AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Jeg har nettopp begynt i ny jobb, og de vil ha kopi av skattemeldingen min. De sier de trenger å se lønna mi fra i fjor for å se hvor mye ferie jeg skal ha, men det holder tydeligvis ikke å sende inn årsoppgaven fra forrige jobb. Men skattemeldingen inneholder jo langt mer enn bare info om lønna i fjor, jeg er ikke interessert i at randoms i HR-avdelingen på jobb skal ha info om mine lån og sånn.. Jeg deler jo bolig og barn og lån med min mann, han er ikke interessert i at jobben min skal vite alt dette. Har jobbet i kommunen fram til nå, går over til privat. J29 Anonymkode: ed1b5...e8f 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 Dette er jo bare tull, det står ingenting på skattemeldingen som kan hjelpe dem med å finne ut hvor mye ferie du skal ha. De skal følge ferieloven. Du får/har fått feriepenger fra din tidligere arbeidsgiver og din nye arbeidsgiver skal trekk deg i lønn for de dagene du tar ferie. Anonymkode: 2373a...742 31
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er jo bare tull, det står ingenting på skattemeldingen som kan hjelpe dem med å finne ut hvor mye ferie du skal ha. De skal følge ferieloven. Du får/har fått feriepenger fra din tidligere arbeidsgiver og din nye arbeidsgiver skal trekk deg i lønn for de dagene du tar ferie. Anonymkode: 2373a...742 Ja, dette er riktig. Det er ingen grunn i verden til at du skal levere skattemelding Anonymkode: 9c2e4...7c4 12
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette er jo bare tull, det står ingenting på skattemeldingen som kan hjelpe dem med å finne ut hvor mye ferie du skal ha. De skal følge ferieloven. Du får/har fått feriepenger fra din tidligere arbeidsgiver og din nye arbeidsgiver skal trekk deg i lønn for de dagene du tar ferie. Anonymkode: 2373a...742 De sa de måtte ha lønna mi i fjor for å kunne beregne ferien.. Jeg jobbet ikke 100% i hele fjor, så da måtte de ha lønna mi for å beregne det. Men jeg sendte jo inn årsoppgaven, og gav dem detaljene på hvordan jeg jobba i fjor, men de ville fremdeles ha skattemeldingen. Da jeg fikk siste lønning fra forrige arbeidsplass fikk jeg jo utbetalt feriepenger for i år og neste år, men jeg har ikke hatt noe ferie enda i år. Jeg antok at den nye jobben bare ville trekke meg i lønn for den ferien jeg skulle ha, men nå snakker de bare om skattemelding og beregning av ferie.. Jeg skjønner ingenting.. Anonymkode: ed1b5...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 Dette er jo bare tull, det eneste skattemeldingen sier noe om, er jo hvor mye du tjente i fjor. Skjønner heller ikke hvorfor de skal gjøre en beregning ut fra hvor mye ferie du brukte hos en annen arbeidsgiver i fjor, de trenger jo bare å ikke lønne deg i den perioden du tar ferie i år. Anonymkode: 9b799...676 12
Honey Dew Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 Det er skattekortet de skal ha, ikke skattemeldingen. 8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 Jeg forstår ikke helt; Har du bedt om redusert ferietrekk fordi feriepengene dine fra i fjor ikke dekker lønnsbortfallet? I så fall kan du jo bare vise lønnsslippen din for desember fra forrige arbeidsgiver, der står feriepengegrunnlaget. Anonymkode: cb956...89e 4
Boetica Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 Honey Dew skrev (3 minutter siden): Det er skattekortet de skal ha, ikke skattemeldingen. Skattekortet har ingenting med ferien å gjøre. Og det hentes inn elektronisk av arbeidsgiver. 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #10 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De sa de måtte ha lønna mi i fjor for å kunne beregne ferien.. Jeg jobbet ikke 100% i hele fjor, så da måtte de ha lønna mi for å beregne det. Men jeg sendte jo inn årsoppgaven, og gav dem detaljene på hvordan jeg jobba i fjor, men de ville fremdeles ha skattemeldingen. Da jeg fikk siste lønning fra forrige arbeidsplass fikk jeg jo utbetalt feriepenger for i år og neste år, men jeg har ikke hatt noe ferie enda i år. Jeg antok at den nye jobben bare ville trekke meg i lønn for den ferien jeg skulle ha, men nå snakker de bare om skattemelding og beregning av ferie.. Jeg skjønner ingenting.. Anonymkode: ed1b5...e8f Du får vise arbeidsgiver ferieloven paragraf 5 "§ 5.Feriefritidens lengde (1) (Den alminnelige feriefritid) Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår." Hvis du ikke har fulltjening av ferie kan DU velge å ikke ta ut full ferie (femte ledd i samme paragraf). Det bestemmer ikke arbeidsgiver. Hva du har tjent hos din forrige arbeidsgiver har ingenting å bety. Arbeidsgiver skal trekk lønn for de dagene du tar ferie. Anonymkode: 2373a...742 10
Gjest Smeltemann Skrevet 5. mai 2021 #11 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har nettopp begynt i ny jobb, og de vil ha kopi av skattemeldingen min. De sier de trenger å se lønna mi fra i fjor for å se hvor mye ferie jeg skal ha, men det holder tydeligvis ikke å sende inn årsoppgaven fra forrige jobb. Men skattemeldingen inneholder jo langt mer enn bare info om lønna i fjor, jeg er ikke interessert i at randoms i HR-avdelingen på jobb skal ha info om mine lån og sånn.. Jeg deler jo bolig og barn og lån med min mann, han er ikke interessert i at jobben min skal vite alt dette. Har jobbet i kommunen fram til nå, går over til privat. J29 Anonymkode: ed1b5...e8f Be de kysse deg på den plassen som er høyest når du plukker tyttebær , skattemeldingen har de ingen ting med.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 Arbeidsgiver kan be om en bekreftelse fra din forrige arbeidsgiver om hvor mange feriedager du har hatt i år. Så lenge du begynner før 01. oktober har du uansett krav på full ferie hvis du vil, men du vil jo bli trukket i lønn for den ferien du tar. Feriepenger opptjent i fjor skal du ha fått fra din forrige arbeidsgiver, og det er ingenting den nåværende arbeidsgiver har noe med. Når det gjelder lønn skal vel dette allerede være avklart i avtalen du har signert da du ble tilbudt jobben? Det kan godt være det er skattekortet de mener, men det skal de hente elektronisk. Anonymkode: 532c2...8d4 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #13 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg forstår ikke helt; Har du bedt om redusert ferietrekk fordi feriepengene dine fra i fjor ikke dekker lønnsbortfallet? I så fall kan du jo bare vise lønnsslippen din for desember fra forrige arbeidsgiver, der står feriepengegrunnlaget. Anonymkode: cb956...89e Nei jeg bare spurte hva som var vanlig der når man ikke har jobbet der året før og ikke har tjent opp feriepenger der. Da sa de at hvis man hadde jobbet 100% så var man pålagt 25 dager ferie, og hvis man ikke hadde jobbet 100% så måtte de beregne det. Og det skal de altså ha skattemeldingen til, siden jeg i en periode i fjor jobbet bare 30%. Jeg har fått feriepenger for i fjor, og har så langt ikke kommet dit at jeg har fått bedt om ferie. Jeg hadde tenkt å ta ut litt mindre ferie i år siden jeg fikk mindre feriepenger siden jeg jobbet så lite en periode. Men alle er på hjemmekontor og jeg har bare jobbet her i en drøy måned, så jeg vet ikke hvem jeg skal snakke med om det heller. Så jeg sendte en Mail til HR, og fikk da dette kravet om skattemelding tilbake. Det gjentas flere ganger at de trenger skattemeldingen, og at jeg finner den på altinn eller Skatteetaten.. Anonymkode: ed1b5...e8f
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #14 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei jeg bare spurte hva som var vanlig der når man ikke har jobbet der året før og ikke har tjent opp feriepenger der. Da sa de at hvis man hadde jobbet 100% så var man pålagt 25 dager ferie, og hvis man ikke hadde jobbet 100% så måtte de beregne det. Og det skal de altså ha skattemeldingen til, siden jeg i en periode i fjor jobbet bare 30%. Jeg har fått feriepenger for i fjor, og har så langt ikke kommet dit at jeg har fått bedt om ferie. Jeg hadde tenkt å ta ut litt mindre ferie i år siden jeg fikk mindre feriepenger siden jeg jobbet så lite en periode. Men alle er på hjemmekontor og jeg har bare jobbet her i en drøy måned, så jeg vet ikke hvem jeg skal snakke med om det heller. Så jeg sendte en Mail til HR, og fikk da dette kravet om skattemelding tilbake. Det gjentas flere ganger at de trenger skattemeldingen, og at jeg finner den på altinn eller Skatteetaten.. Anonymkode: ed1b5...e8f Send dem ferielovens paragraf 5 med første og femte ledd uthevet. Anonymkode: 2373a...742 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #15 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei jeg bare spurte hva som var vanlig der når man ikke har jobbet der året før og ikke har tjent opp feriepenger der. Da sa de at hvis man hadde jobbet 100% så var man pålagt 25 dager ferie, og hvis man ikke hadde jobbet 100% så måtte de beregne det. Og det skal de altså ha skattemeldingen til, siden jeg i en periode i fjor jobbet bare 30%. Jeg har fått feriepenger for i fjor, og har så langt ikke kommet dit at jeg har fått bedt om ferie. Jeg hadde tenkt å ta ut litt mindre ferie i år siden jeg fikk mindre feriepenger siden jeg jobbet så lite en periode. Men alle er på hjemmekontor og jeg har bare jobbet her i en drøy måned, så jeg vet ikke hvem jeg skal snakke med om det heller. Så jeg sendte en Mail til HR, og fikk da dette kravet om skattemelding tilbake. Det gjentas flere ganger at de trenger skattemeldingen, og at jeg finner den på altinn eller Skatteetaten.. Anonymkode: ed1b5...e8f Uansett burde årsoppgave over inntekt vært mer enn nok. Det er ikke greit at de krever innsyn i alle dine inntekts- og formuesforhold. Anonymkode: 9c2e4...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #16 Skrevet 5. mai 2021 Hva du har tjent i penger er jo irrelevant. Det er prosenten de vil ha. Så de har ikke rett til å se det de ber om. Anonymkode: 15a92...4a3 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #17 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uansett burde årsoppgave over inntekt vært mer enn nok. Det er ikke greit at de krever innsyn i alle dine inntekts- og formuesforhold. Anonymkode: 9c2e4...7c4 De trenger ikke årsoppgaven heller. TS har krav på 25 virkedager ferie uansett hva hun tjente i fjor og hun kan velge å ta mindre pga at hun ikke har full opptjening. Arbeidsgiver skal kun trekk lønn på de feriedagene TS tar ut. Det eneste arbeidsgiver kan krev er å få bekreftet hvor mange dager TS evt. har tatt ut hittil i år. Denne arbeidsgiveren virker skremmende uprofesjonell. Anonymkode: 2373a...742 13
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #18 Skrevet 5. mai 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har nettopp begynt i ny jobb, og de vil ha kopi av skattemeldingen min. De sier de trenger å se lønna mi fra i fjor for å se hvor mye ferie jeg skal ha, men det holder tydeligvis ikke å sende inn årsoppgaven fra forrige jobb. Men skattemeldingen inneholder jo langt mer enn bare info om lønna i fjor, jeg er ikke interessert i at randoms i HR-avdelingen på jobb skal ha info om mine lån og sånn.. Jeg deler jo bolig og barn og lån med min mann, han er ikke interessert i at jobben min skal vite alt dette. Har jobbet i kommunen fram til nå, går over til privat. J29 Anonymkode: ed1b5...e8f Hvis du krever mindre ferie enn 4+1/5 uker, så trenger de å vite hvor mye feriepenger du fikk da du slutta i den forrige jobben din. Skal du ta ut hele ferien din regner jeg med de ikke har noe behov for å se noe som helst. Anonymkode: dc2c4...fe3
Menemen Skrevet 5. mai 2021 #19 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så jeg sendte en Mail til HR, og fikk da dette kravet om skattemelding tilbake. Det gjentas flere ganger at de trenger skattemeldingen, og at jeg finner den på altinn eller Skatteetaten.. Dette virker helt vanvittig. Kan folk virkelig inneha HR-stillinger og være så inkompetente? 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #20 Skrevet 5. mai 2021 Hva slags jalla bedrift er dette, a? Anonymkode: 7ca1f...47e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå