Gjest Fnuggolina Skrevet 21. mai 2021 #641 Del Skrevet 21. mai 2021 Altså, 1 i etterlønn er ikke helt uvanlig i en sånn sak. Veldig mange bedrifter må ut med 2 år i store omorganseringer for å få folk til å slutte frivillig. Og 2 mill for NRK er 2 årsverk i en høyst ordinær stilling som lønnes godt under LA. Det koster vel ca 1 mill i året å ansette noen som skal ha 500.000 i lønn om jeg ikke tar feil - så.....ganske lav pris å betale for en såpass betent konflikt med en ansatt de virkelig, virkelig ønsker der peppern gror. De pengene sparer de inn på å droppe en nyansettelse ei stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 21. mai 2021 #642 Del Skrevet 21. mai 2021 Ctrl skrev (7 minutter siden): Men jeg er vel ganske sikker på at NRK lærte av dette. Så det kan man jo føre opp på listen til NRK over hva de vinner i saken: Forståelse av at slike saker må håndteres riktig. Og at lederne rett og slett må ta seg sammen. Veldig enige med deg, Absolutt ikke ok slik Line tydeligvis har oppført seg - men er absolutt kritikkverdig av Nrk å latt henne holde på så lenge, så på em måte kan de jo takke seg selv. Hun burde jo ha blitt styrt/kontrollert på en måte slik at hun ikke kunne ha fått sagt de tingene hun har gjort gjentatte ganger. Selv om det har de jo garantert prøvd på uten å lykkes. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
heavyheart Skrevet 21. mai 2021 #643 Del Skrevet 21. mai 2021 jabx skrev (2 minutter siden): Sant nok, men det er uansett pengene våre, fellesskapets penger, som går med til å gi disse folkene altfor høye lønninger. Kutt heller i NRK-lønninger og annet, og gi mer til helsevesen, politi, brann, barnevern, osv. Stemmer i det👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ctrl Skrevet 21. mai 2021 #644 Del Skrevet 21. mai 2021 Noname55 skrev (1 minutt siden): Er ikke dette litt forenklet? Såvidt jeg har fått med meg er det et krevende miljø i NRK, og kanskje spesielt i sporten, helt uavhengig av Line Andersen. Jeg mener ikke å bagatellisere hennes oppførsel, men gjennom disse dagene er det kommet frem en slags ukultur som er mye større enn Line Andersen, hun kan ikke alene få ansvar for dette. Jeg synes også at NRK har brukt hersketeknikker for å snakke henne ned, bl.a ved å henvise til hennes sykmeldinger og at de dro frem artikkelen om henne i Tara der Line Andersen humoristisk selv dro frem noen av hennes mindre heldige sider. Jeg er så enig med journalisten som skrev at dette hadde ingenting i rettssalen å gjøre og at nrk synker så lavt er bare trist. Snakket bak ryggen til Line Andersen fra kollegaer om at hun virket å «tilpasse» sykmeldingene så hun alltid var tilbake til store mesterskap og hvisking bak ryggen hennes er nok et lavmål. Trolig er Line Andersen fagorganisert og jeg håper fagforbundet hennes tar en del av advokatkostnadene i denne saken, utover at nrk ser ut til å dekke ca 50%. Det er ingen vinnere i denne saken, spør du meg. Selvfølgelig er det en ukultur i NRK. Og det var det engang i tiden også i TV2, faktisk på samme avdeling: sport. Om sistnevnte har bedret seg er heller uklart, og forsåvidt ikke relevant. Men uansett så er Line Andersen en "hovedperson" i NRK, og et stort opphav til konflikter, mistrivsel og eskalerende ukultur. Man vinner ved å ta ut de "største". Sykemeldinger ble vel relevant etter hvert i saken, fordi Line oppførte seg jo elendig under sykemeldingsperioder. At hun også har over lang tid hatt høyt og kontinuerlig sykdomsfravær styrker jo arbeidsgivers sak om omplassering (og oppsigelse), ettersom hun ikke klarte å stå i sin egen stilling over tid. Så jeg ser ingenting annet enn at det var helt riktig å ta med. Det er jo ikke NRK som har bedt om det, men Line selv. Jeg er ikke i tvil om at NRK er en vinner og Line en taper i denne saken. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gab Skrevet 21. mai 2021 #645 Del Skrevet 21. mai 2021 Er det riktig tolket at hun har 1 150 000 i årslønn? Er ikke det vanvittig mye til å være journalist i staten? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest June1996 Skrevet 21. mai 2021 #646 Del Skrevet 21. mai 2021 3 minutter siden, Habbo said: Hun har ikke gjort en god deal; Ett års etterlønn på 1.150.000,- etter skatt gir en utbetaling på under 700.000,- (avhengig av skattefradrag) Hun har hatt 1.500.000,- i advokatutgifter, hvorav NRK dekker halvparten. Det vil si at hun i sum etter avtalen står med minst 50.000,- i minus, ødelagt renommé og ingen jobb. Dersom hennes advokater hadde ansett at de hadde en sterk sak, ville de aldri rådet henne til å godta denne avtalen. Det som er mer absurd er at Line kunne kommet bedre ut økonomisk om hun tapte rettssaken enn om hun inngikk forlik. Hadde hun tapt så hadde hun jo beholdt jobben med millionlønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 21. mai 2021 #647 Del Skrevet 21. mai 2021 padawan skrev (2 timer siden): med tanke på at det er BRA på 140 m2 midt i Oslo så så er det ikke så veldig drøy pris egentlig. Lekkert rekkehus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ctrl Skrevet 21. mai 2021 #648 Del Skrevet 21. mai 2021 June1996 skrev (3 minutter siden): Det som er mer absurd er at Line kunne kommet bedre ut økonomisk om hun tapte rettssaken enn om hun inngikk forlik. Hadde hun tapt så hadde hun jo beholdt jobben med millionlønn. 😅 Ja, du har rett i det! God deal, sier Line. God deal. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 21. mai 2021 #649 Del Skrevet 21. mai 2021 Fnuggolina skrev (12 minutter siden): Altså, 1 i etterlønn er ikke helt uvanlig i en sånn sak. Veldig mange bedrifter må ut med 2 år i store omorganseringer for å få folk til å slutte frivillig. Og 2 mill for NRK er 2 årsverk i en høyst ordinær stilling som lønnes godt under LA. Det koster vel ca 1 mill i året å ansette noen som skal ha 500.000 i lønn om jeg ikke tar feil - så.....ganske lav pris å betale for en såpass betent konflikt med en ansatt de virkelig, virkelig ønsker der peppern gror. De pengene sparer de inn på å droppe en nyansettelse ei stund. Og ikke minst slipper de at en hel haug er sykemeldt pga konflikter (ting er vel kanskje ikke helt 100% ennå, men mye bedre) 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Habbo Skrevet 21. mai 2021 #650 Del Skrevet 21. mai 2021 June1996 skrev (10 minutter siden): Det som er mer absurd er at Line kunne kommet bedre ut økonomisk om hun tapte rettssaken enn om hun inngikk forlik. Hadde hun tapt så hadde hun jo beholdt jobben med millionlønn. Nettopp! Så når hennes advokater rådgir henne til å godta forliket med NRK, så er min tanke at de har innsett at neste steg etter rettssaken(e) uansett ville vært en 15-1 samtale og da trolig med et enda dårligere utfall for henne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest June1996 Skrevet 21. mai 2021 #651 Del Skrevet 21. mai 2021 Just now, Habbo said: Nettopp! Så når hennes advokater rådgir henne til å godta forliket med NRK, så er min tanke at de har innsett at neste steg etter rettssaken(e) uansett ville vært en 15-1 samtale og da trolig med et enda dårligere utfall for henne. Sant. Samtidig virket det jo som om NRK ønsket å komme til en løsning hvor hun beholdt jobben. Det er jo derfor de omplasserte henne og ikke gikk til oppsigelse. Så det er jo også mulig hun ville beholdt jobben, selv om det ikke er gitt. Synes det hele virker absurd og skulle likt å vite hva advokaten til Line har fortalt henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestlandlove Skrevet 21. mai 2021 #652 Del Skrevet 21. mai 2021 1 hour ago, Ctrl said: Jeg synes ikke at hun kom unna dette ganske greit. NRK vant så det sang, og Line Andersen tapte ditto like mye. Jeg kaller det karriereselvmord. Et krampeaktig forsøk blottet av selvinnsikt på å vinne fram noe man aldri hadde mulighet til å vinne. Line sier til VG: – Jeg håper de ser Line Andersen som en som prøvde å stå opp mot systemet, og som skal ta selvkritikk. Men først og fremst en som har stått opp for noen verdier i arbeidslivet. https://www.vg.no/rampelys/tv/i/X8KjwE/line-andersen-til-vg-god-loesning-for-meg Jeg tenker denne saken viser at det ikke nytter å stå opp mot systemet, og at man bør gjøre alt i sin makt for å unngå det. Det er også pussig at Line mener hun har stått opp for noen verdier i arbeidslivet, når hun selv har jobbet uten verdier i arbeidslivet. I samme VG-artikkel sier Line at hun har fått til en god deal. Det er en liten innrømmelse på at hun førte en syltynn og tapt sak. Det er ingen god deal for Line her, annet enn at hun skjærer seg løs fra alt. Dama mangler fullstendig selvinnsikt , sjokkerende å høre hva hun sier , rett og slett… begynner nesten å lure på om det er noe i veien med henne.. vet ikke helt… 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 21. mai 2021 #653 Del Skrevet 21. mai 2021 Dette er for dårlig, NRK. NRK er en offentlig kringkaster som styres med offentlige midler, og da kan man ikke gi bort slike gavepakker. Ikke noe stort økonomisk tap for NRK, men de har i grunn tapt denne saken med dette forliket. Dette løpet skulle man kjørt helt ut, til skrekk og advarsel. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedFox81 Skrevet 21. mai 2021 #654 Del Skrevet 21. mai 2021 Jeg bare blander meg inn, angående spekulasjoner om røft miljø i NRK. Jeg jobber selv i en sterk mannsdominert bransje, i IT, jobber som konsulent og har vært med på flere store og profilerte IT-prosjekter, styrt av offentlige etater. Og ja, det har skjedd at jeg hadde behov til å posisjonere meg selv, og si tydelig ifra min mening og mitt synspunkt, eller legger frem mine løsninger, osv. Har fullstendig forståelse for det. Det har f.eks. skjedd at jeg måtte avbryte noen, og reise meg og snakke litt høyre, for å bli hørt. Men aldri, i noen møter, trengte jeg å gå til punktet og kalle kollegaer for udugelige jævler. Altså, det funger jo ikke slikt i det hele tatt i arbeidslivet. Jeg tror ikke det er slikt i NOEN bransjer. Det er ingen unnskyldning for Line. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O Rakel Skrevet 21. mai 2021 #655 Del Skrevet 21. mai 2021 Ctrl skrev (1 time siden): Jeg har ikke nok innsyn i saken for å si om NRK hadde saklig grunn for å si henne opp. Men det jeg har fått med meg er at NRK ikke hadde fulgt riktig saksgang rundt advarsler, veiledning og dokumentasjon for å si henne opp, ergo begrunnelsen for saklighet faller i grus. Mulig NRK hadde en god grunn, men det er ikke det samme som saklighet. Derav valgte de å omplassere henne for å få roet problemet. Hadde NRK hatt sakligheten på sin side så ser jeg ingen grunn til å gå for omplassering. Joda, Line Andersen klarer vel å finne ut av det. Men det blir umulig lett. Det er ikke regulert i loven at man skal ha sånn og slike advarsler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pleneier Skrevet 21. mai 2021 #656 Del Skrevet 21. mai 2021 (endret) Jeg vil tro at Andersen har fått beskjed fra advokaten sin om at et tap i saken er mest sannsynlig, slik rettsprosessen gikk. Og deretter anbefalt om å gå til Nrk med tilbud om å slutte, i bytte mot et større sluttvederlag. Endret 21. mai 2021 av Pleneier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ctrl Skrevet 21. mai 2021 #657 Del Skrevet 21. mai 2021 norw skrev (19 minutter siden): Dette er for dårlig, NRK. NRK er en offentlig kringkaster som styres med offentlige midler, og da kan man ikke gi bort slike gavepakker. Ikke noe stort økonomisk tap for NRK, men de har i grunn tapt denne saken med dette forliket. Dette løpet skulle man kjørt helt ut, til skrekk og advarsel. Dette var egentlig en vanskelig sak for NRK, selv om saken i seg selv var rimelig god. For noe ville dem ha tapt uansett. NRK kunne kjørt videre for å lage en presedens og for å statuere et eksempel for sine ansatte. NRK ville mest sannsynlig vunnet, men da ville Line Andersen fortsatt vært ansatt i NRK i uoverskuelig fremtid med hennes lønn, og problemet ville ha fortsatt. Eventuelt eskalert i årene som kommer. Det kunne potensielt gitt NRK mye mer utgifter i fremtiden med tanke på arbeid rundt det psykososiale miljøet, sykemeldinger og Lines lønn. NRK valgte et forlik for å kvitte seg med problemet. Et billig forlik, og mye billigere enn å fortsatt måtte ha Line Andersen på lønningslisten i mange år som kommer. Problemet her er at NRK ikke statuerte et eksempel, og vil derfor slite med å omplassere andre ansatte i fremtiden. Det kan jo ikke forskjellsbehandles, ikke sant? Så resultatet blir fort tilbud om sluttpakker videre. Men det er kanskje ikke et ukjent fenomen fra før? Jeg vet ikke. Så av to "vonder" så valgte NRK det som gagnet dem best. Både økonomisk og organisatorisk. Så får vi se om NRK havner opp i flere konflikter senere pga dette valget. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestlandlove Skrevet 21. mai 2021 #658 Del Skrevet 21. mai 2021 Just now, Pleneier said: Jeg vil tro at Andersen har fått beskjed fra advokaten om at et tap i saken er mest sannsynlig, slik rettsprosessen gikk. Og deretter anbefalt om å til Nrk å slutte, i bytte mot et større sluttvederlag. Enig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestlandlove Skrevet 21. mai 2021 #659 Del Skrevet 21. mai 2021 1 minutt siden, Ctrl said: Dette var egentlig en vanskelig sak for NRK, selv om saken i seg selv var rimelig god. For noe ville dem ha tapt uansett. NRK kunne kjørt videre for å lage en presedens og for å statuere et eksempel for sine ansatte. NRK ville mest sannsynlig vunnet, men da ville Line Andersen fortsatt vært ansatt i NRK i uoverskuelig fremtid med hennes lønn, og problemet ville ha fortsatt. Eventuelt eskalert i årene som kommer. Det kunne potensielt gitt NRK mye mer utgifter i fremtiden med tanke på arbeid rundt det psykososiale miljøet, sykemeldinger og Lines lønn. NRK valgte et forlik for å kvitte seg med problemet. Et billig forlik, og mye billigere enn å fortsatt måtte ha Line Andersen på lønningslisten i mange år som kommer. Problemet her er at NRK ikke statuerte et eksempel, og vil derfor slite med å omplassere andre ansatte i fremtiden. Det kan jo ikke forskjellsbehandles, ikke sant? Så resultatet blir fort tilbud om sluttpakker videre. Men det er kanskje ikke et ukjent fenomen fra før? Jeg vet ikke. Så av to "vonder" så valgte NRK det som gagnet dem best. Både økonomisk og organisatorisk. Så får vi se om NRK havner opp i flere konflikter senere pga dette valget. Godt sagt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ctrl Skrevet 21. mai 2021 #660 Del Skrevet 21. mai 2021 (endret) O Rakel skrev (23 minutter siden): Det er ikke regulert i loven at man skal ha sånn og slike advarsler. Du har rett i at det ikke er lovregulert. Men en god og saklig saksgang i en oppsigelse bør inneholde minst en skriftlig advarsel. Det har med dokumentasjon og oppfølging (som faktisk er lovregulert), og for å gi den ansatte mulighet til å korrigere sin atferd. Samt at en rekke andre formaliteter som ikke er lovregulert må bli gjennomført. Kjører du oppsigelse uten advarsler så minner det mer om avskjed. Og da snakker vi om en alvorligere sak. Mulig Line Andersen kunne innfridd til en avskjed med tanke på det psykososiale miljøet, men NRK må også kunne dokumentere dette. Det er bortimot umulig, og mye blir ord mot ord, noe som igjen gjør at NRK taper mot Line i en eventuell rettssak om avskjed fordi det er NRK som har bevisbyrden. Og med tanke på Line Andersens respons på omplasseringen, så ville hun i hvert fall kjørt NRK gjennom retten ved oppsigelse eller avskjed. Og da ville Line mest sannsynlig ha vunnet. Endret 21. mai 2021 av Ctrl 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå