AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 Vi har nettopp lekt med noen nye leker som kom i posten, med stor suksess. Sånne aktivitetsleker med godteri inni som hun virket å like. Hun var ganske rolig. Så reiste jeg meg for å gjøre noe da hun begynte å bite i buksene mine. Det får hun ikke lov til, så jeg stilte meg med ryggen mot henne for å vise at hun ikke får oppmerksomhet når hun holder på sånn. Plutselig stilte hun seg på to bein (det har hun aldri gjort før) opp mot ryggen min og begynte å jokke. Veldig rart! Og litt ubehagelig at babyen min gjør det 😅 Antar at dette kommer av stress eller kanskje hun er overstimulert? Bare lurer, det er vel ikke noe seksuelt i sånt. Hun er 12 uker nå. Anonymkode: fbae2...425
Frkvilikke Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Jokking er verken noe sexuelt eller tegn på dominans. Når hunden/ valpen rir er det pga stress, søk etter oppmerksomhet og lek. Men den største grunnen er stress. Gi henne en måte å avreagere på, noe å tygge på eller mental trening. Ta tak i det med en gang så ikke uvanen fester seg 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 Frkvilikke skrev (1 minutt siden): Jokking er verken noe sexuelt eller tegn på dominans. Når hunden/ valpen rir er det pga stress, søk etter oppmerksomhet og lek. Men den største grunnen er stress. Gi henne en måte å avreagere på, noe å tygge på eller mental trening. Ta tak i det med en gang så ikke uvanen fester seg Det begynte jo for en time siden, og nå gjorde hun det nettopp igjen. Skjønner at dette ikke er så pedagogisk av meg, men for å være ærlig synes jeg det var veldig ubehagelig. Skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre annerledes nå, eller hvorfor det skjedde. Vi lekte som sagt med disse aktivitetslekene som trimmet hodet hennes litt, og hun har både sovet og lekt ellers i dag. Får ta en tur ut igjen og se om det hjelper. Anonymkode: fbae2...425
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 TS igjen. På nettet står det: "Så hvis hunden rir på deg, kan det være den er hormonell og øver seg på den virkelige delen. Det betyr ikke at den er seksuelt tiltrukket til deg, eller en person eller et objekt; det kan like gjerne være et stolben, en mopp eller hjørnet på sofaen din. Ridning kan være deres måte å forberede seg på fremtidig parring." Allerede når hun er 12 uker? Og på meg? Anonymkode: fbae2...425
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 Altså, hun hopper opp på meg, biter i buksene, bjeffer og jokker. Når jeg avleder med leke er det gøy i ett sekund før hun fortsetter. Eller i to minutter, før hun fortsetter. Skjønner innerst inne at hun bare er en valp/baby og ikke "mener noe med det", men føler at jeg må gjøre det rette her for å avbryte dette og ikke gjøre dette til noe hun tror hun kan få lov til. Anonymkode: fbae2...425
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 Leking øker stress. Biting og slikking (som tyggebein, kong med leverpostei inni etc) roer ned. Valpen min hadde en liten periode hvor hun jokket på min voksne hund da hun bare var 9 uker. Det var alltid under lek og når valpen da ble for gira og stressnivået for høyt. Hun sluttet med det etter noen uker. Leking øker stressnivået, så pass på at dere ikke leker for mye, men heller fokuserer på f.eks godbitsøk og annet som roer ned. Når valpen begynner å jokke, så kan du f.eks kaste en liten neve med knotter på gulvet, også gi valpen en kong med leverpostei/peanøttsmør I buret så hun får roet ned. Anonymkode: 9c0ea...eb5 4
Frkvilikke Skrevet 4. mai 2021 #7 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det begynte jo for en time siden, og nå gjorde hun det nettopp igjen. Skjønner at dette ikke er så pedagogisk av meg, men for å være ærlig synes jeg det var veldig ubehagelig. Skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre annerledes nå, eller hvorfor det skjedde. Vi lekte som sagt med disse aktivitetslekene som trimmet hodet hennes litt, og hun har både sovet og lekt ellers i dag. Får ta en tur ut igjen og se om det hjelper. Anonymkode: fbae2...425 Helt forståelig at du synes det er ubehagelig, det gjør de aller fleste. I de færreste tilfellene er det noe sexuelt, og da hun kun er 12 uker kan det utelukkes siden hun ikke er kjønnsmoden enda. Den aller vanligste grunnen til jokking, bjeffing, hopping og lignende er utløp for stress. Det er veldig fint at du trener henne mentalt, leker, aktiviserer og tar hyppige korte lufte/tisse turer, men rir hun trenger hun enda mer. Valper blir bare mer og mer aktive inntil de blir voksne, da roer de seg igjen. Skulle ikke mer aktivisering hjelpe ville jeg satt henne i timeout (20-30 sekunder). Et godt tips er også å trene kontakt og selvbeherskelses øvelser, slik at du både lærer henne impulskontroll og at du har en måte å omdirigere når hun begynner å ri.
Frkvilikke Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Leking øker stress. Biting og slikking (som tyggebein, kong med leverpostei inni etc) roer ned. Valpen min hadde en liten periode hvor hun jokket på min voksne hund da hun bare var 9 uker. Det var alltid under lek og når valpen da ble for gira og stressnivået for høyt. Hun sluttet med det etter noen uker. Leking øker stressnivået, så pass på at dere ikke leker for mye, men heller fokuserer på f.eks godbitsøk og annet som roer ned. Når valpen begynner å jokke, så kan du f.eks kaste en liten neve med knotter på gulvet, også gi valpen en kong med leverpostei/peanøttsmør I buret så hun får roet ned. Anonymkode: 9c0ea...eb5 Signerer på denne! Veldig gode råd
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 Min tispe har også gjort dette i perioder, det kommer når hun blir for gira eller opphengt i ting. Jeg stopper handlingen tvert, og så roer vi ned stresset. Videre lek er ikke tingen da, her er det heller inaktivitet, rolig kos, eller å gnage på noe som gjelder. Skjønner at du synes det er ubehagelig, vi mennesker tenker på dette på en annen måte enn hundene våre 😅 Her er det snakk om en overslagshandling når hunden blir for gira, en måte å avreagere på. Ikke la det feste seg som et handlingsmønster, så forsvinner det for de fleste. Anonymkode: 8d9a7...e0a 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #10 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Min tispe har også gjort dette i perioder, det kommer når hun blir for gira eller opphengt i ting. Jeg stopper handlingen tvert, og så roer vi ned stresset. Videre lek er ikke tingen da, her er det heller inaktivitet, rolig kos, eller å gnage på noe som gjelder. Skjønner at du synes det er ubehagelig, vi mennesker tenker på dette på en annen måte enn hundene våre 😅 Her er det snakk om en overslagshandling når hunden blir for gira, en måte å avreagere på. Ikke la det feste seg som et handlingsmønster, så forsvinner det for de fleste. Anonymkode: 8d9a7...e0a Så det er ingenting seksuelt i det? Anonymkode: fbae2...425
Troyamin Skrevet 5. mai 2021 #11 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så det er ingenting seksuelt i det? Anonymkode: fbae2...425 Selvsagt ikke!
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så det er ingenting seksuelt i det? Anonymkode: fbae2...425 Nei 😅 Hunder er ikke seksuelle på den måten mennesker er. Min voksne tispe slikker tissen til min 5 mnd gamle valp etter at valpen har tisset. Det er ikke seksuelt, det er en sosial grooming oppførsel som jeg som eier blir veldig glad for å se. Engang jokket valpen seg nedover ryggen på den voksne hunden da hun lå på bakken. Den voksne hunden reagerte ikke siden det verken var ment som dominanse eller noe seksuelt fra valpen sin side. Valpen var bare litt gira fra lek og jokking er noe mange hunder kan ty til når de har et høyt stressnivå. Nå er hun eldre og har sluttet med jokkingen. Nå tyr hun til graving istedenfor 🙈 Anonymkode: 9c0ea...eb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå