Gå til innhold

Opp i vekt av å bytte prevansjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok ut spiralen i august, begynte da på p-ring. Etter dette har jeg gradvis gått opp i vekt, 8kg!
Jeg går regelmessig tur og spiser normalt. 
noen som har opplevd slik? Begynne bli desperat! Redd jeg må bytte hele klesskapet om det ikke stopper!

Anonymkode: 28b04...6ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er relativt vanlig. La på meg 10 kg da jeg begynte på pillen.

Anonymkode: 79008...7ff

Skrevet

Sikker på at du har spist helt normalt og vært i like mye aktivitet som før? Selve prevensjonen gjør ikke at du går opp i vekt, men prevensjonen kan påvirke matlyst og søtsug.

AnonymBruker
Skrevet

Myte #1: Jeg legger på meg av p-piller

Det kan kanskje være fristende å skylde på p-pillene når kiloene kommer snikende. Studier viser at moderne p-piller kan gi vektøkning, men ofte svært beskjeden. For det meste skyldes de ekstra kiloene opphopning av væske i kroppen.

https://www.apotek1.no/sex-og-prevensjon/myter-om-p-piller

Det samme gjelder selvfølgelig for p-ring :)

Anonymkode: 1b058...118

• Liker 1
Skrevet

Kroppen tror den er gravid så det er ikke så rart om matlysten øker litt, veldig vanlig bivirkning.

Skrevet

Nå har jeg prøvd mye forskjellig og har endt opp med å slutte helt på hormoner. Jeg har ikke gått ned i vekt igjen (enda), så jeg kan iallfall ikke skylde på hormonpreparater :closedeyes:

Det er nok som de andre sier; matlysten øker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp fire kilo vannvekt av p-pillen. Tisset ut fire kilo hver pauseuke. Var også helt umulig å slutte å småspise, så gikk opp et par kilo fett også. Sluttet helt, og var lettere å slutte med småspising da, med unntak av noen dager i måneden. 

Anonymkode: 3c8fd...e5b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok p-stav i 2017, gikk opp 20 kg iløpet av to år. Jeg trente som vanlig og telte kalorier (noe jeg startet med før jeg startet å gå opp i vekt), så vet at jeg ikke endret betydelig på verken mattinntak eller aktivitetsnivå. Jeg dro derfor mye til legen for å prøve å finne ut hvorfor jeg gikk sånn opp i vekt. 

Jeg skulle inn på en oppfølgning, og siden min fastlege var syk fikk jeg en annen lege. Hun foreslo med en gang t det kunne være p-staven. Nei sa jeg, det er jo bevist at den ikke gjør at en legger på seg. Men hun snakket om flere jenter/damer hun hadde fått inn som slet med det samme. Så jeg bestemte meg for å ta ut p-staven. Og uten å engang prøve gikk jeg raskt ned i vekt, og veier nå det samme som jeg gjorde i 2017. 

Så vektoppgang ved prevensjon skal visstnok være en myte, men jeg er 98% sikker på at det var årsaken for meg!

Anonymkode: cabf8...818

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...