AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Voksen mann som sliter med flere prolapser i ryggen. Skal snart til utredning for et mulig behandlingsopplegg. Ryggen er alltid ok om morran, men utover dagen og kvelden blir den ofte verre. Gjør jeg noe litt tungt fysisk arbeid verker det noe voldsomt og jeg har problemer med å reise meg opp av senga. Noen timer etterpå, er det verste over. Går jeg lengre turer i skog og mark er det samme opplegget. Stivner til på et blunk og må legge meg en time eller to. Alt dette sliter på humøret og motivasjonen. Er trøtt og uopplagt og sliter med å konsentrere meg om jobben. Er det da innafor å be om en sjukemelding en tid? Har hatt det slik siden jul og skal som nevnt til utreding i slutten av denne måneden. Anonymkode: 50812...6b9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Voksen mann som sliter med flere prolapser i ryggen. Skal snart til utredning for et mulig behandlingsopplegg. Ryggen er alltid ok om morran, men utover dagen og kvelden blir den ofte verre. Gjør jeg noe litt tungt fysisk arbeid verker det noe voldsomt og jeg har problemer med å reise meg opp av senga. Noen timer etterpå, er det verste over. Går jeg lengre turer i skog og mark er det samme opplegget. Stivner til på et blunk og må legge meg en time eller to. Alt dette sliter på humøret og motivasjonen. Er trøtt og uopplagt og sliter med å konsentrere meg om jobben. Er det da innafor å be om en sjukemelding en tid? Har hatt det slik siden jul og skal som nevnt til utreding i slutten av denne måneden. Anonymkode: 50812...6b9 Ja -det vil jeg si, så lenge det gir plager så du sliter med å fungere normalt på jobb så vil jeg tenke at du oppfyller vilkår for en sykemelding og du har en plan for hvordan bli bedre. Anonymkode: 80e11...47f 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ja -det vil jeg si, så lenge det gir plager så du sliter med å fungere normalt på jobb så vil jeg tenke at du oppfyller vilkår for en sykemelding og du har en plan for hvordan bli bedre. Anonymkode: 80e11...47f takk for svar. Jeg bruker aldri å sjukemelde meg før jeg nærmest er helt kaputt. Dvs sengeliggende. Men jeg føler at jeg går på reservene nå og greier heller ikke å holde meg i nok aktivitet på dagtid som lege sier at jeg bør pga jobb. Sitter foran pcen 8-9 timer hver dag. Føler meg rett og slett nedfor og umotivert. Sover gjerne 9-10 timer hver natt... Anonymkode: 50812...6b9
Gjest Lama_Drama Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 Men hva tror du sykemelding vil gjøre for deg? Vil du sove enda mer og miste enda mer motivasjon, eller tror du at du kommer til å klare å benytte den konstruktivt til å trene deg opp?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 Lama_Drama skrev (3 minutter siden): Men hva tror du sykemelding vil gjøre for deg? Vil du sove enda mer og miste enda mer motivasjon, eller tror du at du kommer til å klare å benytte den konstruktivt til å trene deg opp? Det jeg håper det vil gjøre er at jeg kommer meg mer ut, får mer mosjon, litt mer ro og fred og mulighet for å lade batteriene. Jobben er svært hektisk og selv om jeg sier at jeg ikke kan jobbe extra pga helsa, blir ikke dette tatt hensyn til. En periode hvor jeg kan få testet ut om det hjelper med daglig mosjon og få inn noen rutiner som kan bedre hverdagen. Nå er egentlig alt bare kaos og blir at jeg tar skippertak en gang eller to i uka. Anonymkode: 50812...6b9 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 Lama_Drama skrev (12 minutter siden): Men hva tror du sykemelding vil gjøre for deg? Vil du sove enda mer og miste enda mer motivasjon, eller tror du at du kommer til å klare å benytte den konstruktivt til å trene deg opp? Som oftes, når noen blir sykemeldt -så lager man en plan med legen om veien videre. En sykemelding betyr ikke automatisk slaraffenliv på soffaen, virker som mange tror det?! Anonymkode: 80e11...47f 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som oftes, når noen blir sykemeldt -så lager man en plan med legen om veien videre. En sykemelding betyr ikke automatisk slaraffenliv på soffaen, virker som mange tror det?! Anonymkode: 80e11...47f Jeg ønsker ikke en sjukemelding for å legge på sofaen. Mitt største problem er jo at den stillesittende tilværelsen ødelegger ryggen ennå mer. Vil gjerne være mer aktiv for å se om det kan hjelpe på smertene. Har prøvd å gå turer i pauser osv, men man blir nedlesset i arbeid og kommer seg ikke av flekken. Å gå slik i flere måneder gjør noe med psyken. Anonymkode: 50812...6b9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ønsker ikke en sjukemelding for å legge på sofaen. Mitt største problem er jo at den stillesittende tilværelsen ødelegger ryggen ennå mer. Vil gjerne være mer aktiv for å se om det kan hjelpe på smertene. Har prøvd å gå turer i pauser osv, men man blir nedlesset i arbeid og kommer seg ikke av flekken. Å gå slik i flere måneder gjør noe med psyken. Anonymkode: 50812...6b9 Ser du siterte mitt innlegg, mitt innlegg var ment som svar til en som lurte på om det var lurt med sykemelding for da ble man så passiv. Var da jeg skrev at sykemeldinger blir jo skrevet ut i samarbeid med lege og at man som regel har en plan for hva sykemeldingen blir brukt til og at vedkommende ikke bør være redd for at sykemeldinger betyr slaraffenliv på sofaen. Så helt enig med deg, at man ønsker jo ikke sykemelding for å være passiv men bedre og da får man frigitt tid og overskudd til å gjøre de grepene som må til. Anonymkode: 80e11...47f 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ser du siterte mitt innlegg, mitt innlegg var ment som svar til en som lurte på om det var lurt med sykemelding for da ble man så passiv. Var da jeg skrev at sykemeldinger blir jo skrevet ut i samarbeid med lege og at man som regel har en plan for hva sykemeldingen blir brukt til og at vedkommende ikke bør være redd for at sykemeldinger betyr slaraffenliv på sofaen. Så helt enig med deg, at man ønsker jo ikke sykemelding for å være passiv men bedre og da får man frigitt tid og overskudd til å gjøre de grepene som må til. Anonymkode: 80e11...47f takk for hyggelig tilbakemelding 🙂 Anonymkode: 50812...6b9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #10 Skrevet 5. mai 2021 Jeg vil tro at legen fint skriver ut en sykmelding til deg på bakgrunn av dine plager, men det kan være lurt å be om en gradert sykmelding. Kanskje det er mulig å jobbe et par timer hver dag fordelt på 2 økter. Egen erfaring tilsier at leger er mer villig til skrive ut en gradert sykmelding enn en 100% sykmelding, men nå er det ikke jeg som merker plagene dine og vet om det er mulig med gradert jobb. Anonymkode: 08a05...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #11 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vil tro at legen fint skriver ut en sykmelding til deg på bakgrunn av dine plager, men det kan være lurt å be om en gradert sykmelding. Kanskje det er mulig å jobbe et par timer hver dag fordelt på 2 økter. Egen erfaring tilsier at leger er mer villig til skrive ut en gradert sykmelding enn en 100% sykmelding, men nå er det ikke jeg som merker plagene dine og vet om det er mulig med gradert jobb. Anonymkode: 08a05...ac9 Takk for tipset. Jeg er ikke avvisende til et slik opplegg. Jobbe halv dag og bruker "sjuketiden" til mosjon ol. Tror det kunne vært positivt en periode. Anonymkode: 50812...6b9 2
Gjest Lama_Drama Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det jeg håper det vil gjøre er at jeg kommer meg mer ut, får mer mosjon, litt mer ro og fred og mulighet for å lade batteriene. Jobben er svært hektisk og selv om jeg sier at jeg ikke kan jobbe extra pga helsa, blir ikke dette tatt hensyn til. En periode hvor jeg kan få testet ut om det hjelper med daglig mosjon og få inn noen rutiner som kan bedre hverdagen. Nå er egentlig alt bare kaos og blir at jeg tar skippertak en gang eller to i uka. Anonymkode: 50812...6b9 Da sier du nettopp dette til legen. Aldri be om sykemelding uten en plan.
Gjest Lama_Drama Skrevet 5. mai 2021 #13 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Som oftes, når noen blir sykemeldt -så lager man en plan med legen om veien videre. En sykemelding betyr ikke automatisk slaraffenliv på soffaen, virker som mange tror det?! Anonymkode: 80e11...47f Hvor får du fra at jeg tror det? Jeg spør ts om hvilken plan og tanke han har bak sykemeldingen.
Tripptrapp1 Skrevet 5. mai 2021 #14 Skrevet 5. mai 2021 Tenker en gradert sykemelding kunne være passende. På siden av det du spør om, men: Det finnes mange ergonomiske hjelpemidler å få fatt i i forhold til å få en gunstigere arbeidsstilling. F.eks balanseputer eller krakker som gjør sittingen mindre statisk eller som tvinger deg til å sitte mer riktig. Har du sjekket ut det? Selv jeg med en alminnelig frisk rygg føler meg som en 80-åring når jeg reiser meg etter å ha sittet ved PCen en stund, og det er delvis fordi jeg etterhvert synker sammen som en potetsekk på stolen. Ellers er generelt trening av kjernemuskulatur gull.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #15 Skrevet 5. mai 2021 Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet legen for en prat om hva som kan være aktuelt for deg ☺️ Også ville jeg kontaktet en god fysioterapeut, som kan hjelpe med øvelser eller annen behandling som nåler eller div 🤗 Lykke til og god bedring ☺️ Anonymkode: d449c...184
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå