Gå til innhold

Line Andersen NRK Konflikt?

Mintbird

Anbefalte innlegg

Gjest Finlay
mangalover skrev (17 minutter siden):

Har full forståelse for at det kan være vanskelig med prøverørsforsøk osv, men 30 prosent fravær siden 2013 høres ganske spesielt ut. Da burde hun ha gått ned i stilling eller funnet seg en annen jobb med sesongarbeid. Synes ikke skattepenger skal finansiere noe slikt. 

Jeg tolker det sånn at hun hadde sykefravær også av andre grunner. Som etter det famøse møtet i sjakkredaksjonen:

"I etterkant valgte NRK å ta Andersen bort fra en rekke planlagte programlederoppgaver, noe hun selv opplever som en svært streng «straff».

– Det overgår nærmest enhver reaksjon som har vært i sportsredaksjonen. Jeg oppfatter dette som veldig strengt, sa Andersen, som fortalte at situasjonen gikk hardt inn på henne.

I tiden som fulgte, var hun sykmeldt i flere måneder."

https://www.nrk.no/norge/fullstendig-fastlast-mellom-andersen-og-nrk_-_-vanskelig-a-si-velkommen-tilbake-1.15501859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pleneier skrev (3 timer siden):

Iflg. rettsaken har hun ca. 30% sykefravær siden 2013. Dette blir en nærmere 100 sykedager i året. Er dette virkelig mulig å ha så mye fravær over lengre tid, bare pga. prøverør? Eller er det et forsøk på å få sympati å nevne dette nå? Jeg bare spør...

Det kommer helt an på hvor mange forsøk og formen , så ja man kan ha mye fravær pga det

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mangalover skrev (27 minutter siden):

Har full forståelse for at det kan være vanskelig med prøverørsforsøk osv, men 30 prosent fravær siden 2013 høres ganske spesielt ut. Da burde hun ha gått ned i stilling eller funnet seg en annen jobb med sesongarbeid. Synes ikke skattepenger skal finansiere noe slikt. 

Er du seriøs? For et stygt innlegg! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier i avisen. Hun ville ikke ta opp sykefrævær fordidet innebærer å nevne hennes tidligere samboer...har hun gjennomgått samlivsbrudd også oppi dette? Dyktig dame på skjermen allefall.Noe mer enn det kan jo eg ikke uttale meg om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
mangalover skrev (28 minutter siden):

Får man fri, jeg mener sykmelding, når man driver med prøverør? Aldri hørt om at man får noe særlig mer enn egguttaksdagen og kanskje dagen derpå. 

Hvorfor har hun så høyt fravær? Hvilken lege har hun? Gjør han eller hun virkelig jobben sin bra nok her?

Kan man sykmelde seg når man ikke får de arbeidsoppgavene man ønsker seg? Hvilken grunn oppgir hun til arbeidsgiveren sin? Til legen? Virker som legen kanskje er redd for henne også... 😛 Neida! Eller jo... 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest June1996
5 minutter siden, loveli said:

Får man fri, jeg mener sykmelding, når man driver med prøverør? Aldri hørt om at man får noe særlig mer enn egguttaksdagen og kanskje dagen derpå. 

Hvorfor har hun så høyt fravær? Hvilken lege har hun? Gjør han eller hun virkelig jobben sin bra nok her?

Kan man sykmelde seg når man ikke får de arbeidsoppgavene man ønsker seg? Hvilken grunn oppgir hun til arbeidsgiveren sin? Til legen? Virker som legen kanskje er redd for henne også... 😛 Neida! Eller jo... 😛

Det er et reelt problem at enkelte velger fastlege etter hvem som gir lettest sykemelding. Det skaper også økonomisk press på fastlegene for de får flere pasienter ved å gi pasientene det de vil ha. Skattebetalerne tar regningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa

Jeg tenker, denne damen har stevnet sin arbeidsgiver. Men, det som kommer frem er at hun har bedrevet psykisk vold mot sine kolleger. Kan hun i teorien straffes for det? Om hun hadde blitt stevnet av NRK? 

Endret av Råååsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sure sitronen skrev (12 minutter siden):

Hun sier i avisen. Hun ville ikke ta opp sykefrævær fordidet innebærer å nevne hennes tidligere samboer...har hun gjennomgått samlivsbrudd også oppi dette? Dyktig dame på skjermen allefall.Noe mer enn det kan jo eg ikke uttale meg om.

Hvilken avis da? Hun har jo vært samboer med en i nær tjue år og om det røk etter at de ikke lyktes å få barn, må det har vært sinnsykt tøft. Da blir jobben «alt hun har», og hun ser kanskje trusler overalt på at hun også kan miste den.
Noen mener sinte folk er ærlige, men det er ingen sannhet; noen ganger er sinne et resultat av forhold man skjuler og kamuflasje for tristhet. Hun ville tjent så innmari på å dele med sjefen sin at hun gikk gjennom en krise, og trengte hente seg inn, fremfor å glefse i alle retninger. 

En faglig ting hun har rett i, var at folk bak Chess-oppsetning ikke hadde noe å gjøre i sjakkstudio selv om de sponset sending. Problemet er måten hun kommuniserer det på; aggressiviteten gjør jo at hun mister det saklige poenget hun kan ha (og dessuten skaper dårlig klima og arbeidsmiljø).

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker, denne damen har stevnet sin arbeidsgiver. Men, det som kommer frem er at hun har bedrevet fysisk vold mot sine kolleger. Kan hun i teorien straffes for det? Om hun hadde blitt stevnet av NRK? 

Jeg har ikke lest noe sted at hun har vært fysisk voldelig mot kolleger, men dersom det er tilfelle burde det jo vært anmeldt. Da er der snakk om en straffesak og ikke et sivilt søksmål slik som dette. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt noen kjipe opplevelser med kollegaer som har stått i vanskelige situasjoner. De har ikke nødvendigvis fortalt hva som foregikk, men jeg har forstått at noe har vært vanskelig. Det er vanskelig å være totalt profesjonell dersom man føler seg veldig presset, selv om man ideellt sett ikke skal være kjip eller komme med slengkommentarer.

Min tilnærming har alltid vært å si «OK», og spørre om alt står bra til når gemyttene har roet seg litt. Da får jeg enten en unnskyldning eller en forklaring. Forventer ikke at de skal dele private ting med meg, men dersom de gjør det er det lettere å vite hvordan man skal forholde seg til dem.

Noen ganger har folk et turbulent privatliv. Da hjelper det ikke at jobben er en konfliktsone også. Av og til forsvinner spenninger på arbeidsplassen helt av seg selv, dersom man anerkjenner innsatsen til «Ida» i et møte eller spør «Jens» om man skal hente en ekstra kaffe til ham når man først skal til kaffemaskinen. 

Folk i krise trenger som regel bekreftelser eller litt omtanke for å slutte å være i forsvarsposisjon. En del arbeidsplasser er gode på dette, noen har en pågående konkurransementalitet og kynisk stemning.

Jeg har ikke lest alle oppdateringer i denne saken, og bør ikke uttale meg. Jeg vet bare at jeg selv har opplevd livskriser privat, og jeg er evig takknemlig  for de kollegaene som var rause og forståelsesfulle. Til tross for at jeg var lite produktiv, stressa og sa ubetenksomme ting. Det gjorde at jeg unngikk en lang sykemelding, og har blitt veldig opptatt av å forsøke å være en grei kollega selv. 

Når det er sagt, forstår jeg godt at kollegaene opplevde dette som vanskelig. Men konflikten ville kanskje ikke utartet seg så voldsomt på alle arbeidsplasser. Og jeg er slett ikke sikker på at arbeidsgiver har vært flinke til å gå i dialog.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgeline skrev (2 timer siden):

Tja, viser vel bare at vi er forskjellige tenker jeg. En som er sint vet du jo hvor du har. Sinne er ærlig. Har aldri vært redd for sinna folk, noe som har vært en stor fordel for meg i jobbsammenheng. Jobber med psykisk ustabile klienter. Og de kan jo utagere fysisk, det er det vel heldigvis langt mellom skjer i et kollegium...
Tror grunnen til at folk reagerer så forskjellig ligger mye bak i tid. Jeg er vokst opp i en familie med sydlandsk temperament, er vant til at det ikke er farlig. Men det er klart, har man andre erfaringer som fex at sinne kan eskalere til fysisk vold, da kan det også slå den veien at sinne trigger. 
Sier ikke dette for å forsvare Line, man må selvfølgelig styre temperamentet sitt i lag med arbeidskolleger. Har selv hatt en ustabil sjef med narsissistiske trekk, som etter en langvarig konflikt ble fjerna fra stillingen. Hun etterlot seg kolleger som var så oppfucka at de datt helt ut av arbeidslivet. Tenker også at det skal litt til at en mannlig(?) vaktsjef begynner å grine. 

At sinne er ærlig, er bare tull. Sinne kan vel så mye brukes bevisst til å true folk i kne og få dem til å underordne seg din vilje.

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Stargaze said:

Veldig enig. De skal jo sikre seerne gode opplevelser og gode programledere. Og da er det fint at de samme programlederne ikke sitter der i 10-15 år. Fornyelse er bra, og viktig å slippe nye, yngre krefter til også. Antar at hun ikke har kontrakt på å bare sitte som programleder i krem sendinger. 
Det virker som om hun har veldig høye tanker om seg selv, og at hun er livredd for at noen av dem som slipper til skal være bedre enn henne.

Dårlig egenskap..

Hun har kontrakt som journalist. 

Hvis hun gjennom flere år i snitt har hatt 30% fravær er jo det i seg selv god nok grunn til å sette henne til mindre kritiske oppgaver som innholdsproduksjon for nett og mobil. De må jo velge noen de kan regne med at dukker opp til programlederjobb. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mintbird skrev (På 5.5.2021 den 9.54):

Noen som vet noe her? hun var jo sååå bra på skjermen , sjakk osv.

Men NRK fremstiller det som om hun er et monster å jobbe med, hva er sannheten her?

Monster!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (44 minutter siden):

Jeg tenker, denne damen har stevnet sin arbeidsgiver. Men, det som kommer frem er at hun har bedrevet fysisk vold mot sine kolleger. Kan hun i teorien straffes for det? Om hun hadde blitt stevnet av NRK? 

Fysisk vold? Hvor har du fått det i fra? Dette må være en av dine mange feberfantasier

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, O Rakel said:

Hvilken avis da? Hun har jo vært samboer med en i nær tjue år og om det røk etter at de ikke lyktes å få barn, må det har vært sinnsykt tøft. Da blir jobben «alt hun har», og hun ser kanskje trusler overalt på at hun også kan miste den.
Noen mener sinte folk er ærlige, men det er ingen sannhet; noen ganger er sinne et resultat av forhold man skjuler og kamuflasje for tristhet. Hun ville tjent så innmari på å dele med sjefen sin at hun gikk gjennom en krise, og trengte hente seg inn, fremfor å glefse i alle retninger. 

En faglig ting hun har rett i, var at folk bak Chess-oppsetning ikke hadde noe å gjøre i sjakkstudio selv om de sponset sending. Problemet er måten hun kommuniserer det på; aggressiviteten gjør jo at hun mister det saklige poenget hun kan ha (og dessuten skaper dårlig klima og arbeidsmiljø).

"Jeg er rasende for at jeg må fortelle om dette, fordi det er veldig privat og involverer min tidligere samboer, sa hun i retten" 

Avisa Oslo www.ao.no 
Får ikke til å linke fra Facebook på mobilen :sjenert:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Helgeline said:

Tja, viser vel bare at vi er forskjellige tenker jeg. En som er sint vet du jo hvor du har. Sinne er ærlig. Har aldri vært redd for sinna folk, noe som har vært en stor fordel for meg i jobbsammenheng. Jobber med psykisk ustabile klienter. Og de kan jo utagere fysisk, det er det vel heldigvis langt mellom skjer i et kollegium...
Tror grunnen til at folk reagerer så forskjellig ligger mye bak i tid. Jeg er vokst opp i en familie med sydlandsk temperament, er vant til at det ikke er farlig. Men det er klart, har man andre erfaringer som fex at sinne kan eskalere til fysisk vold, da kan det også slå den veien at sinne trigger. 
Sier ikke dette for å forsvare Line, man må selvfølgelig styre temperamentet sitt i lag med arbeidskolleger. Har selv hatt en ustabil sjef med narsissistiske trekk, som etter en langvarig konflikt ble fjerna fra stillingen. Hun etterlot seg kolleger som var så oppfucka at de datt helt ut av arbeidslivet. Tenker også at det skal litt til at en mannlig(?) vaktsjef begynner å grine. 

Jeg ville aldri arbeidet et sted der kolleger ikke klarer å være konstruktive. At noen en sjelden gang trår over streken må nok likevel alle forvente, men det kommer av på hvor langt det er over streken, hvor ofte det skjer og hvordan de reagerer på det i etterkant. Kolleger som ikke ser sin egen oppførsel og ikke skjønner at noe var langt utenfor hva som er profesjonelt, er ikke greit. Det betyr ikke at alle skal måtte gå rundt grøten for å si det de mener. Det handler i stor grad om måten det sies på. Når det er sagt er det aldri greit å snakke ned andre kolleger og presentere seg selv som Guds gave til kontoret (eller TV-skjermen). 

Tenker også at uavhengig av hva man tenker om andre kolleger, så må man klare å forholde seg til dem på en grei måte. Dette er ikke ungdomsskolen. Man kan ikke bare velge å ikke hilse på noen eller ignorere noen fordi man er sint. Kan godt være det og kjenne på den følelsen, men vi må noen ganger svelge noen kameler for å bidra til arbeidsmiljøet. Så er det jo også slik at den typen oppførsel aldri hjelper på situasjonen. På sikt vil det bare kunne bli verre. Og det er ikke greit. Arbeidstakere har også et ansvar for å bidra til et godt arbeidsmiljø, det er ikke bare arbeidsgiver som skal sørge for at det er på plass. 

Endret av Miah
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa
Kattekusken skrev (13 minutter siden):

Fysisk vold? Hvor har du fått det i fra? Dette må være en av dine mange feberfantasier

Jeg skreiv feil: psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa
Marriet skrev (43 minutter siden):

Jeg har ikke lest noe sted at hun har vært fysisk voldelig mot kolleger, men dersom det er tilfelle burde det jo vært anmeldt. Da er der snakk om en straffesak og ikke et sivilt søksmål slik som dette. 

Jeg mente selvsagt psykisk. Beklager. Innlegget er redigert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (Akkurat nå):

Jeg skreiv feil: psykisk.

Men jeg tror psykisk vold også bli litt galt i denne sammenheng. Trakasserende eventuelt krenkende er nok mer passende og er nok gjerne det som har blitt diskutert internt på arbeidsplassen som en personalsak slik NRK lenge har forsøkt at dette skal være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...