg råd? Jeg har gitt et ultimatum om at han skal på sinnemestringskurs, før det blir snakk om noe samvær. Men ser ut til at de overkjører meg på akkurat den, og skal prøve å få til et treff snarest - før det går for lang tid.

Anonymkode: 43542...001

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernene skjelver i buksa pga dommene om for lite samvær, så nå ofres barna. 

Samvær med tilsyn er ofte skikkelig kjipe, så det kan være en fordel å prøve. Kanskje de nekter neste gang 

Anonymkode: b2af8...34b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil barna? 

Anonymkode: c3c31...446

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva vil barna? 

Eldste ønsker det ikke og gruer seg veldig. Yngste er veldig lojal overfor far, og gjør det som føles riktig overfor han. Men er også den ungen som har fortalt på skolen om hvordan det er hjemme der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna skal bli hørt i den situasjonen her. Hvis de ikke ønsker å dra til far skal det veie tungt. Men ja... jeg vet at bv «tvinger» barn til å ha samvær med voldelige foreldre. Kjenner flere tilfeller der mor har blitt truet med omsorgsovertakelse hvis hun ikke sender ungene til far.

Anonymkode: d66ee...36d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar det ikke er på bakgrunn av vedtak fra barnevernet at barna er 100% hos deg, men tilbakeholding/privat «avtale». Barnevernet kan dermed heller ikke styre samvær på samme måte som om barna var plassert etter omsorgsovertakelse. Du står fremdeles fritt til å tilbakeholde samvær om du tenker det er best. Har barna kontakt med f.eks bup? Rådfør deg gjerne med dem i så fall. Det er ikke uhørt at barna skal ha en relasjon til far, men jeg tenker det forutsetter at far mottar behandling og veiledning, og at samværene tar utgangspunkt i «behandling» av relasjonen mellom far og barn, for å jobbe med eventuelle traumer. 

Anonymkode: 65d79...360

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eldste ønsker det ikke og gruer seg veldig. Yngste er veldig lojal overfor far, og gjør det som føles riktig overfor han. Men er også den ungen som har fortalt på skolen om hvordan det er hjemme der.

For en vanskelig situasjon, jeg skjønner godt at du blir frustrert. Da bør eldste barnet ditt få slippe. Nå har ikke jeg erfaring, men hadde nok latt barnet mitt møte pappaen sin under tilsyn selvom det er vanskelig for meg. Barn har jo positive følelser for en person også, og det vil kanskje endre seg etterhvert som hn blir større. 

Skrevet

Mulig dette forslaget er helt på viddene, men hvis du ikke kan unngå det, hva med å forsøke å få de til å starte med digital kontakt? Videosamtaler feks?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får ta ei skikkelig runde med familievernkontoret og gå til sak og få 100% omsorg med bakgrunn i fars vold mot barna. Da kan du bli kvitt bv i samme slengen.

Anonymkode: 85625...e25

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ta det rettslig om du er så bekymret

Anonymkode: a3bbe...a4b

• Liker 1
Skrevet

Samvær mellom barn og foreldre reguleres ikke av barnevernloven, men Lov om barn og foreldre, bortsett fra i tilfeller av omsorgsovertakelse. Som ikke er tilfelle her. Det er altså Lov om barn og foreldre som gjelder og ihht den loven har foreldrene full avtalefrihet. Det er altså du og far som bestemmer. 
Men så sier loven videre at det stilles krav til den barna er hos - som omsorg og trygghet. Vil du være trygg på at de får det? Det er noe du må ta stilling til. 

Barnevernet har nok gode hensikter her, men du kan si nei. Barna kan også si nei. Er det besøks- eller kontaktforbud må dere si nei. 

Gå i dialog med barneverntjenesten. Snakk med dem om dine og barnas bekymringer. Vil tro at ATV er koblet på og at de har snakket med deg og med barna. Hva tenker de om dette? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal JEG legge tilrette mitt liv for å tilrettelegge for at han liksom skal mestre sin farsrolle.

Fordi barna fortjener en far. Og du ønsker vel å gjøre alt for barna dine?

Anonymkode: 1cca7...2fd

• Liker 2
Skrevet (endret)

Si at dere ikke ønsker. De bestemmer ikke dette. Barna er først og fremst i din omsorg, ikke barnevernets.

Men på sikt må du selvsagt tilrettelegge for kontakt.

Endret av Rotemor
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fortjener en far som slår/sparker de?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Lærke skrev (10 minutter siden):

Samvær mellom barn og foreldre reguleres ikke av barnevernloven, men Lov om barn og foreldre, bortsett fra i tilfeller av omsorgsovertakelse. Som ikke er tilfelle her. Det er altså Lov om barn og foreldre som gjelder og ihht den loven har foreldrene full avtalefrihet. Det er altså du og far som bestemmer. 
Men så sier loven videre at det stilles krav til den barna er hos - som omsorg og trygghet. Vil du være trygg på at de får det? Det er noe du må ta stilling til. 

Barnevernet har nok gode hensikter her, men du kan si nei. Barna kan også si nei. Er det besøks- eller kontaktforbud må dere si nei. 

Gå i dialog med barneverntjenesten. Snakk med dem om dine og barnas bekymringer. Vil tro at ATV er koblet på og at de har snakket med deg og med barna. Hva tenker de om dette? 

ATV?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ATV?

Alternativ til vold.

Anonymkode: 71136...65b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Barn fortjener all kontakt med sin far - hvis han ikke skader dem. Hvis denne faren utøver vold, stiller det seg naturligvis helt annerledes.

Anonymkode: 386ef...ffc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bv kan veilede men ikke pålegge deg noe så lenge de ikke har overtatt omsorgen. Barna skal høres fra de er 7 år, hvis de ikke vil skal de ikke tvinges til samvær. 

Anonymkode: 3a951...715

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ATV?

Alternativ til Vold. De retter seg i hovedsak mot voldsutøver, men kan også tilby samtaler og hjelp til ofre for vold i nære relasjoner. Mange barn opplever å få god hjelp der 

AnonymBruker
Skrevet

Vet du, barna er faktisk så pass gamle at deres stemme skal høres og vektlegges. Så, hva er det barna selv ønsker? Hva sier de? 

Jeg ville faktisk sagt til bv at så lenge far er siktet, blir det ikke samvær om barna sier de ikke ønsker å treffe han. 

Anonymkode: 6c978...e5f

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...