AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 Vet veldig lite om dette, fikk plutselig brev om operasjon uten noe som helst annen forklaring. Hvorfor må de fjerne? Har de funnet noe på prøvene som gjør at de må fjerne en del av livmorhalsen? Isåfall hva?  gjør det vondt? Hvordan føles det etterpå? Hvor lenge blør man? Blir det gjort i narkose?  Mvh redd kvinne 😅 Anonymkode: 06484...ebb
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #2 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vet veldig lite om dette, fikk plutselig brev om operasjon uten noe som helst annen forklaring. Hvorfor må de fjerne? Har de funnet noe på prøvene som gjør at de må fjerne en del av livmorhalsen? Isåfall hva?  gjør det vondt? Hvordan føles det etterpå? Hvor lenge blør man? Blir det gjort i narkose?  Mvh redd kvinne 😅 Anonymkode: 06484...ebb Hvis de finner celleforandringer av en eller annen grad (tror det graderes som CIN 1, 2 el 3- står nok i brevet), så vil de fjerne det ytterste laget på livmorhalsen med laser for å ta vekk endringene. Tidlige celleforandringer kan være forstadiet til kreft, det er derfor det fjernes. Men det er ikke noe farlig når det er lette forandringer- de koniseres, så er du kvitt problemet. Da jeg koniserte synes jeg lokalbedøvelsen var litt ekkel, men det går jo fort før den virker. så kjenner du ingenting av selve inngrepet. Tar ikke så lang tid og du kan dra hjem med en gang. Er så mange år siden at jeg ikke husker noe om blødning etterpå osv. Anonymkode: 6a137...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #3 Skrevet 7. mai 2021 Hei begge 😊 Jeg skal gjøre dette snart. Tok celleprøve hos fastlegen, deretter vevsprøver hos gynekolog. Ble oppringt av gynekologen, resultatet var CIN 3, og konisering er neste. Og jeg er litt livredd. For å være helt ærlig. Anonymkode: 51dae...3b9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #4 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei begge 😊 Jeg skal gjøre dette snart. Tok celleprøve hos fastlegen, deretter vevsprøver hos gynekolog. Ble oppringt av gynekologen, resultatet var CIN 3, og konisering er neste. Og jeg er litt livredd. For å være helt ærlig. Anonymkode: 51dae...3b9 Hei 😊 du trenger ikke være redd, dette er noe som mange må igjennom . Jeg har gjort det, og mange av mine venninner/ kollegaer. Det er påvist grove celleforandringer i livmorhals på biopsien, derfor velger de å foreta en konisering av livmorhalsen, for å hindre at de kan utvikle seg til kreft med tiden. Du kan kalle det føre var prinsippet 😊 På mange sykehus kan man velge om man vil ha narkose, eller lokalbedøvelse. Selve inngrepet er fort gjort 10-15 min ca. Jeg blødde minimalt etterpå og hadde ingen smerter . Og alle celleprøver i ettertid har vært normale. Dette kommer til å gå helt fint . Anonymkode: 1ec06...436
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #5 Skrevet 7. mai 2021 Jeg gjorde det for et års tid siden pga CIN 3. Ble livredd, men det gikk skikkelig bra! Hadde full smertelindring og ble skrevet ut to timer etter operasjonen. Har ikke hatt smerter i ettertid. Det kjipeste var faktisk å måtte avstå fra sex i flere uker pga såret måtte gro. Men etter et par måneder ble alt som normalt igjen, inkludert sexliv.  Har hatt to kontroller etter det. Og celleforandringene er helt vekke! Yay! Statistikken sier at det er forsvinnende liten sjanse for nye celleforandringer etter operasjon. Mest sannsynlig hadde ikke celleforandringene du har fått heller blitt kreft på noe tidspunkt, men de opererer for å være helt sikre.  Masse lykke til! Anonymkode: 73d93...700 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #6 Skrevet 7. mai 2021 Gjorde dette for noen år siden etter det ble påvist celleforandringer ved biopsi. Gruet meg veldig jeg også, men det gikk veldig greit. Varierer nok hvordan koniseringen blir gjort, for der jeg gjorde det var det ikke tilbud om narkose. Jeg fikk lokalbedøvelse og forandringene ble svidd bort. Jeg følte at jeg kjente for mye etter en sprøyte med bedøvelse, så jeg fikk litt til. Det førte til at jeg ble skikkelig ør og rar, men det var nok bare litt tilfeldig. Tror inngrepet fra start til slutt tok 15 minutter. Måtte sitte litt på venterommet på grunn av reaksjonen jeg fikk på bedøvelsen, men kunne dratt rett hjem. Blødde minimalt, mindre enn ved biopsien! Ikke hatt celleforandringer i etterkant, men nå må jeg sjekke det opp igjen snart.... Anonymkode: 70122...636
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #7 Skrevet 7. mai 2021 Jeg har tatt det i 2007.  Ja, jeg hadde grad 4 forandringer, som jeg da fikk beskjed at det betydde at jeg hadde en stor sjanse å utvikle livmorshalskreft i løpet av neste 10 år. Jeg var på den tiden 23-24 år gammel, og det var en veldig overraskende, og skremmende beskjed å få. Dette var også før Sjekk deg-kampagne. Jeg husker at biopsi som jeg måtte utføre før operasjon, var nesten verre enn å komme seg etter operasjonen. Det er selvsagt fordi jeg fikk sove ut etter operasjon, og så fikk jeg smertestillende videre. Jeg tror ikke jeg blødde noe særlig, egentlig. Men vi fikk sex forbud i 7 uker (jeg har da nylig blitt sammen med ham som er fortsatt min samboer nå). Ellers gikk det veldig greit, jeg har fått to barn siden, ingen problem med graviditet eller fødsel, to helt greie raske fødsler. Anonymkode: 34e85...f7e
Gjest Eilis Skrevet 7. mai 2021 #8 Skrevet 7. mai 2021 Har gjort det to ganger og gikk fint begge gangene, klart litt rart og ubehagelig men ikke sÃ¥ mye verre enn en vanlig gyn undersøkelse. Dro hjem kort tid etterpÃ¥.Â
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #9 Skrevet 7. mai 2021 Jeg har gjort det og det gikk kjempe bra, litt lokalbedøvelse og over på 123, ikke vondt og null problemer. To stikk i underlivet men det er over på to sekunder. Men jeg ble ringt og fortalt om resultatene først, merkelig å bare plutselig få brev i postkassen? Jeg ville ringt gynekolog. Anonymkode: 65ac8...3e4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #10 Skrevet 8. mai 2021 Takk for beroligende historier alle sammen! Gjør det mindre skremmende😊 Anonymkode: 51dae...3b9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå