Gå til innhold

Line Andersen NRK Konflikt?

Mintbird

Anbefalte innlegg

IVF - I forbindelse med prøverørsbehandling kan kvinner få sykemelding opp til en uke i forbindelse med egguthenting/egginnsetting. 

30% av 365 dager =109,5    Så sykemeldingene skyldes nok mye mer enn bare IVF...

Line Andersen har villet vise seg utad som mest belest, mest blid, mest hardtjobbende.  Det har vært en mørkere bakside med enorme humørsvingninger. Tror ikke eventuelle hormonbehandlinger i forbindelse med IVF har vært årsak når hun selv i intervjuer sier hun er enten blid eller sint.   Den av/på holdningen er forståelig vanskelig for kollegaer å forholde seg til. Selvregulering er ansett for å være viktig som voksen på en arbeidsplass. Når det kommer frem at konfliktene har vært store i mange år samtidig som sykemeldingene så er det forståelig om kollegaer reagerer.  Har selv vært borti kollegaer som alltid sykemelder seg i hektiske perioder så andre må gjøre mer enn dobbeljobb for å være tilbake når alt har roet seg ned.  Respekten blir borte, sympatien forsvinner, man gidder ikke hjelpe vedkommende like mye. Forstår derfor om Line Andersens kollegaer reagerer om hun forsøker å styre ting fra sykemelding mens de jobber og bare kommer inn halvveis inn i sendingsperioden.  

Kanskje galt å si at hun trekker IVF opp som offerkort, som mange skriver så vil hun hele tiden (i media) fremstå som blidest, tøffest, mest forberedt osv.  Sympati er hun ihvertfall ute etter, ellers ingen sak.  

Så var det eskalering. Problemene sies å ha oppstått før 2016. Sykemeldinger var høyt helt fra 2013.  Tok lang tid før det virkelig skjedde sååå mye, det ble ikke før 2019 som enkelte syntes grensen var nådd, hvor lenge skal en arbeidsgiver kunne la ting være.   Hvorfor skulle NRK ha latt alt gå? Hvorfor er alt det NRK har gjort feil og det LA har gjort er helt greit?

Jeg er veldig spent på hvilke nye nyanser vi får se når de nye vitnene kommer. Jeg synes dessverre ikke det ser ut som LA vil kunne få tilbake sympatien når saken har utspilt seg til nå.    Mye mulig NRK har gjort feil mot LA i noen henseender, men hun er jo ikke eneste personen som NRK som arbeidsgiver skal håndtere, hun er en blant 3600. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velociraptor skrev (9 timer siden):

Jeg vil si at å være sykmeldt 30 % av tiden i 5 år fordi du ønsker å bli gravid, er å være sykmeldt av beleilighet. Spesielt om man timer sykmeldingene som det passer enn selv best mulig.

Det var vel ikke i fem år hun var sykemeldt 30% av tiden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, O Rakel said:

Det var vel ikke i fem år hun var sykemeldt 30% av tiden?

Hun har hatt høyt sykefravær siden 2013. Om det var 30% vet jeg ikke, bare at det var høyt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (11 minutter siden):

Hun har hatt høyt sykefravær siden 2013. Om det var 30% vet jeg ikke, bare at det var høyt.

Men 10% er også høyt. 30% var det ene året.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, O Rakel said:

Men 10% er også høyt. 30% var det ene året.

Tirsdag ble det fortalt at hun gjennom årene har hatt cirka 30 prosent sykefravær i året. Noe av kritikken fra kolleger, ifølge NRK, er at hun ikke er med å dekker de små nyhetene mellom store begivenheter. At hun ikke er med i «hamsterhjulet» som de kaller det i NRK.

https://www.nettavisen.no/nyheter/gratende-line-andersen-jeg-er-ufrivillig-barnlos/s/12-95-3424129285

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (18 timer siden):

Dette oppsummerer vel hele rettsaken. Uansett om hun vinner eller ikke mot NRK. 

En arbeidskonflikt i en rettssak spredt gjennom alle nasjonale medier er rett og slett karrieredrepende for Line Andersen. Hun vil aldri få tilbake omdømmet etter dette, og vil alltid bli husket som den ansatte som kjørte arbeidsgiver i retten pga uenighet. Så selv om hun vinner rettssaken så taper hun karrieren på dette. Det er vanskelig å forstå at denne rettssaken var verdt det. Hun er i alle fall ferdig på TV. I verste fall for hennes del blir hun dømt, og da kan hun rive CV'en i to. Ingen kommer til å ansette henne da. 

Dømt? Det er jo helt bortreist, hun er ikke tiltalt i en straffesak. Du blander begrepene. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TheEmpress skrev (26 minutter siden):

Dømt? Det er jo helt bortreist, hun er ikke tiltalt i en straffesak. Du blander begrepene. 

Beklager at jeg ikke er en ekspert på strafferett eller arbeidsrett eller what ever. Men ikke spill dummere enn nødvendig. Jeg svarte for øvrig på hva jeg mente med at Line Andersen kunne bli dømt to innlegg under. 

Blir Line Andersens sak avvist så kan hun bli pålagt/dømt til å betale NRKs saksomkostninger og utgifter i saken. Det er en dom det også, hvis du legger godviljen til. Omdømmemessig blir hun da også "dømt".

Uansett så er Line Andersen fra en utenomrettslig side i et arbeidsgiverperspektiv "dømt" som skyldig uavhengig hvordan denne rettssaken ender. Hun vil alltid være hun som kjørte arbeidsgiveren sin for retten pga konflikter og uenigheter, med en anklagelse om at hun er en tverr og vanskelig kollega som er mye sykemeldt. Det er jo en "dom" det også, visstnok en ikke-rettslig karrieredrepende sådan. Hun vil ikke bli uskyldiggjort selv om hun vinner.

Jeg tar selvkritikk for å ikke ha brukt begrepet "dømt nord og ned" i samme avsnitt for at det skulle bli lettere for enkelte å forstå. Man kan lese ordet "dømt" på mange måter hvis man bare er åpen for det.

Endret av Ctrl
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag lest Elin Ørjasæters kommentar i Nettavisen og Astrid Melands kommentar i VG.

Elin påpeker at programlederrollen er noen man har til låns, at ingen i NRK kan forvente å få være programleder når man vil.  Hun påpeker også at LA sier at hun har savnet et skriftlig varsel - for da visste hun hva hun hadde å forholde seg til. EØ sitt poeng er om NRK har tatt de ubehagelige samtalene når det har skjedd og gitt LA flere muligheter til å forbedre seg eller ikke.  EØ blir veldig overrasket om LA vinner saken. 

Astrid tar frem LA sitt spørsmål om hvorfor NRK skulle sette i gang prosess mot henne, og ikke andre sinte medarbeidere som fikk advarsler. Videre tok Astrid frem Metoo aspektet og at de anklagede ikke fikk komme med sin versjon, men at problemet der var at trakassering, utskjelling, mobbing og tilnærmelser fikk passere i alle år, AM kommenterer da med at LA burde vært satt på plass tydeligere før.  En av dommerne i retten spurte henne hvorfor hun klaget på at NRK ikke hadde gitt henne skriftlig varsel.  Svaret var at ikke at hun ønsket seg det, men at det hadde vært ryddigere. AM mener det er forståelig. 

Mitt spørsmål er - hvordan sender man skriftlig advarsel best når ansatt sykemelder seg ? 

Det som står om sykemeldinger i ulike artikler: 
Oktober 2019 - sier hun at hun er 85 % frisk - at hun har fått sykdom på fly. (kilde vg)

Prosessen etter dette gjør at hun bryter sammen fordi hun ikke får være med på sendinger og hun blir sykemeldt . Hun blir altså syk fordi hun tror programlederkarrieren er over og hun føler seg straffet. 

Mot slutten av 2020 - står det å lese at hun er dramatisk syk, går til psykolog, mor er syk. Hun vil ha permisjon pga morens kreftssykdom, moren dør.

Gikk til IVF-behandling i 4 år. NRK visste om legeattest fra IVF-klinikken. Behandlingen skulle vært i utlandet (dn.no) 

Til sammen snitter det på 30 i året siden 2013.  Mye av det er altså 2020. 

Omplassering
Line Andersen er ansatt som journalist i NRK-sporten.
siden 2012 har hun jobbet med mye annet. 17. mai sendinger, TV-aksjonen for å nevne noe. Så hun har jo fått andre oppgaver tidligere enn i Sporten.  Dette har vært høyprofilerte oppgaver.  Alt annet enn denne type oppgaver er altså under hennes verdighet når hun ikke får være profil på direktesendinger på NRK sporten (sjakk, friidrett, alpint)   

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det gått to og en halv dag i denne saken. Så langt synes jeg det er 2-1 til Line A. Advokaten til NRK gjorde en god jobb første dagen, deretter har NRKs ledelse stått i fritt fall. Det fremstår som uryddig og tannløst. Når Andersen i går også kunne forklare og underbygge fraværet både med ufrivillig barnløshet og dødsfall i nær familie, så faller alt det andre igjennom. Ser mange har diskutert om man får sykemelding for IVF-behandling, nei - men man kan få sykemelding for psykiske problemer og det er ikke unormalt i den prosessen fordi det er en stor påkjenning som for mange pågår over år. Når i tillegg tidligere vaktsjef og tillitsvalgt som vitner i dag kan fortelle om en både omsorgsfull og svært dedikert medarbeider - er det hvertfall klart at hun ikke bare er et troll. Men samtlige poengterer at dette burde vært løst på en annen måte, så er vi igjen over på ledelsen. Det blir interessant å høre NRK's vitner og ikke minst hvordan retten vil vurdere alt dette, spesielt med tanke på kontrakten hennes. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Maddie_ skrev (41 minutter siden):

Har i dag lest Elin Ørjasæters kommentar i Nettavisen og Astrid Melands kommentar i VG.

Elin påpeker at programlederrollen er noen man har til låns, at ingen i NRK kan forvente å få være programleder når man vil.  Hun påpeker også at LA sier at hun har savnet et skriftlig varsel - for da visste hun hva hun hadde å forholde seg til. EØ sitt poeng er om NRK har tatt de ubehagelige samtalene når det har skjedd og gitt LA flere muligheter til å forbedre seg eller ikke.  EØ blir veldig overrasket om LA vinner saken. 

Ah. Elin Ørjasæter ja. Man kunne forvente at hun engasjerte seg. Som tidligere student på Elins høyskolefag "Operativ Personalledelse" høres det hun skriver i debattinnlegget kjent ut. Men jeg er litt overrasket at hun ikke utdypte svaret sitt enda mer.

Hun var i pensum veldig på for at når du som arbeidstaker møter motstand og blir oppfattet som overflødig og uønsket, og havner i konflikt med arbeidsgiver og blir sykemeldt for dette, så bør du gjøre alt i din makt for å komme deg ut derifra. Ikke ta kampen mot arbeidsgiver uansett hvor rett du har, men kom deg heller videre før det går både på helsa og omdømmet løs. For hva er det egentlig å vinne? Og hva kan man tape?

Å "vinne" tilbake sin egen stilling er noe man egentlig ikke ønsker. Hvordan tror du at arbeidsforholdet blir? Hvordan tror du at du vil trives med å være uønsket i stillingen din på arbeidsplassen din? Hvordan blir arbeidsdagen sammen med ledelsen og enkelte kolleger som vil ha deg ut derifra, og som vil fortsette å finne grunner til å få deg ut? 

Kanskje vinner man en god kompensasjon heller. Men til gjengjeld pauser du livet i 1,2,3 eller 4 år for å jobbe imot systemet for å klare det. På veien ryker du fort på fysiske og psykiske belastningssmeller og omdømmetap. Kompensasjonen blir fort veldig beskjeden i forhold! Det blir mer en trøst. Hvis du vinner...

Taper du, så har du faktisk tapt "alt". Du taper både omdømmet, fremtiden og kanskje helsen din pga påkjenningen. Samt sitter igjen med økonomiske utgifter etter saken. 

Og én ting er veldig sikkert: NRK vil ikke gi seg. NRK kan ikke dikkedakke for å være snill. NRK må skape presedens for sin egen del. Det handler om å legge en grunn for lignende tilfeller i fremtiden. NRK har tross alt 3.300 ansatte og må statuere et eksempel i denne saken. Med tanke på NRKs økonomi så vil det ikke koste NRK noe å tape denne saken heller. Det er småpenger.

Ørjasæter skriver visstnok i avsluttende setning: "Så hvor går veien videre for Line Andersen? Når NRK hevder at de ønsker å få henne tilbake til sporten når «konflikten er løst» er det bare sludder og pølsevev. Konflikten blir aldri «løst». Kanskje Andersen sier opp i affekt eller blir varig sykmeldt etter rettssaken."
Jeg tenker Ørjasæter her poengterer kort det jeg nettopp har skrevet fra høyskolekurset, men jeg synes poenget hennes er så godt at hun burde ha utdypet det mer. Konflikten blir aldri "løst" så fremt arbeidsforholdet fortsetter.

Og Ørjasæter har helt rett. Seieren kan virke stor, men er egentlig veldig begrenset med mange små tap i seg. Tapet er potensielt enormt. Uansett så vinner du aldri helt, og taper mye på veien.
Kampen vil aldri være verdt det. 

Ørjasæters innlegg finner du her: 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hvis-hun-vinner-dette-kan-han-lede-debatten-til-han-blir-pensjonist/o/5-95-235488

Endret av Ctrl
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (9 minutter siden):

Jeg er selv hovedtillitsvalgt og hovedvernombud i bedriften jeg jobber i. Og når jeg leser om denne saken, får jeg kun vonde følelser. Jeg tenker at dette må ha vært et helt uutholdelig situasjon for alle parter, og spesielt de rundt henne.

Det er noen her som nevner at "hun har jo vært ansatt i 17 år, så da må hun jo være en god ansatt", eller noe i den duren. At det umulig kan stemme når man har kunnet holde på så lenge. Men, som vi ser ettersom rettsaken fremskrider; dette har holdt på lenge. Mye lenger enn man kanskje også har vært klar over.

Må Line Andersen eie sin oppførsel? Helt klart. Hun har innrømmet både sinneutbrudd og gråt. Men, her må også ledelse og tidligere hovedvernombud eie sin oppførsel og tiltak - eller mangel på dem i så måte. Problemet i slike saker er at dynamikken blir kompleks. 

Jeg skal ikke betvile Line Andersens faglige dyktighet, det har jeg ingen forutsetninger for å mene så mye om, MEN man kan være faglig dyktig OG en vanskelig kollega å samarbeide med. Det viser seg jo også at oppførselen til Andersen har fått gå stilletiende hen i ganske lang tid. Og her må jeg berømme hovedvernombudet som faktisk har kartlagt dette:

Les mer her: https://www.vg.no/rampelys/tv/i/BlgjoQ/kritisk-til-haandteringen-av-andersen-saken-jeg-kjenner-ikke-igjen-mitt-nrk-i-dette

Nrk må altså ta sin kritikk fordi de har visst om Andersen oppførsel lenge, men ikke tatt tak. Og hovedverneombudet fant noe jeg selv opplevde da jeg tok over som hovedverneombud: ting er ikke nødvendigvis slik man tror at det skal være. Og et hovedverneombuds oppgave er å sikre at arbeidsmiljøet blir ivaretatt for alle medarbeidere - ikke bare Andersen og de som eventuelt er hennes støttespillere. 

Da jeg tok over som hovedvernombud i bedriften jeg jobber i, opplevde jeg mye av det samme. Jeg valgte da å snakke med nesten 80 medarbeidere (alle i bedriften) 1-til-1 hvor jeg prøvde å få fram hvordan arbeidsmiljøet var. Og folk snakket. Og snakket. Og snakket. Jeg ble helt overrasket. Og ikke bare meg, men også ledelsen. For ledelsen hadde jo sett at ting ikke var som det skulle gjennom den årlige anonyme medarbeiderundersøkelsen, men ingen ville snakke. Og de visste heller ikke om omfanget. Det var ikke bare én, det var samtlige. Alle jeg snakket med forble selvsagt anonyme overfor ledelse, men jeg gav et generelt notat til ledelsen, slik som hovedvernombudet i Nrk har gjort. Det at det for øvrig stilles spørsmålstegn ved dette er nok advokatens jobb, men det er altså ekstremt viktig at ansatte føler de kan snakke åpent med verneombudet, ellers kan man risikere at de ikke snakker.

Og det var det jeg opplevde: at folk valgte å gå stille i dørene, men sa egentlig noe annet til meg under fire øyne. Og jeg stilte meg da spørsmålet: hvorfor? Og så viser det seg jo at tidligere hovedvernombud kanskje ikke har kartlagt så godt, men det kan også ha betydd at hovedvernombudets tidligere sterke familiære knytning til ledelsen gjorde at folk ikke turte å si noe. Jeg er jo tross alt "bare" en helt vanlig medarbeider. Men det gjorde også at de stolte på meg, og da begynte folk også å snakke.

Mitt poeng er at det at noe har fått lov til å holde på i lang tid, betyr ikke at det ikke har vært misnøye og utilfredshet i lang tid. Det blir også en selvforsterkende effekt hvor det er lett å tenke at: nå har jeg holdt ut så lenge, så hvorfor skal jeg ikke holde ut litt til? Og hvis ingenting blir gjort, så er det vel sikkert meg det er noe galt med?

Noen nevner også dette med gråt. Vel, noen av oss responderer faktisk med gråt, høyt ufrivillig, når man blir sint. Det er forferdelig irriterende, da jeg er en av dem. Og det kan også være slik at en del av de som har fått Andersens vrede rettet mot seg, faktisk også har blitt sinte, men så har det kommet ut som gråt. Og man kan vel tenke seg det selv om man har hatt det vanskelig på jobb i lang tid og man får en slik tirade som Andersen selv beskriver: det kan være lett å ta til tårene hvis man både er "redd" og sint på Andersen. 

Denne rettsaken synes jeg rett og slett bare er uheldig, og den fremstår som svært uheldig for Andersen. Jeg hadde i utgangspunktet et svært godt inntrykk av henne, og jeg var sympatisk mot henne i lang tid. Jeg var til og med medlem av gruppen som støtter henne på Facebook. Hovedvernombud og hovedtillitsvalgt som jeg er, er jeg opptatt av å være på den svakes parti. Men, denne rettsaken hun selv har stelt i stand setter henne i et ekstremt dårlig lys. Ekstremt. Bare hvordan hun snakker om andre kolleger, eller seg selv for den saks skyld, gjør at jeg rygger 10 steg tilbake. Jeg har meldt meg ut av gruppa som støtter henne, for det er rett og slett ikke holdbart å støtte noen som har holdt på slik hun har gjort.

Ser forøvrig at vaktsjef / tidligere tillitsvalgt i NRKJ sier:

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/BlgjoQ/kritisk-til-haandteringen-av-andersen-saken-jeg-kjenner-ikke-igjen-mitt-nrk-i-dette

Og det kan godt være Andersen er dette for denne personen. Jeg vil tro at Line Andersen er super å være rundt hvis man er på "samme side". Men, her er det snakk om såpass mange klager, og ikke minst dokumentert oppførsel som Andersen faktisk bekrefter selv, så dette er nok ikke en storm i et vannglass slik jeg ser det. OG, man leser jo også gjennom linjene her at hun er krevende: "hun setter skyhøye krav til seg seg, hvilket også betyr at vi, eller de rundt, forventes å gjøre sin jobb". Ja, og gjør man den må Andersens foretrukne måte er det vel ikke noe problem, men så kan man jo stille seg det retoriske spørsmålet: hva skjer når man ikke gjør det slik Andersen selv vil? 

Nei. Andersen kommer ikke godt ut av dette. Og jeg tror at hun har blitt fremdyrket og fremelsket såpass lenge, så det er sikkert også vanskelig for henne å se egen oppførsel - og at hun kanskje ikke burde dratt denne saken så langt. 

Jeg er for et sterkt stillingsvern, men ikke på bekostning av alle andre medarbeidere. 

"hun har jo vært ansatt i 17 år, så da må hun jo være en god ansatt", eller noe i den duren". Jeg skrev IKKE at hun har vært en god ansatt. Men hun har vært ansatt i 17 år - det er ganske lenge, og en person her indikerte at alle i sportsavdelingen til NRK mener hun er umulig og umulig å samarbeide med. Det tror jeg ikke jeg noe på, det kom også fram i retten i dag. Men at flere har hatt problemer med henne er helt sikkert riktig. 

Så kan man godt snakke om LA opp og i mente og at hun har skapt problemer i en avdeling. Men etter alt hva som har kommet fram virker det som de har flere utfordringer i den avdelingen. Det går særlig på ledelse men også på andre ansatte. Ingen snakker med hverandre, men heller om hverandre. Ikke minst alle ønsker de gjeve jobbene og liker ikke at LA som er sykemeldt får de jobbene. Det er spisse albuer alle veier, noe som er godt kjent i bransjen - og gjelder ikke bare den avdelingen hos NRK. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha 😂 (Les kommentaren til Fredrik Solvang)

6F7A9DB8-3C90-4126-B3CE-83CE6CAAFDE8.png

Endret av Sally-Go-Round
Legge til tekst
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TheEmpress skrev (6 minutter siden):

"hun har jo vært ansatt i 17 år, så da må hun jo være en god ansatt", eller noe i den duren". Jeg skrev IKKE at hun har vært en god ansatt. Men hun har vært ansatt i 17 år - det er ganske lenge, og en person her indikerte at alle i sportsavdelingen til NRK mener hun er umulig og umulig å samarbeide med. Det tror jeg ikke jeg noe på, det kom også fram i retten i dag. Men at flere har hatt problemer med henne er helt sikkert riktig. 

Så kan man godt snakke om LA opp og i mente og at hun har skapt problemer i en avdeling. Men etter alt hva som har kommet fram virker det som de har flere utfordringer i den avdelingen. Det går særlig på ledelse men også på andre ansatte. Ingen snakker med hverandre, men heller om hverandre. Ikke minst alle ønsker de gjeve jobbene og liker ikke at LA som er sykemeldt får de jobbene. Det er spisse albuer alle veier, noe som er godt kjent i bransjen - og gjelder ikke bare den avdelingen hos NRK. 

Jeg skrev ikke at jeg siterte korrekt, derfor skrev jeg "noe i den duren". Uansett er det inneforstått hva du mente med dette. Og jeg er rykende uenig med deg. Det er lenge, men det betyr bare at hun har fått kjøre på i mange år. Og så er det også slik at ting som dette har en tendens til å bygge seg opp. Godt mulig det fungerte godt i staren, men ettersom tiden har gått har også oppførselen hennes blitt verre og verre. Får litt dårlig oppførsel gå gjennom og være "ok", så er det enkelt at det eskalerer, og linjene viskes mer og mer ut. Det er også vanskelig å stå opp mot mennesker som er så sterke, og som nettopp har veldig vokale støttespillere. Man føler seg veldig alene, og det vel nettopp derfor sånt som dette da ikke har kommet ut før.

Jeg tviler ikke på at hun kan være en god kollega, om man er på samme side som henne. Problemet er åpenbart når man ikke er på samme side som henne. Hun har jo selv innrømmet sinneutbrudd og har jo selv i retten sagt at hun har beklaget sin oppførsel.

Det er godt mulig at det er flere problemer, men det unnskylder uansett ikke Line Andersens oppførsel. Og det er Line Andersen vi snakker om her - noe hun selv har vært pådriver for, ikke alle andre. Da får alle andre dras inn i egen rettsak, men her er det altså om Line Andersen. 

Endret av SPOCA
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
NeusNe skrev (3 timer siden):

IVF - I forbindelse med prøverørsbehandling kan kvinner få sykemelding opp til en uke i forbindelse med egguthenting/egginnsetting. 

30% av 365 dager =109,5    Så sykemeldingene skyldes nok mye mer enn bare IVF...

Line Andersen har villet vise seg utad som mest belest, mest blid, mest hardtjobbende.  Det har vært en mørkere bakside med enorme humørsvingninger. Tror ikke eventuelle hormonbehandlinger i forbindelse med IVF har vært årsak når hun selv i intervjuer sier hun er enten blid eller sint.   Den av/på holdningen er forståelig vanskelig for kollegaer å forholde seg til. Selvregulering er ansett for å være viktig som voksen på en arbeidsplass. Når det kommer frem at konfliktene har vært store i mange år samtidig som sykemeldingene så er det forståelig om kollegaer reagerer.  Har selv vært borti kollegaer som alltid sykemelder seg i hektiske perioder så andre må gjøre mer enn dobbeljobb for å være tilbake når alt har roet seg ned.  Respekten blir borte, sympatien forsvinner, man gidder ikke hjelpe vedkommende like mye. Forstår derfor om Line Andersens kollegaer reagerer om hun forsøker å styre ting fra sykemelding mens de jobber og bare kommer inn halvveis inn i sendingsperioden.  

Kanskje galt å si at hun trekker IVF opp som offerkort, som mange skriver så vil hun hele tiden (i media) fremstå som blidest, tøffest, mest forberedt osv.  Sympati er hun ihvertfall ute etter, ellers ingen sak.  

Så var det eskalering. Problemene sies å ha oppstått før 2016. Sykemeldinger var høyt helt fra 2013.  Tok lang tid før det virkelig skjedde sååå mye, det ble ikke før 2019 som enkelte syntes grensen var nådd, hvor lenge skal en arbeidsgiver kunne la ting være.   Hvorfor skulle NRK ha latt alt gå? Hvorfor er alt det NRK har gjort feil og det LA har gjort er helt greit?

Jeg er veldig spent på hvilke nye nyanser vi får se når de nye vitnene kommer. Jeg synes dessverre ikke det ser ut som LA vil kunne få tilbake sympatien når saken har utspilt seg til nå.    Mye mulig NRK har gjort feil mot LA i noen henseender, men hun er jo ikke eneste personen som NRK som arbeidsgiver skal håndtere, hun er en blant 3600. 

Dette med IVF og sykemelding stemmer teoretisk, MEN - ved komplikasjoner osv kan man få mer.

Jeg hadde 1 uke to av forsøkene - og 2 uker et annet med 50% i 2 mnd før jeg mistet i svangerskap.

Men, jeg er helt enig i at det fremstår litt snålt at IVF skal være årsak til 30% over flere år slik det fremstilles?

Så mange tette forsøk får man jo ikke i det private heller og litt rart at det planlagte fraværet ifbm forsøk er så høyt.

Jeg har selv forsøkt i mange år med IVF å få barn - hadde utrolig mye komplikasjoner og drit/innleggelser, og som arbeidsgiver hadde jeg stusset over 30% over flere år. 

Endret av Fnuggolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Maddie_ skrev (1 time siden):

Astrid tar frem LA sitt spørsmål om hvorfor NRK skulle sette i gang prosess mot henne, og ikke andre sinte medarbeidere som fikk advarsler. Videre tok Astrid frem Metoo aspektet og at de anklagede ikke fikk komme med sin versjon, men at problemet der var at trakassering, utskjelling, mobbing og tilnærmelser fikk passere i alle år, AM kommenterer da med at LA burde vært satt på plass tydeligere før.  En av dommerne i retten spurte henne hvorfor hun klaget på at NRK ikke hadde gitt henne skriftlig varsel.  Svaret var at ikke at hun ønsket seg det, men at det hadde vært ryddigere. AM mener det er forståelig. 

Mitt spørsmål er - hvordan sender man skriftlig advarsel best når ansatt sykemelder seg ? 

Det som står om sykemeldinger i ulike artikler: 
Oktober 2019 - sier hun at hun er 85 % frisk - at hun har fått sykdom på fly. (kilde vg)

Prosessen etter dette gjør at hun bryter sammen fordi hun ikke får være med på sendinger og hun blir sykemeldt . Hun blir altså syk fordi hun tror programlederkarrieren er over og hun føler seg straffet. 

Mot slutten av 2020 - står det å lese at hun er dramatisk syk, går til psykolog, mor er syk. Hun vil ha permisjon pga morens kreftssykdom, moren dør.

Gikk til IVF-behandling i 4 år. NRK visste om legeattest fra IVF-klinikken. Behandlingen skulle vært i utlandet (dn.no) 

Til sammen snitter det på 30 i året siden 2013.  Mye av det er altså 2020. 

Omplassering
Line Andersen er ansatt som journalist i NRK-sporten.
siden 2012 har hun jobbet med mye annet. 17. mai sendinger, TV-aksjonen for å nevne noe. Så hun har jo fått andre oppgaver tidligere enn i Sporten.  Dette har vært høyprofilerte oppgaver.  Alt annet enn denne type oppgaver er altså under hennes verdighet når hun ikke får være profil på direktesendinger på NRK sporten (sjakk, friidrett, alpint)   

Så sykefraværet viser seg å gi et dårlig snitt over en lengre periode, fordi mye av det kom i forbindelse med knekken hun fikk på jobb og morens sykdom + dødsfall? Det er i så fall veldig kjipt om sykefraværet skal brukes mot henne. Jeg ble selv sykemeldt da min mor døde, jeg gikk inn i en sjokktilstand og visste nesten ikke hva jobben min var. Utrolig kjipt om det skulle blitt brukt mot meg i en slik setting. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TheEmpress skrev (47 minutter siden):

Nå har det gått to og en halv dag i denne saken. Så langt synes jeg det er 2-1 til Line A. Advokaten til NRK gjorde en god jobb første dagen, deretter har NRKs ledelse stått i fritt fall. Det fremstår som uryddig og tannløst. Når Andersen i går også kunne forklare og underbygge fraværet både med ufrivillig barnløshet og dødsfall i nær familie, så faller alt det andre igjennom. Ser mange har diskutert om man får sykemelding for IVF-behandling, nei - men man kan få sykemelding for psykiske problemer og det er ikke unormalt i den prosessen fordi det er en stor påkjenning som for mange pågår over år. Når i tillegg tidligere vaktsjef og tillitsvalgt som vitner i dag kan fortelle om en både omsorgsfull og svært dedikert medarbeider - er det hvertfall klart at hun ikke bare er et troll. Men samtlige poengterer at dette burde vært løst på en annen måte, så er vi igjen over på ledelsen. Det blir interessant å høre NRK's vitner og ikke minst hvordan retten vil vurdere alt dette, spesielt med tanke på kontrakten hennes. 

Etter hva som har kommet frem pågikk IVF - behandlingen i fire år. Perioden hun var sykemeldt/permittert i forbindelse med sykdom og dødsfall i familien noen måneder. Hvordan forklarer du så de resterende år med fravær og sykemelding?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er Magnus Carlsen sin feil. Den frekke stilen han spiller sjakk på som ikke lar motspillerne vinne av og til, gjorde at NRK startet disse sendingene som det nå krangles rundt.

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (32 minutter siden):

Etter hva som har kommet frem pågikk IVF - behandlingen i fire år. Perioden hun var sykemeldt/permittert i forbindelse med sykdom og dødsfall i familien noen måneder. Hvordan forklarer du så de resterende år med fravær og sykemelding?

Det er det som er så vanskelig å forklare og som i liten grad har kommet frem.   LA har selv begrunnet det med IVF, da kommer mitt MEN. Det må ha vært VELDIG stort fravær allerede før 2019 siden LA følte seg baksnakket at hun bare var frisk til mesterskap. Hun hevdet jo at det var en morsomhet på hennes bekostning på julebord for eksempel.   Etter høsten 2019 har hun ikke vært på skjermen, ikke så sikker på at hun var på julebordet 2019 og i 2020 var pandemien et faktum og ikke noe julebord da. 

Sundvor har sagt at han hadde hørt det var problemer før 2016 når han startet. Det var var oppvaskmøte etter alpin-VM i 2017 da Andersen inrømmet at hun klikket.  To år senere kom saken med utbruddet mens hun var sykemeldt og skulle tilbake i 2019. 

Jeg tror derfor at det vil komme noe mer angående sykefravær fremover. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheEmpress skrev (1 time siden):

Det er viktig å bemerke at få av vitnene til LA har jobbet tett med henne. Han ene er frilans og har jobbet med LA i forbindelse med store skirenn (dvs når hun ikke er sykmeldt og er høyt motivert). Tillitsvalgt har ikke jobbet nært Line. Hun har vært tillitsvalgt for samtlige av journalistene og har sittet et annet sted på huset. Det samme med prosjektleder Ola Fagerheim. Hva vet disse om hvordan det er i Sporten til vanlig?    

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...