Gå til innhold

Akillessmerter etter løping


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å løpe endel i det siste. Har trent jevnlig de siste to årene, men har økt treningen ganske mye når det kommer til løping. Den siste uka har jeg hatt akillessmerter etter treningsøkter. Jeg mistenker at dette kan være overbelastning, men er litt usikker på om andre faktorer også spiller inn. Som dårlig skotøy f.eks. Hva bør jeg gjøre nå fremover? Redusere mengden trening? kjøpe nye og bedre sko? Er det noen øvelser jeg kan ta for å styrke akillesen? Er det noen med lik erfaring som kom seg "over" den fasen med akillessmerter som vil dele erfaringer?  Jeg er litt redd for at det er noe som skal bli verre eller permanent. samtidig som jeg begynner å få så mye glede av løping. Jeg har ikke lyst til å måtte slutte helt 🏃‍♀️

Anonymkode: 4d93b...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt problemer med akillessene i mange år, og på grunn av tidvis mange overtråkk og mye arrvev, så mistet jeg mye bevegeligheten i ankelleddet. Eneste løsning ble å operere akillesen. Det var forferdelig vondt og absolutt noe jeg håper å slippe i framtiden. Jeg har fremdeles leggsmerter i den foten som ikke er operert, så det ser mørkt ut.. 

Det du bør gjøre er å dra til lege å bli henvist til ortoped. De kan også hjelpe deg med valg av fottøy. 

Anonymkode: 958d3...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har hatt problemer med akillessene i mange år, og på grunn av tidvis mange overtråkk og mye arrvev, så mistet jeg mye bevegeligheten i ankelleddet. Eneste løsning ble å operere akillesen. Det var forferdelig vondt og absolutt noe jeg håper å slippe i framtiden. Jeg har fremdeles leggsmerter i den foten som ikke er operert, så det ser mørkt ut.. 

Det du bør gjøre er å dra til lege å bli henvist til ortoped. De kan også hjelpe deg med valg av fottøy. 

Anonymkode: 958d3...8da

Off, det hørtes forferdelig vondt ut! 😩 Hvordan startet det? Med overtråkk eller overbelastning? Hjalp det bytte sko eller ta forskjellige øvelser? Kanskje jeg burde komme meg til en spesialist først som sist. TS

Anonymkode: 4d93b...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr å øke mye? Har du trappet gradvis opp?

Og hva betyr å løpe mye for deg? Hvor ofte løper du?

Anonymkode: 151ff...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring gjennom 8 år som løper - smerter er en del av greia.

- Smerter som kommer og går i løpet av økten - ignorer. Det går over.

- Smerter etter økten som vedvarer. Ta på alvor. Hvil og tren alternativt. Men det går også som regel over.

Når det gjelder akkurat akillessmerter så fikk jeg god lindring av disse øvelsene uten at jeg tok pause i løpingen.

https://www.skadefri.no/kroppsdeler/legg/tung-styrketrening-akillestendinopati/

Anonymkode: 6ba65...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...