Gå til innhold

Ugresset's dagbok: opp-og nedturer på veien ned i vekt...

Ugresset

Anbefalte innlegg

Fikk meg et lite sjokk på vekten i dag morges. Jeg var så oppblåst og hoven i kroppen i går at jeg egentlig hadde bestemt meg for å droppe veiing i dag for å unngå skuffelsen. 

Vekta viste - 1kg. Altså 78,1 kg, forrige uke var den 79,1. Totalt - 10,4 kg siden 15.februar.

Jeg hadde ikke forventa nedgang denne uken. Jeg har nesten ikke trent og jeg har det psykisk veldig vanskelig for tiden da det har skjedd noen fæle ting jeg må takle. Av den grunn har det blitt mye raske løsninger i matveien, + selskap på søndagen og 17.mai med masse av god mat, snacks og alkohol. 

Vel, vel. Det var en glede i en tung tid. Neste uke skal jeg ha fått mensen, så da forventes det oppgang eller null nedgang, men håper på det beste. Kommer med oppdatering på søndag om ukens aktivitet, som ikke spesielt interessant. God helg til deg som gidder å følge med her inne ❤️

Endret av Ugresset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har vært en av mine verste uker i hele mitt liv. Den ene skikkelig dårlige nyheten etter den andre. Jeg prøver å takle dette så godt jeg kan, men jeg vet ikke helt hvordan det ser ut fremover. 

Ukesoppdatering:

Mandag: 17. mai. Hadde planer om å trene, men samboer mente jeg ikke hadde tid til det, og da ble det ikke tid til det. Gikk all in og spiste til og med kake som jeg egentlig ikke liker, men den var god. 

Tirsdag:  Her startet h******... 

Onsdag: 1 time kondisjonstrening. Det var tungt og jeg trente mest for at det kanskje skulle gi en godfølelse etterpå. Det gjorde det ikke. 

Torsdag: Denne dagen gikk jeg en gåtur på ca en time. Hadde en liten operasjon som jeg trodde ville hemme treningen fremover, men det kan jeg ikke skylde på, for den gjorde overraskende lite vondt, og bra er det! 

Fredag: Veiedag og resultatet var en lettelse. Jeg gjorde husarbeid. Det var det eneste jeg gjorde hele dagen og var fornøyd med at jeg fikk gjort noe

Lørdag: Gikk lang gåtur. 

Søndag: 65 minutter kondisjonstrening og første intervalltrening på 20 år ca. Trente med den høyeste motstanden jeg har gjort siden jeg startet å trene og det føles ok. Jeg tror jeg har hatt godt av mindre treningsmengde de siste ukene. 

Gjennomsnittlig skritt per dag denne uken: ca 8000

Gjennomsnittlig forbrent kalorier per dag denne uken: ca 2900

Takk for at du leser og følger med ❤️

Endret av Ugresset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag er veiedag! I dag viste vekta - 400gram. Ikke all verden tenker du kanskje, det gjør jeg også, men jeg ble veldig glad over tallet. Jeg har mensen på dag to og jeg samler alltid vann og går opp. Ringene strammer og jeg kjenner jeg har noe ekstra vann, men det var nedgang og jeg er fornøyd! 

-400gram. Veier nå 77,7kg noe som gir en total vektnedgang siden 15.februar på 10,8kg.

Det går rette veien, men nå gjelder det å holde motivasjonen oppe. Sommeren har kommet og det blir mye kalde pils i sola! 

🌞🌞🌞 GOD HELG 🌞🌞🌞

Endret av Ugresset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Nå har det vært stille i noen dager her, men jeg har fulgt planen; trent, spist bra og unngått chips. Jeg har veldig mye i ermet om dagen i tillegg til den fæle nyheten forrige uke, derfor glir den ene dagen bare over i den andre. Operasjonen min ble utsatt, det passet meg bra nå. 

Ukesoppdatering:

Mandag: Kardio/rolig trening i 1t20min. Fulgte kardiopogram på pulsklokke og da følger jeg pulssonene der. Dette er "kjedelig" trening i den forstand at man knapt blir andpusten, altså rolig, men nok til å bli svett. Man kan trene slik i timesvis uten å bli sliten. Målet er fettforbrenning

Tirsdag: Ingenting. 

Onsdag: Samme som mandag i 1t20min. 

Torsdag: 1t30minutter hard kondisjonstrening, inkludert min første intervalltrening på kanskje 20 år!!! Jeg er så stolt av meg selv. Hadde aldri trodd at jeg ville få såpass god kondis at jeg kunne trene intervall igjen. 

Fredag: Kort tur med nabohunden. 

Lørdag: Kort tur med nabohunden. 

Søndag: 5km rolig gåtur i ulent terreng.

Gjennomsnittlig antall skritt per dag: ca 9500

Gjennomsnittlig forbrent kalorier per dag: ca 2850

Vi "snakkes" til veiing på fredag. Jeg gruer meg og tror ikke det blir nedgang denne uken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye å si om ukens veiing annet enn at jeg tenkte meg det kom til å bli sånn siden ved forrige veiing hadde jeg mensen og jeg gikk ned og ikke opp eller stod stille. Sånn sett er jeg fornøyd, men jeg irriterer meg over at det går så sent. 

-200gram. Veier 77,5kg noe som gir en total vektnedgang siden 15.februar på 11kg.

Håper på bedre tall neste uke. Trenger en motivasjonsboost nå kjenner jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom BMI ikke er en 100% sikker metode å beregne overvekt på, gjelder den ganske godt for meg siden jeg ikke har spesielt med muskler nå. Jeg er nå i klasse "overvekt" og ikke "fedme" 🎉

Ukesoppdatering: 

Mandag: 1 time kardio. 

Tirsdag: 3 timer hagearbeid. 

Onsdag: Ingenting.

Torsdag: Kondisjon + kardio i 2 timer tilsammen. Her var 30 minutter kondisjon og resten kardio. 

Fredag: Jobbet i hage i 4t30min. Det var trening nok i seg selv og over 1500 kalorier forbrent. 

Lørdag: Absolutt nada. Bare hvile. 

Søndag: 90 minutter kondisjon + kardio. Her var 30 minutter kondisjon og resten kardio. Over 18. 000 skritt i dag, men klokka regner ikke bare skritt, den regner også bevegelse. 

Gjennomsnittlig antall skritt per dag: ca 10.300

Gjennomsnittlig antall forbrente kalorier per dag: ca 3200

Føler jeg er inne i en veldig god treningsperiode. Kombinasjonen av kardio/rolig trening og kondisjon fungerer veldig bra for meg. Livredd jeg får en nedtur snart, da jeg føler dette går litt for "lett", men håper virkelig, virkelig ikke det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg en dårlig dag. Kroppen kjennes tung, jeg er kvalm og jeg er trist og lei meg uten grunn, og det er så varmt at jeg ikke orker å røre på meg. Har hviledag med god samvittighet, likevel ikke noe hyggelig å ligge dårlig i så fint vær som det er nå. Ordentlig sommer her jeg bor. Håper virkelig formen er bedre i morgen, tror det er derfor jeg er trist og lei, på grunn av at kroppen ikke vil samarbeide. En hviledag er helt ok, men å ligge på sofaen hele dagen er ikke noe jeg ønsker og jeg er livredd for å falle tilbake siden jeg har vært så og si sengeliggende i 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og veiedag! I dag fikk jeg meg et hyggelig resultat på vekten:

-1,0kg. Vekten i dag er 76,5 og jeg har nå gått ned 12 kilo siden 15.februar. 🎉🎉🎉

Onsdagen var en tung dag, men gårsdagen var mye bedre. Jeg endte opp med ca 18.000 skritt, mye frisk luft, spiste en del salt og chips på kvelden. Varmen gjør at jeg har et mye større saltsug enn ellers. Dette var en deilig start på helgen. Ha en riktig god helg dere som gidder å lese her 🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Fredag og veiedag!

Nå er det en hel uke siden forrige oppdatering og jeg har ikke lagt ut noe ukesopodatering på trening. Jeg orker heller ikke gjøre det, men kan fortelle litt hvordan forrige uke, og denne uken- til nå, har gått. 

Hadde fire gode treningsøkter og var mye ute i naturen uten at jeg regner det som trening. Totalt endte jeg derfor på gjennomsnittlig 11400 skritt per dag. Det er bra 👍

Denne uken begynner kroppen å si ifra om at antall skritt per dag må roes ned. Jeg sliter i anklene og kjenner senebetennelse på vei. Det er ingen unnskyldning "for å slippe å trene", jeg synes det er drittkjipt, men jeg er nødt til roe ned nå før jeg får belastningsskade. Jeg elsker følelsen jeg får etter trening, endorfinene og kroppen kjennes sunn. Men mandag og tirsdag gikk jeg nesten 40.000 skritt tilsammen, det går ikke lengre. 

Har også spist mye dritt denne uken føler jeg. Mer chips enn jeg burde og altfor mye øl og vin, men det ble nedgang! 

-600gram. Vekten viste 75,9kg og jeg har nå gått ned 12,6 kg siden 15.februar. 

I går prøvde jeg et belte som ikke passet i januar. Nå får jeg plass til to knyttenever 👊👊 Neste uke har jeg mensen, så det blir nok kjipe tall. 

GOD HELG! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en motivasjonsshorts i går. Jeg får ikke knept den en gang, haha, men den er så stilig at det er en motivasjon at den en dag vil passe. Må sikkert ned ti kilo før den sitter pent og får derfor ikke brukt den i sommer, menmen..

I dag har jeg fråtset. Hatt en skikkelig spisedag rett og slett. Er kvalm og mett nå, men jeg tror kroppen har godt av det av og til på diett. I morgen blir det sunn mat igjen, det er det ingen tvil om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned hele 100 gram denne uken! Hehe. Men med mensen dag to er dette et veldig bra tall. Alt som ikke er oppgang er det. Jeg har vært med i tråden for oss som skal ned i vekt før sommeren. Her er mitt resultat:

Start: 26.mars-- 84,2

April 2021
02. april (0) -- 82,9 (-1,3kg)
09. april (1) -- 81,9 (-1,0kg)
16. april (2) -- 81,2 (-0,7kg)
23. april (3) -- 80,4 (-0,8kg)
30. april (4) -- 80,4 kg (-0,0-kg)

Mai 2021 

07. mai (5) -- 79,7 (-0,7kg)

14. mai (6) -- 79,1 (-0,6kg)
21. 
mai (7) -- 78,1 kg (-1,0kg)
28. mai (8) -- 77,7 kg (-0,4kg)

Juni 2021
04. juni (09) -- 77,5 kg (-0,2kg)
11. juni (10) -- 76,5 kg (-1,0kg)
18. 
juni (11) -- 75,9 kg (-0,6kg)
25
. juni (12) -- 75,8kg (-0,1kg)V

Vektnedgang siden 26.mars: -8,4 kg og - 12,7 kg siden 15.februar 🎉

Jeg har meldt meg på de neste 12 ukene også, med et mål om å gå ned 5,9kg (69,9kg). Da må jeg ned gjennomsnittlig 0,5kg/uka, det hør være realistisk. 

Det største hinderet nå er at jeg ikke er god i beina. Jeg trener lite, men er veldig mye ute på tur og det blir mange skritt i løpet av en dag, noe som igjen påvirker føttene. Må fortsette å ta det rolig fra treningen. Kommer ikke til å slutte å være ute i frisk luft fordi jeg får vondt, men treningen må jeg fortsette å roe ned (flaks at dette skjer nå som det er så varmt). 

Okei, det var mer enn nok for denne gang. God helg og god sommer 🌞

Endret av Ugresset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble to treningsøkter forrige uke. Relativt lette økter på 1t og en på 45min. Var likevel veldig aktiv og var mye på strender og rett og slett bare ute i naturen. Endte på gjennomsnittlig 10500 skritt per dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei! Lenge siden sist nå, men ble rett og slett litt lei av å "snakke" med meg selv. 😂

Her går jeg fortsatt nedover i vekt og selvom det går ganske tregt er jeg superfornøyd (og stolt! ) av meg selv at jeg har gått ned i sommer og ikke opp! Har knapt trent, men har beveget meg mye og ligget på gjennomsnittlig rundt 9000 skritt per dag. Altså noen ganger mye mer og noen ganger mye mindre. Ellers har jeg kost meg mye med mottoet litt av alt er lov, men mye alkohol. Har klart å begrense chips-spisingen. Den er verst for meg, og spesielt i varmen. 

Nå som det ikke er så varmt lengre kan jeg endelig begynne å trene litt igjen. Senebetennelser i ankler er borte, men nå gjelder det og ikke gå for hardt ut for raskt. 

Vekten er i dag 73,6kg. Har altså gått ned rundt 2,2kg den siste måneden. -14,9kg siden 15.februar, - det begynner jo faktisk å bli litt nå! 😱💪🎉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-1,6 kg forrige uke. Kan egentlig ike tro det. Har ikke hatt en så stor nedgang siden helt i starten av livstilsendringen i februar. Men jeg jubler og feiret med en hel pose med ostepop XL i går kveld 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...