Gå til innhold

Antibiotika og sollys

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt på antibiotika - Dalacin (300 mg). Jeg lurer på om noen vet om huden blir veldig sensitiv for sollys dersom man går på denne typen antibiotika? Hverken legen eller damen jeg snakket med på apoteket nevnte det, og jeg glemte å spørre. Jeg ble skikkelig forbrent da jeg gikk på en annen type antibiotika for noen år siden, da farmasøyten ikke informerte meg om det da jeg fikk antibiotikaen utlevert. Jeg var ute i solen i noen timer - med solkrem, og jeg ble helt svidd i ansiktet. 

Noen som vet?

Anonymkode: bb428...5a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde safet meg med faktor og mest mulig skygge. Evt kan du ringe et apotek å forhøre deg. Det gjorde jeg da legen forskrev medisin til meg som jeg egentlig ikke kunne amme med/på.

Anonymkode: 7a27f...799

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde safet meg med faktor og mest mulig skygge. Evt kan du ringe et apotek å forhøre deg. Det gjorde jeg da legen forskrev medisin til meg som jeg egentlig ikke kunne amme med/på.

Ja, det høres fornuftig ut! Tenker at jeg ringer i morgen og hører. Skremmende når man ikke får nok info/får feil info, for man stoler jo i utgangspunktet på at leger og farmasøyter har kontroll på hva hvilke resepter man får og eventuelle hensyn man må ta når man bruker det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Solømfintlighet er ikke en vanlig bivirkning ved bruk av klindamycin (Dalacin). Antibiotika (og andre medikamenter) der dette er en bivirkning er bl.a nevnt i denne artikkelen:

https://www.health.harvard.edu/skin-and-hair/10-types-of-medications

Anonymkode: 6bd7a...e75

Supert! Takk! Jeg ringte ned til apoteket nå, og damen jeg snakket med mente også at det ikke skulle være noe problem. Da stoler jeg på det! Ble bare skremt sist, men det var jo en annen type antibiotika.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det høres fornuftig ut! Tenker at jeg ringer i morgen og hører. Skremmende når man ikke får nok info/får feil info, for man stoler jo i utgangspunktet på at leger og farmasøyter har kontroll på hva hvilke resepter man får og eventuelle hensyn man må ta når man bruker det. 

Jepp. Jeg sa spesifikt til legen 4(!) ganger ila timen på 20 min at "JEG AMMER." 

Har opplevd å ikke få info om å holde meg unna melk osv på visse typer antibiotika også… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp. Jeg sa spesifikt til legen 4(!) ganger ila timen på 20 min at "JEG AMMER." 

Har opplevd å ikke få info om å holde meg unna melk osv på visse typer antibiotika også… 

Jeg kan ikke ta en del medisiner pga sykdom og jeg har endt opp med å lære leger om sykdommen min og hvor de finner informasjonen de trenger. Tydeligvis vanskelig å lese journalen min. Så da stoler jeg ikke på noen, dobbeltsjekker alt selv. 🤷🏼‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...