Gå til innhold

Noen som har erfaring med periodintitt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel var du når sykdommen debuterte? Hva går behandling ut på? Og hvor ofte må man gjenta behandling? Har du mistet tenner? Kommer alle til å miste tenna til slutt? Herregud jeg er bare 40 år!!!

Anonymkode: 5abfc...083

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk laserbehandling for kanskje ti år siden nå. Det er jo ikke noe problem å behandle det om man oppdager det på et tidlig tidspunkt.

Anonymkode: 21d2c...af2

AnonymBruker
Skrevet

Og har heller ikke mistet noen tenner eller opplevd problemer i ettertid. Men kutte røyken, være nøye med tanntråd og tannstell og jevnlige kontroller hos tannlege må til. Jeg går to ganger i året.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og har heller ikke mistet noen tenner eller opplevd problemer i ettertid. Men kutte røyken, være nøye med tanntråd og tannstell og jevnlige kontroller hos tannlege må til. Jeg går to ganger i året.

Behandler alle tannleger der? Er det gratis? Hvor mye har tannkjøttet din krøpet tilbake?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk påvist nettopp, er 41. Har hatt alvorlig betennelse et annet sted på kroppen pga langvarig stress og selvfølgelig satte det seg betennelse i tannkjøttet og. Det var lite enda så fikk beskjed om elektrisk tannbørste, tanntråd, tannlege 2x året. Mine tenner har ikke krøpet tilbake så vidt jeg kan se

Anonymkode: a4c0e...de9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Behandler alle tannleger der? Er det gratis? Hvor mye har tannkjøttet din krøpet tilbake?

Min tannlege har direkteoppgjør med HELFO, så noe av behandlingen dekkes. Men dyrt er det jo ikke og ja, selvfølgelig må du betale for å gå til tannlege. 

Har de ikke slik avtale må du ta oppgjøret selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk påvist nettopp, er 41. Har hatt alvorlig betennelse et annet sted på kroppen pga langvarig stress og selvfølgelig satte det seg betennelse i tannkjøttet og. Det var lite enda så fikk beskjed om elektrisk tannbørste, tanntråd, tannlege 2x året. Mine tenner har ikke krøpet tilbake så vidt jeg kan se

Anonymkode: a4c0e...de9

Blør du i tannkjøttet og er det hovent? Jeg ser selv at tannhalsen synes noen steder, men det er ikke rødt eller hovent. Men nå ble jeg redd her:(

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blør du i tannkjøttet og er det hovent? Jeg ser selv at tannhalsen synes noen steder, men det er ikke rødt eller hovent. Men nå ble jeg redd her:(

Hvorfor er du så redd? Det kan jo behandles og holdes i sjakk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja av alle ting som jeg har vært gjennom har dette vært en promp i forhold, ikke vær redd. Veldig flinke tannleger her i Norge som har spesialisert seg innen dette og de kan holde det i sjakk. 

God natt 🐒

Anonymkode: 95ed8...c39

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det! Av mange års fravær pga. tannlegeskrekk. Har det under kontroll pr. dags dato. Kontroll hvert annet år. Er narkosepasient så derfor blir det annen hvert år. Betennelsen er borte etter oppfølging og bra tannhygiene.

Anonymkode: 22ac0...bda

Skrevet

Det ble oppdaget ved 40-års alder vel... går jevnlig til tannkjøttspesialist, ca 1 gang i året, det er under kontroll nå. 
Var mer i starten (drøye 10 år siden), tennene har flyttet seg noe, men sykdommen er stabil. Betaler ca 1200,- i egenandel når jeg er hos spesialisten og tar bilder og får min (nå) årlige rens

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 år, og flere av tenner mine var løse og tannkjøttet helt bløtt. Tannlegen måtte skjære opp deler av tannkjøttet, rense og sy igjen, så ta ut stingene og skjære opp et annet sted - holdt vel på sånn i et halvt år da jeg ikke kunne få annen behandling. Ikke kunne jeg ta noen sterke smertestillende heller, så var en vond tid. Tannkjøttet trekker seg ikke tilbake, så man ser mye av tennene. Men skal fikse det når ting har vært stabilt en stund. Mistet heldigvis ingen tenner. 

Elektrisk tannbørste, børste mellom tennene, unngå sukker, fint mel og spiser veldig sunt og sluttet å røyke har hjulpet ekstremt mye i tillegg til behandling. 

Kostet meg mellom 700 og 1300 per gang. 

Anonymkode: 7f17d...cb6

AnonymBruker
Skrevet

Dette er dessverre en vanlig sykdom. Det som er bra er at man kan stanse eller forsinke videre utvikling ved å være nøye med tannpuss, men spesielt tanntråd eller interdentalbørster alt ettersom i tillegg til at man går regelmessig (som oftest 2 ganger årlig) til tannlege/tannpleier for å få en skikkelig rens og fjerne tannstein. Røyking gjør at nedbrytningen av festeapparatet skjer raskere, derfor bør man helst slutte helt, men i det minste begrense antall røyk. Hevelse og blødning i tannkjøttet er et tegn på at sykdommen er aktiv, men dersom man er nøye med tannpuss og tanntråd vil man etter en stund oppdage at man slutter å blø og da er sykdommen kronisk, men inaktiv.

Anonymkode: 589f4...488

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...