Gå til innhold

Dere med hytte uten vann, håndvask!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi deler en hytte sammen med familien til mannen min. Hytta er uten innlagt vann, men vi henter vann i en vannpumpe utenfor, og vi har utslagsvask på kjøkkenet. Det er egentlig ganske problemfritt, bortsett fra at jeg synes min mann og hans familie er sløv med håndvasken! Mulig det er fordi det er litt ekstra jobb når vi ikke har vann i springen, men jeg synes det er ekkelt.. vi tar jo på de samme dørhåndtakene osv, foreldrene hans leker jo med barna vår osv, for å ikke snakke om matlaging, orker ikke tenke på det engang! Jeg pleier å vaske hendene mine i utslagsvasken, jeg tar på såpe og så heller jeg over vann med en øse fra en stor kasserolle vi har stående på en gammel vedovn på kjøkkenet, det er oppvarmet vaskevann til oppvask osv.. Det gjør de sjeldent.. hvordan løser dere andre det? Vi har utedo, og det virker som de glemmer å vaske seg når de kommer inn etter å ha vært ute. Det er så ekkelt, jeg har et normalt forhold til bakterier altså, men jeg synes det er ekkelt at all personlig hygiene blir glemt når man kommer på hytta. 

Anonymkode: 3635b...50f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi vasker jo selvfølgelig hendene før vi lager mat , spiser og etter å ha vært på do.

Hadde folk droppet det fordi vi var på hytta, så hadde jeg holdt meg hjemme.

Anonymkode: 3f981...6e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😳 åhh æsj det er jo å be om smitte av magasjau og gud vet hva annet. Har ikke hytte, men ville nok tatt med flere flasker med vann innendørs. Altså bare vanlige flasked med vanlig vann som jeg kan øse på slik du gjør. Hva med vannflaske og "soap on a rope" på utedoen? 

Anonymkode: 29ffb...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et vaskevannsfat på soverommet som vi bruker. Skifter vann ved behov.

Anonymkode: 912d1...d4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en hytte uten innlagt vann i oppveksten min. Måten det med håndvask ble løst på der, var at det stod et vaskevannsfat/liten balje, en bøtte vann, øse og såpe på siden av i inngangspartiet til hytta. Vi vasket oss alltid der etter toalettbesøk osv.

Anonymkode: b0775...607

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere har vann er det mange muligheter for å få rennende vann til håndvask. Bla kan dere bruke en slik drikkebeholder med kran. 

Inne på facebooksiden hytter uten vann og strøm finner man mye inspirasjon. Så får du teste ut om det går nok vann til at alle bruker "håndvasken", eller om dere må ta det opp som et tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke innlagt vann, men vask med 12 volts pumpe på kjøkken og på «bad», kun kaldtvann/romtemperert vann. Vi har 20 liter vannkjele på vedovnen, og varmtvann der ganske tidlig på dag 1, deretter er det stortsett varmtvann det hele tiden.

Når vi ikke har varmt vann i kjelen koker vi en midre kjele med vann, så lager vi vaskevann i vasken på badet når vi trenger det.

Anonymkode: 37e07...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke innlagt vann, men vask med 12 volts pumpe på kjøkken og på «bad», kun kaldtvann/romtemperert vann. Vi har 20 liter vannkjele på vedovnen, og varmtvann der ganske tidlig på dag 1, deretter er det stortsett varmtvann det hele tiden.

Når vi ikke har varmt vann i kjelen koker vi en midre kjele med vann, så lager vi vaskevann i vasken på badet når vi trenger det.

Anonymkode: 37e07...b61

I tillegg har vi håndsprit både inne og ute.

Anonymkode: 37e07...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtservietter! Har de liggende på do og på kjøkkenet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (4 minutter siden):

Våtservietter! Har de liggende på do og på kjøkkenet. 

Det er ikke bra nok, flytter bare på møkka.

Før jeg skulle på do øste jeg vann i vasken så det stod klart til jeg kom inn. Vasket og så en liten dæsj antibac om jeg hadde gjort nr 2 eller skiftet bind osv, og antibac før matlaging. 

Anonymkode: 24acc...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke bra nok, flytter bare på møkka.

Før jeg skulle på do øste jeg vann i vasken så det stod klart til jeg kom inn. Vasket og så en liten dæsj antibac om jeg hadde gjort nr 2 eller skiftet bind osv, og antibac før matlaging. 

Anonymkode: 24acc...5b3

Om det ikke er bra nok ville jeg seriøst revurdert å feriere på hytte uten vann😄

Hos oss er det ikke strøm, så hvis vi skal ha vaskevann må vi varme det på gasskomfyren. Sier seg selv at det ikke blir gjort ofte, spesielt på sommeren når det ikke er fyr i vedovnen (m/hyttekjele oppå). Så da blir det våtservietter eller ingenting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi deler en hytte sammen med familien til mannen min. Hytta er uten innlagt vann, men vi henter vann i en vannpumpe utenfor, og vi har utslagsvask på kjøkkenet. Det er egentlig ganske problemfritt, bortsett fra at jeg synes min mann og hans familie er sløv med håndvasken! Mulig det er fordi det er litt ekstra jobb når vi ikke har vann i springen, men jeg synes det er ekkelt.. vi tar jo på de samme dørhåndtakene osv, foreldrene hans leker jo med barna vår osv, for å ikke snakke om matlaging, orker ikke tenke på det engang! Jeg pleier å vaske hendene mine i utslagsvasken, jeg tar på såpe og så heller jeg over vann med en øse fra en stor kasserolle vi har stående på en gammel vedovn på kjøkkenet, det er oppvarmet vaskevann til oppvask osv.. Det gjør de sjeldent.. hvordan løser dere andre det? Vi har utedo, og det virker som de glemmer å vaske seg når de kommer inn etter å ha vært ute. Det er så ekkelt, jeg har et normalt forhold til bakterier altså, men jeg synes det er ekkelt at all personlig hygiene blir glemt når man kommer på hytta. 

Anonymkode: 3635b...50f

Jeg har også hytte uten innlagt vann. Henter vann i bekken.

varmer jo opp vann, har engangsservietter og en flaske antibac.

når det er sagt, så er jeg nok mindre opptatt av hygiene generelt når jeg er på hytta, men vasker selvfølgelig hendene etter jeg har vært på utedoen og før jeg lager mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hytta vår har vi et vaskevannsfat som vi vasker hendene i etter dobesøk etc. har en stor kjele med vann stående oppå ovnen slik så vi har tilgang på varmt vann ganske lett. I tillegg har vi antibac på utedoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppveksten hadde vi et «bad»/vaskerom med en helt vanlig vask i baderomsinnredning. Der sto det ei mugge med vann også helte vi vann i vasken, tok såpe og vasket hendene oppi der og dro ut proppen slik at vasken var tom til nestemann. Dersom dere ikke har en passende vask til dette formålet så fungerer jo vaskevannsfat på samme måte, bare at man må helle det ut i utslagsvasken etterpå. 

Nå har vi heldigvis hytte med innlagt vann. 

Anonymkode: 0e282...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært mange somre på seter uten vann og strøm. Det stod alltid en stor kjele med vann på ovnen og vaskevannsfat ute i gangen. Det første vi gjorde om morgen var å fylle kjelen med vann og fyre opp - alt av melkeutstyr skulle vaskes etter melking. Vasket oss nok ikke så mye på setra som hjemme, men ingen var mer syke for det. 

Anonymkode: 8df06...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hytta vår har gråvannsutslipp både på kjøkkenet og på utedoen, så vi fyller vann i en drikkedispenser med kran, og vasker hendene som vanlig med såpe og vann, i vasken.
Hadde vi ikke hatt vask, hadde vi brukt samme løsning, bare med et vaskevannsfat som vi hadde slått ut i en bøtte (og senere tømt bøtta når den ble full).

I tillegg har vi håndsprit, og det hadde jeg før koronaen kom.

Anonymkode: e774a...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vaskefat med vann og såpe stående 🙂 

Anonymkode: c9429...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (7 timer siden):

Om det ikke er bra nok ville jeg seriøst revurdert å feriere på hytte uten vann😄

Hos oss er det ikke strøm, så hvis vi skal ha vaskevann må vi varme det på gasskomfyren. Sier seg selv at det ikke blir gjort ofte, spesielt på sommeren når det ikke er fyr i vedovnen (m/hyttekjele oppå). Så da blir det våtservietter eller ingenting. 

Jaja, hygienisk er det ikke hverfall. Rontempertert vann er da ok å vaske seg i, så lenge man har såpe. Bedre enn våtservietter. Dere spiser hverandres rompebakterier daglig på hytta da. 

Anonymkode: 24acc...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hytta til svigers er det ikke innlagt vann, men på badet har de en spring som tapper vann fra en bøtte under benken, slik at vi får vasket hendene! Veldig lettvindt, men tror man må ha strøm for at det skal fungere :)

Anonymkode: 1a094...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...