Gå til innhold

Line Andersen NRK Konflikt?

Mintbird

Anbefalte innlegg

Ctrl skrev (4 minutter siden):

Dette var egentlig en vanskelig sak for NRK, selv om saken i seg selv var rimelig god. For noe ville dem ha tapt uansett. 

NRK kunne kjørt videre for å lage en presedens og for å statuere et eksempel for sine ansatte. NRK ville mest sannsynlig vunnet, men da ville Line Andersen fortsatt vært ansatt i NRK i uoverskuelig fremtid med hennes lønn, og problemet ville ha fortsatt. Eventuelt eskalert i årene som kommer. Det kunne potensielt gitt NRK mye mer utgifter i fremtiden med tanke på arbeid rundt det psykososiale miljøet, sykemeldinger og Lines lønn.

NRK valgte et forlik for å kvitte seg med problemet. Et billig forlik, og mye billigere enn å fortsatt måtte ha Line Andersen på lønningslisten i mange år som kommer. Problemet her er at NRK ikke statuerte et eksempel, og vil derfor slite med å omplassere andre ansatte i fremtiden. Det kan jo ikke forskjellsbehandles, ikke sant? Så resultatet blir fort tilbud om sluttpakker videre. Men det er kanskje ikke et ukjent fenomen fra før? Jeg vet ikke. 

Så av to "vonder" så valgte NRK det som gagnet dem best. Både økonomisk og organisatorisk. Så får vi se om NRK havner opp i flere konflikter senere pga dette valget. 

Bedre å hanskes med henne i organisasjonen, og økonomisk, enn å ta dette tapet. I ekstreme tilfeller kan man til og med sparke henne, hvis det er grunnlag for det. Kalle inn til en samtale, følge boka... Og så bam, avskjed, om det er rettslig grunnlag for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gab skrev (1 time siden):

Er det riktig tolket at hun har 1 150 000 i årslønn? Er ikke det vanvittig mye til å være journalist i staten?

Det er inkludert tillegg pga ubekvemme arbeidstider, og forøvrig må jo nrk kunne tilby noenlunde konkurransedyktig lønn om ikke de skal bli helt akterutseilt av konkurrenter som tilbyr mer enn dette til de profilerte programlederne.

Kom til å tenke på at kanskje advokaten neppe hadde fått forelagt hele bildet, han må jo virkelig ha blitt tatt på sengen av alt det nrk kunne vise til.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (Akkurat nå):

Bedre å hanskes med henne i organisasjonen, og økonomisk, enn å ta dette tapet. I ekstreme tilfeller kan man til og med sparke henne, hvis det er grunnlag for det. Kalle inn til en samtale, følge boka... Og så bam, avskjed, om det er rettslig grunnlag for det.

Dette er ikke et tap for NRK. Det er en kortsiktig liten utgift som ville ganske raskt blitt veid opp etter rimelig kort tid. Denne summen har NRK tjent tilbake på 2-3 år bare ved å la organisasjonen drives videre uten Line, og alt etter 3-4 år er å betegne som en gevinst. 

NRK hadde ikke nok saklig grunnlag for å si henne opp direkte selv om grunnen er tilstede, herav pga inkompetent ledelse. Mulig NRK kunne kjørt saken videre med Line, og så vunnet, og tatt henne tilbake, for så prøve å få henne oppsagt. Men hva hvis Line Andersen da "skjerper" seg i denne oppsigelsesprosessen? Da mister NRK sakligheten igjen, og brenner på nytt inne med henne. 

Det er ingen tvil om at Lines avgang nå er en stor gevinst for NRK, og så får NRK heller prøve å deale med ettervirkningene etterpå. Ettervirkningene anses uansett som mer håndterbare enn Line Andersen selv. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier

Dagens Næringsliv er kritisk til Andersens advokat i en kommentar, og mener det er ufattelig at dette ble tatt til rettsalen.

Sitat

Hvordan Line Andersen har fått med seg er seriøst advokatfirma ut i denne hengemyren, er et mysterium.

Endret av Pleneier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Podkasten "Tut og mediekjør" snakker om denne saken i dag, for de som vil høre :Nikke: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke at hun kom unna dette ganske greit. NRK vant så det sang, og Line Andersen tapte ditto like mye. Jeg kaller det karriereselvmord. Et krampeaktig forsøk blottet av selvinnsikt på å vinne fram noe man aldri hadde mulighet til å vinne. 

Line sier til VG: – Jeg håper de ser Line Andersen som en som prøvde å stå opp mot systemet, og som skal ta selvkritikk. Men først og fremst en som har stått opp for noen verdier i arbeidslivet.
https://www.vg.no/rampelys/tv/i/X8KjwE/line-andersen-til-vg-god-loesning-for-meg

Jeg tenker denne saken viser at det ikke nytter å stå opp mot systemet, og at man bør gjøre alt i sin makt for å unngå det. Det er også pussig at Line mener hun har stått opp for noen verdier i arbeidslivet, når hun selv har jobbet uten verdier i arbeidslivet. I samme VG-artikkel sier Line at hun har fått til en god deal. Det er en liten innrømmelse på at hun førte en syltynn og tapt sak. Det er ingen god deal for Line her, annet enn at hun skjærer seg løs fra alt. 

Enig. De «verdiene» hun har stått for i arbeidslivet har jo vært trakassering av kolleger og sjefer og å ødelegge arbeidsmiljøet. 
Tror hun vil slite med å få seg jobb framover. Jeg hadde i alle fall aldri ansatt noen jeg visste hadde stått i (bak) en slik langvarig konflikt. Samme hvor dyktig vedkommende var. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, O Rakel said:

Det er inkludert tillegg pga ubekvemme arbeidstider, og forøvrig må jo nrk kunne tilby noenlunde konkurransedyktig lønn om ikke de skal bli helt akterutseilt av konkurrenter som tilbyr mer enn dette til de profilerte programlederne.

Kom til å tenke på at kanskje advokaten neppe hadde fått forelagt hele bildet, han må jo virkelig ha blitt tatt på sengen av alt det nrk kunne vise til.

Helt enig! Det sier jo i seg selv hvilket selvinnsikt LA har, at hun ble overrasket av det som kom frem i retten, hva kollega hadde opplevde. Hennes advokaten kan umulig å ha fått hele bildet via LA. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest June1996
10 minutter siden, O Rakel said:

Da lurer jeg på hva advokaten har brukt de fakturerte timene til, han har jo fakturert 1,5 millioner kroner. 

Endret av June1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke et tap for NRK. Det er en kortsiktig liten utgift som ville ganske raskt blitt veid opp etter rimelig kort tid. Denne summen har NRK tjent tilbake på 2-3 år bare ved å la organisasjonen drives videre uten Line, og alt etter 3-4 år er å betegne som en gevinst. 

NRK hadde ikke nok saklig grunnlag for å si henne opp direkte selv om grunnen er tilstede, herav pga inkompetent ledelse. Mulig NRK kunne kjørt saken videre med Line, og så vunnet, og tatt henne tilbake, for så prøve å få henne oppsagt. Men hva hvis Line Andersen da "skjerper" seg i denne oppsigelsesprosessen? Da mister NRK sakligheten igjen, og brenner på nytt inne med henne. 

Det er ingen tvil om at Lines avgang nå er en stor gevinst for NRK, og så får NRK heller prøve å deale med ettervirkningene etterpå. Ettervirkningene anses uansett som mer håndterbare enn Line Andersen selv. 

Det er absolutt et tap. Man har inngått et forlik der hun åpenbart står igjen som vinneren, selv om det for menigmann fremstod som en tapt sak for henne. Hun vant saken, men har muligens gjort det svært vanskelig for seg selv i arbeidslivet. Spent på om andre medier vil ansette henne og ha henne på skjermen eller som journalist med navnet på trykk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

June1996 skrev (1 minutt siden):

Da lurer jeg på hva advokaten har brukt de fakturerte timene til, han har jo fakturert 1,5 millioner kroner. 

De hadde jo ikke forberedt noen motargumentasjon mot det som kom tilbake i tid. Taksameteret går også når man går gjennom og systematiserer fordreide historier og skal forberede utspørring av ti-tyve vitner. Her om lag 250-300 timer til 4000-5000 i timen (Thommessen er dyrest) pluss mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest June1996
6 minutter siden, norw said:

Det er absolutt et tap. Man har inngått et forlik der hun åpenbart står igjen som vinneren, selv om det for menigmann fremstod som en tapt sak for henne. Hun vant saken, men har muligens gjort det svært vanskelig for seg selv i arbeidslivet. Spent på om andre medier vil ansette henne og ha henne på skjermen eller som journalist med navnet på trykk.

Hvordan står Line igjen som vinner? Hun har mistet jobben med millionlønn, ødelagt omdømmet, gjort det nærmest umulig å få ny jobb og etterlønnen dekker ikke engang advokatutgiftene hennes. 

Endret av June1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (8 minutter siden):

Hun vinner jo ingenting, og har tapt alt her. Hun får 1.900.000,- fra NRK, men tapte den faste jobben med 1.150.000,- i lønn. Hun sitter igjen med 1.500.000,- i advokatutgifter etter saken, så med andre ord så veies NRKs forlik opp mot dette. Hun tapte omdømmet sitt, karrieren sin og fremtiden sin. Hun har tydeligvis blitt så belastet av saken at hun har slitt med helsen også. Line Andersen tapte egentlig ALT i denne saken, og det var det hun innså, herav tok i på et beskjedent forlik med "ingenting" for å bøte på skadene etter rettssaken. 

Edit: TV2 skriver at saksomkostningene skal ligge på nesten 2.000.000,-. 
https://www.tv2.no/nyheter/14013280/

Så med andre ord, Line Andersen taper 100.000,- i saksomkostninger i tillegg til å gi ifra seg jobb og millionlønn og karriere og omdømmet og fandens oldemor. 

Nesten som om at jeg synes synd på henne etter dette. Men til gjengjeld var det nesten raust av NRK, og det kunne vært mye verre for Line.

Endret av Ctrl
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleneier skrev (11 minutter siden):

Dagens Næringsliv er kritisk til Andersens advokat i en kommentar, og mener det er ufattelig at dette ble tatt til rettsalen.

Hadde hun ikke til og med to advokater da? Om de er som advokater flest tar de saker med tanke på egen inntjening 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

June1996 skrev (1 time siden):

Sant. Samtidig virket det jo som om NRK ønsket å komme til en løsning hvor hun beholdt jobben. Det er jo derfor de omplasserte henne og ikke gikk til oppsigelse.  Så det er jo også mulig hun ville beholdt jobben, selv om det ikke er gitt. 

Synes det hele virker absurd og skulle likt å vite hva advokaten til Line har fortalt henne. 

Jeg tror helt ærlig at de har forsøkt «omplassering» og uttrykt «ønske om å beholde henne» fordi de har vært nødt til det som ledd i prosessen. En arbeidsgiver som innrømmer at målet er å bli kvitt en medarbeider har en vanskeligere sak. Derfor sier man at man vil tilrettelegge og evt omplassere, mens arbeidsgivers mål likevel vil være å få den krevende medarbeideren ut. Jeg tror NRK er svært fornøyd med dagens forlik som innebærer at hun ikke lenger er ansatt i NRK. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noname55 skrev (2 timer siden):

Er ikke dette litt forenklet? Såvidt jeg har fått med meg er det et krevende miljø i NRK, og kanskje spesielt i sporten, helt uavhengig av Line Andersen. Jeg mener ikke å bagatellisere hennes oppførsel, men gjennom disse dagene er det kommet frem en slags ukultur som er mye større enn Line Andersen, hun kan ikke alene få ansvar for dette. Jeg synes også at NRK har brukt hersketeknikker for å snakke henne ned, bl.a ved å henvise til hennes sykmeldinger og at de dro frem artikkelen om henne i Tara der Line Andersen humoristisk selv dro frem noen av hennes mindre heldige sider. Jeg er så enig med journalisten som skrev at dette hadde ingenting i rettssalen å gjøre og at nrk synker så lavt er bare trist. Snakket bak ryggen til Line Andersen fra kollegaer om at hun virket å «tilpasse» sykmeldingene så hun alltid var tilbake til store mesterskap og hvisking bak ryggen hennes er nok et lavmål.

Trolig er Line Andersen fagorganisert og jeg håper fagforbundet hennes tar en del av advokatkostnadene i denne saken, utover at nrk ser ut til å dekke ca 50%.

Det er ingen vinnere i denne saken, spør du meg.

Hun ville ikke bruke fagforeningens advokater men valgte selv å bruke Thommesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest June1996
6 minutter siden, O Rakel said:

De hadde jo ikke forberedt noen motargumentasjon mot det som kom tilbake i tid. Taksameteret går også når man går gjennom og systematiserer fordreide historier og skal forberede utspørring av ti-tyve vitner. Her om lag 250-300 timer til 4000-5000 i timen (Thommessen er dyrest) pluss mva.

Takk!

4 minutter siden, Habbo said:

Jeg tror helt ærlig at de har forsøkt «omplassering» og uttrykt «ønske om å beholde henne» fordi de har vært nødt til det som ledd i prosessen. En arbeidsgiver som innrømmer at målet er å bli kvitt en medarbeider har en vanskeligere sak. Derfor sier man at man vil tilrettelegge og evt omplassere, mens arbeidsgivers mål likevel vil være å få den krevende medarbeideren ut. Jeg tror NRK er svært fornøyd med dagens forlik som innebærer at hun ikke lenger er ansatt i NRK. 

Jeg også tror at NRK hadde ønske om å bli kvitt henne. Usikker på om de hadde klart å bli kvitt henne etter de hadde omplassert henne. Ikke sikkert hun hadde klart å lage like mye ugang som nettjournalist. Men det blir jo bare spekulasjon fra min side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest June1996
3 minutter siden, O Rakel said:

Hun ville ikke bruke fagforeningens advokater men valgte selv å bruke Thommesen.

Helt absurd, men det er jo hele denne saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (3 timer siden):

– Hvordan ser Norge på Line Andersen nå?

– Jeg håper de ser Line Andersen som en som prøvde å stå opp mot systemet, og som skal ta selvkritikk. Men først og fremst en som har stått opp for noen verdier i arbeidslivet.

Line Andersen til VG: – God løsning for meg – VG

Jeg lo godt da jeg leste det der 😂

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (2 timer siden):

Altså, 1 i etterlønn er ikke helt uvanlig i en sånn sak. 

Veldig mange bedrifter må ut med 2 år i store omorganseringer for å få folk til å slutte frivillig.

Og 2 mill for NRK er 2 årsverk i en høyst ordinær stilling som lønnes godt under LA.

Det koster vel ca 1 mill i året å ansette noen som skal ha 500.000 i lønn om jeg ikke tar feil - så.....ganske lav pris å betale for en såpass betent konflikt med en ansatt de virkelig, virkelig ønsker der peppern gror. 

De pengene sparer de inn på å droppe en nyansettelse ei stund. 

Problemet er at pengene våre kastes bort på en person som ikke kunne akseptere arbeidsgivers rett til å fordele oppgaver. Hun mente seg fortjent til å gjøre akkurat de oppgavene hun selv ønsket.

Jeg mener fortsatt det er forkastelig at vi skattebetalere skal punge ut for denne personens ego.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hvis-hun-vinner-dette-kan-han-lede-debatten-til-han-blir-pensjonist/o/5-95-235488

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...