Gå til innhold

Ugresset's dagbok: opp-og nedturer på veien ned i vekt...


Ugresset

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har tenkt tanken på å opprette denne dagboken i noen uker nå og etter å ha spammet vekttrådene er det på tide å gjøre alvor ut av det. Jeg trenger å holde motivasjonen oppe og jeg har merket at vekttrådene har vært motiverende for meg. Kanskje vil det motivere enda litt mere å være aktiv her og oppdatere både opp-og nedturer på vei ned i vekt?

Litt personlig informasjon. Jeg har hatt vektproblemer gjennom hele livet og har hatt en vekt på +/- 30 kilo. Nå er jeg lei! Lei av å gå opp i vekt, ned i vekt og opp igjen. Jeg må endre livsstilen min! Det er ikke nok med en diett og 20 kilo ned for det vil ikke endre det faktum at jeg gjennom hele livet har, og kommer til, å slite med vekta. Jeg sliter med mange kroniske sykdommer og har derfor hatt store problemer med å være i aktivitet. Jeg har i perioder vært 100% sengeliggende og jeg har ikke klart å spise lite nok til å unngå vektoppgang i disse periodene. Dette har endret seg nå. Jeg har fått energi til å trene og det gir meg endorfiner som gir meg lykkefølelse og gjør dagene mine veldig bra. Jeg må også gjennom noen operasjoner de neste ukene som gjør at jeg er nødt til å passe matinntaket ekstra godt da jeg ikke får vært i like mye i aktivitet som jeg er nå. 

Jeg turte ikke veie meg før jeg visste at jeg hadde gått litt ned i vekt og da jeg endelig turte viste tallet på vekten 88,5 den 15.02.2021. Det gjorde meg kvalm. 30.04.2021 veide jeg 80,4. Jeg har altså gått ned 8,1 kg, men veien er lang! 

Mitt hovedmål: økt livskvalitet, bedre kondisjon og en mer aktiv hverdag. Jeg ønsker at trening skal bli en del av livet mitt og at mine kroniske sykdommer blir bedre med vektnedgangen. 

Dette ble langt og mere skal det bli, men det tar jeg litt etter hvert som det kommer. Ønsk meg gjerne lykke til :)

Vi "snakkes"! 

Endret av Ugresset
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trente 90 minutter kondisjon i dag. Hovedmålet matmessig for dagen var å unngå potetgullposen i skapet. Jeg blir så fysen etter ei lang treningsøkt. Klokka er nå 21.45 og jeg har enda ikke rørt potetgullet. Mine laster er vin og potetgull, men det er tirsdag så potetgullet får vente. Håper jeg... men tar meg et glass rødvin. 

Veiing på fredag. Merker jeg alltid er ekstra påpasselig med hva jeg dytter i meg dagene før veiing. Det er kanskje ikke så uvanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (3 minutter siden):

Masse lykke til! 

Tusen takk for det 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (10 minutter siden):

Lykke til :) Gleder meg til å følge deg. 

Tusen takk 🤗 Jeg gleder meg til å oppdatere her og håper det vil motivere meg når det blir tunge dager/uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pollen og kaldt vær er ingen god kombinasjon om dagen, men jeg skal komme meg ut på en (forhåpentligvis) lengre gåtur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting gikk ikke som planlagt i dag... 

Jeg fikk en veldig dårlig beskjed da jeg hadde gått hjemmefra og ble så sinna at jeg bestemte meg for å gå hjem å kjøre en hard treningsøkt i stede for å gå en lang tur. Det hjalp, humøret ble bedre og jeg føler meg ikke like sint. 

- 45 min gåtur

- 1 time kondisjonstrening, høyintensitet, 90% av makspuls. 

Totalt 11500 skritt og 919 kalorier forbrent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beina verker og kroppen gjør vondt i dag. Er ikke sikker på om jeg skal lytte til den og gi den en hviledag, eller bli med naboen ut på tur om et par timer. Får tygge litt på det 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en lang, rolig gåtur med nabo og hund. 

2t5min, 8,5km, 853 kalorier forbrent og 12500 skritt rikere. 

💪💪💪

Snikveide meg forresten i dag. Hvis tallet er det samme i morgen blir jeg fornøyd! 

Endret av Ugresset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og veiedag. - 0,7 kilo fra forrige uke og ser endelig 7-tallet på vekta. Siste jeg gjorde det var i januar 2020. 

15.02: 88,5 - 26.03: 84,2 - 02.04: 82,9 - 09.04: 81,9 - 16.04: 81,2 - 23.04: 80,4 - 30.04: 80,4 - 07.05: 79.7. Totalt minus 8,8 kg. 

Denne helgen blir vanskelig. Det er to bursdagsmiddager og alle vet jo hva som serveres i bursdager. Men livet byr alltid på fristelser, så denne helgen blir en av mange prøvelser.

 Litt usikker på trening i dag, for kommer til å trene i morgen før bursdagen. Det ble nesten 19000 skritt i går. 

God helg 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en hviledag i går og det samme blir det i dag. Det har blitt mye gåing denne uken og beina er slitne. I dag er det deilig vær og da blir det hagearbeid i mange timer. Det er vel en form for trening det også? 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke kalle dette for hviledag, men beina er fornøyd, forbrant masse kalorier og hagen ser mye bedre ut. Vinn-vinn! 

Nå blir det 🍷

Screenshot_20210508_203058.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time kondisjonstrening i dag. Trente på ca 85% av makspuls og 558 kalorier forbrent. 

Var i selskap. Ble servert lasagne, salat og hvitløksbaguetter. Jeg er ikke glad i kaker, men ble en del sjokolade og potetgull. Helt innafor og ikke stappmett. Spiser ikke etter kalorier i dag, ny uke i morgen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra jobbet så langt
Prøv å ikke "straffe deg selv" om du skeier ut en dag. Kroppen trenger fortsatt mat i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prompejenta skrev (43 minutter siden):

Kjempebra jobbet så langt
Prøv å ikke "straffe deg selv" om du skeier ut en dag. Kroppen trenger fortsatt mat i morgen

Takk for svar! Ja, det er fort å straffe seg selv. Jeg må prøve å unngå og falle i den fella, da dette (forhåpentligvis) er en livslang livsttilsendring. Jeg har trent MYE denne uken så kroppen trenger næring. Dytter i meg det jeg har lyst på i dag, men tilbake til hverdagen og kaloriunderskudd i morgen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

God tirsdag!

Merker det blir lite interessant å stikke nesa innom her hver dag med "har trent blabla eller har ikke trent blabla". Jeg kommer derfor til å lage en ukesoppdatering på trening og vekt hver fredag siden det er veiedag. Vil komme innom her og oppdatere andre evt. interessante og uinteressante ting. 

Jeg er veldig sliten og vet at pollen er en av grunnene, men jeg har heller ikke vært så aktiv som jeg er nå på uhorvelig mange år. Jeg må være forsiktig så jeg ikke blir overtrent! 

I går prøvde jeg ei jakke jeg ikke har brukt på et par måneder, den var blitt betydelig slakkere i livet 👌👌👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikveide meg i dag og det går tregt, men nedover. Håper bare tallet ikke er høyere i morgen. Vil helst se nedgang hver uke for å se at det jeg gjør fungerer selvom jeg vet at vekten vil gå opp ved feks mensen eller ved høyt saltinntak dagen før veiedag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag og nye tall:

15.02: 88,5 - 26.03: 84,2 - 02.04: 82,9 - 09.04: 81,9 - 16.04: 81,2 - 23.04: 80,4 - 30.04: 80,4 - 07.05: 79.7 14.05: 79,1 Totalt minus 9,4 kg. 

Jeg sliter med helsa om dagen. Det ble altfor mye trening forrige uke og pollen slår meg ut. Tar det rolig nå og håper kroppen snart er uthvilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukesopodatering:

Det er best å ta ukesoppdateringene på søndager da klokka mi går fra søndag til søndag. Denne uken har vært tung og jeg har lyttet til kroppen. Hvilt og sovet mye, gått noen rolige gåturer, men også hatt to kondisjonsøkter da jeg hadde overskudd. Jeg ønsker ikke å miste kondisjonen, selvom jeg vil gi kroppen hvile. Jeg skal snart operere og jeg vet ikke lenge jeg blir sengeliggende, så å få holdt kondisen oppe er ekstra viktig for meg nå. Synker den, blir det tyngre å trene igjen og det er demotiverende. Noen dager fri derimot, det gir kroppen tid til å restitueres og jeg kan forbedre kondisjonen min. Ble et kjipt sammendrag denne uken, men sånn får det bli. 

I morgen er det 17.mai. Jeg har planer med ei venninne og vi skal grille, drikke boblevin og bare kose oss. Det blir helt sikker potetgull og sjokolade, men heller det enn kake og is, er ikke fan av det. Hva er deres planer? Gratulerer med dagen Norge 🇧🇻🇧🇻🇧🇻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...