Gå til innhold

Et feitt liv

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I NRK-serien med Ronny ser vi en fyr med alvorlig fedme som forsøker å leve så tilnærmet chill som før. 

Personlig har jeg aldri vært tjukk, men jeg har vært utrent. Jeg var i så ekstremt dårlig form at jeg ikke klarte å jogge rolig mer enn noen meter før harehjertet tok meg igjen og jeg ble stående og puste og pese. I dag trener jeg ganske så mye mer - stort sett alle dager i uken. 

Hvorfor er det så utenkelig for folk flest å trene en time om dagen? Jeg forbrenner mellom 2000 og 10.000 ekstra kalorier hver gang jeg trener. Med mitt aktivitetsnivå spiser jeg stort sett doble middagsporsjoner hver dag. Jeg pøser på med softis og godteri til kveld og er sulten når jeg legger meg. Om morgenen ser jeg ut som en uthult mumie.

Hvorfor er trening på mitt nivå, som bare er 1.5 time om dagen i snitt, er så utenkelig? Det hadde da løst alle problemer for tjukke folk? Er det dette de kaller "umulig"? Og hvem har bestemt at dette aktivitetsnivået er umulig når jeg likevel gjør det hver eneste dag med glede? 

Anonymkode: a76e1...ec7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er en av de heldige. Høyt kalorierinntak er for enkelte sidestilt med narkotika. Det blir en sterk avhengighet de ikke klarer å komme seg ut av, på lik linje med rusmisbrukere, spillavhengige osv.

Overspising er faktisk en av de mest vanlige spiseforstyrrelsene vi har.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes allerede en tråd om dette:

Anonymkode: 55cfd...306

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

10.000 kalorier? Du forbrenner mellom 500-700 kalorier med hard trening pr time. Så du må altså trene 12 timer eller mer pr dag?? Tar forbehold om etterforebrenning og økt basalforbrenning, men synes likevel at det høres veldig usannsynlig ut. 

Anonymkode: e9de8...dbb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis de tjukke må ha kaloriunderskudd hver dag. Hvorfor ikke bare trene? Da kan de fortsette å spise så mye de nesten bare orker?

Skrevet

Hvordan forbrenner du 10.000 kalorier ekstremt ved å trene 1,5 timer? 🤔

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

10.000 kalorier? Du forbrenner mellom 500-700 kalorier med hard trening pr time. Så du må altså trene 12 timer eller mer pr dag?? Tar forbehold om etterforebrenning og økt basalforbrenning, men synes likevel at det høres veldig usannsynlig ut. 

Anonymkode: e9de8...dbb

Det er avhengig av intensitet og tid. Jeg har sykkelturer med betydelig distanse og tid (8/9 timer, 20 mil) med ekstremt forbruk av kalorier. Jeg koser meg. Det høres vanskelig ut, men når man først har begynt med det og gjort det noen ganger går det ganske lett og fint. 

AnonymBruker
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (Akkurat nå):

Hvordan forbrenner du 10.000 kalorier ekstremt ved å trene 1,5 timer? 🤔

1.5 time per dag, i snitt, hele året. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvis de tjukke må ha kaloriunderskudd hver dag. Hvorfor ikke bare trene? Da kan de fortsette å spise så mye de nesten bare orker?

Nå skal det ganske mye aktivitet til for å forbrenne kalorier også da. Så hvis det "bare" er å trene, samtidig som man spiser omtrent så mye man vil, så må man jo i prinsipp trene hele dagen også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Titania skrev (Akkurat nå):

Nå skal det ganske mye aktivitet til for å forbrenne kalorier også da. Så hvis det "bare" er å trene, samtidig som man spiser omtrent så mye man vil, så må man jo i prinsipp trene hele dagen også. 

Kan man ikke bare trene hele dagen da? Jeg mener, hvis målet er å ikke dø av overvekt eller plages av livsstilssykdommer, og ta på alvor at man ikke skal plage samfunnet med selvpåførte helseskader - hvorfor ikke bare sykle 8 timer i helgen? Jogge en 10 km? Svømme en time i hallen? 

Hvis det skal være sant at fedme og overvekt er en sykdom man ikke har kontroll over selv, og at det er fysisk umulig å komme seg ut av det, hvorfor er det da sant at man kan sykle av seg 10.000 kalorier på en dag og likevel smile? Uten å dø eller kjede seg ihjel?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

1.5 time per dag, i snitt, hele året. 

Hva i slike dager trener du, som gjør at du forbrenner opp mot 10 000 kalorier pr 1,5 time trening???

Anonymkode: 344b1...ec6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva i slike dager trener du, som gjør at du forbrenner opp mot 10 000 kalorier pr 1,5 time trening???

Anonymkode: 344b1...ec6

Kanskje ikke hver dag forbrenner 10.000?

Endret av DHG
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan man ikke bare trene hele dagen da? Jeg mener, hvis målet er å ikke dø av overvekt eller plages av livsstilssykdommer, og ta på alvor at man ikke skal plage samfunnet med selvpåførte helseskader - hvorfor ikke bare sykle 8 timer i helgen? Jogge en 10 km? Svømme en time i hallen? 

Hvis det skal være sant at fedme og overvekt er en sykdom man ikke har kontroll over selv, og at det er fysisk umulig å komme seg ut av det, hvorfor er det da sant at man kan sykle av seg 10.000 kalorier på en dag og likevel smile? Uten å dø eller kjede seg ihjel?

En time på svømmehallen veier ikke opp for kveldskos engang. Man greier ikke å trene seg ned i vekt om man spiser for mange kalorier. Arbeidet må gjøres på kjøkkenet.

Anonymkode: 8e1c5...397

• Liker 2
Skrevet

Folk har jo blant annet en jobb, som gjør at "hele dagen" trening ikke er så lett. 

Og det er enklere å gå ned i vekt ved å redusere matinntak. Men om maten samtidig er en "fiende" - spesielt i de tilfellene der overspising er en del av problemet med overvekten til en person, så er det ikke bare å spise mindre. I teorien, ja - men i praksis er det verre, fordi man ofte spiser på følelser. Og er man veldig overvektig, så sier gjerne kroppen stopp etter en mengde trening også. 

Og selv om du (og mange andre) stortrives med trening, så vil det ikke si at alle bare lærer seg å like det ved å gjøre det mye. Jeg vet at selv om det gir en helsegevinst, så hadde jeg møtt veggen om jeg skulle brukt si 4 timer til trening hver dag, hele uka. Jeg liker å være i aktivitet, men det finnes en grense. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...