Gå til innhold

Er man bedre rusta til å takle kriser om man trener regelmessig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste begynt å trene, og etter hver økt føler jeg på en slags lykkerus. Jeg føler meg så bra, selv en stund etter treningen. Da kan verden liksom bare rase sammen og jeg tror jeg ikke hadde brydd meg. Fordi jeg er er så rusa av mestring og glede. 

Holder man seg aktiv regelmessig. Vil man da bli bedre til å takle kriser?

Anonymkode: 5d81f...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Saph

Jeg merker ihvertfall at jeg er det. Føler meg sterkere psykisk og har mere energi når jeg trener. Blir mere slapp og giddaløs når jeg ikke gjør det og da er det vanskelig å finne motivasjonen til å takle noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja

 

Ingen tvil om at det blir lettere å håndtere stress og kaos. 

Anonymkode: 026e1...f11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takler alt bedre om jeg er uthvilt og i form. 

Anonymkode: 5b8a8...8d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer an på hva slags krise. Jeg trener mye og har lav fettprosent, så vil vel tåle en sultkatastrofe dårligere enn den gjengse velfødde nordmann

Anonymkode: 80ed3...89d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løpegærn

Statistisk sett vil god fysisk og psykisk helse ha stor betydning når man står i kriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten tvil. Jeg hadde noen måneders pause i fjor da treningssenteret var stengt, og jeg ikke klarte å motivere meg til egentrening. Etter å ha trent regelmessig i 5 år. Denne pausen sammenfalt med tunge tanker, tiltaksløshet og mangel på motivasjon til jobb. Jeg klarte ikke å se denne åpenbare sammenhengen før jeg fikk assen i gir og begynte å trene igjen, og begynte å føle meg så mye bedre. 

Anonymkode: 03995...6d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uten tvil. Jeg hadde noen måneders pause i fjor da treningssenteret var stengt, og jeg ikke klarte å motivere meg til egentrening. Etter å ha trent regelmessig i 5 år. Denne pausen sammenfalt med tunge tanker, tiltaksløshet og mangel på motivasjon til jobb. Jeg klarte ikke å se denne åpenbare sammenhengen før jeg fikk assen i gir og begynte å trene igjen, og begynte å føle meg så mye bedre. 

Anonymkode: 03995...6d3

Hatt det akkurat sånn som du skriver, skulle tro det var jeg som hadde skrevet det😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det slik, er mye sterkere og mer selvsikker om jeg trener. 

Anonymkode: 2d244...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for meg hjelper det mye. Jeg har PTSD etter store traumer i barndommen. Og har vært treningsnarkoman fra jeg var barn, var den tingen som fikk meg til å føle meg bra og glemme. Og roe ned tankekjøret i hodet. For 5 år siden ble jeg svært fysisk syk, og kan ikke trene mer. Og nå sliter jeg mer med min PTSD. Og håper virkelig jeg blir bedre, så jeg kan trene igjen.

Anonymkode: 79c63...bbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Fysisk aktivitet - selv lettere i form av gåturer - gjør underverker for min psyke. Forskjellen på en treningsløs uke og en med regelmessige treninger er helt enorm.

Det er ikke bare under selve treningen jeg opplever forbedret psyke, det er også etter turen.

Dette på tross av at jeg går mine turer helt alene og at jeg er akkurat like korona isolert som da jeg ikke trente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si nei. Jeg trente mye før og ja, jeg var bedre rustet for en fysisk krise, men jeg er like sterk psykisk som før selv om jeg ikke trener lengre.

Trener ikke pga alvorlig kronisk sykdom, det er ikke valgfritt for meg. Skulle gjerne trent, men det går ikke. Men like sterk mentalt er jeg fortsatt 😊 syns det er bra gjort i en livskrise. 

Anonymkode: ae8c0...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret er ja.

Men veldig mange har problemer med å forstå begrepet «bedre rustet» eller «bedre til» eller «bedre egnet». Dersom du trener er du bedre rustet til å håndtere en krise enn du er til å håndtere den uten å trene. Det er din personlige evne som stiger. Naboen din kan være bedre til krisehåndtering enn deg selv om han aldri trener, fordi han i utgangspunktet er god på det. Akkurat sånn du, personlig, blir bedre i svømming av å øve på å svømme, men en norgesmester likevel alltid vil slå deg. Setter du 20 personer på linje er det dermed ikke de veltrente som krisehåndtering best. Men alle som trener håndterer sin krise bedre enn de gjorde før de begynte å trene.

Anonymkode: 2cd5e...dcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis.

Anonymkode: 79f79...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke jeg. Joda, har fått bedre kondis, gått ned noen kilo og fastere i fisken.

Men er blitt mer irritabel. Spiser sunt og spiser mye av det samme som før, bare at jeg har kuttet litt ned på sukkeret og snopet.

Men kroppen føles oppgiret og kanskje litt oppjaget etterpå. Sliter ofte at jeg føler meg litt syk på kveldene. Svetter fryser og hodepine (drikker nok vann osv). Når jeg skal legge meg så er kroppen fortsatt oppgiret. Jeg trener som regel rett etter jobb (trener sjelden etter klokken 18:00).

Vi har også en pågående konflikt i familie og jeg vært mer hissig rundt denne saken enn ellers jeg ville gjort. Blir ofte at jeg tar meg en joggetur for å få ut frustrasjonen. Fungerer litt der og da når jeg løper. Men ikke sånn ellers

Anonymkode: f52c3...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke jeg. Joda, har fått bedre kondis, gått ned noen kilo og fastere i fisken.

Men er blitt mer irritabel. Spiser sunt og spiser mye av det samme som før, bare at jeg har kuttet litt ned på sukkeret og snopet.

Men kroppen føles oppgiret og kanskje litt oppjaget etterpå. Sliter ofte at jeg føler meg litt syk på kveldene. Svetter fryser og hodepine (drikker nok vann osv). Når jeg skal legge meg så er kroppen fortsatt oppgiret. Jeg trener som regel rett etter jobb (trener sjelden etter klokken 18:00).

Vi har også en pågående konflikt i familie og jeg vært mer hissig rundt denne saken enn ellers jeg ville gjort. Blir ofte at jeg tar meg en joggetur for å få ut frustrasjonen. Fungerer litt der og da når jeg løper. Men ikke sånn ellers

Anonymkode: f52c3...a7c

Sånn er det ofte i starten når man begynner å trene. Tren deg opp gradvis - det høres ut som du overdriver dersom du sier du blir "småsyk" på kveldene. Kroppen din trenger tilvenning. 

Hadde mye hodepine og sykdomsfølelse de 6 første månedene da jeg begynte å trene og tok meg ut for mye. Etter hvert blir det en normaltilstand. 

Anonymkode: 03995...6d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saph
AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 8.10):

Det korte svaret er ja.

Men veldig mange har problemer med å forstå begrepet «bedre rustet» eller «bedre til» eller «bedre egnet». Dersom du trener er du bedre rustet til å håndtere en krise enn du er til å håndtere den uten å trene. Det er din personlige evne som stiger. Naboen din kan være bedre til krisehåndtering enn deg selv om han aldri trener, fordi han i utgangspunktet er god på det. Akkurat sånn du, personlig, blir bedre i svømming av å øve på å svømme, men en norgesmester likevel alltid vil slå deg. Setter du 20 personer på linje er det dermed ikke de veltrente som krisehåndtering best. Men alle som trener håndterer sin krise bedre enn de gjorde før de begynte å trene.

Anonymkode: 2cd5e...dcd

Helt enig med dette. Føler meg bedre rustet til å takle en krise. Men ville fortsatt ikke vært kjempegod til det. Tror bare jeg har medfødt frynsete nerver og de kan ikke trenes helt bort 😅

Endret av Saph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sellsagt ikke.

Anonymkode: 65767...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...