Gå til innhold

DNB Salgsgaranti

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å selge bolig, sitter ikke med økonomi der jeg kan kjøpe før jeg har solgt så da virker salgsgaranti som en gunstig ordning.

Er det noen som har erfaring, er det så gunstig som det virker som, er du fornøyd? 

Må bolig man kjøper være annonsert gjennom DNB, og ikke bare egen bolig man selger? 

Anonymkode: beb5a...46f

AnonymBruker
Skrevet

Dytter denne!

Er det ingen her som har benyttet seg av DNB Salgsgaranti?

TS

Anonymkode: beb5a...46f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skeptisk til sånt. 

Garanti ja, men til hvilken pris? Sikkert ikke den man blir fornøyd med. 

Anonymkode: 6a534...095

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke hva du tror at DNBs salgsgaranti innebærer, men det er ikke noe mer fancy enn at du slipper å betale for meglertjenestene dersom boligen din ikke er solgt etter et halvt år. Boligen du kjøper har ingenting med dette å gjøre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er skeptisk til sånt. 

Garanti ja, men til hvilken pris? Sikkert ikke den man blir fornøyd med. 

Garantien er at man får solgt til prisantydning innen en viss tid, og om man ikke oppnår den prisen slipper man betale for en del av meglertjenesten. Ofte inngå garantien i pakkeløsninger.
Man må godta megler sin prisvurdering da, og den kan endre seg nedover dersom boligen ikke selges.
Og det er fortsatt enkelte tjenester de kan ta betalt for.

Men hva dette kan utgjøre er varierende...
med garantien: bolig blir ikke solgt, megler setter ned prisen, bolig blir ikke solgt, man slipper betale en del av regningen.
med garantien: bolig blir ikke solgt, megler vil sette ned prisen, man vil avvente, man får hele regningen.
uten garanti: bolig blir ikke solgt, megler vil sette ned prisen, man vil avvente, megler kan miste interessen og bli mindre delaktig, og det blir vanskeligere få solgt.
uten garanti: bolig blir ikke solgt, megler vil sette ned prisen, man sier nei, og bytter meglerfirma, man får full regning fra begge.

Så hvis man er helt avhengig av å få solgt boligen, og uansett må akseptere nedgang i pris fordi man ikke har råd til å sitte med to boliger lengre enn seks måneder, så kan det være en smart løsning.
Om man med garantien vil avvente og ikke sette ned prisen, så får man "hele regningen", som man uansett ville gjort uten garantien.

AnonymBruker
Skrevet
Skyskraper skrev (22 timer siden):

Jeg vet ikke hva du tror at DNBs salgsgaranti innebærer, men det er ikke noe mer fancy enn at du slipper å betale for meglertjenestene dersom boligen din ikke er solgt etter et halvt år. Boligen du kjøper har ingenting med dette å gjøre.

Men hva gjør man da? Finner en annen megler og betaler til han, og håper at denne gangen blir leiligheten solgt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hva gjør man da? Finner en annen megler og betaler til han, og håper at denne gangen blir leiligheten solgt? 

Tja, først og fremst bør man vel ta en fot i bakken og finne ut hvorfor ingen vil kjøpe boligen. Dersom det er umulig å få solgt er det som oftest ikke megleren sin skyld, så å gå til et annet selskap vil ikke nødvendigvis gjøre noen forskjell.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting er at hvis du ikke får solgt, men det har vært noen få interessenter. Hvis du da bytter megler, så kan første megler kreve betalt hvis det skulle vise seg at du innen 3 mnd selger til en av de som viste interesse ved første megler.

Anonymkode: 4a11a...ecf

AnonymBruker
Skrevet

En bolig blir jo alltids solgt bare man går lavt nok i pris. Hvis DnB bestemmer prisantydningen så er det kanskje den du må være mest skeptisk til før du eventuelt inngår en sånn avtale. En annen megler uten garanti kan være flinkere og selge til 100.000 mer om du er heldig. Boligsalg har alltid et stort element av gambling i seg, du vet ikke om du får bare noen få "gjerrige" interesserte eller om mange starter en vill budrunde. To like hus samme sted kan ha 10-25% forskjell i salgspris.

Anonymkode: 76b98...75b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 16.51):

Først og fremst analysere hvorfor boligen ikke ble solgt. Var prisen for høy, visningstidspunktet for dårlig? noe annet med visningen som var avgjørende?
Jeg kjøpte min leilighet billig som eneste budgiver. To måneder etter var det budkrig på identisk naboleilighet som endte 250 000 over hva jeg betalte. Jeg var på visning på sankthansaften, hvor det var enormt fint vær og fri dagen etter, noe som kan ha vært avgjørende for at det var veldig få som var på visningen. Hadde selger hatt mer tålmodighet og ventet litt, så kunne dem mest sannsynlig fått mye mer.
Jeg droppet også gi bud på mange leiligheter hvor stylingen/møbelering som var gjort fikk leiligheten til å virke trang og uattraktiv.

Men ja, om man ikke har tid/tålmodighet til å vente å se om leiligheten blir solgt etter flere visninger, så må man isåfall betale nåværende megler, og finne en ny, og betale den nye også.
Salgsgarantien gir deg altså ingen garanti for at du oppnår ønsket pris, eller at leiligheten faktisk blir solgt, den bare gir en garanti for at du kanskje kan slippe betale noe av regningen.

Anonymkode: e3f6a...759

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...